Μπορεί
το ΣτΕ με απόφασή του θεωρητικά να ανάβει ένα πρώτο… πράσινο φως για
την άρση περιβαλλοντικών κωλυμάτων που αντιμετωπίζει ο περίφημος οδικός
άξονας Κεντρικής Ελλάδας, γνωστότερος και ως Ε 65, που πάντως παραμένει
εδώ και χρόνια μόνο… στα χαρτιά, ωστόσο, άνθρωποι του κατασκευαστικού
κλάδου εκτιμούν ότι η υλοποίηση του αυτοκινητόδρομου που υλοποιείται με
σύμβαση παραχώρησης θα εξαρτηθεί από δύο πράγματα.
Αφενός
το ένα μείζον ζήτημα είναι να ξεπερασθούν τα προβλήματα που
αντιμετωπίζει όλο το πακέτο των οδικών αξόνων. Δηλαδή η χρηματοδότησή
τους, η συμφωνία μεταξύ Δημοσίου και κοινοπραξιών, η συμμετοχή των
τραπεζών, η περικοπή τεχνικού αντικειμένου, η συμμετοχή της ΕΤΕπ και η
μόχλευση πόρων του ΕΣΠΑ, οι εγγυήσεις αναφορικά με τα διόδια κ.λπ.
Αφετέρου,
σύμφωνα με όσα αναφέρουν πηγές του χώρου, το άλλο… θέμα συνδέεται με το
παρασκήνιο και κυρίως με τον… ανταγωνισμό. Ο αυτοκινητόδρομος Ε 65 θα
ξεκινά από το ύψος της Λαμίας, θα διατρέχει την Κεντρική Ελλάδα
(κομμάτια της Θεσσαλίας, Δυτική Μακεδονία και Ηπείρου, με συνολικό μήκος
174 χλμ. και προϋπολογισμό 1,4 δισ. ευρώ) και θα μπορεί να συνδεθεί με
την Εγνατία Οδό, καθώς άλλωστε το ΣτΕ φέρεται να απορρίπτεται αίτηση
κυνηγετικών συλλόγων, ιππικών πολιτιστικών συλλόγων και δύο δήμων του
Νομού Γρεβενών για αναστολή της κατασκευής του έργου λόγω
περιβαλλοντικών ζητημάτων. Λόγω της ανωτέρω προσφυγής είχαν
«μπλοκαριστεί» τα τελευταία 37 χλμ. του αυτοκινητοδρόμου που θα συνδέουν
την Καλαμπάκα με την Εγνατία Οδό. Με απλά λόγια δηλαδή, αν προωθηθεί ο
αυτοκινητόδρομος, θα είναι σχεδόν «παράλληλος» και ανταγωνιστικός με τον
αυτοκινητόδρομο Μαλιακός-Κλειδί, το τμήμα δηλαδή της Εθνικής Οδού που
περνάει και από τα Τέμπη!
Στον
Ε65, ήτοι στην κοινοπραξία ΝΕΑ ΟΔΟΣ, συμμετέχουν η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και οι
Ισπανοί συνεργάτες της Cintra και Ferrovial, ενώ στο Μαλιακός-Κλειδί,
δηλαδή στην κοινοπραξία Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, συμμετέχουν οι
Ελλάκτωρ, J&P ΑΒΑΞ, Vinci, Hochtief.
Εάν
τελικά προχωρήσει ο Ε 65, τότε αυτομάτως ο οδικός άξονας
Μαλιακός-Κλειδί αποκτά έναν ισχυρό ανταγωνισμό καθώς μέσω του πρώτου θα
μπορεί να διοχετευθεί μεγάλο μέρος της κίνησης προς Κεντρική, Βόρεια ή
και Δυτική Ελλάδα. Δηλαδή, χαμένες κυκλοφοριακές ροές και μειωμένα έσοδα
από διόδια για τα μέλη της κοινοπραξίας, σε μια περίοδο ιδιαίτερα
δύσκολη. Κάτι που δεν το «βλέπουν με καλό μάτι» στην κοινοπραξία.
Πάντως,
σχεδόν από το πρώτο χρονικό διάστημα, τόσο η αναγκαιότητα όσο και η
βιωσιμότητα του Ε 65, που παρεμπιπτόντως είναι και επιδοτούμενος βάσει
της σύμβασης από το Δημόσιο λόγω αρχικών εκτιμήσεων για χαμηλό
κυκλοφοριακό φόρτο, είχε τεθεί υπό αμφισβήτηση από στελέχη του
κατασκευαστικού κλάδου αλλά και από φορείς σε Ελλάδα και Βρυξέλλες. Πόσω
μάλλον όταν η οικονομική κρίση έγινε εντονότερη. Και δεν λείπουν οι
εκτιμήσεις παραγόντων ότι υπάρχουν σκέψεις ή και… πιέσεις ώστε να μην
προχωρήσει και να ακυρωθεί τελικά το project, αν και αυτό θα σημαίνει
δικαστικές διενέξεις και μπορεί να οδηγήσει σε καταβολή αποζημιώσεων από
το Δημόσιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου