Κυριακή 8 Απριλίου 2012

Στο σφυρί το Θέατρο "Παρκ"


Πωλείται όπως είναι το θέατρο «Παρκ». Στην πλατεία του καλοκαιρινού θεάτρου της λεωφόρου Αλεξάνδρας, εκεί που άλλοτε ακουμπούσε η ψυχή χιλιάδων θεατρόφιλων, τα φώτα της ράμπας σβήνουν. Ο αξέχαστος θεατρικός παραγωγός Βαγγέλης Λιβαδάς κράτησε με νύχια και με δόντια αυτήν την ιστορική θερινή στέγη τότε που άρχισαν να κατεβαίνουν η μία μετά την
άλλη οι μαρκίζες της ένδοξης θεατρικής λεωφόρου.

Ωστόσο ο Πάνος Λιβαδάς πήρε τη μεγάλη απόφαση να αφήσει το θέατρο, επειδή σύμφωνα με το συμβόλαιο υπεκμίσθωσης που είχε υπογράψει ο πατέρας του, δεν μπορούσε να το κρατήσει περισσότερο από μία σεζόν. Ετσι το παρέδωσε στους τρεις δικαιούχους, οι οποίοι το έδωσαν σε μεσιτικό γραφείο και ήδη μπήκε το πωλητήριο!

Κράτησα μόνον το «Αμιράλ» όχι ως Πάνος Λιβαδάς αλλά ως Βαγγέλης Λιβαδάς, στη μνήμη του πατέρα μου! Οσο για το «Παρκ», δεν άξιζε να το κρατήσω για μόνο μία θεατρική περίοδο, δήλωσε στην «Εspresso της Κυριακής» ο γιος του αείμνηστου επιχειρηματία. «Οταν κλείνει ένα θέατρο, βουβαίνουν φωνές, σωπαίνουν ψυχές» είχε πει ο σπουδαίος σκηνοθέτης μας Γιώργος Μιχαηλίδης το 2006, όταν τον έπνιξαν τα χρέη και έκλεισε το «Ανοιχτό Θέατρο».

Το «Παρκ» περιήλθε στα χέρια του Βαγγέλη Λιβαδά το 1970. Ομως η ιστορία του θεάτρου ξεκινάει δέκα και πλέον χρόνια νωρίτερα, όταν το είχε ο Θόδωρος Κρίτας, σύζυγος της σπουδαίας πρωταγωνίστριας Βάσως Μανωλίδου. Το 1962 σε αυτό το θέατρο ανέβηκε μια παράσταση-σταθμός. Ηταν η επιθεώρηση «Ομορφη πόλη» η οποία πήρε τον τίτλο της από τον κύκλο τραγουδιών του Μίκη Θεοδωράκης που την έντυσαν μουσικά. Από αυτόν τον δίσκο ξεχώρισε το ομώνυμο τραγούδι «Ομορφη πόλη» («Θα γίνεις δικιά μου»), το οποίο ηχογράφησε και η μυθική Γαλλίδα τραγουδίστρια Εντίθ Πιαφ. Την ίδια εποχή στο γειτονικό θέατρο «Μετροπόλιταν» ανέβηκε το έργο του Μάνου Χαττζιδάκι «Οδός ονείρων».

Την «Ομορφη πόλη» είχε σκηνοθετήσει ο Μιχάλης Κακογιάννης, ενώ η Ντόρα Γιαννακοπούλου, οι αδελφές Αννα και Μαρία Καλουτά και ο Ανδρέας Ντούζος έπαιξαν στην παράσταση και ερμήνευσαν τις δημιουργίες του Μίκη Θεοδωράκη. Αργότερα στο σχήμα μπήκε το βαρύ πυροβολικό του λαϊκού πενταγράμμου, ο Στέλιος Καζαντζίδης, ο οποίος κλήθηκε από τον Μίκη να ερμηνεύσει το τραγούδι «Μανούλα μου, ο γιόκας σου» μαζί με τη Μαρινέλλα, ενώ καλά κρατούσε η κόντρα ανάμεσα στον Θεοδωράκη και τον Χατζιδάκι, σύμφωνα με τις φήμες της εποχής. Και σαν να μην έφτανε αυτό, ο Μίκης… τα έσπασε με τον Στελάρα, τον οποίο αντικατέστησε ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης. Μάλιστα, για να τον καλωσορίσει, ο συνθέτης ανέβηκε στη σκηνή για να διευθύνει την ορχήστρα προς τιμήν του.

Από το 1970 που πήρε το «Παρκ» ο Λιβαδάς, ο «Βαγγέλας» όπως τον αποκαλούσαν στον θεατρικό χώρο, προσπάθησε να συνεχίσει αυτήν την παράδοση στη λεωφόρο του περιπάτου των Αθηναίων αστών. Εγινε η λεωφόρος της επιθεώρησης στις πιένες της τότε, του μπουλβάρ και πολύ αργότερα των εισαγόμενων μιούζικαλ αλλά και των ελληνικών έργων που μεταφέρθηκαν από το πανί στο θεατρικό σανίδι.

Η είσοδος του Λιβαδά στο «Παρκ» έγινε με μια λαμπερή πρεμιέρα της παράστασης «Ο τρελός του λούνα παρκ», της κωμωδίας του Γιώργου Λαζαρίδη. Πρωταγωνιστούσαν ο Θανάσης Βέγγος, η Σμαρούλα Γιούλη και ο Λάκης Κομνηνός. Τη σκηνοθεσία υπέγραφε ο Κωστής Μιχαηλίδης, τη σκηνογραφία ο μεγάλος ζωγράφος μας Σπύρος Βασιλείου και τη μουσική ο Κώστας Καπνίσης.
ΦΩΛΙΑ ΤΑΛΕΝΤΩΝ
Και ποιοι δεν πέρασαν αυτές τις τέσσερις δεκαετίες από τη σκηνή του «Παρκ». Συγγραφείς, σκηνοθέτες, μουσικοί, ζωγράφοι, σκηνογράφοι και μεγάλα ονόματα του θεάτρου, ενώ από εκεί βγήκε η νέα φουρνιά των πρωταγωνιστών, που κρατάει σήμερα τα ηνία στο ελληνικό θέατρο.

Ενδεικτικά αναφέρουμε τους Νίκο Φώσκολο, Κώστα Καρρά, Γιάννη Βογιατζή, Σταύρο Παράβα, Δέσποινα Στυλιανοπούλου, Βασίλη Τσιβιλίκα, Κώστα Πρετεντέρη, Φώτη Μεταξόπουλο, Νίκο Πετρόπουλο, Ερρίκο Δένδια, Ζακ Ιακωβίδη, Κώστα Βουτσά, Σωτήρη Μουστάκα, Ελενα Ναθαναήλ, Νάντια Φοντάνα, Νίκο Τσούκα, Ελσα Βροχοπούλου, Θανάση Βέγγο, Κώστα Νικολαΐδη, Πυθαγόρα, Ρένα Βλαχοπούλου, Μίκη Θεοδωράκη (και πάλι το 1979 για τις ανάγκες της επιθεώρησης «Ω! Μαμά… Ελλάς - 20 χρόνια Μίκης Θεοδωράκης» που σκηνοθέτησε η Σμαρούλα Γιούλη), Ηλία Λογοθέτη, Μποστ, Ξανθούλη, Δάνη Κατρανίδη, Καίτη Λαμπροπούλου, Αγγελο Αντωνόπουλο, Παύλο Μάτεσι, Τίτο Βανδή, Τίμο Περλέγκα, Γιάννη Φέρτη, Μίρκα Παπακωνσταντίνου, Σταμάτη Φασουλή, Δήμητρα Παπαδοπούλου, Λίνα Νικολακοπούλου, Σταμάτη Κραουνάκη, Μίμη Χρυσομάλλη, Γιάννη Μπέζο, Αννα Παναγιωτοπούλου, Παύλο Κοντογιαννίδη, Νένα Μεντή, Χρήστο Βαλαβανίδη, Ρένια Λουιζίδου, Γιώργο Κιμούλη, Αντώνη Καφετζόπουλο, Σοφία Φιλιππίδου, Παύλο Χαϊκάλη, Πέτρο Φιλιππίδη, Χρήστο Πολίτη, Μαριάννα Τόλη, Ελένη Γερασιμίδου, Δήμητρα Χατούπη, Ερση Μαλικένζου, Γεράσιμο Σκιαδαρέση, Στέλιο Μάινα, Ρένη Πιττακή, Πάνο Χατζηκουτσέλη, Κώστα Τσιάνο, Σπύρο Παπαδόπουλο, Γιάννη Μιχαλόπουλο, Κατερίνα Λέχου, Ελευθερία Ρήγου, Εύα Κοταμανίδου, Αλέκο Σακελλάριο, Χρήστο Γιαννακόπουλο, Χρήστο Χατζηπαναγιώτη, Βλαδίμηρο Κυριακίδη και τόσους άλλους...

Στο «Παρκ» ανέβηκαν πολλές επιθεωρήσεις που έγραψαν ιστορία σε αυτό το καθαρά ελληνικό είδος. Ξεφυλλίζοντας τα προγράμματα της εποχής σημειώνουμε τους τίτλους «Μάθημα Σολ Σεξ», «Πάει το πουλί τους, πάει», «Θα μας φάνε οι ανθρωποφάγοι», «Στη φωλιά του Κου Κου… Ε!!», «Πιάσαμε το τρίτο», «Ο χορός του ΟΖΑΛ… ΟΓΓΟΥ», «Για μια Τρελλάδα… ΝΕΑ», «Και Νου Δυο και light..!», «Αρτζι Μπούρτζι και… Ελλάς», «Πόθεν αίσχος», «Αιγαίο… Βαγκέο», «Στη Χονολουλού… Στη Χονολουλού», «Κάνε το ΠΑΣΟΚ σου παξιμάδι», «Ανδρέα Ζαπάτα, βίβα πατάτα», «Γελάς… Ελλάς… Αγελάς!», «Καυκαλήθρες και Τσιτσίραβλα» κ.ά.
Η εποχή των μιούζικαλ
Το 1982 ο Βαγγέλης Λιβαδάς και η Σμαρούλα Γιούλη έφεραν στη θεατρική αγορά τα περίφημα μιούζικαλ του Μπρόντγουεϊ και άρχισε ένας συναγωνισμός με την εθνική μας σταρ Αλίκη Βουγιουκλάκη, η οποία είχε δείξει την προτίμησή της σε αυτό το είδος. Πρώτα παρουσίασαν το «Chicago» των Fred Ebb και Bob Fosse, που ανέβηκε σε μετάφραση Κώστα Ταχτσή και σκηνοθεσία του πρώτου δαδάξαντος John Sharpe με τη Σμαρούλα Γιούλη, τον Δάνη Κατρανίδη και τη Μαριάνα Τόλη, και έσπασε ταμεία.

Η Σμαρούλα έδωσε ρέστα και την επόμενη καλοκαιρινή περίοδο, το 1983, με το μιούζικαλ «Η γυναίκα της χρονιάς» με τον ίδιο σκηνοθέτη. Ο κόσμος συνέρρεε στο «Παρκ» και διασκέδαζε με τις λαμπερές παραστάσεις, γιατί εκτός των άλλων έβρισκε μια όαση δροσιάς στις καυτές καλοκαιριάτικες νύχτες.

Το 1984 η Σμαρούλα Γιούλη, ο Τίτος Βανδής και ένα δυνατό επιτελείο ηθοποιών παρουσίασε το διάσημο μιούζικαλ «Μάγκες και κούκλες» σε σκηνοθεσία Lary Oaks. Μετά ήρθε η σειρά του «Sweet Charity». O Bαγγέλης Λιβαδάς δεν φειδόταν χρημάτων. Οι παραγωγές ήταν πανάκριβες και γίνονταν βάσει των προδιαγραφών που ζητούσαν οι ξένοι. Επαιρνε μεγάλο ρίσκο, βέβαια, αλλά τα χρήματα επέστρεφαν στο ταμείο, γιατί ο κόσμος έμενε ευχαριστημένος από το αποτέλεσμα.

Κλασικές επιτυχίες
Στη σκηνή του «Παρκ» μεταφέρθηκαν και δύο από τις πιο γνωστές κινηματογραφικές ταινίες των Αλέκου Σακελλάριου και Χρήστου Γιαννακόπουλου από τον μετρ του είδους Κώστα Τσιάνο. Το πείραμα πέτυχε και απέδωσε καρπούς. Αρχή έγινε με το έργο …«Τα κίτρινα γάντια», μια κλασική ταινία με θέμα την παθολογική ζήλια. Τον ρόλο του παθολογικά ζηλιάρη συζύγου που τα πάντα του φαίνονταν ύποπτα (στον κινηματογράφο τον είχε υποδυθεί ο Νίκος Σταυρίδης) ερμήνευσε εκπληκτικά ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης, με παρτενέρ την Κατερίνα Λέχου στον ρόλο που είχε υποδυθεί η Μάρω Κοντού.

Λίγο μετά μεταφέρθηκε επί θεατρικής σκηνής και η ανεπανάληπτη κωμωδία «Αλίμονο στους νέους» με πρωταγωνιστή τον Δημήτρη Χορν, που του χάρισε το βραβείο ερμηνείας Α’ Ανδρικού Ρόλου στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το 1961. Τα δύο τραγούδια της ταινίας που είναι βασισμένη στον μύθο του Φάουστ «Πες μου μια λέξη» και «Ας είναι καλά το γινάτι σου» ερμηνευμένα από τον Χορν έμειναν στην ιστορία ως δύο από τα πιο όμορφα τραγούδια που έγραψε ο Μάνος Χατζιδάκις για τον ελληνικό κινηματογράφο. Τον ρόλο του Χορν στην παράσταση του «Παρκ» ερμήνευσε με επιτυχία ο Σπύρος Παπαδόπουλος.

Ολα αυτά ανήκουν πλέον στο παρελθόν και μια νέα σελίδα ανοίγει για το ιστορικό θέατρο που πωλείται...


ΣΜΑΡΑΓΔΑ ΜΙΧΑΛΙΤΣΙΑΝΟΥ
Στο σφυρί το Θέατρο "Παρκ"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου