Με το νέο ΚΚΔΚΥ (ν. 3584/2007) που αφορά όλους τους υπαλλήλους των ΟΤΑ με σχέση εργασίας δημοσίου και ιδιωτικού
δικαίου, διαμορφώθηκε ένα μακρόπνοο και διαχρονικό θεσμικό πλαίσιο για την υπηρεσιακή κατάσταση των υπαλλήλων των ΟΤΑ βασιζόμενο στην αρχή της διαφάνειας, της ουσιαστικής αξιολόγησης, της αξιοκρατίας, την πάταξη της γραφειοκρατίας, την άρση της πολυνομίας, την προτεραιότητα στην εξυπηρέτηση του πολίτη, στην αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής διοίκησης κλπ. που συνθέτουν ένα νέο πρότυπο διοίκησης των ΟΤΑ.
Η ανάγκη αναθεώρησης του ν. 1188/1981 κατέστη επιτακτική, προκειμένου να ενισχυθεί η λειτουργικότητα και η παραγωγικότητα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης α΄ βαθμού. Τούτο δεν είναι δυνατόν να επιτευχθεί, εάν δεν υπάρχουν σαφείς κανόνες οριοθέτησης των υπηρεσιακών μεταβολών του προσωπικού που υπηρετεί στους ΟΤΑ. Έτσι, κατέστη αναγκαία η επανεκτίμηση και η τροποποίηση διατάξεων που αφορούσαν μεταξύ άλλων και στις μετακινήσεις, αποσπάσεις και μετατάξεις υπαλλήλων ΟΤΑ, οι οποίες επιπλέον ήταν διάσπαρτες και δυσχέραιναν το έργο των υπηρεσιών των ΟΤΑ και των υπηρεσιακών συμβουλίων.
Με βάση τα ανωτέρω, ο νέος ΚΚΔΚΥ περιλαμβάνει σειρά σημαντικών καινοτομιών που αφορούν στις μετακινήσεις, αποσπάσεις και μετατάξεις υπαλλήλων ΟΤΑ, κυριότερες από τις οποίες είναι οι ακόλουθες:
Διετής δοκιμαστική υπηρεσία
Για πρώτη φορά προβλέπεται ότι οι υπάλληλοι των ΟΤΑ δεν μπορούν να μεταταγούν ή να αποσπαστούν κατά τη διάρκεια της δοκιμαστικής υπηρεσίας.
Μοναδικότητα υπαλλήλου
Για τη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας των υπηρεσιών των ΟΤΑ, γίνεται ρητή μνεία απαγόρευσης μετάταξης – απόσπασης υπαλλήλων, αν πρόκειται για το μοναδικό υπάλληλο του κλάδου τους.
Παράταση του χρόνου απόσπασης κατά ένα (1) επιπλέον έτος
Προβλέπεται η παράταση του χρόνου απόσπασης κατά ένα (1) επιπλέον έτος, μετά από σχετική αίτηση του υπαλλήλου (συνολική διάρκεια τρία έτη).
Μετατάξεις από ΟΤΑ σε ΟΤΑ
Προβλέπεται η μετάταξη υπαλλήλων από ΟΤΑ σε ΟΤΑ γενικά, χωρίς να υπάρχει το κώλυμα της αντιστοιχίας των συνταξιοδοτικών διατάξεων, διότι πλέον, με συνταξιοδοτικό νόμο, έχουν ρυθμιστεί και κατοχυρωθεί τα ασφαλιστικά δικαιώματα των υπαλλήλων. Έτσι, επιλύεται ένα χρόνιο πρόβλημα μετατάξεων υπαλλήλων ΟΤΑ που δεν έχουν αντίστοιχες συνταξιοδοτικές διατάξεις π.χ. μετάταξη μονίμου υπαλλήλου νπδδ ΟΤΑ σε δημόσια υπηρεσία παραμεθόριας περιοχής.
Μετάταξη από κλάδο σε κλάδο
Επιλύεται κατά τον ορθολογικότερο τρόπο ένα πρόβλημα που ταλάνιζε τις υπηρεσίες επί σειρά ετών, καθώς σε περίπτωση που υπάρχουν περισσότεροι υποψήφιοι για μετάταξη, προηγούνται αυτοί που κατέχουν τον προβλεπόμενο τίτλο σπουδών και ακολουθούν οι υποψήφιοι που κατέχουν τίτλο σπουδών, ο οποίος προβλέπεται ως επικουρικό προσόν διορισμού.
Επιπλέον, αποσαφηνίζεται, προς άρση κάθε αμφιβολίας, ότι η μετάταξη σε κλάδο ανώτερης κατηγορίας με εμπειρία μπορεί να γίνει με το προσόν της εμπειρίας, όταν προβλέπεται ρητώς ότι για το διορισμό σε συγκεκριμένη κατηγορία αντί του οικείου τίτλου σπουδών αρκεί συγκεκριμένη εμπειρία.
Μείωση χρόνου παραμονής σε παραμεθόριες περιοχές για τους πολύτεκνους
Για υπάλληλο που αποκτά την ιδιότητα του πολύτεκνου μετά τη μετάταξη, ο υποχρεωτικός χρόνος παραμονής του στην παραμεθόρια περιοχή μειώνεται από δέκα (10) έτη σε έξι (6) έτη.
Μετάταξη για σοβαρούς προσωπικούς λόγους
Για πρώτη φορά προσδιορίζεται η μετάταξη από ΟΤΑ σε ΟΤΑ για σοβαρούς προσωπικούς λόγους.
Υποχρέωση Τοποθέτησης Προϊσταμένων
Καθιερώνεται υποχρέωση για το αρμόδιο προς διορισμό όργανο τοποθέτησης των προϊσταμένων οργανικών μονάδων που έχουν επιλεγεί από το οικείο Υπηρεσιακό Συμβούλιο εντός δύο (2) μηνών από την επιλογή τους. Η μη τοποθέτησή τους εντός της προαναφερθείσας προθεσμίας συνιστά σοβαρή παράβαση καθήκοντος του ανωτέρω αρμοδίου προς διορισμό οργάνου, που τιμωρείται πειθαρχικά κατά τις διατάξεις του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων.
δικαίου, διαμορφώθηκε ένα μακρόπνοο και διαχρονικό θεσμικό πλαίσιο για την υπηρεσιακή κατάσταση των υπαλλήλων των ΟΤΑ βασιζόμενο στην αρχή της διαφάνειας, της ουσιαστικής αξιολόγησης, της αξιοκρατίας, την πάταξη της γραφειοκρατίας, την άρση της πολυνομίας, την προτεραιότητα στην εξυπηρέτηση του πολίτη, στην αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής διοίκησης κλπ. που συνθέτουν ένα νέο πρότυπο διοίκησης των ΟΤΑ.
Η ανάγκη αναθεώρησης του ν. 1188/1981 κατέστη επιτακτική, προκειμένου να ενισχυθεί η λειτουργικότητα και η παραγωγικότητα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης α΄ βαθμού. Τούτο δεν είναι δυνατόν να επιτευχθεί, εάν δεν υπάρχουν σαφείς κανόνες οριοθέτησης των υπηρεσιακών μεταβολών του προσωπικού που υπηρετεί στους ΟΤΑ. Έτσι, κατέστη αναγκαία η επανεκτίμηση και η τροποποίηση διατάξεων που αφορούσαν μεταξύ άλλων και στις μετακινήσεις, αποσπάσεις και μετατάξεις υπαλλήλων ΟΤΑ, οι οποίες επιπλέον ήταν διάσπαρτες και δυσχέραιναν το έργο των υπηρεσιών των ΟΤΑ και των υπηρεσιακών συμβουλίων.
Με βάση τα ανωτέρω, ο νέος ΚΚΔΚΥ περιλαμβάνει σειρά σημαντικών καινοτομιών που αφορούν στις μετακινήσεις, αποσπάσεις και μετατάξεις υπαλλήλων ΟΤΑ, κυριότερες από τις οποίες είναι οι ακόλουθες:
Διετής δοκιμαστική υπηρεσία
Για πρώτη φορά προβλέπεται ότι οι υπάλληλοι των ΟΤΑ δεν μπορούν να μεταταγούν ή να αποσπαστούν κατά τη διάρκεια της δοκιμαστικής υπηρεσίας.
Μοναδικότητα υπαλλήλου
Για τη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας των υπηρεσιών των ΟΤΑ, γίνεται ρητή μνεία απαγόρευσης μετάταξης – απόσπασης υπαλλήλων, αν πρόκειται για το μοναδικό υπάλληλο του κλάδου τους.
Παράταση του χρόνου απόσπασης κατά ένα (1) επιπλέον έτος
Προβλέπεται η παράταση του χρόνου απόσπασης κατά ένα (1) επιπλέον έτος, μετά από σχετική αίτηση του υπαλλήλου (συνολική διάρκεια τρία έτη).
Μετατάξεις από ΟΤΑ σε ΟΤΑ
Προβλέπεται η μετάταξη υπαλλήλων από ΟΤΑ σε ΟΤΑ γενικά, χωρίς να υπάρχει το κώλυμα της αντιστοιχίας των συνταξιοδοτικών διατάξεων, διότι πλέον, με συνταξιοδοτικό νόμο, έχουν ρυθμιστεί και κατοχυρωθεί τα ασφαλιστικά δικαιώματα των υπαλλήλων. Έτσι, επιλύεται ένα χρόνιο πρόβλημα μετατάξεων υπαλλήλων ΟΤΑ που δεν έχουν αντίστοιχες συνταξιοδοτικές διατάξεις π.χ. μετάταξη μονίμου υπαλλήλου νπδδ ΟΤΑ σε δημόσια υπηρεσία παραμεθόριας περιοχής.
Μετάταξη από κλάδο σε κλάδο
Επιλύεται κατά τον ορθολογικότερο τρόπο ένα πρόβλημα που ταλάνιζε τις υπηρεσίες επί σειρά ετών, καθώς σε περίπτωση που υπάρχουν περισσότεροι υποψήφιοι για μετάταξη, προηγούνται αυτοί που κατέχουν τον προβλεπόμενο τίτλο σπουδών και ακολουθούν οι υποψήφιοι που κατέχουν τίτλο σπουδών, ο οποίος προβλέπεται ως επικουρικό προσόν διορισμού.
Επιπλέον, αποσαφηνίζεται, προς άρση κάθε αμφιβολίας, ότι η μετάταξη σε κλάδο ανώτερης κατηγορίας με εμπειρία μπορεί να γίνει με το προσόν της εμπειρίας, όταν προβλέπεται ρητώς ότι για το διορισμό σε συγκεκριμένη κατηγορία αντί του οικείου τίτλου σπουδών αρκεί συγκεκριμένη εμπειρία.
Μείωση χρόνου παραμονής σε παραμεθόριες περιοχές για τους πολύτεκνους
Για υπάλληλο που αποκτά την ιδιότητα του πολύτεκνου μετά τη μετάταξη, ο υποχρεωτικός χρόνος παραμονής του στην παραμεθόρια περιοχή μειώνεται από δέκα (10) έτη σε έξι (6) έτη.
Μετάταξη για σοβαρούς προσωπικούς λόγους
Για πρώτη φορά προσδιορίζεται η μετάταξη από ΟΤΑ σε ΟΤΑ για σοβαρούς προσωπικούς λόγους.
Υποχρέωση Τοποθέτησης Προϊσταμένων
Καθιερώνεται υποχρέωση για το αρμόδιο προς διορισμό όργανο τοποθέτησης των προϊσταμένων οργανικών μονάδων που έχουν επιλεγεί από το οικείο Υπηρεσιακό Συμβούλιο εντός δύο (2) μηνών από την επιλογή τους. Η μη τοποθέτησή τους εντός της προαναφερθείσας προθεσμίας συνιστά σοβαρή παράβαση καθήκοντος του ανωτέρω αρμοδίου προς διορισμό οργάνου, που τιμωρείται πειθαρχικά κατά τις διατάξεις του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου