Η μελέτη αφορά περίπου 15 χιλιόμετρα της διαδρομής του ρέματος, από το ύψος της λεωφόρου Σπάτων έως την
εκβολή του, με προϋπολογισμό 1,4 εκατομμυρίου ευρώ.
Πόσο καιρό χρειάζεται η Πολιτεία για να φέρει σε πέρας την οριοθέτηση ενός ρέματος; Αν κρίνουμε από την περίπτωση του ρέματος Ραφήνας, χρειάζεται 17-18 χρόνια... μόνο για τη μελέτη. Η πρώτη προσπάθεια ξεκίνησε το 1999 αλλά δεν ολοκληρώθηκε, με αποτέλεσμα η Πολιτεία να επαναπροκηρύξει το έργο, ξεκινώντας σήμερα ουσιαστικά και πάλι από το σημείο μηδέν.
Πριν από λίγες ημέρες, ο διαγωνισμός για την εκπόνηση της μελέτης οριοθέτησης του ρέματος ολοκληρώθηκε με τον ορισμό αναδόχου και πιθανώς τον Σεπτέμβριο θα ακολουθήσει η υπογραφή της σύμβασης. Η μελέτη αφορά περίπου 15 χιλιόμετρα της διαδρομής του, από το ύψος της λεωφόρου Σπάτων έως την εκβολή του (με προϋπολογισμό 1,4 εκατ. ευρώ).
Το ρέμα της Ραφήνας ή Μέγα Ρέμα είναι ένα από τα μεγαλύτερα στα Μεσόγεια. Σε αυτό καταλήγουν τα ρέματα Καλλιτεχνούπολης, Αγίας Παρασκευής, Σπάτων, Γέρακα, Λεονταρίου, Βακαλόπουλου, ο Βαλανάρης, το Λυκόρεμα. Επιπλέον, στο ρέμα της Ραφήνας έχει εκτραπεί ο άνω ρους του Ποδονίφτη. Υπολογίζεται ότι η έκταση που «αποχετεύει» το ρέμα της Ραφήνας φθάνει τα 140 τετ. χλμ.
Τα σοβαρά προβλήματα ξεκίνησαν τις προηγούμενες δεκαετίες, με τη σταδιακή αστικοποίηση των Μεσογείων, η οποία εκτινάχθηκε μετά την κατασκευή της Αττικής Οδού. Το πρόβλημα όμως είναι ότι το ρέμα της Ραφήνας δεν έχει διαμορφωμένη διατομή, σε πολλά σημεία έχει μπαζωθεί ή δεν έχει βάθος, με αποτέλεσμα να πλημμυρίζει εύκολα. Μεγάλες πλημμύρες στο παρελθόν προκάλεσαν όχι μόνο υλικές ζημιές αλλά και ανθρώπινα θύματα (1977), υπερχειλίσεις και καταστροφές τεχνικών έργων και γεφυρών (1988, 2013) και έθεσαν σε άμεσο κίνδυνο ανθρώπινες ζωές (πλημμύρα 22ας Φεβρουαρίου 2013, κατά την οποία πλημμύρισαν οικήματα και εγκαταστάσεις).
Η πρώτη μελέτη για την οριοθέτηση του ρέματος Ραφήνας ανατέθηκε από την ΕΥΔΑΠ (που είχε τότε την αρμοδιότητα) το 1999. «Ολοκληρώσαμε την προμελέτη, ύστερα από πολλή συζήτηση, ιδίως σε σχέση με τις περιβαλλοντικές διαστάσεις του έργου», λέει ο κ. Λάζαρος Λαζαρίδης, επικεφαλής ενός από τα γραφεία μελετών που ανέλαβαν τη μελέτη του 1999 (Υδροεξυγιαντική). «Ομως υπήρξαν αντιρρήσεις από τις υπηρεσίες κατά τη διαδικασία έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων, οι οποίες κατέληξαν σε μια πολυετή διαφωνία και τελικά το 2013 το υπουργείο Υποδομών ακύρωσε τη σύμβαση».
Το έργο επαναπροκηρύχθηκε πέρυσι. Η Υδροεξυγιαντική είναι μια από τις εταιρείες της σύμπραξης μελετητικών γραφείων που επικράτησε στον διαγωνισμό. «Μέσα στα χρόνια που πέρασαν, άλλαξαν τόσο η περιοχή όσο και οι συνθήκες. Για παράδειγμα, θέλουμε ένα οικονομικότερο έργο, με μεγαλύτερη έμφαση στον περιβαλλοντικό παράγοντα. Η παλιά μελέτη θα ληφθεί υπόψη, αλλά ουσιαστικά πρέπει να εξετάσουμε από την αρχή όλα τα θέματα».
Πριν από λίγες ημέρες, ο διαγωνισμός για την εκπόνηση της μελέτης οριοθέτησης του ρέματος ολοκληρώθηκε με τον ορισμό αναδόχου και πιθανώς τον Σεπτέμβριο θα ακολουθήσει η υπογραφή της σύμβασης. Η μελέτη αφορά περίπου 15 χιλιόμετρα της διαδρομής του, από το ύψος της λεωφόρου Σπάτων έως την εκβολή του (με προϋπολογισμό 1,4 εκατ. ευρώ).
Το ρέμα της Ραφήνας ή Μέγα Ρέμα είναι ένα από τα μεγαλύτερα στα Μεσόγεια. Σε αυτό καταλήγουν τα ρέματα Καλλιτεχνούπολης, Αγίας Παρασκευής, Σπάτων, Γέρακα, Λεονταρίου, Βακαλόπουλου, ο Βαλανάρης, το Λυκόρεμα. Επιπλέον, στο ρέμα της Ραφήνας έχει εκτραπεί ο άνω ρους του Ποδονίφτη. Υπολογίζεται ότι η έκταση που «αποχετεύει» το ρέμα της Ραφήνας φθάνει τα 140 τετ. χλμ.
Τα σοβαρά προβλήματα ξεκίνησαν τις προηγούμενες δεκαετίες, με τη σταδιακή αστικοποίηση των Μεσογείων, η οποία εκτινάχθηκε μετά την κατασκευή της Αττικής Οδού. Το πρόβλημα όμως είναι ότι το ρέμα της Ραφήνας δεν έχει διαμορφωμένη διατομή, σε πολλά σημεία έχει μπαζωθεί ή δεν έχει βάθος, με αποτέλεσμα να πλημμυρίζει εύκολα. Μεγάλες πλημμύρες στο παρελθόν προκάλεσαν όχι μόνο υλικές ζημιές αλλά και ανθρώπινα θύματα (1977), υπερχειλίσεις και καταστροφές τεχνικών έργων και γεφυρών (1988, 2013) και έθεσαν σε άμεσο κίνδυνο ανθρώπινες ζωές (πλημμύρα 22ας Φεβρουαρίου 2013, κατά την οποία πλημμύρισαν οικήματα και εγκαταστάσεις).
Η πρώτη μελέτη για την οριοθέτηση του ρέματος Ραφήνας ανατέθηκε από την ΕΥΔΑΠ (που είχε τότε την αρμοδιότητα) το 1999. «Ολοκληρώσαμε την προμελέτη, ύστερα από πολλή συζήτηση, ιδίως σε σχέση με τις περιβαλλοντικές διαστάσεις του έργου», λέει ο κ. Λάζαρος Λαζαρίδης, επικεφαλής ενός από τα γραφεία μελετών που ανέλαβαν τη μελέτη του 1999 (Υδροεξυγιαντική). «Ομως υπήρξαν αντιρρήσεις από τις υπηρεσίες κατά τη διαδικασία έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων, οι οποίες κατέληξαν σε μια πολυετή διαφωνία και τελικά το 2013 το υπουργείο Υποδομών ακύρωσε τη σύμβαση».
Το έργο επαναπροκηρύχθηκε πέρυσι. Η Υδροεξυγιαντική είναι μια από τις εταιρείες της σύμπραξης μελετητικών γραφείων που επικράτησε στον διαγωνισμό. «Μέσα στα χρόνια που πέρασαν, άλλαξαν τόσο η περιοχή όσο και οι συνθήκες. Για παράδειγμα, θέλουμε ένα οικονομικότερο έργο, με μεγαλύτερη έμφαση στον περιβαλλοντικό παράγοντα. Η παλιά μελέτη θα ληφθεί υπόψη, αλλά ουσιαστικά πρέπει να εξετάσουμε από την αρχή όλα τα θέματα».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου