| Από φοιτητές του Πανεπιστημίου Ερφούρτης |
Το ξέσπασμα και η όξυνση της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα αποτέλεσαν γόνιμο έδαφος για στερεοτυπικές αναλύσεις και αρνητικές αναφορές στα μέσα ενημέρωσης. Τόσο στην Ελλάδα όσο και στη Γερμανία διατυπώθηκαν απόψεις που υπογράμμισαν τις διαφορές και επιδόθηκαν σε στείρα αναζήτηση ενόχων, δίνοντας έτσι τροφή για εντάσεις και παρεξηγήσεις μεταξύ των δύο πλευρών τόσο στο πολιτικό όσο και στο κοινωνικό πεδίο.
Έξι φοιτητές του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου της Ερφούρτης βγήκαν προς άγραν στερεοτύπων για την Ελλάδα της κρίσης στα γερμανικά μίντια. Κεντρικό ερώτημα του ερευνητικού τους πρότζεκτ, που διήρκεσε ένα χρόνο και παρουσιάστηκε τον Ιούλιο, ήταν να διαπιστωθεί σε ποιο βαθμό αντανακλάται στους δέκτες η εικόνα της Ελλάδας που μεταφέρουν τα γερμανικά μέσα ενημέρωσης. Την επιστημονική εποπτεία της έρευνας είχε ο κ. Κάι Χάφεζ, καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης και ΜΜΕ στο Πανεπιστήμιο της Ερφούρτης.
Όπως επισήμανε στη DW, από την έρευνα διαπιστώθηκε ότι «τα γερμανικά μέσα ενημέρωσης τείνουν συχνά να παρουσιάζουν την Ελλάδα και ιδίως τους Έλληνες με έναν ιδιαίτερα στερεοτυπικό τρόπο. Έγινε λόγος για "χρεοκοπημένους Έλληνες", για "τεμπέληδες Έλληνες", "φοροφυγάδες" που απομυζούν την ΕΕ και άλλα παρόμοια -και αυτό όχι μόνο σε λαϊκά μέσα, όπως η εφημερίδα Bild, αλλά εν μέρει ακόμη και σε σοβαρές εφημερίδες, αν και σε μικρότερο βαθμό».
Υπεραπλουστεύσεις και σε έγκριτα μέσα
Στο μικροσκόπιο της έρευνας, την οποία στήριξε το πολιτικό ίδρυμα Κόνραντ Αντενάουερ στην Αθήνα, βρέθηκαν οι εφημερίδες Bild και Frankfurter Allgemeine Zeitung. Αμφότερες κατέχουν εξέχουσα θέση στο γερμανικό μιντιακό τοπίο, υιοθετούν ωστόσο σαφώς διαφορετικές προσεγγίσεις, κάτι που διαφάνηκε και στο πλαίσιο της έρευνας. Η λαϊκή Bild επιβεβαίωσε την ροπή της προς υπεραπλουστευτικές, συναισθηματικά φορτισμένες και ενίοτε προκλητικές απόψεις. Αντίθετα, η έγκριτη συντηρητική εφημερίδα της Φρανκφούρτης επέδειξε μετριοπαθέστερο πνεύμα, επιχειρώντας πιο ουδέτερες και αποστασιοποιημένες αναλύσεις.
Ωστόσο, αν και εμφάνισε το μισό αριθμό στερεοτύπων συγκριτικά με τη Bild στα δημοσιεύματα που εξετάστηκαν, δεν απέφυγε τη συναισθηματικά φορτισμένη φρασεολογία ή και απλοϊκές εξηγήσεις που, για παράδειγμα, αποδίδουν ορισμένα κακώς κείμενα στην Ελλάδα στη συλλογική «παρορμητικότητα» ή την «ξεροκεφαλιά» των Ελλήνων.
Τόσο αρνητικά όσο και θετικά στερεότυπα φάνηκε να υιοθετούν και τα άτομα που απάντησαν τηλεφωνικά σε σειρά ερωτήσεων βάσει ενός οδηγού συνέντευξης. Ακολούθως πραγματοποιήθηκε ποιοτική ανάλυση των απαντήσεων. Όπως δήλωσε στη DW η Άνε Αρμπρεχτ, μέλος της ερευνητικής ομάδας, «κάναμε κάποιες συνεντεύξεις, στις οποίες -παρότι ήταν λίγες- κάθε συμμετέχων μας ανέφερε στερεότυπα που είχαμε εντοπίσει προηγουμένως σε δημοσιεύματα των εφημερίδων, χωρίς να τον φέρουμε άμεσα αντιμέτωπο με αυτά. Αυτό σημαίνει ότι υπήρχε ήδη ένας βαθμός ταύτισης».
Τα μέσα ενημέρωσης φέρουν σημαντική ευθύνη
Παρά το γεγονός ότι τα στερεότυπα των ΜΜΕ ανιχνεύθηκαν σε μεγάλο βαθμό και στους ερωτηθέντες, δεν μπορεί να εξαχθεί το συμπέρασμα ότι τα γερμανικά μίντια μεταφέρουν στερεότυπα, επισημαίνουν οι συντάκτες της έρευνας, η οποία δεν εστίασε στην προέλευση των στερεοτύπων. Όπως εξηγεί η Άνε Αρμπρεχτ, «υπάρχει ένα πλήθος μεμονωμένων παραγόντων που τροφοδοτούν τις αντιλήψεις μας για τον κόσμο. Τα ΜΜΕ είναι μόνο ένας από αυτούς. Και αυτά, όμως, 'εμπνεύστηκαν' από κάπου τις αντιλήψεις τους».
Ο κ. Χάφεζ τονίζει, ωστόσο, ότι τα μέσα ενημέρωσης φέρουν σημαντική ευθύνη και καλούνται να ενημερώνουν με «καθαρό και ακριβή τρόπο», καθώς «η Ελλάδα έχει αναμφισβήτητα σοβαρά προβλήματα, τα οποία όμως δεν πρέπει να αποδίδονται οπωσδήποτε στη νοοτροπία των ανθρώπων. Σε αυτήν την περίπτωση πρόκειται για εσφαλμένους οικονομικούς χειρισμούς, όχι για συγκεκριμένη ιδιότητα ή χαρακτηριστικό των Ελλήνων. Καιρούς κρίσης βίωσαν όλες οι χώρες και όλα τα έθνη -το ίδιο ισχύει και για την Ελλάδα».
Οι 11 συνεντευξιαζόμενοι επιλέχθηκαν με βάση ορισμένα κοινωνικά-δημογραφικά χαρακτηριστικά (ηλικία, φύλο, μορφωτικό επίπεδο, περιοχή) και χωρίστηκαν σε τρεις ηλικιακές κατηγορίες (18-34, 35-49 και 50-65). Μία παράμετρος που λήφθηκε υπόψη ήταν και η επαφή των ερωτηθέντων με Έλληνες. Η Άνε Αρμπεχτ διευκρινίζει ότι «όποιος έχει επαφή με Έλληνες ρέπει προς μία πιο ισορροπημένη, πιο ρεαλιστική άποψη. Καταλαβαίνει ότι δεν πρόκειται για μια ομοιογενή μάζα αλλά για ξεχωριστές, ατομικές περιπτώσεις. Έτσι αντιλαμβάνεται ότι δεν μπορεί ο κάθε μεμονωμένος Έλληνας να θεωρηθεί υπεύθυνος για την κρίση».
Τα στερεότυπα δεν γνωρίζουν ηλικία και μόρφωση
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι η υιοθέτηση στερεοτυπικών απόψεων δεν έδειξε να επηρεάζεται ούτε από την ηλικία ούτε από το μορφωτικό επίπεδο των ερωτηθέντων. Κοινή τους διαπίστωση ήταν πάντως ότι οι Έλληνες έζησαν τα προηγούμενα χρόνια πάνω από τις δυνατότητές τους. Πάντως, τα ΜΜΕ έδειξαν να προχωρούν ένα βήμα παραπέρα, επιρρίπτοντας σε κάποιες περιπτώσεις -σε αντίθεση με τους ερωτηθέντες- «πανουργία» και «δόλο» στους Έλληνες.
«Μπορεί κανείς να θεωρήσει δεδομένο ότι η ροπή των σοβαρών μέσων ενημέρωσης στο λαϊκισμό παρατηρείται εντονότερα σε καιρούς κρίσης και τότε είναι που τα μέσα γίνονται ιδιαίτερα επιρρεπή στη χρησιμοποίηση κλισέ και στερεοτυπικών εθνικών εικόνων» επισημαίνει ο κ. Χάφεζ.
Πηγή: Deutsche Welle
Τζάμπα οι νουθεσίες και τα κηρύγματα από τη συγκυβέρνηση και τα παπαγαλάκια της στα ΜΜΕ να κάνουμε ότι μας λένε οι τροϊκανοί για να αλλάξει η γνώμη τους για εμάς και επομένως και η (οικονομική) συμπεριφορά τους. Ίσως θα βοηθούσαν μερικά "μη νέα" μέτρα επιπλέον. Μήπως επίσης, αντί για ΕΝΦΙΑ, να παραχωρούσαμε δωρεάν την ακίνητη περιουσία μας στους "τίμιους" Ευρωπαίους για τους καλοκαιρινούς μήνες για καμιά 100αριά χρόνια ώστε να τους εξευμενίσουμε;
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι αρχιαπαετωνες και τζαμπατζηδες μιλανε για τους Ελληνες. Ρε ουστ!!!! Λαμογια
ΑπάντησηΔιαγραφήΣταματηστε να αγοραζετε τα βρωμοαυτοκινητα τους και τα προιοντα τους γενικα!!!!!!! Μονο αυτο θα τους πονεσει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚατι τέτοιες βρωμοφυλλάδες ήταν που έστειλαν τους Εβραίους στους φούρνους. Τελικά κάποια πράγματα δεν αλλάζουν
ΑπάντησηΔιαγραφήΆστο! Εάν κάποιος θεωρεί τα στερεότυπα που αναπαράγουν οι Γερμανικές εφημερίδες κάτι μεμπτό φανταστείτε τι συμπέρασμα θα έβγαζε εάν διάβαζε τα στερεότυπα που αναπαράγονται σχόλια αυτής της σελίδας. Ίσως τελικά οι φοιτητές που διεξήγαγαν την έρευνα να άλλαζαν γνώμη. Οι Έλληνες αντιμετωπίζουν με μεγάλη επιείκεια τους εαυτούς τους.
ΔιαγραφήΟι Γερμανοι σας φταινε. Που ψηφίζατε πασοκονουδου τόσα χρόνια για να διορίζεται τα καθυστερημένα τα παιδιά σας και τα ανηψια σας και να παίρνεται επιδοτήσεις και συντάξεις από το τίποτα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔυό πράγματα μόνο. Έχω επαφή με ξένους και κανείς δεν μου μίλησε για τεμπελιά και για κλεψιά ή οτι άλλο δήποτε. Δυό πράγματα μόνο με ρωτούν: ΠΡΩΤΟΝ: Πως αφήσατε να διαχειριστούν τα κοινά οι χειρότεροι όλων και μάλιστα επι δεκαετίες ..............................και ΔΕΥΤΕΡΟΝ πως λερώσατε το τόπο σας τόσο πολύ. Όπου και να πας βλέπεις σκουπίδια και αθλιότητα στο ωραιότερο μέρος της ευρώπης.ΚΑΙ ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΤΙ ΝΑ ΑΠΑΝΤΙΣΩ. Ξέρει κανείς;
ΑπάντησηΔιαγραφήΟΣΑ ΑΤΟΜΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΟΥΝ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ ΑΥΤΗ ΩΣ ΚΑΛΗ ΠΡΟΦΑΝΩΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝΕΣ.ΟΣΑ ΑΤΟΜΑ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΘΕΩΡΟΥΝ ΣΩΣΤΗ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ Ε ΤΟΤΕ ΠΡΟΦΑΝΩΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΤΟΥΣ ΕΑΥΤΟΥΣ ΤΟΥΣ ΩΣ ΤΕΜΠΕΛΗΔΕΣ
ΑπάντησηΔιαγραφή"ΣΥΜΦΩΝΟΥΜΕ ΜΕ ΤΗΝ ΜΠΙΛΤ !!!!!!!!!!!!!! Στο μικροσκόπιο της έρευνας, την οποία στήριξε το πολιτικό ίδρυμα Κόνραντ Αντενάουερ στην Αθήνα, βρέθηκαν οι εφημερίδες Bild και Frankfurter Allgemeine Zeitung.- ΕΝΑ ΚΛΑΜΠΑΚΙ ΣΥΚΟΦΑΝΤΩΝ ΛΟΙΠΟΝ ΚΑΙ ΟΙ ΜΕΝ ΚΑΙ ΟΙ ΔΕ." κουμουνδουρου πλατζ !!!!!!! οι γκριζοι λυκοι που μισουν την Ελλαδα.- βλεπεις ποτε το συριζα να διαφωνει μαζι τους ? ΟΧΙ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι λίγα λένε..Τρωκτικά είστε που προσπαθείτε να κλέψετε όσα περισσότερα μπορείτε. Για δεκαετίες πουλάτε την ψήφο σας σε προδότες πολιτικούς για επιδόματα, διορισμούς, αυξημένα εφάπαξ και συντάξεις... Την τσέπη σας κοιτάτε και πως θα τη βγάλετε... Μέχρι να τελειώσουν τα δανεικά και να έρθει η τρόικα δεν πληρώνατε καθόλου φόρο. Τώρα κλαίγεστε αλλά και διακοπές πάτε και όλα. Α να χαθείτε τεμπελόσκυλα.
ΑπάντησηΔιαγραφή