Ο γηραιότερος στόλος οχημάτων της Ευρώπης, είναι ο Ελληνικός, κάτι που την τελευταία πενταετία έχει επιδεινωθεί, λόγω της οικονομικής ύφεσης, αλλά και της αθρόας –και χωρίς κανέναν έλεγχο- εισαγωγής μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.
Ενώ οι υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης δίνουν κίνητρα για την αγορά και χρήση «πράσινων» αυτοκινήτων, στην Ελλάδα επιδοτούν τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα μειώνοντας τους δασμούς τους: όσο πιο παλιό και με περισσότερα χιλιόμετρα, τόσο μεγαλύτερη η έκπτωση που παίρνουν στην εισαγωγή τους.
Το αποτέλεσμα είναι το 36% των πωληθέντων αυτοκινήτων το 2015 να εισαγόμενα μεταχειρισμένα, δηλαδή στη μεγάλη πλειοψηφία τους παλιά, αμφιβόλου κατάστασης και χιλιομέτρων αυτοκίνητα. Αυτά τα αυτοκίνητα, σήμερα, κυκλοφορούν στους Ελληνικούς δρόμους με Ελληνικές πινακίδες, με ότι κι αν αυτό συνεπάγεται για το περιβάλλον και για την ασφάλεια μας.
Όλα αυτά με τα σημερινά δεδομένα, γιατί θα μιλάμε για ένα έγκλημα για την οδική ασφάλεια και για το περιβάλλον, εφόσον περάσει η πρόταση προς τον Υπουργό Οικονομικών, για απελευθέρωση των πωλήσεων και EURO4 (πάνω από δεκαετίας αυτοκίνητα). Σημειώστε πως σε όλη την υπόλοιπη Ευρώπη από την 1ης Απριλίου πωλούνται μόνο τα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας EURO6.
Τσιρώνης: Ο ρυπαίνων να πληρώνει
Απευθυνθήκαμε για το θέμα στον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιάννη Τσιρώνη. Η απάντησή του: «Πρώτα απ’ όλα θέλω να ξεκαθαρίσω πως δεν είναι αρμοδιότητά μας η οικονομική πολιτική. Αφορά στο υπουργείο Οικονομικών η επιβολή της φορολογίας, το ύψος του τέλους ταξινόμησης κλπ. Εμείς συνεπικουρούμε και λέμε τη γνώμη μας στα θέματα περιβάλλοντος.
Τώρα όσον αφορά στους ρύπους η δική μας πάγια θέση είναι ότι η φορολογία πρέπει να είναι ανάλογη των ρύπων. Όπως σε όλη την Ευρώπη έτσι και στην Ελλάδα θα πρέπει όποιος ρυπαίνει να πληρώνει και αυτό να είναι αναλογικό. Από σας ακούω πρώτη φορά πως υπάρχει θέμα εισαγωγής μεταχειρισμένων πετρελαιοκίνητων οχημάτων προδιαγραφών Euro 4. Δεν ξέρω αν πράγματι υπάρχει τέτοιο θέμα, δεν το νομίζω.
Τώρα όσον αφορά στα πετρελαιοκίνητα οχήματα προδιαγραφών Euro 5 και Euro 6 υπάρχει η σκέψη εξίσωσής της επιβάρυνσης αλλά ακόμη δεν έχουμε καταλήξει. Εμείς δεν εμπλεκόμαστε στην εφαρμογή των φόρων, απλά λέμε τη γνώμη μας όσον αφορά στο περιβάλλον».
Το περιβάλλον –ιδιαίτερα των μεγαλουπώλεων- είναι ιδιαίτερα επιβαρυμένο και από τα ταξί η μέγιστη ηλικία των οποίων από τα 12 έτη το 2003, αυξήθηκε στα 14 έτη το 2007 και στα 18 έτη το 2012 – σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Αν δεν είχε περάσει η ευνοϊκή διάταξη Βορίδη ως Υπουργός Μεταφορών, που το 2012 έδωσε παράταση στην υποχρέωση αλλαγής των ταξί, και αυτά τα αυτοκίνητα των 12 ετών ζωής, είχαν ανανεωθεί με την τρέχουσα αντιρρυπαντική τεχνολογία θα προέκυπτε μείωση στους ετήσιους ρύπους σωματιδίων κατά -64,1% και οξειδίων του αζώτου-HC κατά -43,1%.
Σήμερα, τα αστικά κέντρα επιβαρύνονται με +5,8 τόνους σωματίδια και +93,0 τόνους οξειδίων του αζώτου-HC εξαιτίας της μη ανανέωσης του στόλου των ταξί.
Θέση επι του θέματος έχει πάρει και το ECOCITY: «Το ECOCITY, τα τελευταία χρόνια, έχει επισημάνει τον κίνδυνο από την αύξηση των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων (ακόμα και νέας τεχνολογίας) για την ατμοσφαιρική ρύπανση και τις επιπτώσεις της στην υγεία των κατοίκων των πόλεων της Ελλάδας.
Ιδιαίτερα ανησυχητικό είναι το φαινόμενο της εισαγωγής πετρελαιοκίνητων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, τα οποία είναι στην μεγάλη πλειοψηφία τους
παλαιότερης τεχνολογίας, και σύμφωνα με τα στοιχεία ιδιαίτερα ρυπογόνα. Επιπλέον η ευνοϊκή φορολογία που υπήρχε ως τώρα για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα πετρελαιοκίνητα επιβατικά, έχει δημιουργήσει έμμεσο κίνητρο για την αγορά και την αυξημένη κυκλοφορία τους, στην χώρα.
Το ECOCITY ζητά από την Πολιτεία να μελετήσει το πρόβλημα και την διάκριση με υπευθυνότητα, ώστε να αποφασίσει σχετικά με την φορολόγηση των πετρελαιοκίνητων επιβατικών και φορτηγών οχημάτων με βάση την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» και την ανάγκη της προστασίας της υγείας των πολιτών, από εκπομπές μικροσωματιδίων και οξειδίων του αζώτου από τις πετρελαιοκίνητες βόμβες ρύπανσης.»
Ενώ οι υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης δίνουν κίνητρα για την αγορά και χρήση «πράσινων» αυτοκινήτων, στην Ελλάδα επιδοτούν τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα μειώνοντας τους δασμούς τους: όσο πιο παλιό και με περισσότερα χιλιόμετρα, τόσο μεγαλύτερη η έκπτωση που παίρνουν στην εισαγωγή τους.
Το αποτέλεσμα είναι το 36% των πωληθέντων αυτοκινήτων το 2015 να εισαγόμενα μεταχειρισμένα, δηλαδή στη μεγάλη πλειοψηφία τους παλιά, αμφιβόλου κατάστασης και χιλιομέτρων αυτοκίνητα. Αυτά τα αυτοκίνητα, σήμερα, κυκλοφορούν στους Ελληνικούς δρόμους με Ελληνικές πινακίδες, με ότι κι αν αυτό συνεπάγεται για το περιβάλλον και για την ασφάλεια μας.
Όλα αυτά με τα σημερινά δεδομένα, γιατί θα μιλάμε για ένα έγκλημα για την οδική ασφάλεια και για το περιβάλλον, εφόσον περάσει η πρόταση προς τον Υπουργό Οικονομικών, για απελευθέρωση των πωλήσεων και EURO4 (πάνω από δεκαετίας αυτοκίνητα). Σημειώστε πως σε όλη την υπόλοιπη Ευρώπη από την 1ης Απριλίου πωλούνται μόνο τα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας EURO6.
Τσιρώνης: Ο ρυπαίνων να πληρώνει
Απευθυνθήκαμε για το θέμα στον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιάννη Τσιρώνη. Η απάντησή του: «Πρώτα απ’ όλα θέλω να ξεκαθαρίσω πως δεν είναι αρμοδιότητά μας η οικονομική πολιτική. Αφορά στο υπουργείο Οικονομικών η επιβολή της φορολογίας, το ύψος του τέλους ταξινόμησης κλπ. Εμείς συνεπικουρούμε και λέμε τη γνώμη μας στα θέματα περιβάλλοντος.
Τώρα όσον αφορά στους ρύπους η δική μας πάγια θέση είναι ότι η φορολογία πρέπει να είναι ανάλογη των ρύπων. Όπως σε όλη την Ευρώπη έτσι και στην Ελλάδα θα πρέπει όποιος ρυπαίνει να πληρώνει και αυτό να είναι αναλογικό. Από σας ακούω πρώτη φορά πως υπάρχει θέμα εισαγωγής μεταχειρισμένων πετρελαιοκίνητων οχημάτων προδιαγραφών Euro 4. Δεν ξέρω αν πράγματι υπάρχει τέτοιο θέμα, δεν το νομίζω.
Τώρα όσον αφορά στα πετρελαιοκίνητα οχήματα προδιαγραφών Euro 5 και Euro 6 υπάρχει η σκέψη εξίσωσής της επιβάρυνσης αλλά ακόμη δεν έχουμε καταλήξει. Εμείς δεν εμπλεκόμαστε στην εφαρμογή των φόρων, απλά λέμε τη γνώμη μας όσον αφορά στο περιβάλλον».
Το περιβάλλον –ιδιαίτερα των μεγαλουπώλεων- είναι ιδιαίτερα επιβαρυμένο και από τα ταξί η μέγιστη ηλικία των οποίων από τα 12 έτη το 2003, αυξήθηκε στα 14 έτη το 2007 και στα 18 έτη το 2012 – σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Αν δεν είχε περάσει η ευνοϊκή διάταξη Βορίδη ως Υπουργός Μεταφορών, που το 2012 έδωσε παράταση στην υποχρέωση αλλαγής των ταξί, και αυτά τα αυτοκίνητα των 12 ετών ζωής, είχαν ανανεωθεί με την τρέχουσα αντιρρυπαντική τεχνολογία θα προέκυπτε μείωση στους ετήσιους ρύπους σωματιδίων κατά -64,1% και οξειδίων του αζώτου-HC κατά -43,1%.
Σήμερα, τα αστικά κέντρα επιβαρύνονται με +5,8 τόνους σωματίδια και +93,0 τόνους οξειδίων του αζώτου-HC εξαιτίας της μη ανανέωσης του στόλου των ταξί.
Θέση επι του θέματος έχει πάρει και το ECOCITY: «Το ECOCITY, τα τελευταία χρόνια, έχει επισημάνει τον κίνδυνο από την αύξηση των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων (ακόμα και νέας τεχνολογίας) για την ατμοσφαιρική ρύπανση και τις επιπτώσεις της στην υγεία των κατοίκων των πόλεων της Ελλάδας.
Ιδιαίτερα ανησυχητικό είναι το φαινόμενο της εισαγωγής πετρελαιοκίνητων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, τα οποία είναι στην μεγάλη πλειοψηφία τους
παλαιότερης τεχνολογίας, και σύμφωνα με τα στοιχεία ιδιαίτερα ρυπογόνα. Επιπλέον η ευνοϊκή φορολογία που υπήρχε ως τώρα για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα πετρελαιοκίνητα επιβατικά, έχει δημιουργήσει έμμεσο κίνητρο για την αγορά και την αυξημένη κυκλοφορία τους, στην χώρα.
Το ECOCITY ζητά από την Πολιτεία να μελετήσει το πρόβλημα και την διάκριση με υπευθυνότητα, ώστε να αποφασίσει σχετικά με την φορολόγηση των πετρελαιοκίνητων επιβατικών και φορτηγών οχημάτων με βάση την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» και την ανάγκη της προστασίας της υγείας των πολιτών, από εκπομπές μικροσωματιδίων και οξειδίων του αζώτου από τις πετρελαιοκίνητες βόμβες ρύπανσης.»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου