Λίγες ημέρες πριν από τις εκλογές,
το υπουργείο Υποδομών «καλλιεργεί» επενδυτικές προσδοκίες,
προκηρύσσοντας το διαγωνισμό για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο
Καστέλι της Κρήτης, το οποίο αναμένεται να λειτουργήσει, στο πιο
αισιόδοξο σενάριο, το 2020.
Στην πεδιάδα Καστελίου θα δημιουργηθεί ένα μικρό «Ελ. Βενιζέλος», το οποίο θα διαχειριστεί για 35 χρόνια ο ιδιώτης
Το υπουργείο προσπαθεί να αποφύγει το στραπάτσο παλαιότερων
διαγωνισμών, που κηρύχτηκαν άγονοι, τροποποιώντας σημαντικούς όρους. Για
παράδειγμα, μείωσε το κατασκευαστικό αντικείμενο, αφού ο νέος διάδρομος
θα έχει μήκος 3,2 χλμ.
Το έργο, συνολικού ύψους 1,5 δισ. ευρώ (μαζί με τις
απαλλοτριώσεις και τους οδικούς άξονες), θα κατασκευαστεί με σύμβαση
παραχώρησης, στα πρότυπα του «Ελ. Βενιζέλος», δηλαδή η καταστατική
πλειοψηφία, στην εταιρεία εκμετάλλευσής του, θα παραμείνει στο Δημόσιο. Ο
ιδιώτης θα αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση του αεροδρομίου για 35
χρόνια, στα οποία περιλαμβάνεται και η περίοδος κατασκευής των τεσσάρων
ετών. Αντίστοιχα, η χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου εκτιμάται έως τα
220 εκατ.
Στο αντικείμενο της σύμβασης παραχώρησης περιλαμβάνεται και η
μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση των οδικών προσβάσεων σύνδεσης του
νέου αεροδρομίου, με το ΒΟΑΚ και ΝΟΑΚ, του νέου κλειστού
αυτοκινητόδρομου (μήκους 18 χλμ. περίπου, διατομής δύο λωρίδων ανά
κατεύθυνση με διαχωρισμένο οδόστρωμα) για τη σύνδεσή του με τον ΒΟΑΚ
στην περιοχή της Χερσονήσου.
Οι δεσμευτικές προσφορές ορίστηκαν την 11η Νοεμβρίου και στο
μεσοδιάστημα οι ενδιαφερόμενες εταιρείες θα υποβάλλουν τις προτάσεις
τους, κάτι το οποίο σημαίνει ότι ενδέχεται να τροποποιηθούν κάποιοι όροι
της διακήρυξης. Η λειτουργία του Καστελίου, θα σηματοδοτήσει αυτόματα
το λουκέτο του υπάρχοντος αεροδρομίου, το οποίο έχει ετήσια έσοδα περί
τα 50 εκατ. και 6 εκατ. επιβάτες.
Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών, η δημοπράτηση του σημαντικού
αυτού έργου είναι αναγκαία, καθ' όσον το υφιστάμενο σήμερα αεροδρόμιο
στην περιοχή της Αλικαρνασσού δεν μπορεί να δώσει λύση στην αποφόρτιση
της πόλης του Ηρακλείου από τις υφιστάμενες πιέσεις, επί του
ανθρωπογενούς περιβάλλοντος, λόγω του αυξημένου μεταφορικού φορτίου του
αεροδρομίου.
Επιπλέον, το υφιστάμενο αεροδρόμιο Ηρακλείου δεν μπορεί να
ικανοποιήσει τις σημερινές και, κατά μείζονα, λόγο τις μελλοντικές
απαιτήσεις σε κινήσεις επιβατών.
Παράλληλα, προσφέρεται η δυνατότητα κατασκευής ενός σημαντικού
αναπτυξιακού έργου, το οποίο θα προσδώσει σημαντικά οφέλη, εξαιτίας της
προσέλκυσης τουριστών, στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Κρήτης, λόγω
της δυνατότητας χρησιμοποίησης του διαδρόμου προσαπογειώσεων, με
ασφάλεια, από πολύ μεγαλύτερο αριθμό αεροσκαφών.
Το αντικείμενο του έργου περιλαμβάνει τη μελέτη, κατασκευή,
χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του νέου διεθνούς
αερολιμένα Καστελίου Πεδιάδος, εντός της Περιφερειακής Ενότητας
Ηρακλείου Κρήτης, που συνίσταται σε:
Ολες τις απαραίτητες έρευνες, μελέτες, κατασκευές, συστήματα και
εξοπλισμό για τη λειτουργία του νέου αερολιμένα, που θα αντικαταστήσει
το σημερινό εν λειτουργία αεροδρόμιο Ηρακλείου στην περιοχή της
Αλικαρνασσού.
Το νέο αεροδρόμιο Καστελίου χωροθετείται σε επαφή με το
στρατιωτικό αεροδρόμιο στο Καστέλι Πεδιάδος Νομού Ηρακλείου και θα
λειτουργεί παράλληλα μ' αυτό. Το αεροδρόμιο θα περιλαμβάνει ένα διάδρομο
κατηγορίας Ε, μήκους 3.200 μέτρων, ένα τροχόδρομο παράλληλο με το
διάδρομο κατηγορίας Ε' πλάτους 23 μέτρων, με πρόβλεψη για μελλοντική
κατασκευή και δεύτερου τροχόδρομου, τρεις κατ' ελάχιστο συνδετήριους
τροχόδρομους υψηλής ταχύτητας και δύο κατ' ελάχιστον συνδετήριους
τροχόδρομους μεταξύ του αεροδρομίου και του στρατιωτικού αεροδρομίου.
Ο νέος αερολιμένας επίσης θα περιλαμβάνει:
* Πέντε τουλάχιστον Σταθερές Θέσεις (Γέφυρες Επιβίβασης) τύπου
Multiple Aircraft Ramp System (MARS), οι οποίες δέχονται έως και δέκα
αεροσκάφη για ταυτόχρονη εξυπηρέτηση.
* Είκοσι πέντε (25) κατ' ελάχιστον επιπλέον Θέσεις Στάθμευσης
στην Πίστα, με δυνατότητα Αυτόνομης Προσέγγισης και Απομάκρυνσης,
σύστημα αποθήκευσης και διανομής καυσίμων με υπόγειο δίκτυο τροφοδοσίας
αεροσκαφών για κάθε Θέση Στάθμευσης.
* Πύργο Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας με σύγχρονο σύστημα αεροβοηθημάτων.
* Αστυνομικό Σταθμό, δύο Πυροσβεστικούς Σταθμούς, Ιατρικές
Εγκαταστάσεις, καθώς και εγκαταστάσεις και εξοπλισμό επίγειας
εξυπηρέτησης αεροσκαφών.
* Χώρους στάθμευσης με χωρητικότητα κατ' ελάχιστον οκτακοσίων
οχημάτων, χώρους αναμονής για κατ' ελάχιστον πενήντα τουριστικά
λεωφορεία, εκατόν πενήντα ταξί και είκοσι μίνι βαν ξενοδοχείων και
θέσεις στάθμευσης για Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και πλήρες οδικό δίκτυο δύο
λωρίδων ανά κατεύθυνση εντός του αεροδρομίου.
* Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Αποβλήτων, το οποίο
περιλαμβάνει Σύστημα Βιολογικού Καθαρισμού που θα δέχεται τα λύματα του
αεροδρομίου, καθώς και των γειτονικών οικισμών.
* Αντιπλημμυρική Προστασία και Αποχέτευση Ομβριων.
* Ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
* Πρόβλεψη εμπορικής ζώνης 400 στρ. για την ανάπτυξη εμπορικών δραστηριοτήτων στην ευρύτερη περιοχή του Αεροδρομίου.
**
Η κατασκευή οδικών αξόνων
Στο αντικείμενο της Σύμβασης Παραχώρησης περιλαμβάνεται και η
μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση των οδικών προσβάσεων σύνδεσης του
νέου αεροδρομίου Καστελίου, με το ΒΟΑΚ και ΝΟΑΚ, του νέου κλειστού
αυτοκινητόδρομου (μήκους 18 χλμ. περίπου, διατομής δύο λωρίδων ανά
κατεύθυνση με διαχωρισμένο οδόστρωμα) για τη σύνδεση του νέου
αεροδρομίου Καστελίου με τον ΒΟΑΚ στην περιοχή της Χερσονήσου.
Για τη σύνδεση με το ΝΟΑΚ προβλέπεται η μελέτη και κατασκευή της
οδικής σύνδεσης (μήκους 6 χλμ. περίπου, διατομής μιας λωρίδας ανά
κατεύθυνση με Λωρίδα πολλαπλών χρήσεων χωρίς διαχωρισμένο οδόστρωμα) από
το αεροδρόμιο μέχρι τον άξονα Ηράκλειο - Αρκαλοχώρι - Βιάννος.
Ο σχεδιασμός του νέου διεθνούς αερολιμένα υπερκαλύπτει τις πλέον
σύγχρονες προδιαγραφές όσον αφορά την προσβασιμότητα, τη
λειτουργικότητα και το επίπεδο εξυπηρέτησης.
Ενδεικτικά αναφέρονται:
- Διάδρομος προσαπογειώσεων μήκους 3.200 μ. (με δυνατότητα επέκτασης στα 3.800 μ. εφ' όσον απαιτηθεί στο μέλλον).
- Βιοκλιματικό κτήριο αεροσταθμού.
- Ταινιόδρομοι για όλους τους επιβάτες όταν οι αποστάσεις υπερβαίνουν ένα συγκεκριμένο μήκος.
- Πρόβλεψη περιοχής 400 στρεμμάτων για την ανάπτυξη εμπορικών δραστηριοτήτων.
- Σκιασμένοι χώροι στάθμευσης οχημάτων εντός του αεροδρομίου.
Με σύμβαση παραχώρησης
Με δεδομένο ότι το έργο θα υλοποιηθεί με το σύστημα της σύμβασης
παραχώρησης, αυτό σημαίνει για την Κρήτη μια σημαντικότατη εισροή
ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων, με όλες τις προφανείς αναπτυξιακές και
οικονομικές επιπτώσεις.
- Μαζί με το κόστος των απαλλοτριώσεων, τις δαπάνες εξυπηρέτησης δανείων και τις λοιπές δαπάνες, το συνολικό κόστος του έργου θα φτάσει το 1,5 δισ. ευρώ.
- Παράλληλα η κατασκευή του νέου αεροδρομίου θα συμβάλει αποφασιστικά στην τόνωση της απασχόλησης, αφού:
- Κατά την περίοδο κατασκευής θα δημιουργηθούν περίπου 1.000 άμεσες θέσεις εργασίας για διάστημα 5 ετών, και
- Κατά την περίοδο λειτουργίας του αεροδρομίου θα δημιουργηθούν 500 μόνιμες θέσεις εργασίας.
- Επίσης νέες θέσεις εργασίας θα δημιουργηθούν όταν αναπτυχθούν οι εμπορικές υποδομές και χρήσεις.
- Χρόνος Παραχώρησης: 35 χρόνια (στα οποία περιλαμβάνεται και η περίοδος κατασκευής των τεσσάρων ετών).
- Χρηματοδοτική Συμβολή του Δημοσίου: Μέχρι 220 εκατομμύρια.
- Το ποσοστό συμμετοχής του Δημοσίου στην εταιρεία κατασκευής και λειτουργίας του νέου διεθνούς αεροδρομίου θα αποτελέσει διαγωνιστικό μέγεθος, με ελάχιστο και μέγιστο όριο, ώστε να εξασφαλίζεται σε κάθε περίπτωση η καταστατική πλειοψηφία στην εταιρεία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου