του Νεκτάριου Καλαντζή
Με αφορμή, την ευρωπαϊκή ημέρα χωρίς αυτοκίνητο στις 22 Σεπτεμβρίου και τις δραστηριότητες που γίνονται σε δεκάδες πόλεις της Ευρώπης, έγινε αντικείμενο μελέτης και έρευνας από τον
γράφων, πώς ο δήμος Παλλήνης, με έκταση 30,72 τ.χλμ., θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα δίκτυο ποδηλατοδρόμων που θα είχε πολλαπλά οφέλη για το περιβάλλον, αλλά και τους κατοίκους του δήμου.
Με το σχέδιο ‘’Καλλικράτης’’ και την συνένωση των τριών πόλεων Ανθούσας, Γέρακα και Παλλήνης, δημιουργείται η ανάγκη ενός κοινού πλάνου περιβαλλοντικής ανάπτυξης, ενιαίου και για τις τρείς πόλεις, που θα έχει στόχο τη βελτίωση του επιπέδου διαβίωσης των κατοίκων της περιοχής, προκειμένου να καταστεί φιλική προς τους κατοίκους που επιλέγουν το ποδήλατο ή και τα πόδια για την μετακίνησή τους.
Ο δήμος Παλλήνης διαθέτει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα να βρίσκεται κοντά σε μεγάλους οδικούς άξονες και σταθμούς με μέσα σταθερής τροχιάς, όπου θα μπορούσαν να αποτελούν τη συνέχεια μετακίνησης ενός ποδηλάτη προς το κέντρο της Αθήνας. Τόσο η γειτνίαση με τον σταθμό του μετρό στη Δ. Πλακεντίας, όσο και ο σταθμός του Προαστιακού που βρίσκεται επί της Λ.Μαραθώνος, στο ύψος της Παλλήνης, δημιουργούν τις ευνοϊκές συνθήκες για ένα ευρύ δίκτυο ποδηλατοδρόμων, όπως και πεζοδρομήσεων στο δήμο Παλλήνης. Η πρόταση για ποδήλατα δημόσιας χρήσης, με το σύστημα της αυτόματης διάθεσης αυτών, βασίζεται στους εξής άξονες, όπως δείχνουν αναλυτικά και οι χάρτες.
Να δημιουργηθούν αρχικά τρείς σταθμοί ενοικίασης-στάθμευσης: ο ένας στο parking του κολυμβητηρίου και του θερινού κινηματογράφου στο Γέρακα (οδό Γαργηττού), χώρος με πολλά σχολεία κοντά, ο δεύτερος στην πλατεία του Αγ. Τρύφωνος στην Παλλήνη και ο τρίτος, στην κεντρική πλατεία Ανθούσας (Πέτρινο). Στους σταθμούς θα κατανεμηθούν κλειδωμένα με ηλεκτρονικό τρόπο, αρχικά 40 ποδήλατα αστικής μετακίνησης και 10 mountain bikes. Οι χρήστες θα εκδίδουν ειδική ηλεκτρονική κάρτα από την αρμόδια υπηρεσία του δήμου, ύστερα από καταγραφή των στοιχείων τους, όπου με την κάρτα θα ξεκλειδώνουν το ποδήλατο για να το χρησιμοποιήσουν, με ταυτόχρονη ενημέρωση του συστήματος για το ποιος το έχει νοικιάσει.
Ο περιορισμός δεν θα είναι ούτε χρονικός, ούτε και γεωγραφικός για να μετακινούνται οι χρήστες και εκτός δήμου. Με την χρήση της κάρτας θα ξανακλειδώνεται το ποδήλατο στους σταθμούς ενοικίασης, για να το χρησιμοποιήσει ο επόμενος. Ο ήδη υπάρχον ποδηλατόδρομος που ενοποιεί αθλητικούς χώρους και σχολεία στο Γέρακα (κολυμβητήριο-κλειστό μπάσκετ-δημαρχείο και σχολεία) δείχνει πρόχειρος ως προς τη μελέτη και προβληματικός ως προς τη λειτουργία του, εάν δεν επεκταθεί περαιτέρω στον αστικό ιστό της πόλης, με κίνδυνο να πέσει σε αχρηστία από τους πολίτες.
Στους χάρτες φαίνονται ξεκάθαρα οι προτεινόμενες ποδηλατικές διαδρομές μέσα στο δήμο, όπου δημιουργούνται συνενώσεις με τον πολεοδομικό ιστό της πόλης. Ο μεν σταθμός της Ανθούσας θα ξεκινάει από την πλατεία και την εκκλησία κατά μήκος σε κάποια φάση (με το περιπατητικό μονοπάτι) καταλήγοντας από την οδό Καστελλορίζου, Ατλαντίδος, στην Ντραφίου, συνεχίζοντας προς Γέρακα, μέσω της Ανατολικής Αττικής και την οδό Δελφών, φθάνοντας έτσι στο κλειστό του μπάσκετ, για να ενωθεί με το ήδη υπάρχον δίκτυο.
Ενώ από το κολυμβητήριο Γέρακα, δημιουργούνται άλλες δύο διαδρομές, η μία μέσω της Μιλτιάδου και Νιόβης στο Γαργηττό ΙΙ, με κατεύθυνση προς την Ηρακλείτου και το μετρό της Δ.Πλακεντίας και η άλλη μέσω της Αριστογείτονος (πεζογέφυρα) και Κύπρου, προς την Εθνικής Αντιστάσεως (γειτονιά Σταυρού) κατά μήκος της νησίδας, με τέρμα την κεντρική πλατεία Γέρακα (γειτονιά Κέντρου).
Ενώ στην προτεινόμενη ποδηλατική διαδρομή στην Δ.Ε. Παλλήνης, ο σταθμός στην πλατεία Αγ. Τρύφωνος, σε συνδυασμό με την πεζοδρομημένη Σαλαμίνος, θα κατευθύνεται από την Μιλτιάδου και την Ιθάκης, προς την Έντισον, το αθλητικό κέντρο και τη στάση του Προαστιακού, καλύπτοντας έτσι τις γειτονιές του ιστορικού κέντρου, του λόφου Έντισον και του Αγ.Αθανασίου.
Το σύστημα ενοικίασης ποδηλάτων EasyBike υλοποιείται χρόνια τώρα σε ευρωπαϊκές πόλεις, όπως στο Παρίσι, με το Velib, με 1.800 χώρους στάθμευσης ανά 300 μέτρα και 20.000 ποδήλατα, βοηθώντας έτσι και την τουριστική δραστηριότητα της πόλης, χωρίς αυτοκίνητα. Αλλά και στην Ελλάδα, δήμοι όπως Ναυπάκτου, Κερκυραίων, Κορδελιού-Ευόσμου στη Θεσσαλονίκη, Ιωαννίνων, Καρδίτσας και Ναυπλίου, χρησιμοποιούν το σύστημα αυτόματης μίσθωσης δημόσιας χρήσης ποδηλάτων (bike sharing), προκειμένου να μπορούν οι πολίτες που δεν διαθέτουν ποδήλατο, να το χρησιμοποιούν για όσο χρόνο θέλουν, σταθμεύοντάς το σε διαφορετικούς σταθμούς, μέσω του συστήματος της αυτόματης ενημέρωσης των σταθμών.
Οι περισσότεροι από τους παραπάνω δήμους έχουν καταθέσει φάκελο στο Πράσινο Ταμείο, στο πλαίσιο του προγράμματος ΄΄Αστική Αναζωογόνηση 2012-2015΄΄ του ΥΠΕΚΑ, με στόχο την άντληση χρηματοδότησης για την υλοποίηση του προγράμματος, με μηδενικό κόστος για τον ίδιο το δήμο.
Τα συστήματα κοινόχρηστων ποδηλάτων, τυγχάνουν ευρείας αποδοχής πανευρωπαϊκά, έχοντας ως στόχο τη μείωση των ρύπων και του θορύβου μέσα στην πόλη και τον περιορισμό της χρησιμοποίησης των οχημάτων.
Η πρότασή μου για δημιουργία δικτύου ποδηλατοδρόμου σε Ανθούσα, Γέρακα και Παλλήνη, με την παράλληλη χρήση των κοινόχρηστων ποδηλάτων, έχει ως στόχο την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των κατοίκων της πόλης, την βελτίωση ποιότητας ζωής σε αυτή, καθώς και το όραμα για μια καλύτερη πόλη που θα στοχεύει στο μέλλον, την ανάπτυξη και την πρόοδο, έχοντας ως επίκεντρο τον άνθρωπο.
Νεκτάριος Καλαντζής
Οικονομολόγος, Κοινωνιολόγος, Αντιπρόεδρος Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Παλλήνης
Με αφορμή, την ευρωπαϊκή ημέρα χωρίς αυτοκίνητο στις 22 Σεπτεμβρίου και τις δραστηριότητες που γίνονται σε δεκάδες πόλεις της Ευρώπης, έγινε αντικείμενο μελέτης και έρευνας από τον
γράφων, πώς ο δήμος Παλλήνης, με έκταση 30,72 τ.χλμ., θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα δίκτυο ποδηλατοδρόμων που θα είχε πολλαπλά οφέλη για το περιβάλλον, αλλά και τους κατοίκους του δήμου.
Με το σχέδιο ‘’Καλλικράτης’’ και την συνένωση των τριών πόλεων Ανθούσας, Γέρακα και Παλλήνης, δημιουργείται η ανάγκη ενός κοινού πλάνου περιβαλλοντικής ανάπτυξης, ενιαίου και για τις τρείς πόλεις, που θα έχει στόχο τη βελτίωση του επιπέδου διαβίωσης των κατοίκων της περιοχής, προκειμένου να καταστεί φιλική προς τους κατοίκους που επιλέγουν το ποδήλατο ή και τα πόδια για την μετακίνησή τους.
Ο δήμος Παλλήνης διαθέτει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα να βρίσκεται κοντά σε μεγάλους οδικούς άξονες και σταθμούς με μέσα σταθερής τροχιάς, όπου θα μπορούσαν να αποτελούν τη συνέχεια μετακίνησης ενός ποδηλάτη προς το κέντρο της Αθήνας. Τόσο η γειτνίαση με τον σταθμό του μετρό στη Δ. Πλακεντίας, όσο και ο σταθμός του Προαστιακού που βρίσκεται επί της Λ.Μαραθώνος, στο ύψος της Παλλήνης, δημιουργούν τις ευνοϊκές συνθήκες για ένα ευρύ δίκτυο ποδηλατοδρόμων, όπως και πεζοδρομήσεων στο δήμο Παλλήνης. Η πρόταση για ποδήλατα δημόσιας χρήσης, με το σύστημα της αυτόματης διάθεσης αυτών, βασίζεται στους εξής άξονες, όπως δείχνουν αναλυτικά και οι χάρτες.
Να δημιουργηθούν αρχικά τρείς σταθμοί ενοικίασης-στάθμευσης: ο ένας στο parking του κολυμβητηρίου και του θερινού κινηματογράφου στο Γέρακα (οδό Γαργηττού), χώρος με πολλά σχολεία κοντά, ο δεύτερος στην πλατεία του Αγ. Τρύφωνος στην Παλλήνη και ο τρίτος, στην κεντρική πλατεία Ανθούσας (Πέτρινο). Στους σταθμούς θα κατανεμηθούν κλειδωμένα με ηλεκτρονικό τρόπο, αρχικά 40 ποδήλατα αστικής μετακίνησης και 10 mountain bikes. Οι χρήστες θα εκδίδουν ειδική ηλεκτρονική κάρτα από την αρμόδια υπηρεσία του δήμου, ύστερα από καταγραφή των στοιχείων τους, όπου με την κάρτα θα ξεκλειδώνουν το ποδήλατο για να το χρησιμοποιήσουν, με ταυτόχρονη ενημέρωση του συστήματος για το ποιος το έχει νοικιάσει.
Ο περιορισμός δεν θα είναι ούτε χρονικός, ούτε και γεωγραφικός για να μετακινούνται οι χρήστες και εκτός δήμου. Με την χρήση της κάρτας θα ξανακλειδώνεται το ποδήλατο στους σταθμούς ενοικίασης, για να το χρησιμοποιήσει ο επόμενος. Ο ήδη υπάρχον ποδηλατόδρομος που ενοποιεί αθλητικούς χώρους και σχολεία στο Γέρακα (κολυμβητήριο-κλειστό μπάσκετ-δημαρχείο και σχολεία) δείχνει πρόχειρος ως προς τη μελέτη και προβληματικός ως προς τη λειτουργία του, εάν δεν επεκταθεί περαιτέρω στον αστικό ιστό της πόλης, με κίνδυνο να πέσει σε αχρηστία από τους πολίτες.
Στους χάρτες φαίνονται ξεκάθαρα οι προτεινόμενες ποδηλατικές διαδρομές μέσα στο δήμο, όπου δημιουργούνται συνενώσεις με τον πολεοδομικό ιστό της πόλης. Ο μεν σταθμός της Ανθούσας θα ξεκινάει από την πλατεία και την εκκλησία κατά μήκος σε κάποια φάση (με το περιπατητικό μονοπάτι) καταλήγοντας από την οδό Καστελλορίζου, Ατλαντίδος, στην Ντραφίου, συνεχίζοντας προς Γέρακα, μέσω της Ανατολικής Αττικής και την οδό Δελφών, φθάνοντας έτσι στο κλειστό του μπάσκετ, για να ενωθεί με το ήδη υπάρχον δίκτυο.
Ενώ από το κολυμβητήριο Γέρακα, δημιουργούνται άλλες δύο διαδρομές, η μία μέσω της Μιλτιάδου και Νιόβης στο Γαργηττό ΙΙ, με κατεύθυνση προς την Ηρακλείτου και το μετρό της Δ.Πλακεντίας και η άλλη μέσω της Αριστογείτονος (πεζογέφυρα) και Κύπρου, προς την Εθνικής Αντιστάσεως (γειτονιά Σταυρού) κατά μήκος της νησίδας, με τέρμα την κεντρική πλατεία Γέρακα (γειτονιά Κέντρου).
Ενώ στην προτεινόμενη ποδηλατική διαδρομή στην Δ.Ε. Παλλήνης, ο σταθμός στην πλατεία Αγ. Τρύφωνος, σε συνδυασμό με την πεζοδρομημένη Σαλαμίνος, θα κατευθύνεται από την Μιλτιάδου και την Ιθάκης, προς την Έντισον, το αθλητικό κέντρο και τη στάση του Προαστιακού, καλύπτοντας έτσι τις γειτονιές του ιστορικού κέντρου, του λόφου Έντισον και του Αγ.Αθανασίου.
Το σύστημα ενοικίασης ποδηλάτων EasyBike υλοποιείται χρόνια τώρα σε ευρωπαϊκές πόλεις, όπως στο Παρίσι, με το Velib, με 1.800 χώρους στάθμευσης ανά 300 μέτρα και 20.000 ποδήλατα, βοηθώντας έτσι και την τουριστική δραστηριότητα της πόλης, χωρίς αυτοκίνητα. Αλλά και στην Ελλάδα, δήμοι όπως Ναυπάκτου, Κερκυραίων, Κορδελιού-Ευόσμου στη Θεσσαλονίκη, Ιωαννίνων, Καρδίτσας και Ναυπλίου, χρησιμοποιούν το σύστημα αυτόματης μίσθωσης δημόσιας χρήσης ποδηλάτων (bike sharing), προκειμένου να μπορούν οι πολίτες που δεν διαθέτουν ποδήλατο, να το χρησιμοποιούν για όσο χρόνο θέλουν, σταθμεύοντάς το σε διαφορετικούς σταθμούς, μέσω του συστήματος της αυτόματης ενημέρωσης των σταθμών.
Οι περισσότεροι από τους παραπάνω δήμους έχουν καταθέσει φάκελο στο Πράσινο Ταμείο, στο πλαίσιο του προγράμματος ΄΄Αστική Αναζωογόνηση 2012-2015΄΄ του ΥΠΕΚΑ, με στόχο την άντληση χρηματοδότησης για την υλοποίηση του προγράμματος, με μηδενικό κόστος για τον ίδιο το δήμο.
Τα συστήματα κοινόχρηστων ποδηλάτων, τυγχάνουν ευρείας αποδοχής πανευρωπαϊκά, έχοντας ως στόχο τη μείωση των ρύπων και του θορύβου μέσα στην πόλη και τον περιορισμό της χρησιμοποίησης των οχημάτων.
Η πρότασή μου για δημιουργία δικτύου ποδηλατοδρόμου σε Ανθούσα, Γέρακα και Παλλήνη, με την παράλληλη χρήση των κοινόχρηστων ποδηλάτων, έχει ως στόχο την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των κατοίκων της πόλης, την βελτίωση ποιότητας ζωής σε αυτή, καθώς και το όραμα για μια καλύτερη πόλη που θα στοχεύει στο μέλλον, την ανάπτυξη και την πρόοδο, έχοντας ως επίκεντρο τον άνθρωπο.
Νεκτάριος Καλαντζής
Οικονομολόγος, Κοινωνιολόγος, Αντιπρόεδρος Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Παλλήνης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου