Όπως ένα PC προσβάλλεται από ένα ιό, όπως ένα κινητό τηλέφωνο δυσλειτουργεί από ένα μολυσμένο SMS, έτσι και το αυτοκίνητο στο μέλλον θα δέχεται ανάλογη επίθεση.
Οπως υπάρχουν αντιβιοτικά για ηλεκτρονικούς υπολογιστές, έτσι θα υπάρξουν και για το αυτοκίνητο, όσο μακρινό και αν ακούγεται κάτι τέτοιο.
Ολοι οι ιοί δεν είναι ίδιοι. Πάρτε για παράδειγμα αυτούς που προσβάλλουν τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και τώρα τελευταία τα κινητά μας τηλέφωνα.
Στην ουσία πρόκειται για προγραμματάκια που παρεμβάλλονται στη λειτουργία του υπολογιστή, που εγγράφουν, καταστρέφουν, διαγράφουν δεδομένα και εξαπλώνονται όταν έρχονται σε επαφή με το περιβάλλον τους. Υπάρχουν ελάχιστες πιθανότητες ένας υπολογιστής να προσβληθεί από ιό όταν δεν βρίσκεται στο Ιντερνετ, όταν ένα κινητό τηλέφωνο βρίσκεται εκτός δικτύου, όταν, τέλος πάντων, ένα άρρωστο πρόσωπο δεν έρχεται σε επαφή με άλλα.
Από την άλλη, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων εξελίσσουν εδώ και αρκετό καιρό έναν κόμβο επικοινωνίας ο οποίος θα ενσωματωθεί στο σύνολο του V2V (Vehicle-to-Vehicle) ή Car-to-Car.
Θα τεθεί σε ισχύ περίπου το 2016 και τα σύγχρονα αυτοκίνητα θα είναι συνεχώς δικτυωμένα σε ένα ασύρματο δίκτυο W-LAN, όπου οι οδηγοί τους θα προειδοποιούνται για επικίνδυνες καταστάσεις και θα λαμβάνουν διάφορες άλλες πληροφορίες. Αρχικά η λειτουργία του project θα είναι απλή, αλλά με τον καιρό αναμένεται να αναβαθμιστεί και να επιτρέπει την ανταλλαγή δεδομένων.
Καθημερινά εκατομμύρια χρήστες στο Διαδίκτυο ανταλλάσσουν δεδομένα (μουσική, φωτογραφίες, βίντεο κ.ά.) χάρη στην τεχνολογία Peer-2-Peer η οποία επιτρέπει σε υπολογιστές να «επικοινωνούν» μεταξύ τους. Γιατί να μη συμβαίνει κάτι ανάλογο και με τα αυτοκίνητα;
Αν τώρα συνδέσετε με κάποιο τρόπο το γεγονός πως οποιοδήποτε σύστημα μπορεί να δεχθεί εισβολή από ιό, ακόμη και ένας κόμβος επικοινωνίας οχημάτων, τότε μπορούν να θεωρηθούν απολύτως βάσιμα τα σενάρια που λένε πως στο κοντινό μέλλον θα κατασκευάζονται αντιβιοτικά και firewalls όχι μόνο για υπολογιστές αλλά και για αυτοκίνητα.
Ο ιός στο αυτοκίνητο δεν θα πρέπει να συγχέεται με αυτούς που προσβάλλουν τους υπολογιστές, αλλά με λανθασμένες πληροφορίες που θα διαταράσσουν την ομαλή λειτουργία των ηλεκτρονικών συστημάτων του μελλοντικού αυτοκινήτου.
Μία από τις πιο αστείες καταστάσεις έχει να κάνει με ένα «μολυσμένο» σύστημα κλιματισμού που θα διατηρεί το μισό αυτοκίνητο στο ψύχος και το υπόλοιπο σε σάουνα!
Ωστόσο, υπάρχουν και άκρως επικίνδυνα σενάρια, όπως η εισβολή ενός παράσιτου στην ηλεκτρονική μονάδα που ελέγχει το σύστημα των αερόσακων. Κανείς δεν θέλει να σκεφτεί τις συνέπειες όταν ξαφνικά σκάσει από το τιμόνι ένας αερόσακος την ώρα που οδηγεί αμέριμνος το αυτοκίνητό του.
Auto Virus
Ολο και κάτι θα έχετε ακούσει για ορισμένα κινητά τηλέφωνα που χρησιμοποιούν τη γλώσσα Symbian και προσβάλλονται από ιούς, όπως είναι οι Cabir και Skulls, από συσκευές που επικοινωνούν μέσω ασύρματης επικοινωνίας (Bluetooth). Στην πιο ανώδυνη περίπτωση μπορεί να τη γλιτώσουμε με την απώλεια του τηλεφωνικού μας καταλόγου, που μπορεί να βρίσκεται στην κάρτα ή στη μνήμη της συσκευής. Μικρό το κακό. Αντε όμως να ξεχρεώσεις έναν φουσκωμένο λογαριασμό με κλήσεις από την άλλη άκρη του πλανήτη, έστω και αν δεν έχουν γίνει ηθελημένα.
Το τελευταίο διάστημα αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες διαθέτουν στον εξοπλισμό των μοντέλων τους συσκευές Bluetooth που επιτρέπουν την ανοιχτή ακρόαση από το κινητό τηλέφωνο με την βοήθεια ενός κατάλληλου κιτ ή του ηχοσυστήματος.
Το πρωτόκολλο επικοινωνίας Bluetooth βρίσκει όλο και μεγαλύτερη εφαρμογή στο αυτοκίνητο και στο μέλλον ενδέχεται να αντικαταστήσει μέρος από τα καλώδια που χρησιμοποιούνται για να επικοινωνήσουν μεταξύ τους οι ηλεκτρονικές μονάδες του αυτοκινήτου.
Οπως όμως είναι γνωστό, οποιοδήποτε «ανοιχτό» δίκτυο στο οποίο συνδέονται λειτουργικά συστήματα, όπως αυτά που θα έχουν οι εγκέφαλοι των σύγχρονων αυτοκινήτων, χρειάζεται την απαραίτητη ασφάλεια από τα όποια παράσιτα ή ιούς. Πριν από καιρό η Kaspersky, γνωστή για το antivirus, κλήθηκε να απαντήσει στο ερώτημα της Toyota για το αν είναι δυνατό να προσβληθεί ένα μοντέλο της Lexus από ιό.
Ενας οδηγός υποστήριζε πως το σύστημα δορυφορικής πλοήγησης που υπήρχε στο αυτοκίνητό του είχε «μολυνθεί» από ιό που είχε μεταφερθεί από το κινητό του τηλέφωνο στη διάρκεια της επικοινωνίας μεταξύ των δύο συσκευών. Τελικά κάτι τέτοιο δεν εξακριβώθηκε αλλά ούτε και διαψεύστηκε.
Auto Antivirus
Ωστόσο, η απορία παραμένει με την απάντηση να πλανάται κάπου στο μέλλον. Είναι δυνατόν τα ηλεκτρονικά συστήματα που θα ελέγχουν σε μερικά χρόνια σχεδόν όλες τις λειτουργίες του αυτοκινήτου να είναι ευάλωτα σε πιθανή επίθεση ενός παράσιτου που μπορεί να προέρχεται από ένα κινητό τηλέφωνο ή έναν μικροϋπολογιστή; Ή, ακόμα χειρότερα, από έναν hacker με τον κατάλληλο εξοπλισμό; Ευτυχώς, για την ώρα τουλάχιστον, η απάντηση είναι όχι. Αυτή τη στιγμή όλα αυτά είναι μια υπόθεση που απέχει πολύ από την πραγματικότητα.
Κάποια στιγμή όμως θα έρθει η μέρα που για κάθε όχημα που θα είναι δικτυωμένο, μέσω εξουσιοδοτημένων service θα μπορεί ανά πάσα στιγμή να γίνεται διάγνωση για κάποια βλάβη ή αναβάθμιση σε οποιοδήποτε λογισμικό, χωρίς το αυτοκίνητο να χρειαστεί να επισκεφθεί το συνεργείο.
Φανταστείτε στο μέλλον πώς μπορεί να σας απαντήσει ένας τεχνικός για το άρρωστο αυτοκίνητό σας: «Λυπάμαι, αλλά το αυτοκίνητό σας δεν μπορεί να μετακινηθεί με ασφάλεια καθώς η ηλεκτρονική του μονάδα έχει δεχθεί επίθεση από ιό. Θα πρέπει να σας ενημερώσουμε πως η επισκευή δεν περιλαμβάνεται στην εργοστασιακή εγγύηση. Εμείς, όμως, έχουμε τη λύση, αρκεί να αγοράσετε το νέο μας car antivirus».
Οπως υπάρχουν αντιβιοτικά για ηλεκτρονικούς υπολογιστές, έτσι θα υπάρξουν και για το αυτοκίνητο, όσο μακρινό και αν ακούγεται κάτι τέτοιο.
Ολοι οι ιοί δεν είναι ίδιοι. Πάρτε για παράδειγμα αυτούς που προσβάλλουν τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και τώρα τελευταία τα κινητά μας τηλέφωνα.
Στην ουσία πρόκειται για προγραμματάκια που παρεμβάλλονται στη λειτουργία του υπολογιστή, που εγγράφουν, καταστρέφουν, διαγράφουν δεδομένα και εξαπλώνονται όταν έρχονται σε επαφή με το περιβάλλον τους. Υπάρχουν ελάχιστες πιθανότητες ένας υπολογιστής να προσβληθεί από ιό όταν δεν βρίσκεται στο Ιντερνετ, όταν ένα κινητό τηλέφωνο βρίσκεται εκτός δικτύου, όταν, τέλος πάντων, ένα άρρωστο πρόσωπο δεν έρχεται σε επαφή με άλλα.
Από την άλλη, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων εξελίσσουν εδώ και αρκετό καιρό έναν κόμβο επικοινωνίας ο οποίος θα ενσωματωθεί στο σύνολο του V2V (Vehicle-to-Vehicle) ή Car-to-Car.
Θα τεθεί σε ισχύ περίπου το 2016 και τα σύγχρονα αυτοκίνητα θα είναι συνεχώς δικτυωμένα σε ένα ασύρματο δίκτυο W-LAN, όπου οι οδηγοί τους θα προειδοποιούνται για επικίνδυνες καταστάσεις και θα λαμβάνουν διάφορες άλλες πληροφορίες. Αρχικά η λειτουργία του project θα είναι απλή, αλλά με τον καιρό αναμένεται να αναβαθμιστεί και να επιτρέπει την ανταλλαγή δεδομένων.
Καθημερινά εκατομμύρια χρήστες στο Διαδίκτυο ανταλλάσσουν δεδομένα (μουσική, φωτογραφίες, βίντεο κ.ά.) χάρη στην τεχνολογία Peer-2-Peer η οποία επιτρέπει σε υπολογιστές να «επικοινωνούν» μεταξύ τους. Γιατί να μη συμβαίνει κάτι ανάλογο και με τα αυτοκίνητα;
Αν τώρα συνδέσετε με κάποιο τρόπο το γεγονός πως οποιοδήποτε σύστημα μπορεί να δεχθεί εισβολή από ιό, ακόμη και ένας κόμβος επικοινωνίας οχημάτων, τότε μπορούν να θεωρηθούν απολύτως βάσιμα τα σενάρια που λένε πως στο κοντινό μέλλον θα κατασκευάζονται αντιβιοτικά και firewalls όχι μόνο για υπολογιστές αλλά και για αυτοκίνητα.
Ο ιός στο αυτοκίνητο δεν θα πρέπει να συγχέεται με αυτούς που προσβάλλουν τους υπολογιστές, αλλά με λανθασμένες πληροφορίες που θα διαταράσσουν την ομαλή λειτουργία των ηλεκτρονικών συστημάτων του μελλοντικού αυτοκινήτου.
Μία από τις πιο αστείες καταστάσεις έχει να κάνει με ένα «μολυσμένο» σύστημα κλιματισμού που θα διατηρεί το μισό αυτοκίνητο στο ψύχος και το υπόλοιπο σε σάουνα!
Ωστόσο, υπάρχουν και άκρως επικίνδυνα σενάρια, όπως η εισβολή ενός παράσιτου στην ηλεκτρονική μονάδα που ελέγχει το σύστημα των αερόσακων. Κανείς δεν θέλει να σκεφτεί τις συνέπειες όταν ξαφνικά σκάσει από το τιμόνι ένας αερόσακος την ώρα που οδηγεί αμέριμνος το αυτοκίνητό του.
Auto Virus
Ολο και κάτι θα έχετε ακούσει για ορισμένα κινητά τηλέφωνα που χρησιμοποιούν τη γλώσσα Symbian και προσβάλλονται από ιούς, όπως είναι οι Cabir και Skulls, από συσκευές που επικοινωνούν μέσω ασύρματης επικοινωνίας (Bluetooth). Στην πιο ανώδυνη περίπτωση μπορεί να τη γλιτώσουμε με την απώλεια του τηλεφωνικού μας καταλόγου, που μπορεί να βρίσκεται στην κάρτα ή στη μνήμη της συσκευής. Μικρό το κακό. Αντε όμως να ξεχρεώσεις έναν φουσκωμένο λογαριασμό με κλήσεις από την άλλη άκρη του πλανήτη, έστω και αν δεν έχουν γίνει ηθελημένα.
Το τελευταίο διάστημα αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες διαθέτουν στον εξοπλισμό των μοντέλων τους συσκευές Bluetooth που επιτρέπουν την ανοιχτή ακρόαση από το κινητό τηλέφωνο με την βοήθεια ενός κατάλληλου κιτ ή του ηχοσυστήματος.
Το πρωτόκολλο επικοινωνίας Bluetooth βρίσκει όλο και μεγαλύτερη εφαρμογή στο αυτοκίνητο και στο μέλλον ενδέχεται να αντικαταστήσει μέρος από τα καλώδια που χρησιμοποιούνται για να επικοινωνήσουν μεταξύ τους οι ηλεκτρονικές μονάδες του αυτοκινήτου.
Οπως όμως είναι γνωστό, οποιοδήποτε «ανοιχτό» δίκτυο στο οποίο συνδέονται λειτουργικά συστήματα, όπως αυτά που θα έχουν οι εγκέφαλοι των σύγχρονων αυτοκινήτων, χρειάζεται την απαραίτητη ασφάλεια από τα όποια παράσιτα ή ιούς. Πριν από καιρό η Kaspersky, γνωστή για το antivirus, κλήθηκε να απαντήσει στο ερώτημα της Toyota για το αν είναι δυνατό να προσβληθεί ένα μοντέλο της Lexus από ιό.
Ενας οδηγός υποστήριζε πως το σύστημα δορυφορικής πλοήγησης που υπήρχε στο αυτοκίνητό του είχε «μολυνθεί» από ιό που είχε μεταφερθεί από το κινητό του τηλέφωνο στη διάρκεια της επικοινωνίας μεταξύ των δύο συσκευών. Τελικά κάτι τέτοιο δεν εξακριβώθηκε αλλά ούτε και διαψεύστηκε.
Auto Antivirus
Ωστόσο, η απορία παραμένει με την απάντηση να πλανάται κάπου στο μέλλον. Είναι δυνατόν τα ηλεκτρονικά συστήματα που θα ελέγχουν σε μερικά χρόνια σχεδόν όλες τις λειτουργίες του αυτοκινήτου να είναι ευάλωτα σε πιθανή επίθεση ενός παράσιτου που μπορεί να προέρχεται από ένα κινητό τηλέφωνο ή έναν μικροϋπολογιστή; Ή, ακόμα χειρότερα, από έναν hacker με τον κατάλληλο εξοπλισμό; Ευτυχώς, για την ώρα τουλάχιστον, η απάντηση είναι όχι. Αυτή τη στιγμή όλα αυτά είναι μια υπόθεση που απέχει πολύ από την πραγματικότητα.
Κάποια στιγμή όμως θα έρθει η μέρα που για κάθε όχημα που θα είναι δικτυωμένο, μέσω εξουσιοδοτημένων service θα μπορεί ανά πάσα στιγμή να γίνεται διάγνωση για κάποια βλάβη ή αναβάθμιση σε οποιοδήποτε λογισμικό, χωρίς το αυτοκίνητο να χρειαστεί να επισκεφθεί το συνεργείο.
Φανταστείτε στο μέλλον πώς μπορεί να σας απαντήσει ένας τεχνικός για το άρρωστο αυτοκίνητό σας: «Λυπάμαι, αλλά το αυτοκίνητό σας δεν μπορεί να μετακινηθεί με ασφάλεια καθώς η ηλεκτρονική του μονάδα έχει δεχθεί επίθεση από ιό. Θα πρέπει να σας ενημερώσουμε πως η επισκευή δεν περιλαμβάνεται στην εργοστασιακή εγγύηση. Εμείς, όμως, έχουμε τη λύση, αρκεί να αγοράσετε το νέο μας car antivirus».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου