Συναίνεση και συνεργασία των δήμων για την ταχύτατη υλοποίηση των απαιτούμενων έργων για τη διαχείριση των αστικών λυμάτων, προκειμένου να αντιμετωπισθεί οριστικά
η επαπειλούμενη νέα καταδίκη τής χώρας μας από τα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια και να αξιοποιηθούν οι διαθέσιμοι πόροι του ΕΣΠΑ, αναζητεί από τους δήμους Σπάτων – Αρτέμιδας και Ραφήνας- Πικερμίου το ΥΠΕΚΑ, ύστερα από ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε, για την αντιμετώπιση τού προβλήματος.
η επαπειλούμενη νέα καταδίκη τής χώρας μας από τα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια και να αξιοποιηθούν οι διαθέσιμοι πόροι του ΕΣΠΑ, αναζητεί από τους δήμους Σπάτων – Αρτέμιδας και Ραφήνας- Πικερμίου το ΥΠΕΚΑ, ύστερα από ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε, για την αντιμετώπιση τού προβλήματος.
Η σύσκεψη πραγματοποιήθηκε χθες, στο υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, έπειτα από πρόσκληση του αρμόδιου αναπληρωτή υπουργού Σταύρου Καλαφάτη, με τη συμμετοχή του περιφερειάρχη Αττικής Γ. Σγουρού, του ειδικού γραμματέα Υδάτων Κ. Τριάντη, του γενικού διευθυντή της ΕΥΔΑΠ Ι. Πάσσιου, του προϊστάμενου Ενδιάμεσης Διαχειριστικής Αρχής Περιφέρειας Αττικής Κ. Λέμα, του προϊστάμενου Διεύθυνσης Αναπτυξιακού και Προγραμματισμού Περιφέρειας Αττικής Α. Λιάσκου και του ειδικού συμβούλου Περιφέρειας Αττικής Δ. Ξένου.
Όπως αναφέρει σε σημερινή ανακοίνωσή του το υπουργείο, παρά τις πολυετείς προσπάθειες αντιμετώπισης του προβλήματος, η εκκρεμότητα της ορθολογικής διαχείρισης των αστικών λυμάτων σε οικισμούς της Αρτέμιδας και της Ραφήνας παραμένει, προσθέτοντας ότι, εκτός από τις προφανείς επιπτώσεις για την κατάσταση των υδάτινων αποδεκτών, την επιβάρυνση του υδροφόρου ορίζοντα και την υποβάθμιση της ποιότητας ζωής, η εκκρεμότητα αυτή εγκυμονεί πλέον και σοβαρούς δημοσιονομικούς κινδύνους.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα πάντα με το ΥΠΕΚΑ, παρά το γεγονός ότι η τμηματική οριοθέτηση του ρέματος βρίσκεται σε τελικό στάδιο, οπότε και η περιβαλλοντική αδειοδότηση θα μπορούσε να προχωρήσει με την επικαιροποίηση των στοιχείων του έργου, σημειώνεται εμπλοκή στην προώθηση των απαιτούμενων ενεργειών, η οποία οφείλεται στη μη ξεκάθαρη συναίνεση των δήμων Σπάτων – Αρτέμιδας και ιδιαίτερα του δήμου Ραφήνας – Πικερμίου.
Υπογραμμίζεται, δε, από το υπουργείο, ότι τα παραπάνω αποτελούν τα δεδομένα στα οποία έχουν συμφωνήσει οι συναρμόδιες ελληνικές αρχές, προκειμένου να προγραμματισθούν οι περαιτέρω απαιτούμενες ενέργειες.
Τέλος, από την πλευρά του το ΥΠΕΚΑ ξεκαθαρίζει ότι οποιοσδήποτε φορέας υποστηρίζει εναλλακτικές μεθόδους διευθέτησης, καλείται να προτείνει, άμεσα και τεκμηριωμένα, οριστική και βιώσιμη λύση για την αντιμετώπιση τού εν λόγω θέματος, λαμβάνοντας φυσικά υπόψη τις συνέπειες για τους πολίτες τής περιοχής και τις επιπτώσεις για τη χώρα από την επιβολή προστίμου, στην παρούσα, μάλιστα, συγκυρία.
Αναλυτικότερα, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση του ΥΠΕΚΑ, που αποτελεί και ένα ιστορικό της όλης υπόθεσης:
«Παρά τις πολυετείς προσπάθειες αντιμετώπισης του προβλήματος, η εκκρεμότητα της ορθολογικής διαχείρισης των αστικών λυμάτων σε οικισμούς της Ανατολικής Αττικής παραμένει. Εκτός από τις προφανείς επιπτώσεις για την κατάσταση των υδάτινων αποδεκτών, την επιβάρυνση του υδροφόρου ορίζοντα και την υποβάθμιση της ποιότητας ζωής, η εκκρεμότητα αυτή εγκυμονεί πλέον και σοβαρούς δημοσιονομικούς κινδύνους».
Τον Οκτώβριο του 2007, η Ελλάδα καταδικάσθηκε από το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων (ΔΕΚ) για την ανεπαρκή κάλυψη 24 οικισμών Β’ προτεραιότητας που έπρεπε να διαθέτουν δίκτυα αποχέτευσης και εγκαταστάσεις επεξεργασίας λυμάτων μέχρι το 2000, κατά παράβαση της Οδηγίας 91/271/ΕΕ. Μετά την καταδίκη, ξεκίνησε η εφαρμογή ενός σχεδίου συμμόρφωσης, που οδήγησε στην αντιμετώπιση των υποθέσεων για την πλειοψηφία των προβληματικών οικισμών.
Για τους 7 εναπομείναντες οικισμούς που εξακολουθούν να μη διαθέτουν τις απαιτούμενες υποδομές, η Ε.Ε προχώρησε σε νέα προδικαστική διαδικασία με αποστολή Προειδοποιητικής και Συμπληρωματικής Προειδοποιητικής Επιστολής. Βάσει αυτών, εάν δεν υπάρξει συμμόρφωση, η υπόθεση θα παραπεμφθεί εκ νέου στο ΔΕΚ για την καταδίκη της χώρας και την επιβολή χρηματικών προστίμων και ποινής. Σε μία τέτοια περίπτωση θα έχουν εφαρμογή τα προβλεπόμενα στο άρθρο 44 του Νόμου 4042/2012, σχετικά με τις ευθύνες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Στους οικισμούς της Συμπληρωματικής Προειδοποιητικής Επιστολής συμπεριλαμβάνονται και οι οικισμοί της Αρτέμιδας και της Ραφήνας στην ανατολική Αττική. Για τους οικισμούς αυτούς δεν υπάρχει, ακόμη και σήμερα, κοινά αποδεκτός σχεδιασμός και συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του.
Ο σχεδιασμός για τη διαχείριση των αστικών λυμάτων των οικισμών ανατολικής Αττικής ξεκίνησε το 1989 από το τ. ΥΠΕΧΩΔΕ και το 1992 ανατέθηκε στην ΕΥΔΑΠ, η οποία προσδιόρισε τις οικιστικές ενότητες που θα εξυπηρετούνται από Κέντρα Επεξεργασίας Λυμάτων (ΚΕΛ). Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, το ΚΕΛ Βορείων Μεσογείων προβλεπόταν να εξυπηρετεί τους τ. ΟΤΑ Ανθούσας, Γλυκών Νερών, Παλλήνης, Πικερμίου, Αρτέμιδας, Ραφήνας και τμήματα των Παιανίας, Σπάτων, Πεντέλης και Νέας Μάκρης.
Δεδομένου ότι δεν ολοκληρώθηκαν οι απαραίτητες διαδικασίες και τα έργα, η ΕΥΔΑΠ προχώρησε τον Ιανουάριο 2012 στην επικαιροποίηση του σχεδιασμού της για τη δυναμικότητα και τη χωροθέτηση του ΚΕΛ Βορείων Μεσογείων. Σημειώνεται ότι, η εναλλακτική της μεταφοράς των λυμάτων των οικισμών αυτών στην Ψυτάλλεια, αποκλείστηκε για προφανείς οικονομοτεχνικούς λόγους, καθώς η δυναμικότητα της Εγκατάστασης δεν επαρκεί στο βάθος χρόνου ζωής των έργων (σχεδιασμός 40ετίας), οι υφιστάμενες υποδομές αποχέτευσης δεν έχουν τη χωρητικότητα να παραλάβουν τις πρόσθετες παροχές των λυμάτων από τις περιοχές αυτές και το κόστος μεταφοράς και συντήρησης είναι απαγορευτικό.
Ο νέος σχεδιασμός, προβλέπει πλέον την εξυπηρέτηση μόνο των οικισμών Αρτέμιδας, Ραφήνας, Σπάτων και Πικερμίου, ενώ η χωροθέτηση της εγκατάστασης συναρτάται υποχρεωτικά με την οριοθέτηση του ρέματος της Ραφήνας που βρίσκεται στην προτεινόμενη περιοχή εγκατάστασης του ΚΕΛ. Παρά το γεγονός ότι η τμηματική οριοθέτηση του ρέματος βρίσκεται σε τελικό στάδιο, οπότε και η περιβαλλοντική αδειοδότηση θα μπορούσε να προχωρήσει με την επικαιροποίηση των στοιχείων του έργου, σημειώνεται εμπλοκή στην προώθηση των απαιτούμενων ενεργειών, η οποία οφείλεται στη μη ξεκάθαρη συναίνεση των Δήμων Σπάτων – Αρτέμιδας και ιδιαίτερα του Δήμου Ραφήνας – Πικερμίου (υπ’ αρ. 9691 /17-10-2012 έγγραφο του Δήμου Σπάτων – Αρτέμιδας, υπ΄ αρ. 33889/17-10-2012 έγγραφο του Δήμου Ραφήνας –Πικερμίου).
«Συνεπώς, πρέπει άμεσα να διασφαλισθούν συναίνεση και συνεργασία για την ταχύτατη υλοποίηση των παραπάνω έργων, προκειμένου να αντιμετωπισθεί οριστικά η επαπειλούμενη νέα καταδίκη και να αξιοποιηθούν οι διαθέσιμοι πόροι του ΕΣΠΑ.»
Τα παραπάνω, αποτελούν τα δεδομένα στα οποία έχουν συμφωνήσει οι συναρμόδιες Ελληνικές Αρχές προκειμένου να προγραμματισθούν οι περαιτέρω απαιτούμενες ενέργειες. Οποιοσδήποτε φορέας υποστηρίζει εναλλακτικές μεθόδους διευθέτησης, καλείται να προτείνει, άμεσα και τεκμηριωμένα, οριστική και βιώσιμη λύση για την αντιμετώπιση του εν λόγω θέματος, λαμβάνοντας φυσικά υπόψη τις συνέπειες για τους πολίτες της περιοχής και τις επιπτώσεις για τη χώρα από την επιβολή προστίμου, στην παρούσα μάλιστα συγκυρία», καταλήγει στην ανακοίνωσή του το ΥΠΕΚΑ.
Τα παραπάνω, αποτελούν τα δεδομένα στα οποία έχουν συμφωνήσει οι συναρμόδιες Ελληνικές Αρχές προκειμένου να προγραμματισθούν οι περαιτέρω απαιτούμενες ενέργειες. Οποιοσδήποτε φορέας υποστηρίζει εναλλακτικές μεθόδους διευθέτησης, καλείται να προτείνει, άμεσα και τεκμηριωμένα, οριστική και βιώσιμη λύση για την αντιμετώπιση του εν λόγω θέματος, λαμβάνοντας φυσικά υπόψη τις συνέπειες για τους πολίτες της περιοχής και τις επιπτώσεις για τη χώρα από την επιβολή προστίμου, στην παρούσα μάλιστα συγκυρία», καταλήγει στην ανακοίνωσή του το ΥΠΕΚΑ.
Αναβίωση του σχεδίου Παπακωνσταντίνου εν κρυπτώ με την "καινούργια" ηγεσία.ΚΑΙ ΧΟΝΤΡΟΕΙΔΕΣΤΑΤΑ ΨΕΥΔΗ.Ο κοιντοιτκός επίτροπος είναι ενήμερος και δε θα επιτρέψει καταστροφή του Ευβοικού της περιοχής του ρέματος Ραφήνας και του παλαιοντολογικού πάρκου Πικερμίου για έργο τεχνικά παπαράδεκτο και οικονομικά φαραωνικό ενώ υπάρχει Η ΑΡΙΣΤΗ ΛΥΣΗ ΨΥΤΑΛΛΕΙΑΣ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο με αρ. πρωτ. 1927-1/12/2011 επίσημο έγγραφο της ΕΥΔΑΠ, τεκμηριωμένο με πραγματικά τεχνικά στοιχεία, περί της υποδοχής λυμάτων του νέου Δήμου Σαρωνικού στην Ψυτάλλεια στο οποίο αναφέρεται ότι : « η Ψυτάλλεια καθημερινά διαχειρίζεται με απόλυτη επιτυχία 730.000 m3/ ημέρα λυμάτων και έχει δυνατότητα 1.150.000 m3/ ημέρα, πιστοποιώντας ότι η περαιτέρω αξιοποίηση της Ψυτάλλειας είναι όχι μόνο εφικτή αλλά και επιβεβλημένη έτσι ώστε, να επιτευχθεί ο αναμενόμενος βαθμός απόδοσης της επένδυσης.
Επίσης επισημαίνετε ότι, μελλοντικά μετά και την κατασκευή του νέου ΚΕΛ Θριασίου, δεν προβλέπεται να αξιοποιηθεί περαιτέρω η Ψυτάλλεια πλην ίσως της περιπτώσεως ένταξης στο χώρο ευθύνης της νέων περιοχών, αυτών της Ανατολικής Αττικής, τονίζοντας ότι μπορεί να διαχειρισθεί νέες ποσότητες λυμάτων
n Το από τις 16/1/2012 έγγραφο της ΕΥΔΑΠ περί αποδοχής των λυμάτων και του νέου Δήμου Παλλήνης στην Ψυττάλεια, τροποποιώντας τον παλαιό σχεδιασμό τους.
n τα δημοσιοποιημένα σημεία ομιλιών του π. Διευθύνοντος Συμβούλου της ΕΥΔΑΠ κ. Μπάρδη τόσο σε επίσημη ημερίδα της ΕΥΔΑΠ που πραγματοποιήθηκε στις 22/3/2011 στο Ζάππειο ,όσο και στο webtv του συλλόγου εργαζομένων της ΕΥΔΑΠ στις 6/3/2012, όπου έλεγε ότι :
1) «Η Ελλάδα είναι εξοπλισμένη με επαρκείς υποδομές ύδρευσης και αποχέτευσης. Είμαστε σε πολύ ικανοποιητικό επίπεδο, σε σύγκριση με τα διεθνή πρότυπα. Οι υποδομές αυτές πρέπει να αξιοποιηθούν και ενδεχομένως να συμπληρωθούν με λίγα έργα χαμηλού κόστους.
2) Δεν είναι καιρός για μεγαλόπνοα σχέδια εκατοντάδων εκατομμυρίων τα οποία στηρίζονται σε ακριβοπληρωμένες μελέτες, και τα οποία ίσως να μην υλοποιηθούν ποτέ, όπως άλλωστε έχει συμβεί πολλάκις στο παρελθόν, πόσο μάλλον τώρα κάτω από την πίεση της έλλειψης των οικονομικών πόρων. Η γνώση και η εμπειρία της ΕΥΔΑΠ, λοιπόν, μπορεί να έχουν καταλυτικό ρόλο στην παροχή βοήθειας προς την Πολιτεία όσον αφορά τα θέματα ύδρευσης και αποχέτευσης».
3) κατέρριψε τον εκβιαστικό μύθο και δίλλημα ότι θα χαθούν τα πολύτιμα χρήματα από την Ε.Ε. ( το ακούμε από το 2003!) , λέγοντας ότι οι Ευρωπαίοι κατανοούν τις σωστές αλλαγές σχεδιασμού όταν συμβαίνουν
4) Το λειτουργικό κόστος της σύνδεσή μας ( των περιοχών της Ανατ. Αττικής) με την Ψυτάλλεια θα είναι λιγότερο των 0.10 ευρώ /κ.μ. έναντι των 0.44 ευρώ /κ.μ εάν κατασκευάσουμε δικό μας ή διαδημοτικό
5) Ο χρόνος λειτουργίας μετά την έναρξη της κατασκευής του ΚΕΛ θα είναι στην καλύτερη περίπτωση σε 8 χρόνια, ενώ η σύνδεσή μας με το ΚΕΛ Ψυτάλλειας μπορεί να επιτευχθεί μόλις σε 2 χρόνια !
6) Το οικονομικό κόστος κατασκευής είναι συντριπτικά χαμηλότερο. Αναφορικά με το παράδειγμα του Δήμου Σαρωνικού, η σύνδεση με την Ψυτάλλεια θα κοστίσει 60 εκατομμύρια ευρώ, έναντι των 160 εκατομμυρίων ευρώ για την κατασκευή δικού τους ΚΕΛ
7) Η λειτουργία της Ψυτάλλειας θα ευνοηθεί (κύρια σαν συνεπαγωγή των οικ. εσόδων) λειτουργώντας πλησιέστερα στην κατασκευαστική της δυνατότητα (Οικονομία κλίμακας).
Το ΚΕΛ Ψυτάλλειας είναι οικολογικά ασφαλέστερο – ελέγξιμο – εξελίξιμο (επιστημονική στελέχωση, εργαστηριακή πληρότητα…)
n Με βάση όλα αυτά τα τεκμηριωμένα στοιχεία , το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Ραφήνας-Πικερμίου στις 17/01/2012 αποφάσισε την έναρξη των διαδικασιών για την ένταξη του δήμου στο ΚΕΛ Ψυτάλλειας .
Πρόκειται για σχέδιο που δεν πρόλαβε να υλοποιήσει ο Παπακωνσταντίνου όταν ήταν ΥΠΕΚΑ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ μοναδική οικονομική ,τεχνική και αναγκαία λύση για τα λύμματα ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΒΟΡΙΟΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ είναι η Ψυτάλλεια που από όλες τις ΕΠΙΣΗΜΕΣ δημοσιεύσεις της ΕΥΔΑΠ έχει πολαπλάσια δυναμκότητα και εξασφαλίζει και μηδενική περιβαλλοντική επίπτωση.Τοπικές λύσεις επιζητούν τοπικά επιχειρηματικά συμφέροντα τοπικής εμβέλειας.Είναι απόλυτα ενημερωμένος και ο αρμόδιος επίτροπος της Ευρωπαικής Ένωσης που δεν πρόκειται να επιτρέψει σε οποιαδήποτε συμφέροντα ΝΑ ΚΑΤΑΣΤΡΕΨΟΥΝ ΤΟΝ Ν.
Ευβοικο.Όσον αφορά τον βιολογικό του αεροδρομίου Σπατων ουδέποτε έχει ελεγχθεί ΚΑΙ ΠΡΕΠΕΙ ΚΑΙ ΑΥΤΟΣ ΝΑ ΦΕΡΕΙ ΤΑ ΛΥΜΜΑΤΑ ΣΤΟΝ ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΑΓΩΓΟ ΠΟΥ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΜΕ ΤΗ ΛΕΩΦΟΡΟ ΜΑΡΑΘΩΝΟΣ ΚΑΙ ΘΑ ΦΕΡΕΙ ΟΛΑ ΤΑ ΛΥΜΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΨΥΤΑΛΛΕΙΑ.