Η Ρωσία επιβεβαιώνει την θέση της ως προμηθευτής ντίζελ της Ευρώπης, καθώς επενδύει ποσά-ρεκόρ για την ανάπτυξη των διϋλιστηρίων της. Σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων Facts Global Energy, η χώρα θα αυξήσει τις
εξαγωγές ντίζελ χαμηλού θείου κατά 50% το 2013, σε μια εποχή που τα περιθώρια των ευρωπαϊκών διϋλιστηρίων περιορίζονται σημαντικά.Στόχος της Μόσχας είναι να ανταγωνιστεί τα ευρωπαϊκά διϋλιστήρια και στο ποιοτικό σκέλος, προσφέροντας εξελιγμένα καύσιμα, εκμεταλλευόμενη παράλληλα την υψηλή πετρελαϊκή της παραγωγή. Κατά συνέπεια, θα επενδυθούν 11 δις δολάρια το 2013, ποσό αυξημένο κατά 93% σε σύγκριση με το 2012, σύμφωνα με τις προβλέψεις του υπουργείου Ενέργειας.
«Υπάρχουν σημαντικά περιθώρια στο σύστημα και όταν οι Ρώσοι το ‘ανάψουν’, τότε θα αποτελέσει μεγάλη απειλή για τα περιθώρια των ευρωπαϊκών διϋλιστηρίων», υπογράμμισε η Τζέμα Πάρκερ, αναλύτρια της FGE.
Είναι γνωστό ότι ο πρόεδρος Πούτιν δίνει μεγάλη έμφαση στην ενέργεια και στις εξαγωγές. Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνεται όχι μόνο με τις επενδύσεις στα διϋλιστήρια και την κατασκευή των αγωγών Nord Stream και South Stream, αλλά και από την υλοποίηση του αγωγού μεταφοράς ντίζελ της Βαλτικής που λειτούργησε το 2008. Πλέον, αυξάνεται η χωρητικότητά του στα 175.000 βαρέλια ανά ημέρα, έναντι 100.000 βαρελιών πέρυσι και το ντίζελ που διακινείται μέσω αυτού είναι τύπου euro-5. Η Transneft εξετάζει παράλληλα το ενδεχόμενο να αναβαθμίσει τον αγωγό στα 245.000 βαρέλια το 2015 και να φτιάξει και έναν δεύτερο παράλληλο αγωγό το 2017.
Σημειώνεται πάντως ότι η Ευρώπη κατανάλωσε στο πρώτο πεντάμηνο του 2012 5,87 εκατ. βαρέλια ντίζελ και gasoil καθημερινά, δηλαδή την χαμηλότερη ποσότητα από το 2002, όπως υπογραμμίζει ο ΙΕΑ. Έστω και έτσι, ο Αρσένιγιε Ντούσανιτς, αναλυτής της JBC, εκτιμά ότι «από το 2014-15, ο εκσυγχρονισμός της ρωσικής παραγωγής θα έχει σοβαρή επίδραση στα ευρωπαϊκά διϋλιστήρια». Οι προβλέψεις κάνουν λόγο για αύξηση των εξαγωγών ντίζελ χαμηλού θείου προς την Ευρώπη στα 290.000 βαρέλια ανά ημέρα το 2013, έναντι 190.000 βαρελιών τον περασμένο μήνα.
Τέλος, αναφέρουμε ότι την τελευταία διετία έχουν κλείσει συνολικά έξι ευρωπαϊκά διϋλιστήρια λόγω της ασθενούς ζήτησης, σε χώρες όπως η Γερμανία και η Βρετανία. Η Μόσχα την ίδια στιγμή αποφάσισε να μειώσει τους εξαγωγικούς δασμούς στο ντίζελ ως πρόσθετο κίνητρο παράλληλα με την αναβάθμιση της παραγωγής της. Έχει αποφασίσει επίσης να απαγορεύσει την παραγωγή ντίζελ τύπου έως euro-4 ως το 2015.
Εξαγωγές ρώσικου Diesel στην ευρωπαϊκή αγορά
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου