Κυριακή 13 Απριλίου 2014

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞIAKEΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΣΤΙΣ ΤΟΠΙΚΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΕΣ

Ο τουρισμός πάντα αποτέλεσε ένα από τους βασικούς μοχλούς ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.
Αν και το τρέχον έτος, είναι το δεύτερο μετά το 2013 που περιμένουμε ρεκόρ προσέλευσης τουριστών , μετά τις άνω των 18 εκατομμυρίων αφίξεις της χρονιάς 2013, έναντι 15,7 εκατομμυρίων του 2012 και 16,4 εκατομμυρίων του 2011 (σύμφωνα με το εβδομαδιαίο οικονομικό δελτίο της ALPHA BANK), Η
αριθμητική αύξηση δεν θα πρέπει να δημιουργεί εφησυχασμούς καθώς η ανάλυση της ποιότητας των αφίξεων είναι το ζητούμενο.
Με την κρίση ανταγωνιστικότητας που παρουσιάσθηκε το έτος 2009, η Ελλάδα υποχώρησε από την 22η θέση του 2007, στην 24η, σε σύνολο 133 χωρών, με αποτέλεσμα να υπάρξει ανησυχητική χειροτέρευση στο δείκτη ανταγωνιστικότητας ως προς τις τιμές και έτσι από την 103η θέση του έτους 2007, να κατρακυλήσει στην 114η το έτος 2009.
Σήμερα, μετά την κορύφωση της από τετραετίας σοβούσης οικονομικής ύφεσης, ο τουρισμός καλείται και πάλι να παίξει τον αναπτυξιακό του ρόλο. Ο ρόλος αυτός πρέπει να είναι βασισμένος στα νέα δεδομένα, στο νέο περιβάλλον που καλείται η χώρα να αναζητήσει την ανάπτυξη και εμείς να διδαχθούμε από τα λάθη μας, λάθη που μας οδήγησαν στην εξαιρετικά δύσκολη οικονομική κατάσταση που όλοι μας βιώνουμε.
Ο τουρισμός πλέον πρέπει να αναπροσανατολισθεί, να μετασχηματισθεί, να ανοιχθεί σε νέες δυνάμεις επιχειρηματικής πρωτοβουλίας, αφού οι συσχετισμοί μεταξύ νέων και παραδοσιακών αγορών συνεχώς μεταβάλλονται.
Προφανώς δεν αρκεί η βελτίωση ως προς την ανταγωνιστικότητα των τιμών αλλά οφείλει να γίνει πιο ανταγωνιστικός ως προς την ποιότητα και να προχωρήσει σε ολιστικές αλλαγές.
Η αλλαγή του παραδοσιακού τουριστικού μοντέλου "ΗΛΙΟΣ - ΘΑΛΑΣΣΑ" είναι επιβεβλημένη, αφού το προϊόν έχει ολοκληρώσει τον κύκλο του και πρέπει πλέον να εμπλουτίσουμε το περιεχόμενο του προϊόντος με την ανάδειξη νέων ειδικών μορφών τουρισμού, όπως τουρισμός κρουαζιέρας, θαλάσσιος, συνεδριακός, υγείας - ευεξίας, γαστρονομικός, θρησκευτικός, κοινωνικός, χειμερινός, με παράλληλη χρονική διεύρυνση της τουριστικής περιόδου.
Όλες οι ανωτέρω παρατηρήσεις πρέπει να αναπτυχθούν στο ζητούμενο πλαίσιο, όπως τέθηκε στην αρχή της εισήγησής μας. Δηλαδή, ποιοτικές αφίξεις.
Το σύγχρονο δυσμενές οικονομικό περιβάλλον της Ε.Ε, που αποτελεί και την κύρια πηγή ερχομένων τουριστών (κυρίως ΒΡΕΤΑΝΟΙ & ΓΕΡΜΑΝΟΙ), δεν πρέπει να μένει ασύνδετο με την παρατήρηση ότι το μερίδιο των εισπράξεων που τους αναλογεί, μειώνεται. Αυτό υποδηλώνει ότι υποχωρεί το μέσο εισοδηματικό επίπεδο τουριστών, και η εμφανιζόμενη μείωση της δαπάνης, αλλά και της μέσης διάρκειας παραμονής, ανά επισκέπτη, είναι παρατηρήσεις άκρως ανησυχητικές.
Είναι ανάγκη πλέον να αποδεσμευτούμε από τις λανθασμένες επιλογές του παρελθόντος, όπως ο ευκαιριακός τουρισμός χαμηλού κόστους, επιλογή που οδήγησε σε στρεβλώσεις. (δημιουργία μικρών καταλυμάτων χαμηλής ποιότητας, με έγκριση αυθαίρετη, που σε πολλά σημεία αλλοίωσε την εικόνα του προσφερόμενου προϊόντος, και παρέσυρε και παρεμφερείς κλάδους και επιχειρήσεις σε προσφορά υπηρεσιών αντίστοιχα χαμηλής ποιότητας).
Μαζί με την ποιοτική αναβάθμιση προτείνεται και η αξιοποίηση των κατά τόπους ιδιαιτεροτήτων που αποκτούν μεγάλη εμπορική αξία. Η αξία της στρατηγικής σχέσης του Τουρισμού με τους τομείς πολιτισμού και του περιβάλλοντος και η αναβάθμιση και τουριστική αξιοποίηση των απανταχού χώρων αρχαιολογικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος, καθώς και των περιβαλλοντικών πόρων είναι επιβεβλημένη. Η εκμετάλλευση συνεργιών τουριστικών (και όχι μόνο')επιχειρήσεων, είναι μονόδρομος.
Ο διατομεακός και διαπεριφερειακός χαρακτήρας δράσεων πρέπει να γίνει πραγματικότητα για τον από κοινού σχεδιασμό, διαχείριση, και ανάδειξη ολοκληρωμένων δράσεων για την αναβάθμιση των κατά περίπτωση ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων των θεματικών και γεωγραφικών προορισμών.
Κυρίες και κύριοι,
σε εφαρμογή των παραπάνω διαπιστώσεων και αναγκαιοτήτων, καλούμεθα να προσδιορίσουμε μεθόδους και δράσεις που θα αποφέρουν το μέγιστο όφελος στην τοπική κοινωνία. Οι διαπιστώσεις περί της μειώσεως του εισοδηματικού επιπέδου των τουριστών είναι αυτές που οδήγησαν τους tour operators στην προσφορά διακοπών all inclusive , ως αποτέλεσμα των πιέσεων που υφίστανται από την πελατεία, που ζητά να γνωρίζει επακριβώς κόστος και προφερόμενες υπηρεσίες. Η μορφή αυτή τουρισμού όπως την διαχεριζόμαστε, βλέπουμε πως και στην τοπική κοινωνία δεν αποφέρει οφέλη (εξ ου και τα λουκέτα στις ομοειδείς επιχειρήσεις εστίασης και διασκέδασης), αλλά και στις ξενοδοχειακές μονάδες δεν θα υποστηρίζαμε ότι προσφέρει σημαντικά αν μελετήσουμε την ετήσια έκθεση της ICAP (χρήσης 2012) στην οποία γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στον ετήσιο δείκτη αποδοτικότητας ο οποίος είναι αρνητικός. Αλλά και στην κλαδική μελέτη επί 614 ισολογισμών αντιπροσωπευτικών εταιρειών που εκμεταλλεύονται ξενοδοχεία 5, 4 , & 3 αστέρων σε όλη την επικράτεια (Μ.Ο.5ΕΤΙΑΣ) επισημαίνεται ότι, όλες οι κατηγορίες ξενοδοχείων παρουσιάζουν μέσο ετήσιο δείκτη αποδοτικότητας ιδίων κεφαλαίων ΑΡΝΗΤΙΚΟ. Καταλήγει δε, πως ο υψηλός λόγος ξένων προς ίδια κεφάλαια υποδηλώνει ότι οι εταιρείες δυσκολεύονται να αποπληρώσουν τις δανειακές υποχρεώσεις τους.
Καιρός να περάσουμε λοιπόν σε ολοκληρωμένες πολυτομεακές δράσεις για την ενίσχυση εναλλακτικών μορφών τουρισμού, με τη συμμετοχή των τοπικών φορέων, ΟΤΑ, επιχειρήσεων, κοινωνικών εταίρων, τόσο ενδο όσο και δια περιφερειακά. Παράλληλα η τοπική γνώση των υποβαθμισμένων τουριστικών σημείων για αξιοποίηση είναι σημαντική.(Στοχευμένα έργα υποδομής που να ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα τουριστικών προορισμών αναδεικνύοντας τα σημαντικά τους στοιχεία, πχ επιλεγμένες τουριστικές διαδρομές, τουριστικά περίπτερα σε επιλεγμένους προορισμούς, ανάδειξη τοπικού τουριστικού αποθέματος (παλιές βιοτεχνίες, μνημεία, δίκτυα πολιτιστικών διαδρομών, υποδομές οικοτουριστικής ανάπτυξης κτλ όπως εξ ίσου σημαντική είναι η δημιουργία και ανάδειξη τουριστικών διαδρομών ιδιαιτέρου φυσικού κάλους. Στις ίδιες δράσεις θα εντάξουμε τις δράσεις συνεργειών με τον τομέα πολιτισμού, (π.χ. ανακαίνιση ιστορικών οικιών ή λοιπών ιστορικών κτηρίων, το πρόγραμμα ανάδειξης προορισμών με δραστηριότητες σχετικές με το περιβάλλον, όπως την ανάπλαση περιοχής που περιλαμβάνει τόσο έργα αμιγώς περιβαλλοντικά, διαμόρφωση του χερσαίου χώρου, όσο και έργα ανακαίνισης και ανάδειξης τυχόν παλιών ιαματικών λουτρών. Επίσης και με δράσεις του αγροτικού τομέα είναι δυνατή η συνέργεια του Τουρισμού όπου νέα προϊόντα μπορούν να δημιουργηθούν στην τομή διαφορετικών δραστηριοτήτων και να προωθηθούν μέσα από αυτόν. Για παράδειγμα, αρωματικά φυτά και μελισσοκομία, συνδυασμός από αιθέρια έλαια και προϊόντα κεριού για κεραλυφές με δυνατότητες εξαγωγής. Προϋπόθεση είναι η τυποποίηση, συσκευασία, το design. Τα τεχνολογικά κέντρα της Περιφέρειας, όπως ΕΒΕΤΑΜ, ΕΘΙΑΓΕ, μεγάλες επιχειρήσεις (ΕΑΒ), αλλά και τεχνολογικά ιδρύματα από γειτονικές περιφέρειες μπορούν να προσφέρουν τεχνολογίες για τον εκσυγχρονισμό των επιχειρήσεων / διαφοροποίηση των προϊόντων. Αξίζει να επισημανθεί ότι οι δυσκολίες καινοτομίας στον αγροτικό τομέα προέρχονται από αδυναμίες διάδοσης γνώσεων. Χρειάζεται επαναπροσδιορισμός του θεσμού του «γεωργικού συμβούλου» και ιδιωτικές συμβουλευτικές υπηρεσίες, οι οποίες μπορούν να καλύψουν ανάγκες πληροφόρησης και διάδοσης καινοτομίας στον αγροτικό τομέα.
Πρέπει να διερευνηθούν οι δυνατότητες των πράσινων τεχνολογιών.
Εδώ πρέπει να επισημανθεί (λόγω κτηθείσας εμπειρίας) ότι η προστιθέμενη αξία (Τα clusters) έχουν ιδιαίτερη αξία για τις μικρές επιχειρήσεις. Το μικρό τους όμως μέγεθος δεν επιτρέπει να αξιοποιήσουν χρηματο-οικονομικά εργαλεία. Δυσκολία εντοπίζεται λόγω ελλείμματος κουλτούρας συνεργασιών. Παιδεία και προετοιμασία με μακρόχρονο ορίζοντα θα συνέβαλαν στη βελτίωση των επιχειρηματικών συνεργασιών. Η υποστήριξη μέσω τουριστικών συνεργειών, προσφέρει ευκαιρία για επιχειρηματικές συνεργασίες σε νέα πεδία. Στον αγροτικό χώρο, η οργάνωση ομάδων παραγωγής (γεωργικών, κτηνοτροφικών, κλπ μονάδων) πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα, όπως και η εισαγωγή νέων συνεργατικών μοντέλων.
Να ενισχυθούν πραγματικές επιχειρηματικές συνεργασίες και όχι ευκαιριακές σε σχέση με τις προκηρύξεις έργων του ΕΣΠΑ η των άλλων ταμειακών δράσεων.
Κλείνοντας, επισημαίνουμε ότι οι ανωτέρω δράσεις αποβλέπουν όπως προείπαμε στην απολαβή από τις τοπικές κοινωνίες του μέγιστου οφέλους όπως αυτό θα εισπραχθεί από την έξοδο των τουριστών από τις ξενοδοχειακές μονάδες που έχουν καταλήξει λόγω της προβολής των λοιπών ενδιφερουσών προτάσεων που θα έχουν από τον (διεθνή -εθνικό τους) ή τον local tour operator που τους διαχειρίζεται. Πάνω από όλα όμως προϋπόθεση είναι να διατηρηθεί η θετική εικόνα της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού που υπάρχει σε όλες τις τουριστικές αγορές αυτή την εποχή ανά τον κόσμο, γιατί δεν πρέπει να παραβλέπουμε τον έντονο ανταγωνισμό που υφίσταται ο Ελληνικός τουρισμός γειτονικές χώρες χαμηλού κόστους (ΤΟΥΡΚΙΑ, ΚΡΟΑΤΙΑ κλπ).
N\ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΑΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου