Πέμπτη 9 Μαΐου 2013

Τί αλλάζει στα σκάφη αναψυχής

Νέο θεσμικό και επιχειρηματικό περιβάλλον για τα τουριστικά πλοία, με την προσδοκία να δοθεί αναπτυξιακή ώθηση στον θαλάσσιο τουρισμό, προωθεί το νομοσχέδιο «Τουριστικά
πλοία και άλλες διατάξεις», το οποίο επεξεργάστηκαν από κοινού τα υπουργεία Ναυτιλίας, Τουρισμού και Οικονομικών και βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση έως τις 14 Μαΐου.

Με τις διατάξεις του νομοσχεδίου επιχειρείται κατ' αρχήν το «ξεκαθάρισμα» των επαγγελματικών σκαφών αναψυχής από τα ιδιωτικά (αρκετά από τα οποία συχνά στο παρελθόν εμφανίζονταν ως επαγγελματικά για φορολογικούς λόγους), με αυστηρές ποινικές κυρώσεις. Επιπλέον, η χρήση των επαγγελματικών σκαφών αναψυχής, με την ισχύ του νέου νόμου, θα επιτρέπεται μόνο με ναυλοσύμφωνο, θεωρημένο από τη λιμενική αρχή, στο οποίο θα αναφέρονται η εκτέλεση του ταξιδιού και οι επιβαίνοντες, ενώ η παραμονή του πλοιοκτήτη σε αυτό επιτρέπεται υπό όρους. Οι κυβερνήτες των σκαφών αυτών δεν είναι επιβάτες. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με την τελευταία καταγραφή τα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής ανέρχονται σε 3.981.

«Η Ελλάδα, χάρη στο εξαιρετικής ομορφιάς φυσικό περιβάλλον και τον μοναδικό νησιωτικό πλούτο μαζί με την ιστορία και τον πολιτισμό της, διαθέτει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι άλλων δημοφιλών προορισμών των επαγγελματικών και ιδιωτικών τουριστικών πλοίων», υπογραμμίζει ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Κωστής Μουσουρούλης, στο εισαγωγικό του σημείωμα για την έναρξη της δημόσιας διαβούλευσης του νομοσχεδίου και προσθέτει: «Ομως, το ισχύον νομικό πλαίσιο αποτελείται από πλήθος νομοθετικών και παράγωγων κανονιστικών διατάξεων, αποφάσεων και εγκυκλίων που καλύπτουν μία σχεδόν τριακονταετία. Κλειδί για την αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων και την αντιμετώπιση του διεθνούς ανταγωνισμού αποτελεί το νομικό πλαίσιο και το επιχειρηματικό περιβάλλον που αυτό διαμορφώνει. Επιβάλλεται, επομένως, να δημιουργηθεί ένα νέο πλαίσιο για τα τουριστικά πλοία, το οποίο θα ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις και θα ενισχύει τις προοπτικές ανάπτυξης του θαλάσσιου τουρισμού, που είναι ένας αναπτυσσόμενος τομέας κρίσιμης σημασίας για την απασχόληση. Με τις προτεινόμενες διατάξεις επιδιώκεται η επανεκκίνηση της οικονομικής δραστηριότητας των τουριστικών πλοίων και η τόνωση των συναφών επαγγελματικών κλάδων που, σε συνδυασμό με τη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου στα νησιά και τις παραθαλάσσιες περιοχές, δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας».

Με τις διατάξεις του νομοσχεδίου:

- Ρυθμίζονται όλες οι κατηγορίες πλοίων που εκτελούν ταξίδια αναψυχής και περιήγησης, συγκεντρώνονται και κωδικοποιούνται οι σχετικές διατάξεις, εξορθολογίζονται και καταργούνται ανεπίκαιρες ρυθμίσεις.

- Απλοποιούνται και συντομεύουν οι διαδικασίες για τη δραστηριοποίηση των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής και αποσαφηνίζονται και εμπλουτίζονται οι ρυθμίσεις για τα επαγγελματικά τουριστικά ημερόπλοια ανεξαρτήτως μεγέθους.

- Αποσαφηνίζονται οι διατάξεις για την είσοδο, κίνηση και ελλιμενισμό των ιδιωτικών πλοίων αναψυχής, ανεξαρτήτως σημαίας, στην ελληνική επικράτεια.

- Περιλαμβάνονται επίσης φορολογικές ρυθμίσεις που εκπονήθηκαν από κοινού με το υπουργείο Οικονομικών και οι οποίες αποσκοπούν να επιλύσουν οριστικά χρονίζοντα προβλήματα, μεταξύ των οποίων και ο καθορισμός συγκεκριμένου τρόπου υπολογισμού της αξίας του ΦΠΑ των πλοίων αναψυχής σύμφωνα με την Κοινοτική νομοθεσία. Οι ρυθμίσεις αυτές, σύμφωνα με τον κ. Μουσουρούλη, θα οδηγήσουν περαιτέρω σε ένα ασφαλές περιβάλλον που θα συμβάλει στην ανάπτυξη του κλάδου από πραγματικούς επαγγελματίες, ενώ θα υποχρεώσει σε αποχαρακτηρισμό τυχόν εικονικών επαγγελματικών σκαφών.

- Θεσπίζεται τέλος παραμονής και πλόων (ΤΠΠ) ιδιωτικών πλοίων αναψυχής. Θα είναι το μόνο και ενιαίο τέλος, ταυτόχρονα με την κατάργηση φορολογικών ρυθμίσεων, που δεν απέφεραν τα επιδιωκόμενα έσοδα. Αποσκοπεί δε στην προσέλκυση ιδιωτικών πλοίων αναψυχής για μακρόχρονη παραμονή στη χώρα μας, καθώς ο ιδιοκτήτης τους θα γνωρίζει πλέον το ακριβές ποσό, που θα πρέπει να καταβάλει για να καταπλεύσει και να παραμείνει στα ελληνικά χωρικά ύδατα.

Παράλληλα, προκειμένου να μην αποτραπεί και η βραχυπρόθεσμη παραμονή των πλοίων αναψυχής που επιθυμούν να επισκεφθούν την Ελλάδα, μία αγορά που προφανώς ενδιαφέρει τη χώρα μας, προβλέπεται αναλογικότητα του ΤΠΠ με τον χρόνο παραμονής. Επίσης, παρέχονται δίκαιες εκπτώσεις ανάλογα με την παλαιότητα του σκάφους ή σε περίπτωση που αυτό έχει χαρακτηριστεί ως παραδοσιακό, ενώ προβλέπονται μικρότερες επιβαρύνσεις για τα ιστιοφόρα σκάφη αναψυχής.

Επισημαίνεται ότι αντίστοιχο τέλος έχουν θεσπίσει αρκετοί ανταγωνιστές της χώρας μας στον τομέα αυτό.

Το συνολικό ποσό του ετήσιου ΤΠΠ δεν δύναται να υπερβαίνει το ποσό των 17.000 ευρώ, για όλες τις κατηγορίες των ιδιωτικών πλοίων αναψυχής και καταβάλλεται από το φυσικό ή νομικό πρόσωπο που είναι ο ιδιοκτήτης του πλοίου. Το ΤΠΠ υπολογίζεται σε ετήσια βάση και καταβάλλεται για χρονικό διάστημα ενός ή τριών ή έξι ή δώδεκα μηνών, ανάλογα με τον χρόνο παραμονής του πλοίου στα ελληνικά χωρικά ύδατα.

Τα πλοία αναψυχής υπό σημαία τρίτης χώρας δεν μπορούν να εκκινούν από ελληνικούς λιμένες ή να παραλαμβάνουν επιβάτες από ελληνικούς λιμένες, με σκοπό την εκτέλεση ταξιδιών αναψυχής ολικής ναύλωσης με σύναψη ναυλοσυμφώνου μεταξύ λιμένων ή και ακτών της ελληνικής επικράτειας.

Επιτρέπεται: α) Να προσεγγίζουν σε ενδιάμεσα λιμάνια όταν η αρχική επιβίβαση και η τελική αποβίβαση των επιβατών γίνεται σε λιμένα του εξωτερικού, β) η επιβίβαση των επιβατών σε λιμάνι του εσωτερικού υπό την προϋπόθεση ότι οι επιβάτες θα αποβιβασθούν οριστικά σε λιμάνι του εξωτερικού και γ) η αποβίβαση σε λιμένα του εσωτερικού επιβατών, οι οποίοι έχουν επιβιβαστεί στο πλοίο από λιμένα του εξωτερικού.

Ρυθμίσεις για τη συγχώνευση του Οίκου Ναύτου με το Γραφείο Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας

Στο δεύτερο μέρος του νομοσχεδίου περιλαμβάνονται ρυθμίσεις για τη συγχώνευση του Οίκου Ναύτου με το Γραφείο Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας, με στόχο την αποδοτικότερη και αποτελεσματικότερη παροχή υπηρεσιών προς τους ναυτικούς, τους ανέργους ναυτικούς και τις οικογένειες των ναυτικών, οι οποίοι πλέον θα εξυπηρετούνται από ένα ενιαίο νομικό πρόσωπο.

Η συγχώνευση του Οίκου Ναύτου με το ΓΕΝΕ, σύμφωνα με τον υπουργό Ναυτιλίας, αποφασίστηκε λόγω της αλληλεπίδρασης μεταξύ τους, καθώς και της ανάγκης που προέκυψε μετά την αποκοπή της αρμοδιότητας του πρώτου για παροχές ιατροφαρμακευτικής και νοσοκομειακής περίθαλψης και τη μεταφορά της στον ΕΟΠΥΥ.

Ειδικότερα, ο Οίκος Ναύτου, στο πλαίσιο των παροχών πρόνοιας προς τους ναυτικούς και τις οικογένειές τους, εκτός από τα επιδόματα ασθενείας, καταβάλλει επιδόματα ανεργίας και ειδικές ενισχύσεις προς τους άνεργους ναυτικούς. Το ΓΕΝΕ μαζί με τα Λιμεναρχεία, που λειτουργούν ως παραρτήματά του, καταγράφουν τους άνεργους ναυτικούς και συντάσσουν τους καταλόγους βάσει των οποίων καταβάλλονται τα επιδόματα και οι ενισχύσεις αυτές. Επομένως υπάρχει πεδίο συνεργειών, που μπορεί να επιτρέψει οικονομίες κλίμακας, αποτρέποντας παράλληλα το ενδεχόμενο αποκοπής τους από τον διοικητικό φορέα της ναυτιλίας.

Σκοπός του ενιαίου νομικού προσώπου παραμένει η μέριμνα για την εύρεση εργασίας στους ναυτικούς, η εισήγηση μέτρων για την εξισορρόπηση μεταξύ προσφοράς και ζήτησης στη ναυτική εργασία, η παροχή πρόνοιας προς τους ναυτικούς και τις οικογένειές τους με την καταβολή ειδικών επιδομάτων και ενισχύσεων συμπεριλαμβανομένου του επιδόματος ανεργίας.

kerdos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου