Σάββατο 21 Ιουλίου 2012

Πειραιάς - Τεράστια τα έσοδα που μπορεί να αποκομίσει η Χώρα μας

ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΤΑ ΕΣΟΔΑ ΠΟΥ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΠΟΚΟΜΙΣΕΙ Η ΧΩΡΑ ΚΑΘΩΣ ΟΙ  ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΙΣΧΥΡΙΖΟΝΤΑΙ ΠΩΣ ΜΕ ΑΝΕΣΗ Η ΕΛΛΑΔΑ ΑΠΟ ΤΑ 500 ΕΚΑΤ. ΕΥΡΩ ΤΟΝ ΧΡΟΝΟ ΘΑ ΜΠΟΡΕΣΕΙ ΝΑ ΕΚΤΟΞΕΥΤΕΙ ΣΤΑ 2 ΔΙΣ. ΕΣΟΔΑ
Όταν η Ελλάδα θεωρείται η κυρίως χώρα προορισμού των κρουαζιερόπλοιων στη Μεσόγειο προκαλεί εντύπωση το ότι οι
αρμόδιοι δεν μπόρεσαν επί χρόνια, και παρά το γεγονός ότι ο τουρισμός είναι βασικός πυλώνας της οικονομίας, να προσελκύσουν κι άλλα κρουαζιερόπλοια.

Κάτι το καμποτάζ, κάτι οι συνδικαλιστές, κάτι το πολιτικό κόστος, μας έκαναν ουραγούς στον νότο της Ευρώπης, όταν θα μπορούσαμε να είμαστε στην κορυφή. Αυτό εξάλλου αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι, παρά τα όσα συνέβησαν πέρυσι με την απεργία των ταξί, τα έσοδα της χώρας από την κρουαζιέρα ανήλθαν στα 234 εκατομμύρια ευρώ που αντιστοιχεί στο 2,4% του Ευρωπαϊκού συνόλου. Το 46% αυτών των εσόδων προήλθαν από τον τομέα των μεταφορών, ενώ το 17% από τις επισκευές.

Είναι ξεκάθαρο από τα παραπάνω στοιχεία ότι για να μεγιστοποιηθούν τα οφέλη από την κρουαζιέρα πρέπει να αναπτυχθούν παράλληλα με τις υπηρεσίες προορισμού και επιβίβασης (homeporting) και οι υπόλοιποι τομείς, όπου δυστυχώς η χώρα μας έχει από καιρό αποτύχει. Οι τομείς αυτοί είναι οι κατασκευές, μετασκευές-επισκευές πλοίων, η παροχή τεχνικών υπηρεσιών και η απασχόληση Ελλήνων από τις εταιρείες κρουαζιέρας.

Βασικό στοιχείο για τα παραπάνω είναι η ύπαρξη εταιρειών κρουαζιέρας που θα εδρεύουν στην Ελλάδα για να μπορέσει να διατηρηθεί και να βελτιωθεί η υπάρχουσα τεχνογνωσία και να δημιουργηθούν οι απαραίτητοι δεσμοί με τις τοπικές εταιρείες παροχής υπηρεσιών προς τα πλοία και τις εταιρείες.

Ήδη το διεθνές ενδιαφέρον είναι έντονο για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού, ειδικά μετά την εξασφάλιση χρηματοδότησης 220 εκατ. ευρώ του ΟΛΠ για τη μεγάλη επέκταση του προβλήτα της κρουαζιέρας από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Αττική 2007-2013».

Η είδηση της επιτυχούς δρομολόγησης του business plan τού –υπό αξιοποίηση– ΟΛΠ να μετατρέψει το Λιμάνι του Πειραιά σε κόμβο κρουαζιέρας της Ανατολικής Μεσογείου κάνει ήδη τον γύρο του κόσμου, ενώ εδώ και μήνες έχουν πραγματοποιηθεί σειρά επίσημων και ανεπίσημων επαφών με μεγάλες πολυεθνικές operators αλλά και τρίτα λιμάνια, τελευταίο εκ των οποίων αυτό της Σμύρνης.

Οι υποσχέσεις
Οι ναυτιλιακές εταιρείες ισχυρίζονται πως με άνεση η Ελλάδα από τα 500 εκατομμύρια τον χρόνο θα μπορέσει να εκτοξευτεί στα δύο δισεκατομμύρια έσοδα ετησίως. Όλα αυτά με την προϋπόθεση ότι θα προχωρήσουν τα έργα και θα ισχύσει στην πράξη η άρση του καμποτάζ. Τώρα που το έργο εγκρίθηκε, όλοι αναμένουν το πότε θα ολοκληρωθεί. Κι αυτό διότι έτσι το λιμάνι του Πειραιά θα μπορεί να «φιλοξενήσει» και τα νέα γενιάς κρουαζιερόπλοια, τα οποία λόγω μεγέθους αδυνατούν να πιάσουν το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας.

Η προοπτική παραχώρησης του προβλήτα ο οποίος θα έχει έξι επιπλέον θέσεις τμηματικά ή εις το ολόκληρο, υπολογίζεται ότι μπορεί να αποφέρει έσοδα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ για τον ΟΛΠ, σε βάθος χρόνου, εξυπηρετώντας και τον στόχο της αξιοποίησης της περιουσίας του δημοσίου.

Υπενθυμίζεται ότι ο υφυπουργός Ναυτιλίας έχει τονίσει πως το μοντέλο των παραχωρήσεων είναι αυτό που προκρίνεται για το λιμάνι. Να σημειωθεί πως εκτός του προβλήτα της κρουαζιέρας ο ΟΛΠ μπορεί ακόμα –εφόσον αποφασιστεί– να παραχωρήσει και άλλες δραστηριότητες όπως το car terminal, τον ΣΕΜΠΟ I τον οποίο τώρα λειτουργεί μόνος του, αλλά ακόμα και το επιβατηγό έργο.

Χρηματοδότηση
Το έργο της επέκτασης του προβλήτα της κρουαζιέρας εντάσσεται πλέον στο Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Αττική 2007-2013» στον άξονα προτεραιότητας 1 (Ενίσχυση των υποδομών προσπελασιμότητας) με προϋπολογισμό 220.000.000 ευρώ, εκ των οποίων τα 187.000.000 ευρώ αποτελούν κοινοτική συνδρομή και τα 33.000.000 εθνική συμμετοχή.

Με τη λειτουργία των νέων θέσεων ελλιμενισμού, ο Πειραιάς θα είναι πλέον το μεγαλύτερο λιμάνι κρουαζιέρας της Μεσογείου, προσδίδοντας επισκεψιμότητα και νέες θέσεις εργασίας καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Για την εκτέλεση του έργου αυτού έχουν προβλεφθεί δύο φάσεις, ώστε μέχρι το 2015 να απορροφηθούν πόροι από το τρέχον ΕΣΠΑ. Αναμένεται να ολοκληρωθούν όλες οι απαιτούμενες διαδικασίες σε Αθήνα και Βρυξέλλες εντός του έτους, ώστε η κατασκευή του έργου να ξεκινήσει στις αρχές του 2013.

Ήδη μέχρι το τέλος του 2012 θα παραδοθούν δύο νέες θέσεις ελλιμενισμού κρουαζιερόπλοιων στην Ακτή Μιαούλη, οι οποίες επίσης χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ Αττικής, καθώς και δύο σύγχρονοι Σταθμοί Υποδοχής Επιβατών 9.500 τ.μ.

Περισσότεροι επιβάτες, λίγες αποβιβάσεις-μεταβιβάσεις
ΤΙ ΙΣΧΥΕΙ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΡΙΕΣ ΧΩΡΕΣ ΤΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ, ΤΗ Μ. ΒΡΕΤΑΝΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΓΕΡΜΑΝΙΑ

Οι Έλληνες δυστυχώς ποτέ δεν αντιμετώπισαν με τη δέουσα σοβαρότητα την κρουαζιέρα και τα έσοδα που αποφέρει αυτού του είδους ο τουρισμός. Κι όμως εδώ και πολλά χρόνια στις Κυκλάδες και στα Δωδεκάνησα οι επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα άφηναν μεγάλα ποσά για τις αγορές τους.

Τώρα που και η τουριστική βιομηχανία έχει πληγεί από την κρίση, όπως επισημαίνει η έκθεση της McKinsey, η κρουαζιέρα είναι μεταξύ των τομέων που μπορούν να αποτελέσουν αναπτυξιακούς μοχλούς. Στην ίδια έκθεση αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι η Ελλάδα, παρά το μεγάλο μερίδιο σε επιβάτες, έχει λίγες επιβιβάσεις και αποβιβάσεις αφετηρίας και αναχωρήσεων σε σύγκριση με τις δύο βασικές της ανταγωνίστριες, ενώ το μερίδιό της στην τουριστική δαπάνη είναι δυσανάλογα μικρό με την κίνηση. Η McKinsey υπογραμμίζει πως το 2009 με μερίδιο 21% στην επιβατική κίνηση στο σύνολο της Ευρώπης η Ελλάδα είχε μόλις το 6% του κύκλου εργασιών που συγκροτούν οι δαπάνες των επιβατών, η Ισπανία με 17% της επιβατικής κίνησης είχε το 12% του κύκλου εργασιών, ενώ η Ιταλία επίσης με 17% της επιβατικής κίνησης είχε το 30% του κύκλου εργασιών.

Εάν μια μεγάλη χώρα όπως η Ισπανία η οποία παρήγαγε 703.000 επιβάτες και ενώ είναι πρώτη σε συνολικό αριθμό επιβατών που επισκέφθηκαν τα λιμάνια της (5.255.000 επιβάτες), και δεύτερη σε αριθμό επιβατών που επιβιβάσθηκαν στα ισπανικά λιμάνια (1.384.000 επιβάτες) είχε έσοδα μόνο 834 εκατ. ευρώ, είναι εύκολο να συμπεράνουμε ότι τα περιθώρια για αύξηση των εσόδων της χώρας μας υπό την παρούσα κατάσταση είναι περιορισμένα.

Να σημειωθεί ότι εκτός των άλλων οι λόγοι για τους οποίους η Ισπανία είναι πρώτη σε αριθμό επιβατών που επιβιβάζονται στα λιμάνια της είναι και οι κάτωθι:
• Εύκολη πρόσβαση από τις μεγάλες αγορές παραγωγής επιβατών όπως η Ηνωμένες Πολιτείες και η Λατινική Αμερική λόγω συχνών αεροπορικών ανταποκρίσεων.
• Ύπαρξη σημαντικής τροπικής αγοράς επιβατών – 703.000 Ισπανοί επιβάτες ταξίδεψαν το 2011 με κρουαζιερόπλοιο.
• Αριθμός και ποιότητα λιμενικών εγκαταστάσεων.
• Ύπαρξη ακμάζουσας τουριστικής βιομηχανίας με την υποστήριξη των τοπικών κοινωνιών και του κράτους.
• Εγγύτητα με άλλες χώρες που αποτελούν σημαντικούς προορισμός κρουαζιέρας.

Ιταλία
Η Ιταλία το 2011 εισέπραξε 3 δισ. από τη βιομηχανία κρουαζιέρας ή το 30% του συνόλου των εσόδων που δημιούργησε η κρουαζιέρα στην Ευρώπη.
• Το 30% του ποσού που εισέπραξε η Ιταλία, ήτοι 898 εκατ. ευρώ, προήλθαν από τις κατασκευές πλοίων και τον ναυπηγικό τομέα.
• Όντας ο μεγαλύτερος προορισμός κρουαζιέρας οι μεταφορές και οι ξενοδοχειακές υπηρεσίες που σχετίζονται με την κρουαζιέρα εισέπραξαν 699 εκ ευρώ, δηλαδή το 23% του συνολικού ποσού.
• Οι παραπάνω από 13.500 εργαζόμενοι που ανήκουν απευθείας στις εταιρείες κρουαζιέρας, περιλαμβανομένων και των πληρωμάτων, εισέπραξαν 456 εκατ. ευρώ, δηλαδή 15% των συνολικών εσόδων της Ιταλίας.

Μ. Βρετανία
Το Ηνωμένο Βασίλειο το 2011 εισέπραξε 2,3 δισ. από τη βιομηχανία κρουαζιέρας ή το 24% του συνόλου των εσόδων που δημιούργησε η κρουαζιέρα στην Ευρώπη.
• Οι οικονομικές και εταιρικές υπηρεσίες που προσφέρει η χώρα, και που συνοψίζονται σε υπηρεσίες διαφήμισης, παροχής επιχειρηματικών συμβουλών και ασφάλειες, δημιούργησαν έσοδα 591 εκατ. ευρώ, δηλαδή 25% του συνόλου των εσόδων της χώρας από την κρουαζιέρα.
• Όντας η μεγαλύτερη Ευρωπαϊκή αγορά επιβατών κρουαζιέρας οι μεταφορές και οι ξενοδοχειακές υπηρεσίες που σχετίζονται με την κρουαζιέρα εισέπραξαν 430 εκατ. ευρώ, δηλαδή το 18% του συνολικού ποσού.
• Οι 14.486 εργαζόμενοι των εταιρειών κρουαζιέρας περιλαμβανομένων και των πληρωμάτων εισέπραξαν 520 εκατ. ευρώ, δηλαδή 22% των συνολικών εσόδων της χώρας.

Γερμανία
Η Γερμανία το 2011 εισέπραξε κάτι περισσότερο από 1,4 δισ. από τη βιομηχανία κρουαζιέρας ή το 15% του συνόλου των εσόδων που δημιούργησε η κρουαζιέρα στην Ευρώπη.
• Το 40% του ποσού που εισέπραξε η Γερμανία, ήτοι 572 εκατ. ευρώ, προήλθαν από τις κατασκευές πλοίων και τον ναυπηγικό/κατασκευαστικό τομέα.
• Όντας η δεύτερη μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αγορά επιβατών κρουαζιέρας οι μεταφορές και οι ξενοδοχειακές υπηρεσίες που σχετίζονται με την κρουαζιέρα εισέπραξαν 260 εκατ. ευρώ, δηλαδή το 18% του συνολικού ποσού.
• Οι 3.974 εργαζόμενοι στις εταιρείες κρουαζιέρας, περιλαμβανομένων και των πληρωμάτων, εισέπραξαν 100 εκατ. ευρώ, δηλαδή 7% των συνολικών εσόδων της χώρας.

Ανάκαμψη στις αφίξεις κυρίως λόγω Ρώσων
Όλο και περισσότεροι τουρίστες ανακάμπτουν στην Ελλάδα, μετά τη σταθεροποίηση στην πολιτική σκηνή. Οι πιο αισιόδοξοι υποστηρίζουν πως θα πλησιάσουμε τα ρεκόρ της περσινής χρονιάς, όμως αυτό μάλλον ανήκει στη σφαίρα του αδύνατου.

Το μόνο βέβαιο είναι ότι το τελευταίο διάστημα παρατηρείται μία τάση ανάκαμψης, αν και τα θέρετρα όλης της Ελλάδας δεν κατακλύζονται από τους μόνιμους πελάτες μας, τους Γερμανούς και τους Βρετανούς. Αντίθετα οι περισσότεροι τουρίστες, που απολαμβάνουν τις διακοπές τους στην Ελλάδα, είναι από τη Ρωσία, τα Σκανδιναβικά κράτη, την Ουκρανία, το Ισραήλ κι εσχάτως από Γαλλία και Ιταλία.

Μάλιστα, όπως επισημαίνουν οι αρμόδιοι, οι Ρώσοι τουρίστες αποτελούν το σωσίβιο για την ελληνική τουριστική βιομηχανία και μέχρι το τέλος του καλοκαιριού αναμένονται «καραβάνια», μετά την απόφαση από Αβραμόπουλο - Κεφαλογιάννη για απλούστευση των διαδικασιών της χορήγησης βίζας.

Επίσης αναμένονται σημαντικά έσοδα και από την κρουαζιέρα, καθώς το φετινό καλοκαίρι είναι ήσυχο, δίχως αγανακτισμένους στο Σύνταγμα και άνευ απεργιακών κινητοποιήσεων για ψύλλου πήδημα.

Οι Έλληνες
Το ζητούμενο, όμως, όπως λένε οι τουριστικοί φορείς, είναι το πώς θα καλυφτεί το κενό των Ελλήνων τουριστών, οι οποίοι στις διακοπές τους είναι οι πρώτοι στο να ξοδεύουν χρήματα. Το 2011 υπήρξε πτώση κατά 30% των Ελλήνων τουριστών σε σύγκριση με το 2010, ενώ φέτος πάντα σε σύγκριση με το 2010, όταν και έγιναν οι πρώτες περικοπές σε μισθούς και συντάξεις, το ποσοστό μείωσης θα ξεπεράσει το 50%.

Η απουσία των Ελλήνων είναι ιδιαίτερα αισθητή στους προορισμούς που στηρίζονταν στον εσωτερικό τουρισμό. Όμως όλοι εκτιμούν ότι η απόφαση της Όλγας Κεφαλογιάννη, να ενεργοποιήσει το πρόγραμμα του κοινωνικού τουρισμού «Τουρισμός για Όλους» με περισσότερους από 80.000 δικαιούχους, θα φέρει μία τόνωση στην εσωτερική αγορά.

Και ενώ στους περισσότερους προορισμούς καταγράφεται άνοδος στις αφίξεις από τα τέλη Ιουνίου, ωστόσο οι πληρότητες στα ξενοδοχεία δεν ξεπερνούν το 75% και οι τιμές είναι έως 30% μειωμένες σε σχέση με πέρυσι.

Ρεπορτάζ: Μιχάλης Κωτσάκος

 Πειραιάς - Τεράστια τα έσοδα που μπορεί να αποκομίσει η Χώρα μας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου