Δευτέρα 10 Μαρτίου 2014

Τα οκτώ τρομακτικά σενάρια της εξαφάνισης του Βoeing

«Ο,ΤΙ ΚΑΙ ΝΑ ΣΥΝΕΒΗ ΗΤΑΝ ΒΙΑΙΟ ΚΙ ΑΣΤΡΑΠΙΑΙΟ»Σε ένα πράγμα συμφωνούν πιλότοι και ειδικοί: Ό,τι κι αν συνέβη στο Boeing της Malaysia Airlines το πρωί του
περασμένου Σαββάτου, ήταν τόσο βίαιο κι αστραπιαίο που δεν άφησε στους χειριστές ούτε «μια ανάσα» για να προλάβουν να εκπέμψουν SOS.
Οι έρευνες που θα αποκαλύψουν με σιγουριά τις αιτίες ή έστω τους λόγους που έκρυψαν από προσώπου γης το αεροσκάφος (εν πτήσει από την Κουάλα Λουμπούρ, τη μεγαλύτερη πόλη της Μαλαισίας, προς το Πεκίνο) ίσως διαρκέσουν μήνες, αν όχι χρόνια.

Ωστόσο τα πρώτα σενάρια έχουν αρχίσει να ομαδοποιούνται:

Σύμφωνα με δηλώσεις Μαλαισιανών αξιωματούχων, στρατιωτικά ραντάρ κατέγραψαν ενδείξεις ότι το Boeing 777 πραγματοποίησε κάποια στιγμή ένα απότομο u – turn, μία στροφή, δηλαδή, 180 μοιρών, προτού εξαφανισθεί.

Ο ισχυρισμός προσθέτει περισσότερο μυστήριο στις ήδη σκοτεινές συνθήκες του ατυχήματος. Προς ποια κατεύθυνση ακριβώς έστριψε το αεροσκάφος και πόση ώρα παρέμεινε σε αυτή, δεν έχει γίνει γνωστό.

Εάν οι πληροφορίες για U-turn είναι ακριβείς, τότε μειώνεται μεν η πιθανότητα μιας έκρηξης, πλην όμως αυξάνεται η απορία πώς ο πιλότος δεν πρόλαβε να εκπέμψει σήμα κινδύνου. Αν δηλαδή οι πιλότοι είχαν διαγνώσει κάποια ήσσονος σημασίας μηχανική βλάβη, ή έστω και κάτι πιο σοβαρό, όπως το να έχουν τεθεί εκτός λειτουργίας και οι δυο μηχανές του αεροσκάφους, τότε θα είχαν χρόνο να ζητήσουν βοήθεια. «Η έλλειψη σήματος SOS υποδεικνύει ότι κάτι πολύ βίαιο και ξαφνικό συνέβη», λέει ο Γουίλιαμ Γουόλντοκ, ειδικός στα θέματα αεροπορικών ατυχημάτων στο Πανεπιστήμιο Αεροναυπηγικής της Αριζόνα.

«Πρόκειται είτε για ένα απότομο καταστρεπτικό γεγονός που διαμέλισε το αεροπλάνο, είτε για εγκληματική ενέργεια», συμπεραίνει ο Σκοτ Χάμιλτον, διευθυντής της εταιρίας Leeham, που παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες σε θέματα αεροναυπηγικής. «Ήταν τόσο ραγδαίο που ουδείς πρόλαβε να εκπέμψει σήμα κινδύνου».

Τα αεροπλάνα, βάσει των στατιστικών, πέφτουν «συνήθως» κατά την απογείωση και την απομάκρυνση από το αεροδρόμιο. Μόλις 9% των θανατηφόρων περιστατικών συμβαίνουν κατά τη διάρκεια της πτήσης στο προγραμματισμένο ύψος.

Μία από τις πρώτες ενδείξεις του τι τελικά συνέβη θα είναι το μέγεθος των συντριμμιών. Εάν είναι μεγάλα και διασκορπισμένα σε ακτίνα δεκάδων μιλίων, τότε το αεροπλάνο πιθανότατα συνετρίβη σε μεγάλο υψόμετρο. Κάτι τέτοιο υποδηλώνει την ύπαρξη βόμβας ή μεγάλης έκτασης αστοχίας υλικού στο σκελετό του σκάφους. Εάν τα συντρίμμια εντοπισθούν σε μικρότερη διάμετρο, τότε το πιθανότερο είναι το αεροπλάνο να έπεσε από ύψος 35.000 ποδών (περίπου 10,700 μέτρων) και να συνετρίβη άμα τη επαφή του με τη θάλασσα.

Το Boeing 777 έχει ένα από τα καλύτερα ρεκόρ ασφάλειας στην ιστορία της αεροπορίας. Πρωτομετέφερε επιβάτες τον Ιούνιο του 1995 και συνέχισε να το πράττει επί 18 χρόνια χωρίς κανένα θανατηφόρο ατύχημα, επισημαίνει στην ανάλυσή του το Associated Press. To σερί αυτό έσπασε τον Ιούλιο του 2013 όταν αεροπλάνο της Asiana Airlines συνετρίβη κατά την προσγείωσή του στο αεροδρόμιο του Σαν Φρανσίσκο. Σκοτώθηκαν τότε τρεις από τους 307 επιβάτες. Το δυστύχημα του Σαββάτου είναι μόλις το δεύτερο στην ιστορία του συγκεκριμένου τύπου Boeing. «Είναι ένα από τα πιο αξιόπιστα αεροπλάνα που έχουν ποτέ κατασκευασθεί», σημειώνει ο Τζον Γκόλια, πρώην μέλος του αμερικανικού Συμβουλίου Ασφαλείας Πτήσεων.


1. ΚΑΤΑΣΤΡΕΠΤΙΚΗ ΑΣΤΟΧΙΑ ΥΛΙΚΩΝ: Τα περισσότερα αεροσκάφη είναι φτιαγμένα από αλουμίνιο, υλικό ευεπίφορο στη διάβρωση, ιδίως σε περιοχές με υψηλά ποσοστά υγρασίας. Όμως δεδομένης της ιστορικά εντυπωσιακής αξιοπιστίας τού συγκεκριμένου μοντέλου, οι ειδικοί δεν θεωρούν πιθανή μια κατάρρευση του σκελετού ή των μηχανών του (πρόκειται για τις Rolls-Royce Trent 800). Τον Ιανουάριο του 2008, πάντως, πτήσης της British Airways, από το Πεκίνο στο Λονδίνο είχε σοβαρό ατύχημα προσγείωσης στο Χίθροου καθώς και οι δύο μηχανές του απώλεσαν ισχύ κατά τη διάρκεια της τελικής προσέγγισης. Η έρευνα που ακολούθησε έδειξε ως αιτία τον πάγο που (υπεραπλουστεύοντας) διέφυγε από το σύστημα καυσίμων περιορίζοντας τη ροή του προς τις μηχανές.

Η Rolls-Royce προχώρησε σε τροποποιήσεις ώστε να αποτρέψει πιθανή επανάληψη του συμβάντος.
Όσον αφορά την αστοχία υλικού στην άτρακτο, αυτό θεωρείται ακόμη πιο απίθανο. Τον Απρίλιο του 2011 ένα Boeing 737 παρουσίασε ρωγμή στην άτρακτο και αναγκάστηκε να πραγματοποιήσει έκακτη πλην ασφαλή προσγείωση λίγο μετά την απογείωση από το αεροδρόμιο του Φοίνιξ. Παρά την τρύπα διαμέτρου 1,5 μέτρου, και οι 118 επιβάτες δεν έπαθαν τίποτα. Ειδικά τα Boeing 777 έχουν μικρότερες καταπονήσεις από προσαπογειώσεις καθώς οι εταιρίες που τα κατέχουν τα χρησιμοποιούν για πτήσεις μεγαλύτερων αποστάσεων: «Δεν είναι από τα αεροσκάφη που κάνουν 19 πτήσεις την ημέρα. Δεν υπάρχει κάτι που να υποδηλώνει 'κόπωση' υλικών, αναφέρουν οι ειδικοί.

2. ΚΑΚΕΣ ΚΑΙΡΙΚΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ: Τα αεροπλάνα είναι σχεδιασμένα να ίπτανται εν μέσω και της πιο σφοδρής καταιγίδας. Εξαιρέσεις υπάρχουν και εδώ. Τον Ιούνιο του 2009, πτήση της Air France από το Ρίο ντε Τζανέιρο στο Παρίσι, συνετρίβη στον Ατλαντικό Ωκεανό λόγω κακών καιρικών συνθηκών. Ο πάγος που είχε σωρευθεί στα ταχύμετρα του Airbus A330, προκάλεσε λάθος ενδείξεις ταχύτητας. Αυτό, σε συνδυασμό με τις λάθος αποφάσεις που (υποστηρίχθηκε ότι) έλαβαν οι πιλότοι, οδήγησε το αεροπλάνο να πέσει στη θάλασσα. Τόσο οι 228 επιβαίνοντες όσο και το πλήρωμα ανασύρθηκαν νεκροί ενώ οι πιλότοι δεν κάλεσαν ποτέ σε βοήθεια. Στην περίπτωση ωστόσο του αεροσκάφους της Malaysia Airlines, όλα δείχνουν πως ο ουρανός ήταν καθαρός.

3. ΑΠΟΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΠΙΛΟΤΩΝ: Σύμφωνα με τον Κέρτις, είναι πιθανό οι πιλότοι να έθεσαν σε λειτουργία το σύστημα του αυτόματου πιλότου και, κάποια στιγμή, αυτό να απενεργοποιήθηκε χωρίς εκείνοι να το πάρουν χαμπάρι εγκαίρως. Με αυτόν τον τρόπο, το αεροπλάνο θα μπορούσε να συνεχίζει να πετάει για πέντε ή έξι ώρες μετά την τελευταία επικοινωνία, φτάνοντας δηλαδή μέχρι και 4.800 χιλιόμετρα μακριά. Κάτι που ωστόσο μοιάζει απίθανο, δεδομένου ότι κάποιο ραντάρ θα το είχε εντοπίσει κάπου. Ωστόσο είναι πολύ νωρίς για να αποκλείσει κανείς αυτήν την πιθανότητα.

4. ΑΠΩΛΕΙΑ ΚΑΙ ΤΩΝ ΔΥΟ ΚΙΝΗΤΗΡΩΝ: Τον Ιανουάριο του 2008, ένα αεροσκάφος της British Airways συνετρίβη περίπου 1.000 πόδια (300 μέτρα) μακριά από το Χίθροου του Λονδίνου καθώς, τη στιγμή που πλησίαζε για την προσγείωση, οι κινητήρες έχασαν ώθηση λόγω συσσώρευσης πάγου στο σύστημα καυσίμων. Τότε, δεν υπήρξαν ανθρώπινες απώλειες. Το σενάριο της μη λειτουργίας των δύο κινητήρων είναι πιθανό σε αυτήν την περίπτωση, ωστόσο ο Χάμιλτον εκτιμά πως σε αυτήν την περίπτωση το αεροσκάφος θα μπορούσε να γλιστράει για 20 λεπτά, δίνοντας στους πιλότους άπλετο χρόνο να καλέσουν προς βοήθεια. Όταν, τον Ιανουάριο του 2009, αεροσκάφος της US Airways έχασε και τους δύο κινητήρες αμέσως μετά την απογείωσή του από το αεροδρόμιο LaGuardia της Νέας Υόρκης ήταν σε πολύ χαμηλότερο ύψος. Ωστόσο ο πιλότος του είχε καταφέρει να επικοινωνήσει με τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας προτού καταλήξει, μετά από πτήση 6 λεπτών, να το προσγειώσει στο Χάντσον Ρίβερ.

5. ΒΟΜΒΑ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΑΕΡΟΣΚΑΦΟΣ: Πολλά είναι τα αεροπλάνα που έχουν συντριβεί με αυτόν τον τρόπο, ανάμεσά τους ένα αεροσκάφος της Pan Am το οποίο εκτελούσε την πτήση Λονδίνο – Νέα Υόρκη τον Δεκέμβριο του 1988. Ένα ακόμη αεροσκάφος της Air India τον Ιούνιο του 1985 από Μόντρεαλ Λονδίνο, ενώ τον Σεπτέμβριο του 1989 αεροσκάφος French airline Union des Transports Aériens ανατινάχθηκε στον αέρα πάνω από την έρημο Σαχάρα.

6. ΑΕΡΟΠΕΙΡΑΤΕΙΑ: Το σενάριο μιας τυπικής αεροπειρατείας φαντάζει απίθανο. Και αυτό επειδή ένας παραδοσιακός αεροπειρατής συνήθως επιλέγει να προσγειωθεί σε ένα αεροδρόμιο και να διατυπώσει κάποια απαίτηση ή αίτημα. Ωστόσο μια αεροπειρατεία παρόμοια με εκείνη της 11ης Σεπτεμβρίου είναι πιθανή, με τους τρομοκράτες οδηγούν το αεροπλάνο στον ωκεανό.

7. «ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑ» ΤΟΥ ΠΙΛΟΤΟΥ: Στα τέλη της δεκαετίας του 1990 υπήρξαν δύο συντριβές αεροσκαφών (της SilkAir και της EgyptAir) αιτία των οποίων πιστεύεται ότι υπήρξε κάποια σκόπιμη ενέργεια των πιλότων. Οι ελεγκτές που ανέλαβαν τις υποθέσεις ουδέποτε παραδέχθηκαν κάτι τέτοιο, αλλά αμφότερες οι περιπτώσεις, όπως θεωρούν ειδικευμένοι στα αεροπορικά δυστυχήματα αναλυτές, προκλήθηκαν από σκόπιμες ενέργειες των πιλότων.

8. ΚΑΤΑΡΡΙΨΗ ΚΑΤΑ ΛΑΘΟΣ: Τον Ιούλιο 1988, το καταδρομικό του αμερικανικού ναυτικού «Vincennes» κατέρριψε κατά λάθος πτήση των Ιρανικών αερογραμμών. Το Σεπτέμβριο του 1983, πτήση των κορεατικών αερογραμμών κατερρίφθη από πολεμικό αεροσκάφος της (πάλαι ποτέ) ΕΣΣΔ.

Ethnos.gr (Πηγή: Associated Press)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου