Στο ΕΛΙΑ βρήκαμε το αρχείο του ελληνοαμερικανού παραγωγού J. Paris και από αυτό ψαρέψαμε την αλληλογραφία του με αιθουσάρχες της επαρχίας στη δεκαετία του ΄60Ο κόσμος των Αρχείων – πάσης φύσεως αρχείων- είναι από …γεννησιμιού του μαγικός!
Μπορεί να ασχολούνται μαζί του και να τον «χειρίζονται» ειδικοί επιστήμονες (π.χ αρχειονόμοι) αλλά και να βρίσκονται «θαμμένοι» μέσα στη «χαρτούρα» των τεκμηρίων οι κάθε λογής ερευνητές (π.χ ιστορικοί, πολιτικοί επιστήμονες) αλλά τον πλούτο των αρχείων – τους μικρούς ή μεγάλους θησαυρούς γνώσης- τον απολαμβάνουμε όλοι μας!
Μια εκ των ημερών ιχνηλατώντας τα ψηφιακά μονοπάτια του Ελληνικού Ιστορικού και Λογοτεχνικού Αρχείου (ΕΛΙΑ) – ανήκει στο Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τραπέζης (ΜΙΕΤ)- έφτασα και στην ενότητα του τμήματος Παραστατικών Τεχνών. Εκεί, για παράδειγμα βρήκα το αρχείο James Paris. Του κινηματογραφικού παραγωγού που το πέρασμα του από τον ελληνικό κινηματογράφο την εποχή της χούντας με τις «επικές» υπερπαραγωγές του άφησε ανεξίτηλο το στίγμα του.
Για παράδειγμα, στο αρχείο James Paris (Πάρις Φιλµ Ε.Π.Ε.) και πιο συγκεκριμένα στο Φάκελος 1 με ένδειξη ΣΥΣΤΑΣΗ / ΑΛΛΗΛΟΓΡΑΦΙΑ (1962-1967) βρέθηκε το «Βιβλίον Εταίρων» (1962-1966). Πρόκειται για ένα Τετράδιο 200 σ., µε σφραγίδα της Α΄ Οικονοµικής Εφορίας Αθηνών στην τελευταία σελίδα (1962).
Αναγράφονται σε αυτό τα ονόµατα: Ιωάννης Νικολάου Σαρρής, ∆ηµήτριος ή Τζέιµς Γεωργίου Πάρης, Μάριος Γεωργίου Σταυρόπουλος, Πήτερ Μπαµπαλάς (;), Σοφία σύζυγος ∆ηµητρίου Οικονόµου, Πάρης Σταµατίου Μοσχόπουλος, Παναγιώτης Ιωάννου Μητρέλης, Αντώνιος ∆. Καραουλάνης (1963-1966).
Ως μεμονωμένη πληροφορία ίσως και να μην καμία σημασία ή αξία αλλά το περιεχόμενο αυτού του καταλοίπου μπορεί στα χέρια ενός ιστορικού ή ενός συγγραφέα να έχει ξεχωριστή χρησιμότητα και να αξιοποιηθεί δεόντως στο πλαίσιο της συγγραφής ενός βιβλίου.
Δεύτερο παράδειγμα. Σε ένα άλλο κατάλοιπο του αρχείου βρίσκουμε μια καλά συγκροτημένη αλληλογραφία του ίδιου του παραγωγού αλλά και συνεργάτη του με τράπεζες και ιδιοκτήτες κινηματογραφικών αιθουσών στην επαρχία. Με άλλα λόγια, από την εξέταση αυτής της αλληλογραφίας μπορεί και να προκύπτει μια χαρτογράφηση του κινηματογραφικού τοπίου στις αρχές της δεκαετίας του ΄60.
Α (1963-1966): αντίγραφα επιστολών J.P. και Αριστοτέλη Γεωργιάδη για την Πάρις Φιλµ Ε.Π.Ε.
Παραλήπτες: Αλέκος Αποστολόπουλος (κινηµατογράφος «Ρεξ», Νέα Αγχίαλος, 1/11/1963), κινηµατογράφος «Ντιάνα»(Ανθούπολη, 21/11/1963), Κ. Ιωαννίδης (κινηµατογράφος «Έλλη», Αθήνα (;), [11]/1963), (;) Γαρύφαλλος και (;) Γεωργατζόπουλος (κινηµατογράφος «Κοσµικόν», Αλµυρός, 24/12/1963), Σ. Νόκας (κινηµατογράφος «Άστρον», Άγιοι Θεόδωροι, 30/1/1964), Ανδρέας Κουνινιώτης και σία (κινηµατογράφος «Σοφία», Αίγιο, 30/10, 16/11/1963, 21 και 28/2/1964), Σ. Πυλαρινός (7/2/1964), κινηµατογράφος «Προµηθεύς» (Άγιος Αρτέµιος), 19/3/1964), Εµπορική Τράπεζα (Άρτα, 25/3, 7/4/1964), κινηµατογράφος «Ελίτ» (Καµπά) (οδός Πειραιώς, 1/4/1964), αδελφοί Νταλάκα (κινητός κινηµατογράφος «Άγιος Σπυρίδων», Άρτα, [4/1964]), Αντώνιος Στρατής (κινηµατογράφος «Παλλάς», Άρτα, 3 και 17/4/1964), Εµπορική Τράπεζα (Αµφιλοχία, 9 και 23/3, 14/4 και 11/5/1964), Θεόδωρος Βενιζέλος και Κωνσταντίνος Βενιζέλος (κινηµατογράφος «Άνεσις», Αλιβέρι, 21/1, 1 και 30/4, 11/5/1964), Χριστόφορος Μαρέττας (κινηµατογράφος «Τιτάνια», Αµφιλοχία, 25/3 και 14/5/1964), Γεώργιος Γιαννόπουλος (κινηµατογράφος «Κόσµος», Αθήνα, 23/4/1964), (;) Αναστάκος (κινηµατογράφος «Αίας», Αθήνα, 23/4/1964), Αλέκος Πολιτάκης (κινηµατογράφος «Άλεξ», Αιτωλικό, 8/5 και 5/6/1964), Εµµανουήλ Αγγέλου (κινηµατογράφος «Ρίντα», Αχαρνών, 11/5, 4/6/1964), Γεώργιος Μπουλούµπασης (κινηµατογράφος «Άστρον», Άµφισσα, 1/7/1964), Χ. Θεοφίλης και Α. Λεβέντης (κινηµατογράφος «Σινέ-Ολύµπια», Αµαλιάδα, 25/6 και 7/7/1964), κινηµατογράφος «Πεύκα» (Αργυρούπολη, 9/7/1964), κινηµατογράφος «Κνωσός» (Αθήνα, οδός Κνωσού, 15/7/1964), ∆ηµήτριος Πανταζώνης (κινηµατογράφος «Απόλλων», Αιδηψός, 1/8/1964), Νικόλαος Ράπτης (κινηµατογράφος «Άστρον», Άµφισσα, [1964]), αδελφοί Ίγκα (κινηµατογράφος «Ρεξ», Λέσχη Αξιωµατικών, 22/9/1964), Εθνική Τράπεζα (Άµφισσα, 8/10/1964), Γ. Σαλεµής και Π. Ζατέρπης (κινηµατογράφος «Φάρος», Αυλίς Χαλκίδος (11/11/1964), Πανταζάτος, Μελάς και σία (κινηµατογράφος «Ρεξ», Αργοστόλι, 11, 19 και 24/12/1963, [8]/1964, 22/9 και 11/11/1964), Πρόδροµος Νικήτας (κινηµατογράφος «∆αναΐς», Άργος, 24/11/1964), Εθνική Τράπεζα (Αταλάντη, 21 και 28/11/1964), Εµπορική Τράπεζα (Αθήνα, οδός Σοφοκλέους, 27/11/1964), Θ. Βερούσης (κινηµατογράφος «Ρεξ»,Αταλάντη, 28/11/1964), Εθνική Τράπεζα (Άνδρος, 16/10, 19/11 και 7/12/1964), Εθνική Τράπεζα (Άρτα, 14/12/1964), Εθνική Τράπεζα (Αγρίνιο, [1964], 21/3 και 25/6/1964), Κωνσταντίνος Βοσκόπουλος και σία (κινηµατογράφος «Ιντεάλ», Αγρίνιο, 5/2, 26/2, 24/3, 13/4, 22/4, 30/4, 19/5, 10/8/1964), Βασίλειος Τσολιάς (κινηµατογράφος «Ορφεύς», Άρτα, 21/11, 6/12/1963, 9/3, 28/12/1964), Εθνική Τράπεζα (Άνδρος, [1965]), Εµπορική Τράπεζα (Αταλάντη, 5/12/1964 και 8/1/1965), Γ. Νικολαΐδης (κινηµατογράφος «∆ηµοτικόν», Άνδρος, [10/1964], 11/1 και 15/2/1965), Γεώργιος Μπέτσος (Άρτα, [1965]), Ανδρέας Γεωργιόπουλος (κινηµατογράφος «Ρεξ», Ανδραβίδα, 17/1/1964 και 1/4/1965), αδελφοί Παπανδρικόπουλοι (κινηµατογράφος «Αµαλιάς», Αµαλιάδα, 10/1/1964, 1/2 και 2/7/1965), Γερ. Χαλιώτης (κινηµατογράφος «Ολύµπιον», Αργοστόλι, 5/2/1966), Ελληνική Βασιλική Χωροφυλακή (Υποδιοίκηση Αιτωλικού, 17/3/1966).
Στον ίδιο φάκελο υπάρχουν και επιστολές προς Πάρις Φιλµ Ε.Π.Ε. με αποστολείς τους: Θεόδωρος και Κωνσταντίνος Βενιζέλος (18/1/1964), Ανδρέας Κουνινιώτης και σία (30/9, 13/11/1963, 18/2 και 24/2/1964), Αθαν. Μπατάλης και Ντίνος ∆ίκης (15/1 και 2/2/1965), Πανταζάτος, Μελάς και σία (5/5, 5/9, 19/9 και 25/11/1964), Χρήστος Σπέντζος (28/12/1963), Υπουργείο Οικονοµικών (Οικονοµική Εφορία Αιγιαλείας) (7/4/1964).
Πρόκειται για ένα μικρό μέρος της αλληλογραφίας που όμως μας δίνει πληροφορίες για ένα χάρτη των κινηματογραφικών αιθουσών σε όλη την Ελλάδα τότε που η ελληνική παραγωγή δεν είχε ανταγωνισμό και έπαιζε στο δικό της γήπεδο. Είναι άσκοπο και τελείως περιττό να αναφερθεί ότι σχεδόν όλοι οι αναφερόμενοι κινηματογράφοι δεν υπάρχουν εδώ και δεκαετίες…
Για την ιστορία και μόνο: James Paris (∆ηµήτριος Πάρης) (1921-1982). Ο ∆ηµήτριος Πάρης του Γεωργίου γεννήθηκε στη Λέσβο, στο χωριό Βατούσα. Σπούδασε στη Γεωπονική Σχολή της Θεσσαλονίκης και µετεκπαιδεύτηκε στην κτηνιατρική στο Γεωργικό Ινστιτούτο του Πανεπιστηµίου της Βηρυτού.
Το 1945 διορίστηκε στο Υπουργείο Γεωργίας και τον επόµενο χρόνο µετανάστευσε στις Ηνωµένες Πολιτείες Αµερικής. Φοίτησε στη σχολή κινηµατογράφου της εταιρείας 20th Century Fox (1948), µετέτρεψε το όνοµά του σε James Paris, πήρε την αµερικανική υπηκοότητα και διετέλεσε διευθυντής στο διαφηµιστικό τµήµα της εταιρείας United Artists (1948-1952).
Εργάστηκε για τέσσερα χρόνια ως διευθυντής παραγωγής σε κινηµατογραφικές ταινίες της 20th Century Fox και στα τέλη της δεκαετίας του 1950 επέστρεψε στην Ελλάδα. Από το 1962 έως το 1979 υπέγραψε την παραγωγή σε περισσότερες από 50 ελληνικές ταινίες, ενώ τα τελευταία χρόνια της ζωής του δραστηριοποιήθηκε και ως παραγωγός τηλεοπτικών εκποµπών.
Μπορεί να ασχολούνται μαζί του και να τον «χειρίζονται» ειδικοί επιστήμονες (π.χ αρχειονόμοι) αλλά και να βρίσκονται «θαμμένοι» μέσα στη «χαρτούρα» των τεκμηρίων οι κάθε λογής ερευνητές (π.χ ιστορικοί, πολιτικοί επιστήμονες) αλλά τον πλούτο των αρχείων – τους μικρούς ή μεγάλους θησαυρούς γνώσης- τον απολαμβάνουμε όλοι μας!
Μια εκ των ημερών ιχνηλατώντας τα ψηφιακά μονοπάτια του Ελληνικού Ιστορικού και Λογοτεχνικού Αρχείου (ΕΛΙΑ) – ανήκει στο Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τραπέζης (ΜΙΕΤ)- έφτασα και στην ενότητα του τμήματος Παραστατικών Τεχνών. Εκεί, για παράδειγμα βρήκα το αρχείο James Paris. Του κινηματογραφικού παραγωγού που το πέρασμα του από τον ελληνικό κινηματογράφο την εποχή της χούντας με τις «επικές» υπερπαραγωγές του άφησε ανεξίτηλο το στίγμα του.
Για παράδειγμα, στο αρχείο James Paris (Πάρις Φιλµ Ε.Π.Ε.) και πιο συγκεκριμένα στο Φάκελος 1 με ένδειξη ΣΥΣΤΑΣΗ / ΑΛΛΗΛΟΓΡΑΦΙΑ (1962-1967) βρέθηκε το «Βιβλίον Εταίρων» (1962-1966). Πρόκειται για ένα Τετράδιο 200 σ., µε σφραγίδα της Α΄ Οικονοµικής Εφορίας Αθηνών στην τελευταία σελίδα (1962).
Αναγράφονται σε αυτό τα ονόµατα: Ιωάννης Νικολάου Σαρρής, ∆ηµήτριος ή Τζέιµς Γεωργίου Πάρης, Μάριος Γεωργίου Σταυρόπουλος, Πήτερ Μπαµπαλάς (;), Σοφία σύζυγος ∆ηµητρίου Οικονόµου, Πάρης Σταµατίου Μοσχόπουλος, Παναγιώτης Ιωάννου Μητρέλης, Αντώνιος ∆. Καραουλάνης (1963-1966).
Ως μεμονωμένη πληροφορία ίσως και να μην καμία σημασία ή αξία αλλά το περιεχόμενο αυτού του καταλοίπου μπορεί στα χέρια ενός ιστορικού ή ενός συγγραφέα να έχει ξεχωριστή χρησιμότητα και να αξιοποιηθεί δεόντως στο πλαίσιο της συγγραφής ενός βιβλίου.
Δεύτερο παράδειγμα. Σε ένα άλλο κατάλοιπο του αρχείου βρίσκουμε μια καλά συγκροτημένη αλληλογραφία του ίδιου του παραγωγού αλλά και συνεργάτη του με τράπεζες και ιδιοκτήτες κινηματογραφικών αιθουσών στην επαρχία. Με άλλα λόγια, από την εξέταση αυτής της αλληλογραφίας μπορεί και να προκύπτει μια χαρτογράφηση του κινηματογραφικού τοπίου στις αρχές της δεκαετίας του ΄60.
Α (1963-1966): αντίγραφα επιστολών J.P. και Αριστοτέλη Γεωργιάδη για την Πάρις Φιλµ Ε.Π.Ε.
Παραλήπτες: Αλέκος Αποστολόπουλος (κινηµατογράφος «Ρεξ», Νέα Αγχίαλος, 1/11/1963), κινηµατογράφος «Ντιάνα»(Ανθούπολη, 21/11/1963), Κ. Ιωαννίδης (κινηµατογράφος «Έλλη», Αθήνα (;), [11]/1963), (;) Γαρύφαλλος και (;) Γεωργατζόπουλος (κινηµατογράφος «Κοσµικόν», Αλµυρός, 24/12/1963), Σ. Νόκας (κινηµατογράφος «Άστρον», Άγιοι Θεόδωροι, 30/1/1964), Ανδρέας Κουνινιώτης και σία (κινηµατογράφος «Σοφία», Αίγιο, 30/10, 16/11/1963, 21 και 28/2/1964), Σ. Πυλαρινός (7/2/1964), κινηµατογράφος «Προµηθεύς» (Άγιος Αρτέµιος), 19/3/1964), Εµπορική Τράπεζα (Άρτα, 25/3, 7/4/1964), κινηµατογράφος «Ελίτ» (Καµπά) (οδός Πειραιώς, 1/4/1964), αδελφοί Νταλάκα (κινητός κινηµατογράφος «Άγιος Σπυρίδων», Άρτα, [4/1964]), Αντώνιος Στρατής (κινηµατογράφος «Παλλάς», Άρτα, 3 και 17/4/1964), Εµπορική Τράπεζα (Αµφιλοχία, 9 και 23/3, 14/4 και 11/5/1964), Θεόδωρος Βενιζέλος και Κωνσταντίνος Βενιζέλος (κινηµατογράφος «Άνεσις», Αλιβέρι, 21/1, 1 και 30/4, 11/5/1964), Χριστόφορος Μαρέττας (κινηµατογράφος «Τιτάνια», Αµφιλοχία, 25/3 και 14/5/1964), Γεώργιος Γιαννόπουλος (κινηµατογράφος «Κόσµος», Αθήνα, 23/4/1964), (;) Αναστάκος (κινηµατογράφος «Αίας», Αθήνα, 23/4/1964), Αλέκος Πολιτάκης (κινηµατογράφος «Άλεξ», Αιτωλικό, 8/5 και 5/6/1964), Εµµανουήλ Αγγέλου (κινηµατογράφος «Ρίντα», Αχαρνών, 11/5, 4/6/1964), Γεώργιος Μπουλούµπασης (κινηµατογράφος «Άστρον», Άµφισσα, 1/7/1964), Χ. Θεοφίλης και Α. Λεβέντης (κινηµατογράφος «Σινέ-Ολύµπια», Αµαλιάδα, 25/6 και 7/7/1964), κινηµατογράφος «Πεύκα» (Αργυρούπολη, 9/7/1964), κινηµατογράφος «Κνωσός» (Αθήνα, οδός Κνωσού, 15/7/1964), ∆ηµήτριος Πανταζώνης (κινηµατογράφος «Απόλλων», Αιδηψός, 1/8/1964), Νικόλαος Ράπτης (κινηµατογράφος «Άστρον», Άµφισσα, [1964]), αδελφοί Ίγκα (κινηµατογράφος «Ρεξ», Λέσχη Αξιωµατικών, 22/9/1964), Εθνική Τράπεζα (Άµφισσα, 8/10/1964), Γ. Σαλεµής και Π. Ζατέρπης (κινηµατογράφος «Φάρος», Αυλίς Χαλκίδος (11/11/1964), Πανταζάτος, Μελάς και σία (κινηµατογράφος «Ρεξ», Αργοστόλι, 11, 19 και 24/12/1963, [8]/1964, 22/9 και 11/11/1964), Πρόδροµος Νικήτας (κινηµατογράφος «∆αναΐς», Άργος, 24/11/1964), Εθνική Τράπεζα (Αταλάντη, 21 και 28/11/1964), Εµπορική Τράπεζα (Αθήνα, οδός Σοφοκλέους, 27/11/1964), Θ. Βερούσης (κινηµατογράφος «Ρεξ»,Αταλάντη, 28/11/1964), Εθνική Τράπεζα (Άνδρος, 16/10, 19/11 και 7/12/1964), Εθνική Τράπεζα (Άρτα, 14/12/1964), Εθνική Τράπεζα (Αγρίνιο, [1964], 21/3 και 25/6/1964), Κωνσταντίνος Βοσκόπουλος και σία (κινηµατογράφος «Ιντεάλ», Αγρίνιο, 5/2, 26/2, 24/3, 13/4, 22/4, 30/4, 19/5, 10/8/1964), Βασίλειος Τσολιάς (κινηµατογράφος «Ορφεύς», Άρτα, 21/11, 6/12/1963, 9/3, 28/12/1964), Εθνική Τράπεζα (Άνδρος, [1965]), Εµπορική Τράπεζα (Αταλάντη, 5/12/1964 και 8/1/1965), Γ. Νικολαΐδης (κινηµατογράφος «∆ηµοτικόν», Άνδρος, [10/1964], 11/1 και 15/2/1965), Γεώργιος Μπέτσος (Άρτα, [1965]), Ανδρέας Γεωργιόπουλος (κινηµατογράφος «Ρεξ», Ανδραβίδα, 17/1/1964 και 1/4/1965), αδελφοί Παπανδρικόπουλοι (κινηµατογράφος «Αµαλιάς», Αµαλιάδα, 10/1/1964, 1/2 και 2/7/1965), Γερ. Χαλιώτης (κινηµατογράφος «Ολύµπιον», Αργοστόλι, 5/2/1966), Ελληνική Βασιλική Χωροφυλακή (Υποδιοίκηση Αιτωλικού, 17/3/1966).
Στον ίδιο φάκελο υπάρχουν και επιστολές προς Πάρις Φιλµ Ε.Π.Ε. με αποστολείς τους: Θεόδωρος και Κωνσταντίνος Βενιζέλος (18/1/1964), Ανδρέας Κουνινιώτης και σία (30/9, 13/11/1963, 18/2 και 24/2/1964), Αθαν. Μπατάλης και Ντίνος ∆ίκης (15/1 και 2/2/1965), Πανταζάτος, Μελάς και σία (5/5, 5/9, 19/9 και 25/11/1964), Χρήστος Σπέντζος (28/12/1963), Υπουργείο Οικονοµικών (Οικονοµική Εφορία Αιγιαλείας) (7/4/1964).
Πρόκειται για ένα μικρό μέρος της αλληλογραφίας που όμως μας δίνει πληροφορίες για ένα χάρτη των κινηματογραφικών αιθουσών σε όλη την Ελλάδα τότε που η ελληνική παραγωγή δεν είχε ανταγωνισμό και έπαιζε στο δικό της γήπεδο. Είναι άσκοπο και τελείως περιττό να αναφερθεί ότι σχεδόν όλοι οι αναφερόμενοι κινηματογράφοι δεν υπάρχουν εδώ και δεκαετίες…
Για την ιστορία και μόνο: James Paris (∆ηµήτριος Πάρης) (1921-1982). Ο ∆ηµήτριος Πάρης του Γεωργίου γεννήθηκε στη Λέσβο, στο χωριό Βατούσα. Σπούδασε στη Γεωπονική Σχολή της Θεσσαλονίκης και µετεκπαιδεύτηκε στην κτηνιατρική στο Γεωργικό Ινστιτούτο του Πανεπιστηµίου της Βηρυτού.
Το 1945 διορίστηκε στο Υπουργείο Γεωργίας και τον επόµενο χρόνο µετανάστευσε στις Ηνωµένες Πολιτείες Αµερικής. Φοίτησε στη σχολή κινηµατογράφου της εταιρείας 20th Century Fox (1948), µετέτρεψε το όνοµά του σε James Paris, πήρε την αµερικανική υπηκοότητα και διετέλεσε διευθυντής στο διαφηµιστικό τµήµα της εταιρείας United Artists (1948-1952).
Εργάστηκε για τέσσερα χρόνια ως διευθυντής παραγωγής σε κινηµατογραφικές ταινίες της 20th Century Fox και στα τέλη της δεκαετίας του 1950 επέστρεψε στην Ελλάδα. Από το 1962 έως το 1979 υπέγραψε την παραγωγή σε περισσότερες από 50 ελληνικές ταινίες, ενώ τα τελευταία χρόνια της ζωής του δραστηριοποιήθηκε και ως παραγωγός τηλεοπτικών εκποµπών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου