Δευτέρα 11 Μαΐου 2015

Το πιάνο στα φόρτε του

Το πιάνο στα φόρτε του
Ο πιανίστας Στέφανος Νάσος μας μιλάει για τη διοργάνωση του κύκλου ρεσιτάλ πιάνου «Το piano στα forte του».
Ο Στέφανος Νάσος έλαβε τον τίτλο του διδάκτορα της μουσικής από την Ακαδημία Sibelius του Ελσίνκι το 2006,ενώ προηγουμένως σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Μουσικής της Κολωνίας, στην Ανωτάτη Σχολή Μουσικής της Καρλσρούης και στο Ωδείο «Νίκος Σκαλκώτας».




Έχει δώσει συναυλίες ατομικές και μουσικής δωματίου, κι έχει εμφανιστεί ως σολίστ με ορχήστρες σε Βουλγαρία, Φινλανδία, Αγγλία, Γερμανία, Ιαπωνία και Ελλάδα. Ηχογράφησε το 2ο κονσέρτο του Προκόφιεφ με την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΑ και δύο ψηφιακούς δίσκους: «Μουσική δωματίου του H. Vieuxtemps», και τα «Έργα για πιάνο του Αιμίλιου Ριάδη».

Έχει εμφανιστεί με όλες τις σημαντικές ελληνικές ορχήστρες, προσφάτως με την Καμεράτα στον κύκλο όλων των κοντσέρτων του Beethoven σε φορτεπιάνο (2013). Επιπλέον, παρουσίασε σε πανευρωπαϊκή πρεμιέρα το έργο του Γ. Τσοντάκη «Άνθρωπος των Θλίψεων για πιάνο και ορχήστρα το 2008 με την KOA. Ως σολίστας, παρουσίασε έργα για πιάνο των Γ. Τσοντάκη, Δημ. Τερζάκη, Μ. Βάρβογλη, Αιμ. Ριάδη, Γ. Σισιλιάνου και Δημ. Μητρόπουλου σε πρώτες εκτελέσεις.



Ο Στέφανος διδάσκει πιάνο στα ωδεία «Ορφείο» και «Σύγχρονο» της Αθήνας. Στο χώρο της μουσικής δωματίου συνεργάζεται σταθερά με εξαιρετικούς συναδέλφους όπως οι Α. Παληός, Ν. Νικόπουλος, Ι. Ζήκου, Μ. Δωρή, Μ. Μαργαρίτη, Α. Καθαρίου, M. Zeffiri και Β. Βενετικίδου, ενώ αποτελεί μέλος του Ergon Ensemble και του Συνόλου Φεστιβάλ Ιονίων. Οι εμφανίσεις του περιλαμβάνουν φεστιβάλ όπως το “musei di sera” στην Τεργέστη της Ιταλίας, τα Φεστιβάλ Αθηνών, Σερίφου, Σάμου (Young Artists Festival) και Παξών, το Φεστιβάλ Πιάνου Θεσσαλονίκης, τα Διεθνή Φεστιβάλ Γιάννη Α. Παπαϊωάννου (Καβάλα), Αίγινας και Σύγχρονης Μουσικής Pharos (Λευκωσία), τις ΣυνΤεχνίες, το κοινό συνέδριο ICMC/SMC 2014, και τις Ελληνικές Μουσικές Γιορτές. Παρουσίασε έργα μουσικής δωματίου των Θοδ. Αντωνίου, Αντ. Ανισέγκου, Γ. Βλαχόπουλου, Αργ. Κουνάδη, Αρ. Κουντούρωφ, Ντ. Κωνσταντινίδη, Π. Πλακίδη, Τερζάκη και Τσοντάκη σε πρώτες εκτελέσεις σε εξωτερικό και Ελλάδα. Από το 2009 ανέλαβε τις Εκδόσεις Νάσου, ενώ από το 2012 διοργανώνει τον κύκλο «Το piano στα forte του».

Με αφορμή το πέμπτο –και τελευταίο φετινό- ρεσιτάλ, που θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 13 Μαΐου από το πολυβραβευμένο πιανιστικό ντούο Pincetic-Σακελλαρίδη, συναντηθήκαμε με τον Στέφανο Νάσο για να μάθουμε περισσότερα για «Το piano στα forte του». Ο Στέφανος μεγάλωσε σε μια μουσική οικογένεια: η μητέρα του και ο αδελφός του είναι επαγγελματίες μουσικοί, ενώ ο πατέρας του είναι εκδότης συγγραμμάτων για τη θεωρία της μουσικής. Μετά από 12 χρόνια εκπαίδευσης σε Γερμανία και Φινλανδία επιστρέφει στην Ελλάδα και ασχολείται κι ο ίδιος στον εκδοτικό οίκο. Το 2012 εμπνέεται και ξεκινά τον κύκλο «Το piano στα forte του».



Μας εξηγεί πως δύο παράγοντες υπήρξαν καθοριστικοί στην απόφασή του για τη διοργάνωση του κύκλου συναυλιών «Το piano στα forte του»: αρχικά η ιδέα των καλών συναδέλφων Χαράλαμπου Αγγελόπουλου και Νίκου Κυριόσογλου να διοργανώσουν ένα Φεστιβάλ Πιάνου στην Θεσσαλονίκη και εν συνεχεία η έλλειψη στην Αθήνα ενός αμιγούς κύκλου ρεσιτάλ πιάνου, εδώ και πολλές δεκαετίες. Ενώ παλαιότερα υπήρχαν παρόμοιοι κύκλοι, σε συγκεκριμένους χώρους, πλέον τα ρεσιτάλ πιάνου στην Αθήνα εντάσσονται σε θεματικούς κύκλους, μαζί με μουσική δωματίου ή σε κύκλο μεγάλων ερμηνευτών. Έμμεσα, το εγχείρημα έγινε ευκολότερο λόγω της ύπαρξης μιας εξαιρετικής γενιάς Ελλήνων πιανιστών, με σπουδές σε ονομαστά ιδρύματα του εξωτερικού, καθώς και με εμφανίσεις σε σπουδαίες αίθουσες.

Τον ρωτάω πώς γίνεται η επιλογή των μουσικών που συμμετέχουν και ο Στέφανος μου εξηγεί πως κύριο βάρος, ως τώρα τουλάχιστον, έχει δοθεί σε πιανίστες ως 40 ετών -χωρίς να παραμελούνται βέβαια οι παλαιότερες γενιές- και σε κάποιους που δεν εμφανίζονται συχνά στην Αθήνα, για διάφορους λόγους. Η επιλογή των σολίστ είναι καθαρά προσωπική και βασίζεται στο ότι έχει ακούσει όλους εκείνους που έχουν εμφανιστεί στον κύκλο -κάποιους παραπάνω από μία φορά- και γνωρίζει τις μουσικές και τεχνικές ιδιαιτερότητές τους. Προσπαθεί να υπάρχει ποικιλία ακριβώς στα προαναφερθέντα στοιχεία σε κάθε κύκλο, ώστε να υπάρχει μια καλή γενική εικόνα περί του πιανισμού διεθνώς αυτή την στιγμή. Όσοι εμφανίζονται είναι βεβαίως Έλληνες ή αλλοδαποί που κατοικούν στην Ελλάδα.



Ένας από τους βασικούς στόχους του κύκλου συναυλιών είναι η παρουσίαση ρεσιτάλ πιάνου εξαιρετικού επιπέδου. Κάποια από τα ρεσιτάλ ήταν από τις καλύτερες συναυλίες κλασσικής μουσικής της τελευταίας τριετίας στην Αθήνα. Η παρουσίαση λιγότερο γνωστών πιανιστών -στο αθηναϊκό τουλάχιστον κοινό- αποτελεί έναν ακόμα στόχο. Τέλος, η πρωτοτυπία/ποικιλία στα προγράμματα είναι εξίσου σημαντική: η επιλογή των έργων γίνεται από κάθε πιανίστα, και ο Στέφανος επεμβαίνει μόνο στην περίπτωση συμπτώσεων επιλογών, όπως αν δύο πιανίστες στον ίδιο κύκλο θέλουν να παρουσιάσουν το ίδιο έργο. Στόχος του να προσφέρει στους σολίστ και τους ακροατές άψογες «συναυλιακές» συνθήκες: ωραία αίθουσα, εξαιρετικά πιάνα, καλή ακουστική, εύκολη πρόσβαση με μέσα ή ΙΧ (τόσο ο Φιλολογικός Σύλλογος Παρνασσός, όσο και το Θέατρο του Κολλεγίου Pierce τα διαθέτουν), ηχογράφηση, φωτογράφηση και βιντεοσκόπηση της συναυλίας, καθώς και χορηγίες σε είδος στους σολίστ και τους ακροατές των συναυλιών. Επισημαίνει πως του δίνει μεγάλη χαρά το γεγονός πως σε χαλεπούς καιρούς βρίσκονται συμπολίτες μας με επιχειρήσεις που θέλουν να προσφέρουν στο κοινό καλό.

Τις δύο προηγούμενες καλλιτεχνικές περιόδους διοργανώθηκαν από πέντε ρεσιτάλ. Φέτος υπήρξαν και δύο ιδιαίτερες εκδηλώσεις: «Το piano στα forte του JUNIOR» με σολίστ τρία ταλαντούχα παιδιά ως 15 ετών (31 Ιανουαρίου), και η σύμπραξη με την Αθηναϊκή Συμφωνική Ορχήστρα Νέων σε τρία κοντσέρτα του Wolfgang Amadeus Mozart για πιάνο και ορχήστρα (1 Απριλίου). Οι σολίστ από το 2012 ως τώρα ήταν (με σειρά εμφάνισης): Θοδωρής Τζοβανάκης, Κωνσταντίνος Βαλιανάτος, Νεφέλη Μούσουρα, Νίκος Κυριόσογλου, Μαρία Ζήση (2012-13), Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου, Θόδωρος Κοτεπάνος, Δημήτρης Βασιλάκης, Γιώργος Λαζαρίδης, Κώστας Δεστούνης (2013-14), Δημήτρης Τουφεξής, Χαράλαμπος Αγγελόπουλος, Αλεξία Μουζά, Γιώργος Κωνσταντίνου, Αγάθη Λεϊμονή, Νίκος Λαάρης (2015).



Ο Στέφανος θεωρεί ιδιαίτερη προσωπική τιμή την εμφάνιση, στον κύκλο, καταξιωμένων σολίστ με πορεία δεκαετιών στον χώρο, όπως οι Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου, Θόδωρος Κοτεπάνος, Δημήτρης Βασιλάκης και Δημήτρης Τουφεξής. «Δεν δίστασαν ούτε στιγμή στην πρόταση που τούς έκανα, και εμπιστεύτηκαν ότι θα μπορέσω να διοργανώσω ένα ρεσιτάλ αφενός με τους συμφωνημένους όρους και αφετέρου υπό τις συνθήκες που γίνονται σε ονομαστές αίθουσες συναυλιών του εξωτερικού».

Η τελευταία φετινή διοργάνωση θα πραγματοποιηθεί από το εξαιρετικό πιανιστικό ντούο Πίντσετιτς-Σακελλαρίδης σε ρεσιτάλ για τέσσερα χέρια σε ένα και δύο πιάνα στο Θέατρο Pierce του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος την Τετάρτη 13 Μαΐου 2015, στις 20.30. Το πιανιστικό ντούο, από τα πιο παλιά και πολυσχιδή εντός της επικράτειας, έχει εμφανιστεί στις σημαντικότερες αίθουσες της χώρας, καθώς και σε διεθνή φεστιβάλ. Παίζει έργα από την κλασσική εποχή ως σήμερα, ενώ παρουσιάζει συχνά συνθέσεις σε πρώτη εκτέλεση τόσο στην Ελλάδα όσο και παγκοσμίως. Την Τετάρτη θα παρουσιάσει έργα του Mozart αυθεντικά και σε μεταγραφή, την εισαγωγή από την όπερα Candide του Bernstein, τέσσερις νορβηγικούς χορούς του Grieg, καθώς και δύο rags του William Bolcom.



Αναλυτικό πρόγραμμα: Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) – Ferruccio Busoni (1866-1924): Εισαγωγή από τον Μαγικό Αυλό για δύο πιάνα, Wolfgang Amadeus Mozart – Edvard Grieg (1843-1907): Σονάτα σε ντο μείζονα για δύο πιάνα, KV 545, Wolfgang Amadeus Mozart: Σονάτα σε φα μείζονα για τέσσερα χέρια, KV 497, Leonard Bernstein (1918-1990) – Charlie Harmon: Εισαγωγή από την οπερέττα Candide για τέσσερα χέρια, Edvard Grieg: Τέσσερις νορβηγικοί χοροί για τέσσερα χέρια, op. 35 και William Bolcom (*1938): Δύο Rags για δύο πιάνα.

Οι τιμές των εισιτηρίων είναι: 5 ευρώ (μαθητές, σπουδαστές, φοιτητές, άνεργοι, ΑμΕΑ), 10 ευρώ (γενική είσοδος), 15 ευρώ (διακεκριμένη θέση) και 20 ευρώ (οικογενειακό).

Δημήτρης Βαρελάς

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου