Κυριακή 22 Δεκεμβρίου 2013

Οι πλοιοκτήτες υψώνουν σημαία διαμαρτυρίας

«Παρόμοιες καταστάσεις έζησαν πρώην ναυτιλιακές χώρες όπως η Αγγλία και η Νορβηγία και έχασαν τη ναυτιλία τους», υπογραμμίζει ο κ. Βενιάμης.Σημαία... διαμαρτυρίας
ετοιμάζονται να υψώσουν οι Ελληνες εφοπλιστές για το σχέδιο έκτακτης φορολόγησης των ναυτιλιακών εταιρειών που επέβαλε το υπουργείο Οικονομικών. Το μήνυμα της έντονης δυσαρέσκειας που επικρατεί στους κόλπους των πλοιοκτητών στέλνει στην κυβέρνηση ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης, ο οποίος μιλώντας στο «Εθνος της Κυριακής» τονίζει με έμφαση πως «απειλείς κάποιον όταν μπορείς να τον εγκλωβίσεις. Το βαπόρι όμως δεν μπορεί να εγκλωβιστεί, διότι δεν έχει σύνορα».

Η διάταξη στο νομοσχέδιο για τον φόρο των ακινήτων, που προκαλεί τριγμούς στις σχέσεις των Ελλήνων εφοπλιστών με την κυβέρνηση, έχει να κάνει με τον υποχρεωτικό χαρακτήρα που επιβάλλεται στην οικειοθελή οικονομική παροχή της εφοπλιστικής κοινότητας για την αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης της χώρας.

Λίγους μήνες προ της κατάθεσης του σχεδίου νόμου, αντιπροσωπεία εφοπλιστών σε συνάντηση που είχαν με τον πρωθυπουργό στο Μέγαρο Μαξίμου, εκδήλωσε την πρόθεση να συνεισφέρουν εθελοντικά αναλαμβάνοντας περισσότερα φορολογικά βάρη. Μάλιστα, είχε ειπωθεί πως το ποσό αυτό θα μπορούσε να ανέλθει στα 140 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, στο νομοσχέδιο προβλέφθηκε η επιβολή διπλάσιου φόρου για τα επόμενα τρία χρόνια ως το 2016 σε όλες τις πλοιοκτήτριες εταιρείες, με στόχο την είσπραξη 300 εκατ. ευρώ.

«Το ζήτημα που ανέκυψε για τους Ελληνες εφοπλιστές -αναφέρει ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων εφοπλιστών κ. Βενιάμης- δεν είναι οικονομικό, αλλά έχει να κάνει με την αθέτηση μιας συμφωνίας από την πλευρά της κυβέρνησης. Με δική μας πρωτοβουλία προτείναμε στην ελληνική κυβέρνηση την οικειοθελή αύξηση της φορολογίας των ναυτιλιακών εταιρειών στο όνομα της αντιμετώπισης της κρίσης που πλήττει τη χώρα και καταλήξαμε σε μια συμφωνία που δεν επιδεχόταν τροποποιήσεων. Προς έκπληξη όλων όμως, στο νομοσχέδιο για τη φορολογία των ακινήτων, συμπεριελήφθη διάταξη που επιβάλλει δια νόμου την οικειοθελή προσφορά, διπλασιάζοντας τα ποσά φορολόγησης».

Η έκτακτη φορολόγηση των πλοιοκτητών, που έχει προκαλέσει έντονη δυσαρέσκεια στις τάξεις της εφοπλιστικής κοινότητας, μοιραία προκαλεί φόβους για κύμα φυγής των ναυτιλιακών εταιρειών από τη χώρα και των εμπορικών πλοίων με ελληνική σημαία από το εθνικό νηολόγιο, με ό,τι οικονομικό αντίκτυπο αυτό συνεπάγεται. «Παρόμοιες καταστάσεις έζησαν -υπογραμμίζει με νόημα στο «Εθνος της Κυριακής» ο πρόεδρος της ΕΕΕ- πρώην ναυτιλιακές χώρες όπως η Αγγλία και η Νορβηγία που με ορισμένους νόμους που ψήφισαν, ελαφρά τη καρδία, έχασαν τη ναυτιλία τους».

Το ταξίδι στις ΗΠΑ
Με την ψήφιση της τροπολογίας αυτής, όπως αναφέρεται στο άρθρο του νομοσχεδίου, το Δημόσιο θα εισπράξει για τα επόμενα τρία έτη 90 έως 100 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, επιπλέον των ποσών που θα εισπραχθούν από τους φόρους πλοίων με ελληνική και ξένη σημαία του ν. 27/1975 σ' αυτή την τριετία. Στην ίδια τριετία, μετά και την ψήφιση της παραπάνω παροχής, υπολογίζεται ότι τα έσοδα από φόρους πλοίων συνολικά πρόκειται να ανέλθουν στο ποσό των πεντακοσίων εκατομμυρίων ευρώ.

Τις προηγούμενες μέρες, αντιπροσωπεία της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών υπό τον πρόεδρο, Θεόδωρο Βενιάμη, πραγματοποίησε επίσημη επίσκεψη στην Ουάσιγκτον, στο πλαίσιο των τακτικών επαφών της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας με την πολιτική και διοικητική ηγεσία των Ηνωμένων Πολιτειών.

Χαρακτηριστικά του αρνητικού κλίματος που επικρατεί πλέον στην εφοπλιστική κοινότητα είναι τα όσα λέει στο «Εθνος της Κυριακής» ο κ. Βενιάμης αναφορικά με την επίσκεψή τους στις ΗΠΑ. «Αυτό που εισπράττουμε κάθε φορά που ταξιδεύουμε στην Αμερική είναι η σημασία που αποδίδει η πολιτική ηγεσία των ΗΠΑ στην ελληνική ναυτιλία, εν αντιθέσει με την ελληνική κυβέρνηση. Το μήνυμα που λάβαμε στη διάρκεια των συναντήσεών μας με τους Αμερικανούς αξιωματούχους ήταν το πόσο σπουδαίο ρόλο παίζει η ελληνική ναυτιλία στην οικονομία των ΗΠΑ.

Οι συναντήσεις έλαβαν χώρα σε ιδιαίτερα θερμό κλίμα, επιβεβαιώνοντας τη διεθνή αναγνώριση της ποσοτικής, αλλά και ποιοτικής υπεροχής της ελληνόκτητης ναυτιλίας. Το γεγονός ότι η ελληνική σημαία περιλαμβάνεται σταθερά στο πρόγραμμα Qualship 21 της Αμερικανικής Ακτοφυλακής αποτελεί απόδειξη της θετικής εικόνας της ναυτιλίας των Ελλήνων. Αναμφισβήτητα, οι ΗΠΑ αναγνωρίζουν στο σύνολο της ελληνικής πλοιοκτησίας έναν παραδοσιακά αξιόπιστο εμπορικό εταίρο με καθοριστική συμμετοχή στη διακίνηση του θαλάσσιου εμπορίου της.

Μάλιστα, η αντιπροσωπεία είχε την ευκαιρία να συναντηθεί με τον Κ. Σμαρτ, ειδικό σύμβουλο Εθνικής Οικονομίας και Ασφάλειας του προέδρου Ομπάμα. Στο πλαίσιο της οικονομικής διπλωματίας, η ΕΕΕ θεώρησε σκόπιμο να τονίσει τη στρατηγική σημασία της Ελλάδας ως κατέχουσας την πρώτη ναυτιλία διεθνώς, καθώς και τη σημασία της ελληνόκτητης ναυτιλίας για την εθνική οικονομία και τις προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης των ναυτιλιακών και άλλων δραστηριοτήτων με έδρα την Ελλάδα, με στόχο την ανάκαμψη και την έξοδο από την κρίση.

Τι προβλέπει η ρύθμιση

Σύμφωνα με τη ρύθμιση, τα επόμενα τρία χρόνια (2014, 2015 και 2016) θα πληρώσουν διπλάσιο φόρο από εκείνον της προηγούμενης χρονιάς οι εταιρείες που διαθέτουν πλοία με ελληνική σημαία πρώτης και δεύτερης κατηγορίας 500 κόρων και άνω, καθώς και πλοία με ξένη σημαία των οποίων η διαχείριση γίνεται από ημεδαπές ή αλλοδαπές επιχειρήσεις εγκατεστημένες στην Ελλάδα.

Κώστας Νάνος
nanos@pegasus.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου