Από τον έλεγχο παρατηρήθηκε έλλειψη εξοφλητικών αποδείξεων για αρκετές περιπτώσεις, μεταχρονολογημένα τιμολόγια, καθώς και πληρωμή με μετρητά τιμολογίων χωρίς να προκύπτει ποια συγκεκριμένα άτομα προέβησαν στις πληρωμές και με ποια ιδιότητα.
«Τυφλές» πληρωμές χωρίς παραστατικά, δαπάνες που δεν σχετίζονταν με το σκοπό για τον οποίο εγκρίθηκαν, ερασιτεχνισμό και προχειρότητα, εντόπισε ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης στην έρευνά του για τον Ημιμαραθώνιο Δρόμο που πραγματοποιήθηκε το 2013.
Στις 27 σελίδες του πορίσματος που έχει στη διάθεσή του το protothema.gr, ο ΓΕΔΔ επιρρίπτει ευθύνες στην προηγούμενη Δημοτική Αρχή και μέλη της Μαραθών Επενδυτική Α.Ε. του Δήμου Μαραθώνα (ΜΕΔΗΜ), που είχαν την ευθύνη για την οργάνωση και την οικονομική διαχείριση του ιστορικού αγώνα.
Η έρευνα ξεκίνησε έπειτα από καταγγελίες του νυν Δημάρχου Ηλία Ψηνάκη.
Η διεξαγωγή του 1ου Ημιμαραθωνίου του Δήμου Μαραθώνα το 2013 υποστηρίχθηκε οικονομικά από χορηγία ύψους 80.000 ευρώ ιαπωνικής εταιρείας, η οποία κάλυψε και το σύνολο σχεδόν των δαπανών, ενώ υπήρξε χορηγία σε είδος από εταιρεία γνωστού αναψυκτικού. Όμως φαίνεται ότι δεν πήγαν όλα τα χρήματα στο σκοπό αυτό, ενώ κάποια από αυτά που διατέθηκαν, έγιναν με μη νόμιμες διαδικασίες.
Ειδικότερα, σύμφωνα πάντα με το πόρισμα του κ. Ρακιντζή:
* Η ταμίας της ΜΕΔΗΜ προέβαινε σε πληρωμές χωρίς να έχει στη διάθεσή της τα παραστατικά και χωρίς να γνωρίζει ποιος είναι ο δικαιούχος. Στην πλειονότητα των περιπτώσεών της δίνονταν οι τραπεζικοί λογαριασμοί των δικαιούχων και προχωρούσε σε «τυφλές» πληρωμές.
* Παρατηρήθηκε έλλειψη εξοφλητικών αποδείξεων για αρκετές περιπτώσεις, μεταχρονολογημένα τιμολόγια, καθώς και πληρωμή με μετρητά τιμολογίων χωρίς να προκύπτει ποια συγκεκριμένα άτομα προέβησαν στις πληρωμές και με ποια ιδιότητα. Ενδεικτικά κατατέθηκε σε λογαριασμό εταιρείας ποσό 4.000 ευρώ ως εξόφληση για τιμολόγιο κάλυψης εξόδων φιλοξενίας ξένης αποστολής με ημερομηνία έκδοσης στις 11 Απριλίου του 2014, ενώ ο Ημιμαραθώνιος Δρόμος διεξήχθη στις 8 Σεπτεμβρίου του 2013. Την εν λόγω δαπάνη δεν αναγνώρισε και δεν δικαιολόγησε ούτε ο τότε Δήμαρχος Μαραθώνα κ. Ιορδάνης Λουίζος, παρά το γεγονός ότι, όπως προέκυψε από το πόρισμα, ο ίδιος είχε δώσει τη σχετική εντολή κατάθεσης ποσού ύψους 8.000 ευρώ στο συγκεκριμένο λογαριασμό εταιρείας (4.000 ευρώ πριν τη διεξαγωγή του Ημιμαραθωνίου, με την επιφύλαξη ότι θα κατέθεταν τα υπόλοιπα 4.000 ευρώ μετά το τέλος του αγώνα εάν υπήρχε περίσσευμα). Ττιμολόγια για την αγορά δύο φιαλών προπανίου για το άναμμα της φλόγας στο βωμό, έντυπου υλικού καθώς και σπρέι γιαεργασίες καθαρισμού συνολικής αξίας 1. 740 ευρώ, εκδόθηκαν μετά τη διεξαγωγή του αγώνα. Τιμολόγιο για να αγοραστούν 2.000 μπλούζες αξίας 5.916 ευρώ εκδόθηκε μετά την εξόφληση του ποσού. Δεν βρέθηκαν τιμολόγια που να δικαιολογούν τη δαπάνη 984 ευρώ για την ενοικίαση εγκατάστασης και χειρισμού μηχανημάτων για την κάλυψη της εκδήλωσης. Δεν βρέθηκε συμφωνητικό ή σύμβαση για την προμήθεια έτοιμων φαγητών, καφέδων και νερών αξίας 2.203 ευρώ, εκ των οποίων τα 1203 ευρώ πληρώθηκαν με μετρητά και όχ μέσω τραπέζης. Δόθηκαν 5.000 ευρώ για την προμήθεια επιπλέων στεγάστρων, πάγκων βάσεως στήριξης, ομπρελών, πανό και βάθρων, χωρίς να υπάρχει συμπληρωματική σύμβαση, ενώ από τη συνολική δαπάνη των 15.891 ευρώ βρέθηκε αποδεικτικό κατάθεσης μέσω τραπέζης για το ποσό των 7.000 ευρώ που δόθηκε ως προκαταβολή.
* Το χρηματικό ποσό των 8.150 ευρώ που συγκεντρώθηκε από τους αθλητές για τη συμμετοχή τους (5 ευρώ έκαστος) παρέμεινε στο ταμείο της Κοινωφελούς Επιχείρησης Δήμου Μαραθώνα (ΚΕΔΜΑ) και δεν χρησιμοποιήθηκε για κάλυψη δαπανών της διοργάνωσης.
* Για την οργώνωση και διεξαγωγή του Ημιμαραθωνίου συγκροτήθηκε Οργανωτική Επιτροπή, όχι με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, αλλά με πρωτοβουλία της Επιτροπής Προβολής και Προώθησης του Μουσείου του Μαραθωνίου Δρόμου. Κατά συνέπεια η εν λόγω Οργανωτική Επιτροπή του Ημιμαραθωνίου στερείτο νομιμοποίησης και ήταν κατ΄ουσίαν άτυπη. Ο πρώην Δήμαρχος κ. Λουίζος ανέφερε ότι επελέγη η ΜΕΔΗΜ για λόγους ευελιξίας (δεν διενεργείται προληπτικός έγεγχος νομιμότητας δαπανών από το Ελεγκτικό Συνέδριο).
* Ουδέποτε συντάχθηκε οικονομικός απολογισμός με αποτέλεσμα να είναι αρκετά δυσχερής ο προσδιορισμός του ακριβούς κόστους της διοργάνωσης.
«Από τα ανωτέρω είναι προφανές ότι η οικονομική διαχείριση του Ημιμαραθωνίου αντιμετωπίστηκε με ερασιτεχνικό και προχειρότητα με δεδομένο ότι δεν υπήρχαν συμβάσεις για το σύνολο των προμηθειών, υπήρξαν συμπληρωματικές προμήθειες από συμβαλλόμενους προμηθευτές χωρίς επέκταση των συμβάσεων, δεν υπήρχε ενημέρωση της ταμία της ΜΕΔΗΜ για το τί πληρώ νει, με αποτέλεσμα να πληρώνει χωρίς παραστατικά ή να πληρώνει δαπάνες που δεν σχετίζονταν με τον Ημιμαραθώνιο και μάλιστα πριν αυτές πραγματοποιηθούν ... Η όλη διαδικασία χαρακτηρίζεται από αταξία και έλλειψη χρηξστής διαχείρισης δημόσιου χρήματος» καταλήγει ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης Λέανδρος Ρακιντζής, ζητώντας από την Οικονομική Υπηρεσία της ΜΕΔΗΜ, σε συνεργασία με τους εμπλεκομένους με την οικονομική διαχείρηση του αγώνα, να αναζητήσουν τα παραστατικά κάλυψης των δαπανών που καταβλήθηκαν.
Σε περίπτωση μη έρευσής τους, να αναζητηθούν τα καταβληθέντα ποσά ως αχρεωστήτως. Ακόμη ο κ. Ρακιντζής προτείνει να συνταχθεί οικονομικός απολογισμός του 1ου Ημιμαραθωνίου Δρόμου και να υποβληθεί αρμοδίως για ενημέρωση τόσο του Διοικητικού Συμβουλίου της ΜΕΔΗΜ όσο και του Δημοτικού Συμβουλίου. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο τότε δήμαρχος κ. Λουίζος κατά τον έλεγχο νομιμότητας των οικονομικών του Ημιμαραθωνίου 2013 που διεξήγαγε η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής, είχε δηλώσει σύμφωνα με το πόρισμα «αναληθή στοιχεία και συγκεκριμένα ότι προέκυψαν καθαρά έσοδα ύψους 70.000 ευρώ ευρώ αντί του ορθού 8.185 ευρώ, γεγονός που θα μπορούσε να δημιουργήσει εσφαλμένη εντύπωση και να αποπροσανατολίσει κάθε ελέγχοντα αναφορικά με την οικονομική επιτυχία της διοργάνωσης», με τον κ. Λουίζο στο υπόμνημά του προς τους Ειδικούς Επιθεωρητές να αποδίδει την ανακρίβεια της δήλωσής του προς την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής σε παραδρομή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου