Κυριακή 4 Μαρτίου 2018

Ο Σάπιος Βούρκος του Ιδρύματος Σταύρου Νιάρχου -

Πρώτη Δημοσίευση: 3.3.18
 
Πριν καλά-καλά το παραλάβει η Κυβέρνηση, οι θαλάσσιοι μικροοργανισμοί μετέτρεψαν το υψηλής αισθητικής γαλάζιο υδάτινο κανάλι του Ρέντσο Πιάνο σε βούρκο.
Το κανάλι, ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία του περιβάλλοντος χώρου του ΚΠΙΣΝ, έχει μετατραπεί σε βάλτο. Το βαθύ γαλάζιο που κάλυπτε την υδάτινη επιφάνειά του επαναπροσδιορίζοντας τη σχέση με τη θάλασσα όχι μόνο ως προς τη θέα από τον λόφο, αλλά και ως φυσική παρουσία, έχει δώσει τη θέση του στην… πεντηκοστή και πιο σκοτεινή απόχρωση του γκρι.




Τα επιπλέοντα απορρίμματα, η θολή, λασπερή και οπωσδήποτε αποκρουστική όψη των υδάτων σίγουρα είναι το ακριβώς αντίθετο από αυτό που οραματίστηκε ο Ρέντσο Πιάνο όταν σχεδίαζε το κανάλι-έμβλημα του Κέντρου Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος στο Φάληρο.
Αυτό που βλέπει σήμερα ο επισκέπτης είναι ένας καφε-γκρίζος βάλτος, μια απέραντη μακρόστενη πισίνα που μοιάζει με κολοσσιαίο ενυδρείο γεμάτο άλγες, σάπιο λιμνάζον νερό, μια εστία δυσοσμίας που σύντομα θα γίνει και εστία μόλυνσης.
Δεν θα μπορούσε να υπάρξει μεγαλύτερη παραφωνία, καθώς το εν λόγω κανάλι σε αυτή την ελεεινή κατάσταση έρχεται σε πλήρη αντίστιξη με τα ολοκαίνουρια επιβλητικά κτίρια της Λυρικής Σκηνής και της Εθνικής Βιβλιοθήκης.

Όπως είναι τώρα, μάλλον θα ταίριαζε στις παρατημένες ολυμπιακές εγκαταστάσεις της περιοχής, παρά στο ΚΠΙΣΝ που κόστισε 600 εκατ. ευρώ και μόλις πριν από μερικές εβδομάδες παραδόθηκε «πλήρως εξοπλισμένο και ξεχρεωμένο» στο Ελληνικό Δημόσιο.

Εάν, συνεχιστεί μια τόσο δυσφημιστική για το Κέντρο Πολιτισμού κατάσταση, τότε οι προοπτικές της διαχείρισης του συγκροτήματος από το Δημόσιο είναι κάτι περισσότερο από δυσοίωνες. 
Ας θυμηθούμε και τον πρόσφατο εγκλωβισμό νέων επί ώρες στο ασανσέρ ή τις διαμαρτυρίες των κατοίκων για την κυκλοφοριακή συμφόρηση και την ηχορύπανση.
Τα ηλεκτρονικά μηνύματα που είχε διαβάσει στην τελετή παράδοσης ο πρόεδρος του Ιδρύματος, Ανδρέας Δρακόπουλος, μέσω των οποίων απλοί πολίτες εξέφραζαν τη βεβαιότητά τους ότι το μέλλον του ΚΠΙΣΝ προδιαγράφεται μελανό, δυστυχώς επί του παρόντος επιβεβαιώνονται.

Αυτός είναι και ο λόγος που δεν πραγματοποιούνται οι σταθερές δραστηριότητες στο κανάλι (ιστιοπλοΐα και καγιάκ). Αυτές θα αρχίσουν κανονικά τον Απρίλιο, όπως ανέφεραν οι υπεύθυνοι. Ακριβώς όπως το εμπνεύστηκε ο αρχιτέκτονας Ρέντσο Πιάνο, το κανάλι στον υπαίθριο χώρο του ΚΠΙΣΝ, μήκους 400 μέτρων, λειτουργεί ως συνέχεια της θάλασσας και γεμίζει ζωή με τους αγώνες κανόε καγιάκ και ιστιοπλοΐας.
Οι δραστηριότητες όμως έχουν διακοπεί προς το παρόν, καθώς ο προγραμματισμένος καθαρισμός θα ολοκληρωθεί στα τέλη Μαρτίου και μένει να δούμε εάν μαζί με τα μίνι ιστιοπλοϊκά θα επιστρέψει και το μπλε του Σαρωνικού στην Εσπλανάδα του πολλά υποσχόμενου Κέντρου Πολιτισμού.

Βάλτο θυμίζει το περίφημο κανάλι στην Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ, καθώς η δυσοσμία και οι αφροί καθιστούν κάθε άλλο παρά ευχάριστη την περατζάδα κατά μήκος του.
Το κανάλι είναι ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία σχεδιασμού του ΚΠΙΣΝ. 
Εχει μήκος 400 μέτρα, πλάτος 30, βάθος 70 εκατ. στα άκρα έως 150 εκατ. στο κέντρο και αποτελεί μια συνεχή επιφάνεια νερού, η οποία αναπτύσσεται κατά μήκος της κύριας διαδρομής πρόσβασης των πεζών προς το κύριο κτιριακό συγκρότημα και κατά μήκος της Εσπλανάδας.
Η παρουσία του καναλιού ενισχύει και επαναφέρει συμβολικά τη σύνδεση της πόλης με τη θάλασσα – και όχι μόνο, αφού σε περιπτώσεις έντονων βροχοπτώσεων είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε να λειτουργεί και ως ταμιευτήρας των ομβρίων υδάτων. Σε συνδυασμό με τις υπόλοιπες εγκαταστάσεις που έχουν σχεδιαστεί γι’ αυτό τον σκοπό, το κανάλι συντελεί στην αντιπλημμυρική προστασία του έργου.
Πρόκειται για μια γιγαντιαία πισίνα, η οποία τροφοδοτείται με θαλάσσιο νερό μέσω δύο αγωγών. Τα ύδατα φιλτράρονται πριν διοχετευτούν στο κανάλι και επιστρέφουν στη θάλασσα με συνεχόμενη ροή.
Δεδομένου ότι αυτό τροφοδοτείται με νερό από τη θάλασσα, το οποίο και γυρίζει εκεί, δεν επιτρέπεται να γίνει χρήση χλωρίου για τον καθαρισμό του.
Ως εκ τούτου αναπτύσσονται φυτικοί μικροοργανισμοί, ενώ η στασιμότητα των υδάτων που παρατηρείται δημιουργεί δυσοσμία και μοιραία εκτίθεται στη συσσώρευση σκουπιδιών. Και μπορεί να υπάρχουν σε σταθερή βάση δύο ρομποτικοί μηχανισμοί, σκοπός των οποίων είναι η αφαίρεση μέρους της άλγης η οποία αναπτύσσεται στον πυθμένα, όμως μία με δύο φορές τον χρόνο επιβάλλεται ενδελεχής καθαρισμός του.
Η διαδικασία αυτή θα διαρκεί περίπου τέσσερις εβδομάδες και περιλαμβάνει τόσο το άδειασμα και τον καθαρισμό του υδάτινου όγκου όσο και των σωληνώσεων, των αντλιοστασίων κ.λπ., πριν το γεμίσουν εκ νέου με φρέσκο θαλασσινό νερό. Το κόστος του καθαρισμού για το μήκους 400 μέτρων κανάλι, σύμφωνα με ειδικούς, εκτιμάται περίπου στα 15.000 ευρώ για κάθε φορά. Σύμφωνα με έγκυρες πηγές το 2017 το ποσό αυτό ξεπέρασε τα 50.000 ευρώ! Πρόκειται για υπερτιμολόγηση; Πως ελέγχονται τα οικονομικά του ΚΠΙΝΣ;
Στην επίσημη τελετή παράδοσης του ΚΠΙΣΝ στο Ελληνικό Δημόσιο, παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας, του πρωθυπουργού και πλήθους επισήμων, ο πρόεδρος του Ιδρύματος, Α. Δρακόπουλος, είχε πει ότι «αν το κράτος διαχειριστεί σωστά την υποδομή, εμείς θα είμαστε εκεί, καλή τη πίστη, να βοηθήσουμε με τον προϋπολογισμό και κάποια προγράμματα. Επίσης, αν μας το ζητήσουν οι δύο φορείς, η Εθνική Λυρική Σκηνή και η Εθνική Βιβλιοθήκη, θα προσπαθήσουμε να βοηθήσουμε. Δεν το κάνουμε για να πατρονάρουμε κανέναν, θέλουμε να βοηθήσουμε στη σωστή διαχείριση».
Υπό την προϋπόθεση, βέβαια, όπως είχε προσθέσει, ότι η κυβέρνηση και η κοινωνία «θα σεβαστούν το έργο και θα το αξιοποιήσουν με τον κατάλληλο τρόπο, γιατί το ΚΠΙΣΝ είναι έργο όλων».
Μόνο ο χρόνος όμως, ως απόλυτος κριτής, θα δείξει αν η κυβέρνηση σκοπεύει να σεβαστεί τελικά αυτό το μοναδικό συγκρότημα ή θα το εγκαταλείψει στην τύχη του.

Είναι μακρύς ο κατάλογος των φιλόδοξων έργων που καταστράφηκαν λόγω διαχειριστικής ανικανότητας, που παραμελήθηκαν εγκληματικά και τελικά υπέκυψαν στα «τραύματα» των μικροπολιτικών συμφερόντων – ή εξαιτίας του δηλητηριώδους συνδυασμού όλων των προηγούμενων δεινών.
Με πλαστικές σακούλες και αφρούς γέμισε το κανάλι, καθώς οι δύο ρομποτικοί μηχανισμοί που λειτουργούν μέρα-νύχτα προκειμένου να απομακρύνουν μέρος από τις άλγες που αναπτύσσονται στον πυθμένα δεν επαρκούν.
Το ερώτημα βέβαια είναι τι είδος θαλασσινού νερού θα εισρεύσει μετά τον καθαρισμό, δεδομένου ότι η θολούρα που επικρατεί γύρω από τη ναυταθλητική μαρίνα ευθύνης του Δήμου Καλλιθέας είναι ιδιαίτερα έντονη, ύστερα μάλιστα από την επίσκεψη τμημάτων της πετρελαιοκηλίδας το 2017 και από τον μόνιμο ελλιμενισμό επίσης από το 2017 σε αυτήν του κρουαζεροπλοίου COSMOS, σύμφωνα με τους περιοίκους και τους ψαράδες της περιοχής.
Ελπίζουμε η Κυβέρνηση να επιληφθεί της κατάστασης στην περιοχή αυτή, από την οποία αντλεί το νερό το ΚΠΙΣΝ, γιατί σε διαφορετική περίπτωση ο καθαρισμός δε θα έχει ουσιαστικό αποτέλεσμα για αρκετό χρόνο, με τις γνωστές συνέπειες.

www.kallitheapress.gr

3 σχόλια:

  1. ΘΑΝΑΣΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ3 Μαρτίου 2018 στις 1:59 μ.μ.

    ΒΟΥΡΚΟΣ ΣΑΠΙΟΣ Κ ΑΠΑΤΗΣ ΕΙΝΑΙ ΟΛΟ ΤΟ ΙΔΤΥΜΑ ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΩ ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΚΑΙ ΚΛΕΒΩ ΟΤΙ ΒΡΩ.
    ΟΛΟΙ ΟΙ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΣ ΚΑΙ ΦΑΡΙΣΑΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΙΣΟΒΙΑ Ο ΑΚΗΣ ΔΕΝ ΕΦΑΓΕ ΤΙΠΟΤΑ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΕ ΑΥΤΟΥΣ ΤΟΥΣ ΛΗΣΤΕΣ ΠΟΥ ΚΑΤΑΣΤΡΨΑΒ ΟΛΗ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΜΕ ΤΟ ΒΑΛΤΟ, ΞΕΡΑΘΗΑΚΝΕ ΟΛΑ ΤΑ ΦΥΤΑ ΤΟΥ ΚΑΙ ΞΕΡΑΘΗΚΑΝ ΚΑΙ ΤΑ ΔΙΚΑ ΜΑΣ, ΣΕ ΑΥΛΕΣ ΜΠΑΛΚΟΝΙΑ.
    ΦΩΝΑΖΟΥΜΕ ΔΕΝ ΜΑΣ ΑΚΟΥΕΙ ΚΑΝΕΝΑΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΥΠΕΥΘΥΝΟΥΣ ΑΝΕΥΘΥΝΟΥΣ.
    ΠΗΓΕ Ο ΓΕΛΟΙΟΣ ΤΣΙΠΡΑΣ ΚΑΙ ΠΑΡΕΛΑΒΕ ΕΠΙΣΗΜΑ ΤΟΝ ΒΟΥΡΚΟ ΤΕΤΟΙΟΣ ΗΛΙΘΙΟΣ ΕΙΝΑΙ.
    ΤΟ ΝΙΑΡΧΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΕΚΤΡΩΜΑ ΓΙΑ ΕΜΑΣ ΤΟΥΣ ΚΑΤΟΙΚΟΥΣ ΜΑΣ ΚΑΤΑΣΤΡΕΨΕ ΤΗΝ ΖΩΗ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Από κόσμημα -λόγω λυρικής και εθνικής βιβλιοθήκης -μετατράπηκε σύντομα σε εφιάλτη από την ηχορύπανση, την βρώμα του καναλιού ,την κυκλοφορία και στάθμευση. Δεν τολμώ να σκεφτώ τι θα γίνει όταν τελειώσουν τα χρήματα της χορήγησης .....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αυτή η πρόχειρη ανόητη κατασκευή, ποτέ δεν είχε προοπτική για κόσμημα, από τα σχέδια ήταν ένα κομμάτι σπασμένου καθρέφτη, που οι επιτήδειοι, το παρουσιάσαν και το πούλησαν στον ΔΩΡΗΤΗ σαν ΔΙΑΜΑΝΤΙ.
    Τώρα θέλουν να το πουλήσουν και σε Εμάς, το γυαλάκι σαν πετράδι αξίας.
    Ένα απαίσιο, αντίγραφο ενός όχι ιδιαιτερα σημαντικού Αρχιτέκτονα, που αναπαράγει πλέον κακέκτυπα τον εαυτόν του.
    Σε καμία Πρωτεύουσα και πόλη του γνωστού πολιτισμένου κόσμου, η Βιβλιοθήκη δεν απέχει περισσότερο από 10-15 λεπτά με τα ποδια από το κέντρο της πόλεως.
    Εδώ πρωτοφανές φταίει και ο ανόητος δημαρχακος ο Καμινης που επέτρεψε να πάει η Εθνική Βιβλιοθήκη 40 λεπτά με ΜΜΜ μακριά και σε άλλον Δήμο.
    Όσο για την Λυρική Σκηνή? έγινε ένα επαρχιακό θεατράκι κάπου πολυ μακριά, για να παει ο μεσος θεατης της Λυρικης, το πηγανε καπου για να πηγαινουν τουριστες και οχι κατοικοι της Ελλαδας.
    Το Πάρκο κρανίου τόπος, όλα σιχαμερά και τρισάθλια τριτοκοσμικά.
    Στόχος ήταν να φανε τα χρήματα του Δωρητή και τα έφαγαν και τώρα να πείσουν εμάς να αποδεχτούμε αυτό το έκτρωμα από κάθε άποψη, ότι βελτιώνει και αναβάθμισε την Αθηνα η έστω την Καλλιθέα, η την τέχνη η τον πολιτισμό.
    Όλα τα έπνιξε στον λασπώδη βούρκο, του νερόλακκου για βουβάλια και τα έθαψε, σε ένα απαίσιο λατομείο που το ονόμασαν πάρκο.
    Όλο αυτό θα καταρρεύσει και θα ερημώσει όταν ο Δωρητής ανακαλύψει την απάτη.
    Ο Δωρητής έδωσε και δίνει υπέρογκα ποσά, για τα Ελληνικά δεδομένα, για να εισπράξει την αναγνώριση και την υστεροφημία του.
    Δεν έκανε τσιγκουνιά σε τίποτα, όλα τα πλήρωσε χρυσάφι, αλλά τον εξαπατήσαν και για να συνεχίσουν να τον εξαπατούν πρέπει να μας πείσουν να ξαναπάμε.
    όλοι όσοι έχουμε πάει μια η μια δεύτερη φορα να επιβεβαιώσουμε την αρνητική αύρα και κλίμα που αντανακλά αυτό το έκτρωμα.
    Όλες τις ώρες είναι απαίσιο, από κοντά, μόνο αργά το βράδυ με φωτισμο εκδηλωσης από πολύ μακριά μοιάζει πανέμορφο και αξιοζήλευτο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Αρχειοθήκη ιστολογίου