Εκδόθηκε εσπευσμένα το απόγευμα της Παρασκευής η πρώτη υπουργική απόφαση για την υλοποίηση ρυθμίσεων που περιλαμβάνονται στο σχέδιο νόμου για τις επαναπροσλήψεις απολυμένων / «διαθέσιμων» το οποίο ψηφίστηκε πρόσφατα.
Δεν είναι τυχαίο ότι η εγκύκλιος του υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης αφορά στη ρύθμιση περί αυτοδίκαιης ή δυνητικής θέσης σε αργία και περί επιβολής της ποινής της οριστικής παύσης.
Παρόλο που ήδη έχουν αρχίσει να συντάσσονται υπουργικές αποφάσεις με στόχο να υλοποιηθούν τάχιστα οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, το εναρκτήριο λάκτισμα δίνεται με μία που λειτουργεί και ως «απάντηση» της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης στις επιθέσεις που δέχτηκε από την αντιπολίτευση κατά τη διάρκεια της συζήτησης στις επιτροπές και στην Ολομέλεια στη Βουλή.
Σφοδρή αντιπαράθεση για το πειθαρχικό δίκαιο
Ειδικά για τις ρυθμίσεις σχετικά με το πειθαρχικό δίκαιο ήταν σφοδρά τα πυρά που εξαπέλυσαν η ΝΔ, το ΠαΣοΚ αλλά και το Ποτάμι. Καταργούνται διατάξεις πολυάριθμων νομοθετημάτων οι οποίες εισήχθησαν από το 2012 και μετά, ώστε, σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, να αποκατασταθεί το τεκμήριο της αθωότητας στην πειθαρχική διαδικασία. Στόχος ήταν η τροποποίηση του θεσμικού πλαισίου που αφορά την επιβολή του μέτρου της αυτοδίκαιης αργίας και η επαναφορά του προϊσχύοντος του 2012 νομικού καθεστώτος. Όπερ και εγένετο.
Οι αντιδράσεις ήταν πολλές από την αξιωματική αντιπολίτευση, κυρίως διά στόματος του κοινοβουλευτικού της εκπροσώπου κ. Κυριάκου Μητσοτάκη. Όμως τα πρόσφατα σχόλια του βουλευτή του ΠαΣοΚ κ. Ανδρέα Λοβέρδου μέσω facebook («Οι παιδεραστές και πάλι στα σχολεία! το ενδιαφέρον του ΣΥΡΙΖΑ δεν ειναι στα παιδιά αλλά στους συνδικαλιστές τους, δεν ειναι στα αθώα θύματα, αλλά στους καταχραστές των δικαιωμάτων! Άλλαξαν τον νόμο μου για την άμεση απομάκρυνση των εμπλεκόμενων σε παιδεραστία από τα σχολεία. Στο άρθρο 3 του νόμου Κατρούγκαλου αναφέρει ότι ο παιδεραστής θα παραμένει στην τάξη έως ότου να ασκηθεί ποινική δίωξη!!! Σκέτη αθλιότητα!!») προκάλεσαν την μήνιν των στελεχών της κυβέρνησης ενώ αποτέλεσαν αντικείμενο αρνητικής κριτικής στην αρθρογραφία μέσων ενημέρωσης που πρόσκεινται στο ΣΥΡΙΖΑ, όπως το διαδικτυακό left.gr.
Η εγκύκλιος, την οποία υπογράφει ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης κ. Γιώργος Κατρούγκαλος, ξεκινά με την αυτοδίκαιη και τη δυνητική θέση σε αργία.
Αναφέρεται ότι με τις νέες ρυθμίσεις αντικαθίστανται άρθρα του ν. 3528/2007 και του ν. 3584/2007, και περιορίζονται οι περιπτώσεις για τις οποίες οι υπάλληλοι τίθενται αυτοδίκαια σε αργία.
Έτσι, στην εγκύκλιο σημειώνονται τρεις περιπτώσεις για τις οποίες οι υπάλληλοι τίθενται αυτοδίκαια σε αργία. Μια από αυτές τις περιπτώσεις είναι «ο εκπαιδευτικός ή υπάλληλος που υπηρετεί σε σχολείο, σε βάρος του οποίου ασκήθηκε ποινική δίωξη για οποιοδήποτε έγκλημα κατά της γενετήσιας ελευθερίας ή για οποιοδήποτε έγκλημα οικονομικής εκμετάλλευσης της γενετήσιας ζωής».
Οι άλλες δυο περιπτώσεις αφορούν:
- Υπάλληλο ο οποίος στερήθηκε την προσωπική του ελευθερία ύστερα από ένταλμα προσωρινής κράτησης ή δικαστική απόφαση, έστω και αν απολύθηκε με εγγύηση
- Υπάλληλο στον οποίο επιβλήθηκε η ποινή της οριστικής παύσης.
Επισημαίνεται ότι ο υπάλληλος επανέρχεται αυτοδίκαια στα καθήκοντά του εάν εκλείψει ο λόγος για τον οποίο έχει τεθεί σε αργία. Η διαπιστωτική πράξη θέσης σε αργία ή επανόδου εκδίδεται από το αρμόδιο για τον διορισμό όργανο.
Όσον αφορά τις τροποποιήσεις περί δυνητικής αργίας, ορίζεται ότι αν συντρέχουν λόγοι δημοσίου συμφέροντος μπορεί να τίθεται σε αργία ο υπάλληλος κατά του οποίου:
- Έχει ασκηθεί ποινική δίωξη για αδίκημα το οποίο μπορεί να επισύρει την έκπτωση από την υπηρεσία. Ειδικά, προκειμένου για το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος, ο υπάλληλος μπορεί να τίθεται σε αργία εφόσον έχει παραπεμφθεί στο ακροατήριο για το αδίκημα αυτό
- Έχει ασκηθεί πειθαρχική δίωξη για παράπτωμα το οποίο μπορεί να επισύρει την ποινή της οριστικής παύσης ή
- Υπάρχουν αποχρώσες ενδείξεις για έκνομη διαχείριση, οι οποίες στηρίζονται σε έκθεση της προϊσταμένης αρχής ή αρμόδιου επιθεωρητή.
Ορίζεται επίσης ότι το μέτρο της αναστολής άσκησης των καθηκόντων μπορεί να επιβληθεί στον υπάλληλο σε κατεπείγουσες περιπτώσεις επιτακτικού δημοσίου συμφέροντος με πράξη του ανώτατου μονοπρόσωπου οργάνου διοίκησης του φορέα όπου υπηρετεί.
Ποινή οριστικής παύσης
Με τις νέες διατάξεις του ψηφισθέντος νομοσχεδίου η ποινή της οριστικής παύσης μπορεί να επιβληθεί αποκλειστικά και μόνο για τα παραπτώματα:
- της παράβασης του άρθρου 107 παρ.1 (α) του ν. 3528/2007 (πράξεις με τις οποίες εκδηλώνεται άρνηση αναγνώρισης του Συντάγματος ή έλλειψη αφοσίωσης στην πατρίδα και τη δημοκρατία)
- της παράβασης καθήκοντος κατά τον Ποινικό Κώδικα ή άλλους ειδικούς νόμους
- της απόκτησης οικονομικού οφέλους ή ανταλλάγματος προς όφελος του ιδίου του υπαλλήλου ή τρίτου προσώπου κατά την άσκηση των καθηκόντων του ή εξ αφορμής αυτών
- της χαρακτηριστικώς αναξιοπρεπούς ή ανάξιας για υπάλληλο διαγωγής εντός ή εκτός υπηρεσίας
- της παράβασης της υποχρέωσης εχεμύθειας
- της αδικαιολόγητης αποχής από την εκτέλεση των υπηρεσιακών καθηκόντων πάνω από 22 εργάσιμες ημέρες συνεχώς ή πάνω από 30 εργάσιμες ημέρες σε διάστημα ενός έτους ή πάνω από 50 εντός μιας τριετίας
- της εξαιρετικώς σοβαρής απείθειας
- της άμεσης ή μέσω τρίτου προσώπου συμμετοχής σε δημοπρασία την οποία διενεργεί επιτροπή μέλος της οποίας είναι ο υπάλληλος ή όταν η επιτροπή αυτή υπάγεται στην αρχή στην οποία ο υπάλληλος υπηρετεί
- της εμμονής σε άρνηση προσέλευσης για εξέταση από υγειονομική επιτροπή.
Επίσης η ποινή της οριστικής παύσης μπορεί να επιβληθεί στον υπάλληλο για οποιοδήποτε παράπτωμα αν κατά την προηγούμενη της διάπραξής του διετία του είχαν επιβληθεί τρεις τουλάχιστον πειθαρχικές ποινές ανώτερες του προστίμου αποδοχών ενός μηνός ή κατά το προηγούμενο της διάπραξής του έτος είχε τιμωρηθεί για το ίδιο αδίκημα με ποινή ανώτερη του προστίμου αποδοχών ενός μηνός.
Πειθαρχικά συμβούλια
Την ίδια ώρα καλούνται τα αρμόδια όργανα να προβούν άμεσα στην τροποποίηση των αποφάσεων συγκρότησης των πειθαρχικών συμβουλίων. Με τις νέες διατάξεις του ψηφισθέντος νομοσχεδίου τροποποιούνται επανακαθορίζεται η σύνθεση των πειθαρχικών συμβουλίων με την προσθήκη νέων μελών σε αυτά προς ενίσχυση της αντιπροσωπευτικότητας των υπαλλήλων στις διαδικασίες ενώπιόν τους.
Τα πρωτοβάθμια πειθαρχικά συμβούλια καθίστανται πενταμελή με προσθήκη, ως μελών τους, αιρετών εκπροσώπων των υπαλλήλων, με τους αναπληρωτές τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου