Τετάρτη 30 Οκτωβρίου 2013

Σπάτα, Άρτεμις - Συνοπτική ανάλυση λύσης Ψυττάλεια από Ο.Π.Α.Σ.

Τη στιγμή που το Κέντρο Επεξεργασίας Λυμάτων Ψυττάλειας έχει αποδεδειγμένα αναβαθμιστεί και εκσυγχρονιστεί τις τελευταίες δεκαετίες, έχοντας πλέον αποκτήσει μια
απολύτως φιλική και προστατευτική για το περιβάλλον λειτουργία, με δαπάνη τεράστιων χρηματικών ποσών (δημόσιων πόρων, μέσω Γ’ ΚΠΣ και ΕΣΠΑ), ακριβώς για να καλύψει τις αποχετευτικές ανάγκες ολόκληρης της Αττικής (γεγονός που ομολογούν επισήμως οι αρμόδιες κατά νόμο υπηρεσίες μονάδες της Ε.ΥΔ.Α.Π ΑΕ που διαχειρίζονται τη λειτουργία των εγκαταστάσεών της), ΟΙ ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ του Υπουργείου Περιβάλλοντος (ΥΠΕΚΑ), της Περιφέρειας Αττικής, της Διοίκησης της Ε.ΥΔ.Α.Π. ΑΕ και του Δήμου Σπάτων – Αρτέμιδος, ΑΔΙΑΦΟΡΟΥΝ προκλητικά και επιλέγουν την πλέον επώδυνη, περιβαλλοντικά και οικονομικά, ασύμφορη και επιβλαβή - επιβαρυντική λύση για εγκατάσταση Κέντρου Επεξεργασίας Λυμάτων (ΚΕΛ) στο «Πλατύ χωράφι» (Σπάτων) με αγωγό εκροής στη θάλασσα της Αρτέμιδος (Αγ. Νικόλαο), όταν μάλιστα και δεύτερος αγωγός εκροής του ΚΕΛ Παιανίας-Κορωπίου έχει ήδη χωροθετηθεί με εκροή στη θέση «Χαμολιά» (δηλαδή στο νοτιοανατολικό άκρο της Αρτέμιδος)

Κανείς σκεπτόμενος και αντικειμενικός, ενεργός πολίτης των Σπάτων και της Αρτέμιδος δεν μπορεί να υπερασπιστεί την υπάρχουσα κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις πόλεις μας με τους βόθρους και την επικίνδυνη (από κάθε πλευρά) περιβαλλοντικά ασύδοτη κατάσταση στον τομέα διαχείρισης των υγρών αποβλήτων στο Δήμο Σπάτων – Αρτέμιδος.

Ταυτόχρονα όμως, κανένας σκεπτόμενος, έντιμος και ενημερωμένος πολίτης των Σπάτων και της Αρτέμιδος δεν μπορεί πλέον να μην υποψιάζεται τους πραγματικούς λόγους για τους οποίους παρακάμπτεται η εφικτή και επιλέξιμη λύση του αποχετευτικού προβλήματος των Σπάτων και της Αρτέμιδος, μέσω της σύνδεσης των συλλεκτήριων αποχετευτικών αγωγών τους με το σύστημα των ΕΕΛ της «Ψυττάλειας».

Οι διάφορες πτυχές του θέματος αυτού έχουν απασχολήσει για πολλά χρόνια τώρα (ιδίως από το 2003) την τοπική κοινωνία, τους τοπικούς φορείς και συλλόγους (μεταξύ αυτών και το γραφείο τεκμηρίωσης του ΟΠΑΣ), τα Δημοτικά όργανα, την εφημερίδα «ΑΛΗΘΕΙΑ ΤΗΣ ΑΝΑΤ. ΑΤΤΙΚΗΣ»..., καθώς επίσης και εμάς εδώ στην anatakti.gr-Κ.Ε.Λ. που παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις από την αρχή της θητείας αυτής της Δημοτικής αρχής με άρθρα, video, με δημοσιεύσεις ΟΛΩΝ των άρθρων και επιστολών του Ο.Π.Α.Σ. και με video από Δημοτικά και Τοπικά Συμβούλια όπου αποτυπώνεται ο ανεπαρκής τρόπος χειρισμού του Δήμου.

Τώρα ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ, πάμε μπροστά (χωρίς νικητές και ηττημένους), μετά τις τελευταίες αποφάσεις των δυο Τοπικών Συμβουλίων (Σπάτων και Αρτέμιδος) υπέρ της λύσης Ψυττάλεια και του Δημοτικού Συμβουλίου Σ-Α (30.9.2013) περί απόρριψης του «συμφώνου συνεργασίας» για ΚΕΛ στο πλατύ χωράφι, τεκμηριώνουμε και διεκδικούμε αποφασιστικά σε διαδημοτικό επίπεδο (στα πλαίσια των διαδικασιών του νόμου) τη λύση του αποχετευτικού μέσω Ψυττάλειας
Επειδή ακριβώς έχουν αναλυθεί (όπως προαναφέρθηκε) διεξοδικά οι διάφορες πτυχές της υπόθεσης του χρονίζοντος αποχετευτικού, το παρόν δημοσίευμά μου επικεντρώνεται μόνο σε τρεις (3) κρίσιμες ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ, ουσίας και διαδικασίας, ώστε οι δημότες Σπάτων – Αρτέμιδος, αλλά και κάθε αρμόδιος να λάβει υπόψη του τα πραγματικά γεγονότα και να τα συγκρίνει με τα προφανώς παραπλανητικά, αδιαφανή και κατευθυνόμενα πολλές φορές πεπραγμένα, που οι ιθύνοντες επιχειρούν να επιβάλλουν «ντε φάκτο», μεθοδεύοντας επίμονα, ιδίως από το 2003, τις επιδιωκόμενες λύσεις τους σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος, του περιβάλλοντος και της περιοχής μας.

Συγκεκριμένα αναφέρω:
Ε Π Ι Σ Η Μ Α Ν Σ Η 1η
(Κυριότερη): Αναφέρεται (βάσει στοιχείων) στην αδιαμφισβήτητη δυνατότητα του σύγχρονου ΚΕΛ Ψυττάλειας να αποδεχθεί και επεξεργαστεί τα λύματα Σπάτων – Αρτέμιδος
Κρίσιμο ερώτημα: Ποιοι και γιατί αγνοούν και παρακάμπτουν προφανώς σκόπιμα τη λύση της Ψυττάλειας (για την αποχέτευση όλης της Αττικής) και την μεγάλη οικονομική και τεχνολογική επένδυση που έγινε στις εγκαταστάσεις της τα τελευταία χρόνια, για το σκοπό αυτό, προτρέποντας σε άλλες δυσβάστακτες οικονομικά και περιβαλλοντικά «λύσεις»;
 Κατ’ αρχήν είναι νομίζω ερευνητέα η περίπτωση διάπραξης του αδικήματος της ΑΠΙΣΤΙΑΣ σε βάρος του Δημοσίου (κατ’ άρθρα 389 & 390 του Π.Κ.), εκ μέρους των υπευθύνων, εφόσον προχωρήσει χρηματοδότηση νέων εγκαταστάσεων ΚΕΛ στο Δήμο μας, αντί της ολοσχερούς αξιοποίησης των εγκαταστάσεων της Ψυττάλειας που έχουν χρηματοδοτηθεί επίσης (για τον ίδιο σκοπό) και έχουν δυναμικότητα για την αποχέτευση ολόκληρης της Αττικής
Αναφερόμενοι στις Εγκαταστάσεις Επεξεργασίας Λυμάτων Ψυττάλειας (ΕΕΛΨ) πρέπει να γνωρίζουμε ότι πρόκειται για εγκαταστάσεις του είδους από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη και διεθνώς, με δυναμικότητα ισοδύναμου πληθυσμού 5.600.000 κατοίκων. Αυτά δεν είναι δικά μας, είναι στοιχεία υποδομής και προδιαγραφών του χρηματοδοτηθέντως με μεγάλα ποσά από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ελληνικό Δημόσιο υπερσύγχρονου έργου – «ΚΕΛ Ψυττάλειας», ιδίως στο διάστημα από το 1999 έως πρόσφατα. Με βάση αυτά είναι κατανοητό ότι η μη αξιοποίηση της Ψυττάλειας σε συνδυασμό με ταυτόχρονη αδικαιολόγητη χρηματοδότηση επιπρόσθετων έργων ΚΕΛ (αμφισβητούμενων μάλιστα προδιαγραφών), όπως αυτό που επιχειρείται να γίνει στο «Πλατύ χωράφι» (που σημαίνει ανοίκεια κατασπατάληση δημοσίου χρήματος), σε αντίθεση με παρακείμενους σε εμάς Δήμους που η αποχέτευσή τους εντάσσεται στην Ψυττάλεια, προφανώς δημιουργεί για τους υπευθύνους και τους συνεργούς τους σε τοπικό επίπεδο, ζήτημα εξέτασης των επιλογών τους για ενδεχόμενη διάπραξη του αδικήματος της ΑΠΙΣΤΙΑΣ σε βάρος του Δημοσίου, σε συνδυασμό με τα «ιδιαίτερα τεχνάσματα» και μεθοδεύσεις που έχουν δημοσιευθεί αλλά παρατίθενται και παρακάτω, που ενδεχομένως θα πρέπει να διερευνηθούν από τον αρμόδιο Εισαγγελέα.

Με βάση τα ανωτέρω, πάντως και τα επιμέρους στοιχεία, προσδιορίζονται οι βάσιμοι όροι επιλογής της λύσης «Ψυττάλεια», που είναι:
1. Η εκπλήρωση του ΟΡΟΥ της (ισχύουσας) χωρητικότητας
Αυτό γιατί η χωρητικότητα του ΚΕΛ Ψυττάλειας είναι δεδομένη (εκ κατασκευής και χρηματοδότησης, προδιαγεγραμμένη και ΕΠΙΛΕΞΙΜΗ, προφανώς βάσει «τεχνικών δελτίων έργου», αποφάσεων Κοινοτικών και Εθνικών οργάνων και υπηρεσιών) για όλη την Αττική, αφού είναι προφανές ότι οι υπάρχουσες αποχετευτικές ανάγκες ολόκληρης της Αττικής, που αναφέρονται στο σημερινό πληθυσμού, που είναι μόνο 3.752.973 κάτοικοι, που αποτελούν τον σημερινό πληθυσμό ολόκληρης της Περιφέρειας Αττικής (με την απογραφή του 2011), αφήνουν τεράστιο περιθώριο για εξυπηρέτηση αποχετευτικών αναγκών για ισοδύναμο πληθυσμού 2.000.000 κατοίκων στην Αττική.
Κι όλα αυτά γιατί από τον ανωτέρω πληθυσμό των 3.752.973 κατοίκων, θα πρέπει να εξαιρεθεί ένα σημαντικό μέρος που ήδη εξυπηρετείται από τις αυτόνομες εγκαταστάσεις τοπικών Κ.Ε.Λ., όπως για παράδειγμα της Κερατέας, του Μαρκόπουλου, της Παιανίας-Κορωπίου (που αρχίζει να κατασκευάζεται), κλπ.

Δηλαδή, οι εγκαταστάσεις Επεξεργασίας Λυμάτων Ψυττάλειας και στην περίπτωση ένταξης σ’ αυτές ολόκληρης της Αττικής (συμπεριλαμβανομένου και του Δήμου μας, Σπάτων – Αρτέμιδος), θα έχει ακόμα δυνατότητα να καλύψει αποχετευτικές ανάγκες ισοδύναμου πληθυσμού, τουλάχιστον 2.000.000 και πλέον κατοίκων.
2. Η επαρκέστατη εκπλήρωση των περιβαλλοντικών ΟΡΩΝ, της αειφορίας και της βιοποικιλότητας
Σήμερα το Κέντρο Επεξεργασίας Λυμάτων Ψυττάλειας αποτελεί το μεγαλύτερο περιβαλλοντικό έργο στην Ελλάδα, με αξιοσημείωτα στοιχεία αειφορίας (αξιοποίηση βιοστερεών, βιοαερίου και επαναχρησιμοποίηση επεξεργασμένων εκροών) και η συμβολή του στην προστασία του περιβάλλοντος είναι καίριας σημασίας για τη χώρα μας.
Ειδικότερα, μέσω της επεξεργασίας τα αιωρούμενα στερεά και το οργανικό φορτίο των λυμάτων μειώνονται κατά 93% περίπου και το ολικό άζωτο μειώνεται κατά 80% περίπου. Μέρος της τελικής εκροής υφίσταται διύλιση (με αμμόφιλτρα) και απολύμανση (με διατάξεις υπεριώδους ακτινοβολίας) για επαναχρησιμοποίησή της στις εγκαταστάσεις της νήσου Ψυττάλειας.
Το παραγόμενο προϊόν της μονάδας ξήρανσης (120 - 150 τόνοι/ημέρα με ξηρότητα περίπου 92%) αποτελεί ανανεώσιμη πηγή ενέργειας και αξιοποιείται ως καύσιμο σε εργοστάσια παραγωγής τσιμέντου ή θερμοηλεκτρικά εργοστάσια.
Κατά τη διεργασία της αναερόβιας χώνευσης της μεικτής ιλύος παράγεται βιοαέριο, το οποίο αποτελείται κυρίως από μεθάνιο (CH4) σε ποσοστό 61-65% και διοξείδιο του άνθρακα (CΟ2) σε ποσοστό 34-38%.
Το παραγόμενο βιοαέριο αποτελεί ανανεώσιμη πηγή ενέργειας και χρησιμοποιείται ως καύσιμο σε δύο μονάδες συμπαραγωγής ηλεκτρικής και θερμικής ενέργειας (ΣΗΘΕ) συνολικής δυναμικότητας 11,4 MWe. Επιπρόσθετα, στις εγκαταστάσεις του ΚΕΛΨ περιλαμβάνεται μονάδα ΣΗΘΕ με καύση φυσικού αερίου, για τη θερμική υποστήριξη της μονάδας ξήρανσης ιλύος, δυναμικότητας 12,9 MWe.

Τόσο οι εγκαταστάσεις του ΚΕΛΨ στον Ακροκέραμο όσο και στην Ψυττάλεια διαθέτουν σημαντικές εκτάσεις πρασίνου. Ειδικότερα στην Ψυττάλεια από το 2008 οι χώροι πρασίνου αυξήθηκαν σημαντικά με την δημιουργία δασυλλίου στην θέση των πρώην χώρων προσωρινής απόθεσης ιλύος, οι οποίοι αποκαταστάθηκαν πλήρως και δενδροφυτεύτηκαν.
Με την λειτουργία του ΚΕΛΨ επιτυγχάνεται συνεχής προστασία, ανάκαμψη και αύξηση της βιοποικιλότητας του οικοσυστήματος του Σαρωνικού Κόλπου.
Το Κέντρο Επεξεργασίας Λυμάτων της Ψυττάλειας λειτουργεί από το 1994 και κατασκευάσθηκε σταδιακά σε τρεις κυρίως φάσεις, που περιλάμβαναν την Α΄ Φάση έργων (1994), την Β΄ Φάση έργων (144 εκατ. ευρώ - 2004) και την Γ΄ Φάση έργων με την κατασκευή της μονάδας θερμικής ξήρανσης ιλύος (2007). Επίσης κατασκευάστηκαν και οι εξής μονάδες: Μονάδα προεπεξεργασίας λυμάτων στη νήσο Σαλαμίνα (2002), δύο μονάδες Συμπαραγωγής Ηλεκτρικής και Θερμικής Ενέργειας (ΣΗΘΕ) με καύση βιοαερίου (2001 και 2009) και μία μονάδα ΣΗΘΕ με καύση φυσικού αερίου (2009) στην Ψυττάλεια. 
Η Μονάδα Θερμικής Ξήρανσης Ιλύος στην Ψυτάλλεια λειτουργεί από το 2007, και αποτελείται από τέσσερις γραμμές καθεμία από τις οποίες έχει ικανότητα εξάτμισης 8.625 κιλά H2O/ώρα
Στις εγκαταστάσεις της Ψυττάλειας λειτουργεί και το Κέντρο Ερευνών και Εφαρμογών Υγειονομικής Τεχνολογίας (ΚΕΡΕΦΥΤ)

3. Οι διασφαλισμένοι ΟΡΟΙ της γενικότερης περιφερειακής υποδομής, των υφιστάμενων υπηρεσιών και η εμπειρία

Το αποχετευτικό δίκτυο
Το αποχετευτικό δίκτυο του Λεκανοπεδίου είναι χωριστικό εκτός από το κέντρο της Αθήνας όπου το δίκτυο είναι παντορροϊκό. Το συνολικό μήκος του δικτύου αποχέτευσης είναι 5.800 χλμ. και καλύπτει το 92% των αποχετευτικών αναγκών της Αττικής. Οι αγωγοί ακαθάρτων μεγάλης διατομής (ΚΑΑ, ΣΚΑΑ κ.α.) διέρχονται από περιοχές των οποίων οι κλίσεις επιτρέπουν τη φυσική ροή των λυμάτων λόγω της βαρύτητας (αγωγοί βαρύτητας). Εξαίρεση αποτελεί ο Παραλιακός Συλλεκτήρας της ακτής Σαρωνικού, η λειτουργία του οποίου γίνεται με μια αλληλουχία 42 ενδιάμεσων αντλιοστασίων. 

Λειτουργία αντλιοστασίων
Στη δεκαετία του 1950 άρχισε η σταδιακή κατασκευή των 42 αντλιοστασίων, που συνεχίζεται και σήμερα, από τη Βάρκιζα μέχρι το Πέραμα. Το 1958 άρχισε να λειτουργεί το πρώτο αντλιοστάσιο του Νέου Φαλήρου (Νο 17) για τη διοχέτευση των αποβλήτων της περιοχής στον ΚΑΑ. Το δίκτυο των αντλιοστασίων επεκτείνεται συνεχώς και προβλέπεται η κατασκευή και νέων αντλιοστασίων σε άλλες περιοχές με αποδέκτη την εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων στην Ψυττάλεια
Τα παραπάνω αντλιοστάσια λειτουργούν είτε κατά ομάδες είτε με διάταξη αλυσίδας. Στην πρώτη περίπτωση τα λύματα μερικών τοπικών αντλιοστασίων ωθούνται προς ένα επικεφαλής αντλιοστάσιο από το οποίο ωθούνται προς τον ΚΑΑ. Στη δεύτερη περίπτωση τα λύματα αντλούνται διαδοχικά από το ένα αντλιοστάσιο στο επόμενο με δίδυμους καταθλιπτικούς αγωγούς καταλήγοντας τελικά στον ΚΑΑ (τα αντλιοστάσια της παραλίας από Βάρκιζα μέχρι Αμφιθέα και από Πέραμα μέχρι Μοσχάτο).
Η ισχύς λειτουργίας των παραπάνω αντλιοστασίων είναι περίπου 11.500 kw. Τα αντλιοστάσια λειτουργούν με ηλεκτροκίνητες αντλίες οι οποίες λειτουργούν αυτόματα δηλ. η έναρξη και η παύση λειτουργίας τους γίνεται μέσω ηλεκτρονικών αισθητηρίων στάθμης ανάλογα με τα επιθυμητά όρια.
Ο έλεγχος της λειτουργίας τους γίνεται μέσω ενός Σύγχρονου Συστήματος Τηλελέγχου - Τηλεχειρισμού, το οποίο βρίσκεται στις εγκαταστάσεις του Νέου Φαλήρου. Αυτό το σύγχρονο σύστημα λειτουργεί με προγραμματιζόμενους λογικούς ελεγκτές (PLC) στους τοπικούς σταθμούς των αντλιοστασίων. Αυτοί, μέσω μισθωμένων τηλεφωνικών γραμμών (ΟΤΕ), παρακολουθούνται επί 24ωρου βάσεως σε όλες τις βασικές λειτουργίες τους από το Κέντρο Ελέγχου Νέου Φαλήρου, από όπου και τους τηλεχειρίζονται.
Τα λύματα διά αντλήσεως οδηγούνται όλα στον ΚΑΑ για να καταλήξουν στο Κέντρο επεξεργασίας λυμάτων της Ψυττάλειας. Στο παραπάνω σύγχρονο σύστημα λειτουργίας γίνονται συνεχείς έλεγχοι, συντηρήσεις, επισκευές, κατασκευές καθώς και επεμβάσεις στα αντλιοστάσια επί 24ωρου βάσεως από συνεργεία που εδρεύουν στο Νέο Φάληρο, προκειμένου να διασφαλίζεται η αδιάλειπτη λειτουργία τους. 
  • Κεντρικός Αποχετευτικός Αγωγός (ΚΑΑ)
  • Κεντρικός Παραλιακός Συλλεκτήρας της ακτής Σαρωνικού
  • Παρακηφίσιος Συλλεκτήρας Ακαθάρτων
  • Συμπληρωματικός Κεντρικός Αποχετευτικός Αγωγός (ΣΚΑΑ)
  • Ανακουφιστικός Καταθλιπτικός Αγωγός (ΑΚΘ)
  • Συντήρηση Δικτύων
  • Κάμερα Ελέγχου Αγωγών  
Υπηρεσία Προληπτικής Συντήρησης Δικτύων
Προσωπικό – Εξοπλισμός
4. Οι εγγυήσεις διαπιστευμένων οργάνων περί τήτησης και ελέγχου των ΟΡΩΝ και κανόνων λειτουργίας του ΚΕΛ Ψυττάλειας (οδηγία 91/271/ΕΟΚ, κλπ)
Οι εγκαταστάσεις του Κέντρου Επεξεργασίας Λυμάτων Ψυττάλειας της ΕΥΔΑΠ ελέγχονται αρμοδίως για την τήρηση των όρων και προδιαγραφών, όπως για παράδειγμα στις 6.6.2012 από την Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος (ΕΥΕΠ). Ενδεικτικά κατά την ως άνω γενόμενη αυτοψία και την εξέταση των στοιχείων που παρασχέθηκαν από την ΕΥΔΑΠ, σχετικά με τη διαχείριση των παραγόμενων προϊόντων προεπεξεργασίας και ξήρανσης, δεν προκύπτουν παραβάσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας και των περιβαλλοντικών όρων που έχουν θεσπιστεί για τη λειτουργία του Κέντρου Επεξεργασίας Λυμάτων της Ψυττάλειας του Νομού Αττικής (ΚΕΛ Ψυττάλειας και Ακροκέραμου), σύμφωνα με τη διαδικασία ελέγχου της παραγράφου Α.4 του άρθρου 9 του Ν. 2947/2001 (ΦΕΚ 228Α), που διέπει τη λειτουργία της Υπηρεσίας, η οποία με βάση τις μετρήσεις ολοκλήρωσε την έκθεσή της
Σημαντικό είναι ακόμα ότι κατά την ως άνω αυτοψία (αλλά και όποια άλλη, μετά τον εκσυγχρονισμό των ΕΕΛ Ψυττάλειας) δεν διαπιστώθηκαν οσμές, ούτε διασπορά-διάχυση-μεταφορά ξηρής λυματολάσπης, εκτός του πληρούμενου κυττάρου, στην ξηρά ή στη θάλασσα, πλην αμελητέας ποσότητας σημειακά επί των τοιχωμάτων του κοιλώματος, η οποία είχε μεταφερθεί πιθανότατα από τους τροχούς/ή και τις ερπύστριες των χωματουργικών μηχανημάτων που εκτελούσαν τις εργασίες διαμόρφωσης.
Σε κάθε περίπτωση πάντως κι αν ακόμα δεχθούμε ότι οι όποιες τοπικές – περιορισμένες διαμαρτυρίες περί δυσοσμίας δεν είναι κακόβουλες αλλά πραγματικές, είναι βέβαιο ότι μπορούν τεχνολογικά να αντιμετωπιστούν και με μικρότερες έτσι κι αλλιώς δαπάνες από αυτές που επιβάλλουν οι προωθούμενες πρόσθετες «λύσεις».
Όσοι πάντως κατοικούν στους δήμους γύρω από τον Πειραιά, γνωρίζουν από πρώτο χέρι και κανείς πλέον δεν μπορεί να αμφισβητήσει τα σημαντικά αποτελέσματα από την βελτίωση της λειτουργίας του Κέντρου Επεξεργασίας Λυμάτων στην Ψυττάλεια. Τα νερά στο Σαρωνικό, σιγά αλλά σταθερά, καθάρισαν, το χρώμα του πήρε πάλι τις αποχρώσεις του θαλασσί και, προφανώς, με τη λειτουργία της μονάδας αυτής, προστατεύεται ικανοποιητικά η βιοποικιλότητα του οικοσυστήματός του. Όλες οι απόψεις πάντως συγκλίνουν πως το έργο αυτό είναι το σημαντικότερο οικολογικό έργο που έγινε στη χώρα μας, τις τελευταίες δεκαετίες.

5. Οι επίσημες – διαπιστευμένες διαβεβαιώσεις εκπλήρωσης των δυνατοτήτων - ΟΡΩΝ σύνδεσης με την Ψυττάλεια, που ΠΡΟΚΛΗΤΙΚΑ απέφυγε και αποφεύγει να αξιοποιήσει ο Δήμος Σπάτων - Αρτέμιδος
Αναφέρομαι στο απόσπασμα της (από 1.12.2011) εμπιστευτικής τεχνικής έκθεσης της ΕΥΔΑΠ, με αριθ. πρωτ.1927/1-12-2011, που υπογράφει ο πλέον αρμόδιος Γενικός Δ/ντής Δ/νσης Λειτουργίας Εγκαταστάσεων ΕΥΔΑΠ και λέει ότι :
«Η Ψυτάλλεια καθημερινά διαχειρίζεται με απόλυτη επιτυχία 700.000 m3/ημέρα λυμάτων και έχει δυνατότητα 1.200.000 m3/ ημέρα (εκτιμούμενη παροχή Δήμου Σαρωνικού 15.000 m3/). Είναι προφανές ότι, όπως πολλά έργα στην Ελλάδα, έτσι και αυτό (δηλ. της Ψυτάλλειας), παρουσιάζει ένα μεγάλο βαθμό «ασφαλείας» σε σχέση με τις πραγματικές ανάγκες παροχετευτικότητας του λεκανοπεδίου. Έτσι η περαιτέρω αξιοποίησή του είναι όχι μόνο εφικτή αλλά και επιβεβλημένη, ώστε να επιτευχθεί ο αναμενόμενος βαθμός απόδοσης της επένδυσης. Η Ψυτάλλεια μελλοντικά, ούτως ή άλλως, μετά και την κατασκευή του νέου ΚΕΛ Θριασίου, δεν προβλέπεται να αξιοποιηθεί περαιτέρω πλην ίσως της περιπτώσεως ένταξης στο χώρο ευθύνης της νέων περιοχών, αυτών της Ανατολικής Αττικής». 
«Η περαιτέρω αξιοποίηση του (έργου της Ψυτάλλειας) είναι όχι μόνο εφικτή αλλά και επιβεβλημένη, ώστε να επιτευχθεί ο αναμενόμενος βαθμός απόδοσής του», λέει το ανωτέρω από 1.12.2011 εμπιστευτικό έγγραφο της ΕΥΔΑΠ ΑΕ, που κάποιοι στο Δήμο Σ-Α δεν θέλουν να κατανοήσουν και ούτε καν αναφέρουν
Επιπλέον των ανωτέρω στις 25.4.2013 η ίδια ως άνω αρμόδια υπηρεσία της ΕΥΔΑΠ ΑΕ, με το υπ’ αριθ. πρωτ: 514/2013 επίσημο ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΟ ΤΗΣ ΣΗΜΕΙΩΜΑ (στα πλαίσια της παροχέτευσης λυμάτων από Παλλήνη και Σαρωνικό) προς τον Δ/ντή Δικτύου Αποχέτευσης της ΕΥΔΑΠ ΑΕ, καταδεικνύει μεταξύ άλλων την υπερεπάρκεια του υφιστάμενου δικτύου (αναφέρει ότι από τη μελέτη προκύπτει αβίαστα υπερεπάρκεια του δικτύου παροχέτευσης) που θα παραλάβει τα λύματα της Παλλήνης για αρκετά μεγαλύτερες μελλοντικές παροχές, πράγμα που σηματοδοτεί και τη δυνατότητα σύνδεσης της αποχέτευσης των εναπομεινάντων δήμων Σπάτων -Αρτέμιδας και Ραφήνας -Πικερμίου στο σύστημα των Εγκαταστάσεων Επεξεργασίας Λυμάτων Ψυττάλειας (ΕΕΛΨ)
Διαπιστευμένη λοιπόν υπερεπάρκεια στη δυνατότητα παροχέτευσης λυμάτων στις ΕΕΛ Ψυττάλειας, βάσει μελετών της αρμόδιας υπηρεσίας της ΕΥΔΑΠ ΑΕ, σύμφωνα με τα επίσημα έγγραφα που προκλήθηκαν μετά από τις διεκδικήσεις των Δήμων Παλλήνης και Σαρωνικού, αντίστοιχες των οποίων απέφυγε προκλητικά ο Δήμος Σπάτων – Αρτέμιδος κι αυτό δεν μπορεί να είναι τυχαίο
Ε Π Ι Σ Η Μ Α Ν Σ Η 2η
Η εντοπισμένη παραβίαση (παράκαμψη) των διαδικασιών ουσιαστικής διαβούλευσης και ενημέρωσης σε τοπικό επίπεδο, χωρίς ουσιαστική αναζήτηση της συνδρομής και ενεργοποίησης τοπικών φορέων και του κοινού (πολιτών) εκ μέρους του Δημοτικού Συμβουλίου Σπάτων – Αρτέμιδος, στο θέμα της αποχέτευσης και του ΚΕΛ στο «πλατύ χωράφι» (Αγνοήθηκαν παντελώς και οι θέσεις των δυο Τοπικών Συμβουλίων).
Το άρθρο 2 της οδηγίας 2003/35/ΕΚ» (που τροποποίησε την 85/337/ΕΟΚ) περί συμμετοχής του κοινού σε σχέδια και προγράμματα, αναφέρει:
«1. Για τους σκοπούς του παρόντος άρθρου, ως "κοινό" νοούνται ένα ή περισσότερα φυσικά ή νομικά πρόσωπα καθώς και, σύμφωνα με την Εθνική νομοθεσία ή πρακτική, οι ενώσεις, οι οργανώσεις ή οι ομάδες αυτών.
2. Τα κράτη μέλη διασφαλίζουν ότι παρέχεται έγκαιρα και πραγματικά στο κοινό η δυνατότητα να συμμετέχει στην προετοιμασία και τροποποίηση ή αναθεώρηση των σχεδίων ή των προγραμμάτων η κατάρτιση των οποίων απαιτείται σύμφωνα με τις διατάξεις που περιλαμβάνονται στο παράρτημα Ι.
Για το σκοπό αυτό, τα Κράτη Μέλη διασφαλίζουν ότι:
α) το κοινό ενημερώνεται, είτε με ανακοινώσεις είτε με άλλα πρόσφορα μέσα, όπως τα ηλεκτρονικά μέσα όπου αυτά είναι διαθέσιμα, για κάθε πρόταση που αφορά τέτοια σχέδια ή προγράμματα ή την τροποποίηση ή αναθεώρησή τους και για το ότι οι σχετικές πληροφορίες για τις εν λόγω προτάσεις τίθενται στη διάθεση του κοινού, συμπεριλαμβανομένων των πληροφοριών σχετικά με το δικαίωμα συμμετοχής στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων και σχετικά με την αρμόδια αρχή στην οποία πρέπει να υποβάλλονται οι παρατηρήσεις ή οι ερωτήσεις.
β) το κοινό έχει το δικαίωμα να διατυπώνει παρατηρήσεις και γνώμες όταν όλες οι επιλογές είναι ακόμη δυνατές, πριν από τη λήψη των αποφάσεων επί των σχεδίων και προγραμμάτων».
- Αλήθεια τι από όλα τα ανωτέρω τηρήθηκαν στην περίπτωση των αποφάσεων και των κλειστών συναντήσεων της Δημοτικής Αρχής με τις κεντρικές Αρχές για το θέμα του αποχετευτικού του Δήμου Σ-Α και τις αυθαίρετης χωροθέτησης στο «πλατύ χωράφι»;
Η ΑΚΡΑΙΑ ΜΕΘΟΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ (16.5.2013) ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΨΗΦΙΣΤΕΙ Η ΛΥΣΗ ΤΟΥ ΑΠΟΧΕΤΕΥΤΙΚΟΥ ΜΕΣΩ ΨΥΤΤΑΛΕΙΑΣ
Είναι χαρακτηριστική η επιβληθείσα φίμωση της θεσμοθετημένης Επιτροπής Διαβούλευσης του Δήμου Σ-Α (Άρθρο 76, Ν. 3852/10), μέσα από την απαγόρευση διενέργειας ψηφοφορίας επί του αποχετευτικού θέματος στη συνεδρίαση της 16.5.2013, προκειμένου να μην εκδοθεί απόφαση με συγκεκριμένη γνωμοδότηση του εν λόγω δημοτικού οργάνου υπέρ της λύσης για Ψυττάλεια, επειδή η Δημοτική Αρχή (δια του Προεδρεύοντος Αντιδημάρχου, κ. Αθ. Μαργέτη και παρόντος του Δημάρχου, τριών αντιδημάρχων και των επικεφαλής της αντιπολίτευσης), ήθελε να εμποδίσει πάση θυσία:
α) την έκδοση γνωμοδοτικής απόφασης υπέρ της λύσης «Ψυττάλεια», σε αντίθεση με τις δικές της αποφάσεις [π.χ. την υπ’ αριθ. 87/2012 απόφαση του Δημ. Συμβουλίου Σ-Α για «Πλατύ χωράφι» και απευθείας αναθέσεις 5 μελετών (που όμως από 20.6.2012 κρίθηκε ήδη μη εκτελεστή, δηλαδή χωρίς αξία) και την υπ’ αριθ. 206/2012 απόφαση του Δημ. Συμβουλίου Σ-Α για υλοποίηση της προηγούμενης 87/2012 απόφασης με τη στήριξη του Πολυτεχνείου - ΕΜΠ (η οποία όμως από 15.10.2012 ακυρώθηκε ήδη ως παράνομη από την Αποκεντρωμένη Δ/ση Αττικής, κατόπιν προσφυγής του ΟΠΑΣ)] και
β) την έγκριση πρότασης του ΟΠΑΣ για συγκρότηση διαπαραταξιακής Επιτροπής χειρισμού της υπόθεσης προκειμένου να διασφαλιστεί η διαφάνεια.
Σύμφωνα με το παραπάνω έγγραφο της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής και κατόπιν καταγγελίας του ΟΠΑΣ, ελέγχεται πλέον αρμοδίως για τις μη σύννομες ενέργειές του ο αντιδήμαρχος, κ. Αθ. Μαργέτης, επειδή παρεμπόδισε τη διαδικασία ψηφοφορίας που «αποτελεί κανόνα νόμιμης και ορθής λειτουργίας»
Σύμφωνα με το παραπάνω έγγραφο της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής και κατόπιν καταγγελίας του ΟΠΑΣ, ελέγχεται πλέον αρμοδίως για τις μη σύννομες ενέργειές του ο αντιδήμαρχος, κ. Αθ. Μαργέτης, επειδή παρεμπόδισε τη διαδικασία ψηφοφορίας που «αποτελεί κανόνα νόμιμης και ορθής λειτουργίας»
Κι όλα αυτά συμβαίνουν όταν με την υπ’ αριθ. 12/3.3.2011 απόφασή του το Συμβούλιο της Δημοτικής Κοινότητας Αρτέμιδος, απεφάνθη ομόφωνα «όχι στο Πλατύ Χωράφι. Όχι στο μεγάλο ΚΕΛ. Όχι αγωγό στη θάλασσα της Αρτέμιδος».

Ομοίως, το Συμβούλιο της Δημοτικής Κοινότητας Σπάτων, με την υπ’ αριθ. 7/25.2.2011 απόφασή του, απεφάνθη ομόφωνα «Εκφέροντας τη γνώμη ότι η προτεινόμενη χωροθέτηση του ΚΕΛ …… στη θέση ΠΛΑΤΥ ΧΩΡΑΦΙ του Δήμου Σ-Α, είναι ακατάλληλη και απορριπτέα», ενώ με πρόσφατη απόφασή του επικαιροποίησε την ως άνω θέση του, αποφασίζοντας ξεκάθαρα την υιοθέτηση της λύσης του αποχετευτικού με σύνδεση της αποχέτευσης του Δήμου Σ-Α με την Ψυττάλεια.

Κατόπιν των ανωτέρω είναι φανερό ότι οι υπ’ αριθ. 87/2012 και 206/2012 αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου Σπάτων – Αρτέμιδος, που αναφέρονται στη λύση «Πλατύ χωράφι», εκδόθηκαν χωρίς την τήρηση του άρθρου 2 της οδηγίας 2003/35/ΕΚ» (περί συμμετοχής του κοινού – δηλαδή των πολιτών - σε σχέδια και προγράμματα) και προφανώς κινούνται έξω από το πλαίσιο των αποφάσεων των άμεσα ενδιαφερομένων και αρμοδίων Συμβουλίων, δηλαδή της Δημοτικής Κοινότητας Σπάτων και της Δημοτικής Κοινότητας Αρτέμιδος.

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ
Οι παραβιάσεις αυτές του Δήμου Σ-Α που αγνοούν και είναι αντίθετες με τα δυο Τοπικά Συμβούλια (που δεν συναινούν), αποτελούν αιτία ακύρωσης όλων των «ντε φάκτο» αποφάσεων και ενεργειών της Δημοτικής Αρχής Σπάτων – Αρτέμιδος και των υπολοίπων Κεντρικών υπηρεσιών που την «καθοδηγούν» στη λύση «Πλατύ χωράφι», αν λάβουμε υπόψη την επί ομοίας εξέλιξης υπ’ αριθ. πρωτ: 169169 ../3.12.2003 απόφαση της αρμόδιας Υπηρεσίας Διαχείρισης του Επιχειρησιακού Προγράμματος «ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ» (Γ’ ΚΠΣ), προς την ΕΥΔΑΠ, την οποία ενημερώνει ότι «εξακολουθεί να μην δύναται να προχωρήσει στην αξιολόγηση της αίτησής» της για χρηματοδότηση του έργου, λόγω της «μη συναίνεσης» του αποδέκτη εγκατάστασης του ΚΕΛ και του αποδέκτη του «αγωγού διάθεσης» στη θάλασσα (Σήμερα οι άμεσοι αποδέκτες των ανωτέρω – ΚΕΛ και αγωγού - δηλαδή η Δημοτική Κοινότητα Σπάτων και η Δημοτική Κοινότητα Αρτέμιδος, αντίστοιχα, δεν συναινούν, η Επιτροπή Διαβούλευσης προτείνει τη λύση «Ψυττάλεια», οπότε οι ενέργειες της Δημοτικής Αρχής και της πλειοψηφίας του Δ.Σ. βρίσκονται στον αέρα).

Ε Π Ι Σ Η Μ Α Ν Σ Η 3η
Αντιφάσεις, προφανείς σκοπιμότητες της Δημοτικής Αρχής Σπάτων – Αρτέμιδος και συσχέτιση των ενεργειών της με συγκεκαλυμένη «εξυπηρέτηση» (χωρίς καν διαπραγμάτευση) της προωθούμενης, κρίσιμης διαδικασίας «ΡΟΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΩΡΙΜΑΝΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΣΤΙΚΩΝ ΛΥΜΑΤΩΝ», εν αγνοία των δυο Τοπικών Συμβουλίων (Αρτέμιδος και Σπάτων), της Επιτροπής Διαβούλευσης και των δημοτών
Τα σημερινά προβλήματα στην υπόθεση του αποχετευτικού των πόλεων Σπάτων και Αρτέμιδος δεν έπεσαν από τον ουρανό. Οι υπ’ αριθ. 162/7.7.2006 και 159/2006 εντελώς άστοχες, όπως απεδείχθη, αποφάσεις των Δημοτικών Συμβουλίων των πρώην Δήμων Σπάτων και Αρτέμιδος, αντίστοιχα, προφανώς ελήφθησαν υπόψη στην τότε διαδικασία σύνταξης του ΕΣΠΑ (2006), οπότε δεν είναι τυχαία η δυσμενής εξέλιξη που διαβάζουμε στο υπ’ αριθ. 2007GR161P0005 εγκεκριμένο πλέον από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ» (βλέπετε μεταξύ άλλων τον χαρακτηρισμό της θάλασσας της Αρτέμιδος, ως κανονικού και όχι ως ευαίσθητου αποδέκτη επεξεργασμένων λυμάτων, κλπ). Αυτά από ιστορικής πλευράς και για να ψάξουν οι δημότες να μάθουν (αν ενδιαφέρονται) ποιοι ψήφισαν και ποιοι όχι εκείνες τις καταστροφικές αποφάσεις του 2006, όπως βέβαια και ποιοι ψήφισαν και ποιοι όχι τις αποφάσεις με αριθ: 87/2.4.2012 και 206/10.9.2012 στο νυν Δημοτικό Συμβούλιο ή τηρούσαν ουδετερότητα ψηφίζοντας «παρών» (δηλαδή έκαναν «πλάτες») λες και δεν γνώριζαν τις αυταπόδεικτες επιπτώσεις και σήμερα υποκριτικά τους βλέπουμε να «αγωνίζονται» αντίθετα και δήθεν για το καλό μας, αλλάζοντας θέση κατά 180ο, όταν στην κρίσιμη φάση, που εμείς προσφεύγαμε για ακύρωση, κατά των ως άνω αποφάσεων, σιωπούσαν περίεργα, τόσο οι εν λόγω δημοτικοί σύμβουλοι, όσο και ορισμένοι τοπικοί φορείς «δορυφόροι» του τοπικού συστήματος διαπλοκής, που επί χρόνια τώρα παίζουν με τα προβλήματα των πόλεών μας επιδιώκοντας τελικά μόνο προσωπικές προβολές τους και «νόθα» κοινωνική ανάδειξη.
Όμως για την ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΩΝ ΕΣΠΕΥΣΜΕΝΩΝ, ΠΑΡΑΝΟΜΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΑΣΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΣΠΑΤΩΝ – ΑΡΤΕΜΙΔΟΣ, ΜΕ ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ΑΝΑΘΕΣΕΙΣ ΜΕΛΕΤΩΝ, ΧΩΡΟΘΕΤΗΣΗ Κ.Ε.Λ. ΣΤΟ «ΠΛΑΤΥ ΧΩΡΑΦΙ» ΧΩΡΙΣ ΜΕΛΕΤΕΣ ΚΑΙ ΑΠΕΜΠΟΛΗΣΗ ΤΗΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑΣ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΗΣ ΤΗΣ ΕΦΙΚΤΗΣ ΛΥΣΗΣ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΜΕ ΤΗΝ «ΨΥΤΑΛΛΕΙΑ», έχουμε αναφέρει σε προηγούμενα δημοσιεύματα στην «ΑΛΗΘΕΙΑ», οπότε μένουμε στην ανάδειξη νεότερων στοιχείων, περί των αντιφάσεις και των σκοπιμοτήτων της Δημοτικής Αρχής Σπάτων – Αρτέμιδος.
Ειδικότερα, για να ενημερωθούν οι δημότες παραθέτουμε τμηματικά το ισχύον σύστημα – διαδικασία «ΡΟΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΩΡΙΜΑΝΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΣΤΙΚΩΝ ΛΥΜΑΤΩΝ», στο οποίο προφανώς εντάσσεται και η έως τώρα συμμετοχή της Δημοτικής Αρχής Σ-Α (χωρίς να το ομολογεί – εκτός κι αν το αγνοεί)

Τμηματική παρουσίαση του ΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΟΣ που επιβάλλεται να τηρεί η Διευθύνουσα Αρχή του έργου, με ενδεικτική αναφορά σε φορείς και εμπλεκόμενες υπηρεσίας και τα σχόλιά μας για τη στάση και το ρόλο της Δημοτικής Αρχής Σ-Α, ανά στάδιο «ωρίμανσης».

Στο σημείο αυτό και επειδή η Δημοτική Αρχή Σ-Α αντιδρώντας σπασμωδικά μετά την ιστορική απόφαση του Δ.Σ. στις 30.9.2013 (περί απόρριψης του δημοσιονομικά διάτρητου συμφώνου συνεργασίας για ΚΕΛ στο Πλατύ χωράφι), ανέφερε για δήθεν «απόφαση ντροπής, οπισθοδρόμησης και υπανάπτυξης» (!), προκαλούμαστε να απαντήσουμε με συνοπτικό και ευθύ τρόπο ότι, η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΝΤΡΟΠΗ, ΟΠΙΣΘΟΔΡΟΜΗΣΗ ΚΑΙ ΥΠΑΝΑΠΤΥΞΗ, κρύβεται πίσω από το «μανδύα» του δήθεν ενδιαφέροντος για επίλυση του αποχετευτικού, από εκείνους που σχεδιάζουν και εισηγούνται ΝΟΜΟ ΠΑΡΑΝΟΜΑ ΚΑΤΑ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ, αβάσιμα «σύμφωνα συνεργασίας», σε συνθήκες αδιαφάνειας, όταν οι ίδιοι ως αρμόδιοι στο αντικείμενο (εδώ και τρία χρόνια, αλλά και προηγούμενα εκ των θέσεων που κατείχαν), ΟΥΔΕΠΟΤΕ ΔΡΟΜΟΛΟΓΗΣΑΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΝΟΜΙΚΑ ΑΞΙΟΠΙΣΤΕΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ για δρομολόγηση των κατά νόμο προβλεπόμενων – συγκεκριμένων ΣΤΑΔΙΩΝ Ι, ΙΙ, ΙΙΙ & IV (διάρκειας 33,5 μηνών) περί «ωρίμανσης» έργου Εγκατάστασης Επεξεργασίας Λυμάτων των πόλεών μας

Ειδικότερα διευκρινίζω ότι:
Ι) Όσον αφορά την αβασιμότητα των ισχυρισμών της Δημοτικής Αρχής, το προταθέν και δικαίως καταψηφισθέν στις 30.9.2013 «σύμφωνο», απαραδέκτως ανέφερε και υποσχόταν:
α) «μελέτες» του έργου, αφού όμως προηγουμένως παρέθετε αντικανονικά και ανέγραφε προκαταβολικά (πριν αυτές συνταχθούν) τη χωροθέτηση ΚΕΛ στο «Πλατύ χωράφι», που ως διαδικασία είναι άκυρη και εντελώς αντίθετη από το νόμο (μη επιλέξιμη πρακτική για ένταξη σε χρηματοδότηση)
β) «χρήση βέλτιστων τεχνικών» (το ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ του Δήμου Σ-Α αναφέρει «τριτοβάθμια» επεξεργασία), πράγμα όμως εντελώς ανακριβές και ανυπόστατο, αφού με βάση την § 1 της 1ης σελίδας του ίδιου συμφώνου η Δημοτική Αρχή Σ-Α αυτοδιαψεύδεται, δεδομένου ότι παραπέμπει στην Οδηγία 91/271/ΕΟΚ, σύμφωνα με την οποία όμως προβλέπεται μόνο «δευτεροβάθμια» επεξεργασία (διαφορετικά δεν υπάρχει χρηματοδότηση).
γ) υπογραφή «προγραμματικής σύμβασης» για τα ουσιώδη – λεπτομέρειες του ΚΕΛ (μετά όμως την υπογραφή του «συμφώνου»). Δηλαδή όταν η τοπική κοινωνία δεν θα έχει καμία διαπραγματευτική δυνατότητα στο επίπεδο ποιότητας του έργου, κλπ. Μήπως αυτό μας θυμίζει Μνημονιακή παγίδα;
ΙΙ) Όσον αφορά την πολυετή αδράνεια όλων των επί σειρά ετών δημοτικών μας αρχών, ουδέποτε δρομολόγησαν τις υπάρχουσες διαδικασίες για λύση του αποχετευτικού μας προβλήματος, σύμφωνα και όπως αυτό ορίζεται από τον Ν. 1650/1986, την ΚΥΑ 69269/5387/1990, την οδηγία 85/337ΕΚ, τον Ν. 3010/2002 και τις αποφάσεις του ΣτΕ: 1520/1993, 2829/1993, 744/1997, σε συνδυασμό με τα πρακτικά βήματα που ορίζει ο «Οδηγός Διαδικασιών Ωρίμανσης έργων Επεξεργασίας Αστικών Λυμάτων», που συντάχθηκε από την ΜΟΔ ΑΕ και την ΕΕΤΑΑ ΑΕ
Τα Στάδια που έπρεπε να είχαν προωθηθεί ήταν:
ΣΤΑΔΙΟ Ι
Το Στάδιο αυτό είναι κρισιμότατο για την όλη εξέλιξη του έργου αλλά από ότι φαίνεται η Δημοτική Αρχή Σ-Α παρέδωσε άνευ όρων την συγκατάθεσή της δια των αποφάσεων : 87/2.4.2012 και 206/10.9.2012, ως φορέας αποδέκτης, εξυπηρετώντας έτσι τους στόχους του κύριου του έργου, χωρίς καν διαπραγμάτευση, πλην ορισμένων εικονικών κινήσεων αποπροσανατολισμού, έτσι απλά για την τιμή των όπλων. 
 Και να σκεφθεί κανείς ότι η απόφαση της εκ των προτέρων εσπευσμένης απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου Σ-Α (2.4.2012) για χωροθέτηση του ΚΕΛ στο «Πλατύ χωράφι», που είναι όρος συναίνεσης του αποδέκτη ΟΤΑ, έγινε εν γνώσει της από 4.3.2011 αρνητικής απάντησης της Κεντρικής Διοίκησης (της Πολιτείας) στα 16 σημεία που υποτίθεται έθεσε η πλευρά του Δήμου ως διεκδικήσεις (βλ. υπ’ αριθ. πρωτ: οικ.7309/4.3.2011 έγγραφο της Αποκεντρωμένης Διοίκησης για λογαριασμό της Ενδιάμεσης Διαχειριστικής Αρχής ΠΕΠ Αττικής).
Ενώ λοιπόν η Πολιτεία απέρριψε σχεδόν όλα τα αιτήματα και τους όρους της υπ’ αριθ. 13/2011 απόφασης του Δ.Σ. Σπάτων – Αρτέμιδος (16 σημεία), ακολούθησε η εκτός κάθε λογικής και κάθε διαπραγματευτικής δεοντολογίας, πλήρης υποχώρηση και άνευ ουσιαστικού ανταλλάγματος υπέρ της τοπικής μας κοινωνίας, προκαταβολική – εκτός διαδικασιών – χωροθέτηση του έργου στο «Πλατύ χωράφι».
Με τον τρόπο αυτό φαίνεται ότι ο Δήμος Σ-Α, έδωσε τη δυνατότητα στη Διευθύνουσα Υπηρεσία του έργου να ολοκληρώσει άνευ καμίας δυσκολίας το κρίσιμο ΣΤΑΔΙΟ Ι της πορείας ωρίμανσης του έργου ΚΕΛ Σπάτων – Αρτέμιδος στο «Πλατύ χωράφι» με εκβολή αγωγού του στη θάλασσα της Αρτέμιδος, αφού με όσα προαναφέρθηκαν με βάση την υπ’ αριθ. 2007GR161P0005 έγκριση της COMMISSION (και ανέλυσε διεξοδικά ο ΟΠΑΣ στη συνεδρίαση της Επιτροπής Διαβούλευσης στις 16.5.2013), η θαλάσσια περιοχή μας ρυθμίζεται – αναφέρεται ως «κανονικός αποδέκτης», που σημαίνει αγωγός στη θάλασσα (Κατά τα άλλα ο Δήμαρχος και πρόσφατα ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος ισχυρίσθηκαν αρχικά τη μη ύπαρξη αγωγού και πρόσφατα απολογούμενοι, ότι αυτό – η μη ύπαρξη αγωγού στη θάλασσα - αποτελεί προϋπόθεση εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής, αγνοώντας όμως ότι έχουν ήδη προβεί σε θετικές ενέργειες, συναινώντας στην ωρίμανσης των διαδικασιών).
Δηλαδή η Αρτέμιδα θα υποστεί βαριές περιβαλλοντικές, οικονομικές και άλλες συνέπιες και παρόλα αυτά – όπως είναι γνωστό - δεν θα τύχει στο μεγαλύτερο τμήμα της κάλυψη αποχετευτικού δικτύου για πολλές ακόμα δεκαετίες.
Πάντως σε αντίθεση με όλα τα ανωτέρω είναι σχεδόν βέβαιο ότι στην περίπτωση που ο Δήμος Σ-Α συμπαρατασσόταν από την αρχή με τον Δήμο Ραφήνας – Πικερμίου, για λύση του αποχετευτικού μέσω Ψυττάλειας, αντί να προχωρήσει στις ως άνω εσπευσμένες ενέργειές του, μόλις διέρρευσε το υπ’ αριθ. πρωτ: 1927/1-12-2011 εμπιστευτικό έγγραφο της ΕΥΔΑΠ, η επιλογή αυτή θα είχε ευοδωθεί και σήμερα θα μιλάγαμε μόνο για το έργο σύνδεσης με την Ψυττάλεια όπως οι Δήμοι Παλλήνης και Σαρωνικού.
Όμως η εσπευσμένες ενέργειές του Δήμου Σ-Α, συνεπικουρούμενες από Κεντρικές Αρχές, κ.ά., αμέσως μετά την αποκάλυψη του υπ’ αριθ. πρωτ: 1927/1-12-2011 εμπιστευτικού εγγράφου του πλέον αρμόδιου Γενικού Δ/ντή της Δ/νσης Λειτουργίας Εγκαταστάσεων ΕΥΔΑΠ, που αναφέρει για τις δυνατότητες του ΚΕΛ Ψυττάλειας, προφανώς δίνει ευθεία απάντηση στο τι «σκοτεινό» κρύβεται πίσω από τις εξελίξεις. Προφανώς δίνει απάντηση και στο γιατί η Δημοτική Αρχή Σ-Α ενέδωσε στις 2.4.2012 άνευ ανταλλάγματος (δια της υπ’ αριθ. 87/2012 απόφασης του Δ.Σ) και πέραν κάθε λογικής συναινώντας με τους συνομιλητές της για «Πλατύ χωράφι», παρά την σχεδόν πλήρη απόρριψη των από 14.2.2011 σημείων – όρων που είχε θέσει προς την Πολιτεία και τους οποίους εκείνη δεν αποδέχθηκε (Σχεδόν ολοκληρωτική απόρριψή τους με το υπ’ αριθ. πρωτ: οικ.7309/4.3.2011 έγγραφο της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής).

ΣΤΑΔΙΟ ΙΙ 
Η ωρίμανση του έργου θεωρητικά βρίσκεται σήμερα στο Στάδιο αυτό (ΣΤΑΔΙΟ ΙΙ), στο οποίο υποχρεωτικά οι τοπικοί φορείς και κάθε ένας πολίτης χωριστά θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα και αρμοδιότητα να τοποθετηθεί επί των Προμελετών και των Μελετών του προωθούμενου από τον Δήμο Σ-Α και τη Διευθύνουσα Υπηρεσία (Περιφέρεια Αττικής) έργου, ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι από μεριάς Πολιτείας οι ως άνω μελέτες δεν θα είναι τίποτα άλλο από αναπαλαίωση – επικαιροποίηση εκείνων του 2003, σύμφωνα με το υπ’ αριθ. πρωτ: 408213/18.10.2012 έγγραφο της ΕΥΔΑΠ ΑΕ προς το ΥΠΕΚΑ, ανεξάρτητα από κάποιες ωραιοποιήσεις, χωρίς αντισταθμιστικά, χωρίς φως στο τούνελ για το αποχετευτικό δίκτυο στην Αρτέμιδα, χωρίς διασφαλίσεις για το περιβάλλον κι όλα αυτά (καθώς και άλλα που έχουν δημοσιοποιηθεί από τοπικούς φορείς) όταν παρακάμπτεται όπως προαναφέρθηκε, η ακίνδυνη, τεχνολογικά, περιβαλλοντικά και οικονομικά εφικτή λύση της Ψυττάλειας.
Όμως οι αδιαφανείς διαδικασίες και τα τεχνάσματα που έχει χρησιμοποιήσει η Δημοτική Αρχή ενδέχεται να έχουν «κάψει» και το χαρτί της ουσιαστικής διαπραγμάτευσης επί της ουσίας και του περιεχομένου των προμελετών και των μελετών που προβλέπεται να συζητηθούν στο ΣΤΑΔΙΟ ΙΙ, όπου όσον αφορά την προμελέτη της ΕΥΔΑΠ του 2011, υπάρχουν σοβαρότατα ζητήματα και ελλείψεις, όπως αποκάλυψαν ειδικοί στην ημερίδα που έγινε στις 8.5.2011 στο ξενοδοχείο MARE NOSTRUM.

Αν πραγματικά η Διευθύνουσα Αρχή του έργου έχει αποσπάσει ή θεωρήσει ως κατατεθείσες γνώμες τα κείμενα των αποφάσεων του Δ.Σ. Σπάτων – Αρτέμιδος, είναι πολύ πιθανόν η επί των προμελετών (βλ. Προμελέτη ΕΥΔΑΠ 2011) και των μελετών διαβούλευση να θεωρηθεί ως περαιωμένη ή εν μέρει περαιωμένη, οπότε τα πράγματα είναι ακόμα πιο δυσμενή για την τοπική κοινωνία, δεδομένου ότι ουσιαστικά θα έχει ξεμπλοκάρει πλήρως η ωρίμανση του έργου και μένει μόνο η Διακήρυξη για δημοπράτησή του, εφόσον βέβαια καμφθεί το σοβαρότατο εμπόδιο που λέγεται ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΡΑΦΗΝΑΣ – ΠΙΚΕΡΜΙΟΥ, γιατί ο Δήμαρχος Ραφήνας – Πικερμίου φαίνεται ότι αλλάζει στάση και όπως λένε οι δημότες, αλλά και συνεργάτες του εγκαταλείπει …… άδοξα τον αγώνα.

ΣΤΑΔΙΟ ΙΙΙ
Το Στάδιο αυτό εκφεύγει των αρμοδιοτήτων οποιασδήποτε πλέον συμμετοχής του Δήμου Σ-Α ή των τοπικών φορέων, οπότε ουσιαστικά η διαδικασία ωρίμανσης του έργου οδηγείται από άλλες αρμόδιες Αρχές, δεδομένης της αποτυχίας του Δήμου Σ-Α να διαπραγματευθεί και να έχει κατοχυρώσει περαιτέρω μόνιμη συμμετοχή, που θα διασφαλίζεται και στην Διακήρυξη του έργου (π.χ. Ο Δήμος Σ-Α, ούτε καν φαίνεται να έθεσε με ευθύνη, σοβαρότητα και επάρκεια, ζητήματα όπως: α) Συμμετοχή στη διοίκηση του έργου κατά την κατασκευή και μετά την ολοκλήρωση στη φάση της λειτουργίας του ΚΕΛ, β) Κατοχύρωση αντισταθμιστικών τελών υπέρ του Δήμου, γ) Απεμπλοκή, ανάληψη, χρηματοδότηση και ολοκλήρωση του αποχετευτικού δικτύου της Αρτέμιδος από την Πολιτεία, κλπ)

ΣΤΑΔΙΟ ΙV
Για τον Δήμο Σ-Α και τους τοπικούς φορείς ισχύουν όσα και στο προηγούμενο Στάδιο ΙΙΙ ανέφερα (Δεν υπάρχει αρμοδιότητα και εμπλοκή τους στο Στάδιο αυτό)

ΣΤΑΔΙΟ V
Για τον Δήμο Σ-Α και τους τοπικούς φορείς ισχύουν όσα και στο προηγούμενο Στάδιο IV ανέφερα (Δεν υπάρχει αρμοδιότητα και εμπλοκή τους στο Στάδιο αυτό)
Όμως υπάρχει ένα δεδομένο που οι αρμόδιοι της Διευθύνουσας Υπηρεσίας του έργου για τη λύση «Πλατύ χωράφι» παρακάμπτουν ή σκόπιμα αποσιωπούν.
Το δεδομένο αυτό έχει να κάνει με το χρονοδιάγραμμα ωρίμανσης και ολοκλήρωσης – κατασκευής τέτοιων έργων, που σύμφωνα με τα ισχύοντα δεδομένα η χωροθέτηση, προμελέτη, μελέτη, έγκριση, χρηματοδότηση και κατασκευή τους απαιτεί υπό ομαλές συνθήκες περίπου 68 μήνες, διάρκεια που όσο και αν θεωρήσουμε ότι θα συμπτυχθεί ένεκα των προαναφερθεισών πεπραγμένων και συναινέσεων που θεωρητικά έχουν γίνει, δεν μπορεί να σμικρύνει τόσο ώστε να υπάρξει εναρμόνιση με τα πιεστικά χρονικά περιθώρια του ΕΣΠΑ και της εφαρμογής του Κοινοτικού κανονισμού για την αποχέτευση της περιοχής.
Ενδεικτικά πάντως το τυπικό χρονοδιάγραμμα πλήρους ανάπτυξης και αποτύπωσης των ενεργειών και Σταδίων ωρίμανσης, κατασκευής και λειτουργίας έργων επεξεργασίας λυμάτων, περιγράφει τα στάδια ωρίμανσης που απαιτούν 33,5 μήνες.

Από τα παραπάνω προκύπτει αβίαστα ότι σε κάθε περίπτωση η μεν λύση «Πλατύ χωράφι» δεν είναι συμβατή ούτε με τα πιεστικά χρονοδιαγράμματα (εκτός κι αν αυτά είναι εικονικά, στα πλαίσια άσκησης πιέσεων στους ΟΤΑ), ενώ η λύση αποχέτευσης μέσω Ψυττάλειας που απαιτεί λιγότερες εγκαταστάσεις έως τον γειτνιάζοντα Δήμο Παλλήνης (ή το Πικέρμι) διαφαίνεται ότι εξυπηρετεί και τον παράγοντα χρόνο.
Κλείνοντας εδώ ενημερώνω ότι εφόσον συνεχιστεί η ίδια αδιάλλακτη στάση ο ΟΠΑΣ εκτός της πιθανής προσφυγής στη δικαιοσύνη, θα καταθέσει ολοκληρωμένο φάκελο στην COMMISSION αναφέροντας όλες τις παραλειτουργίες που έχουν καταγραφεί ήδη με ακρίβεια, δεδομένου ότι στα ως άνω έργα υπάρχει χρηματοδότηση της Ε.Ε., κατά τα άλλα δε ισχύουν οι θέσεις μας όπως έχουν διατυπωθεί στην από 23.8.2012 ανακοίνωσή μας, με την οποία είχαμε ζητήσει από τη Δημοτική Αρχή Σπάτων - Αρτέμιδος:
  1. να αξιολογήσει με υπευθυνότητα και ειλικρίνεια τις αιτίες και σκοπιμότητες που την οδήγησαν για μια ακόμα φορά, σε αποφάσεις σκοπιμότητας, εντυπώσεων και αστοχίας, χωρίς εκτελεστότητα και προοπτική επίλυσης του αποχετευτικού (Έχουμε τοποθετηθεί για τα λάθη του παρελθόντος) .
  2. να επανακαθορίσει αυτοδιοικητικά και διεκδικητικά τις ενέργειές της, κατά κύριο λόγο στη βάση των υπαρκτών και εφικτών (τεχνικά, οικονομικά και περιβαλλοντικά) λύσεων, για σύνδεση της αποχέτευσης Σπάτων & Αρτέμιδος με την Ψυτάλλεια, στη βάση του υπ’ αριθ. πρωτ: 1927/1.12.2011 ΕΜΠΙΣΤΕΥΤΙΚΟΥ και ουδέποτε ανακληθέντος (θετικού) εγγράφου της ΓΕΝΙΚΗΣ Δ/ΝΣΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΔΙΚΤΥΩΝ & ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ της ΕΥΔΑΠ ΑΕ, που αποτυπώνει τις πραγματικές δυνατότητες των εγκαταστάσεων του ΚΕΛ Ψυτάλλειας για την Αττική, όπως αυτές σχεδιασμένα εκσυγχρονίστηκαν (με ειδικούς – επιλέξιμους) Κοινοτικούς και Εθνικούς πόρους, στα πλαίσια της τελευταίας δεκαετίας, για το σκοπό αυτό.
  3. να πάψει να υποτιμά τους πολίτες και τον ανοικτό – πραγματικό διάλογο πάνω στα κρίσιμα θέματα, όπως είναι και το αποχετευτικό, συγκροτώντας άμεσα υποστηρικτική Διαπαραταξιακή Δημοτική Επιτροπή ειδικής διαβούλευσης και διεκδίκησης (διαδημοτικής προσέγγισης, για συνεργασία με το Δήμο Ραφήνας – Πικερμίου, που ήδη – εξ αρχής – έχει τοποθετηθεί θετικά για Ψυτάλλεια), προτάσσοντας το κοινό καλό έναντι οποιονδήποτε άλλων αδιαφανών συμφερόντων ή σκοπιμοτήτων, δρομολογώντας τον δίκαιο και καθαρό αγώνα διεκδίκησης της σύνδεσης της αποχέτευσης των πόλεών μας με τις εγκαταστάσεις της ΕΥΔΑΠ στην Ψυτάλλεια.
  4. να προωθήσει με ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ, χωρίς άλλη καθυστέρηση, σε συνεργασία με τον Δήμο Ραφήνας – Πικερμίου και με την επιστημονική στήριξη αρμόδιου ΑΕΙ, ειδική διερευνητική - συγκριτική μελέτη τεκμηρίωσης δεδομένων και επιπτώσεων (τεχνικών, οικονομικών, περιβαλλοντικών) για επιστημονική επιβεβαίωση της λύσης για Ψυτάλλεια.
Τέλος, σήμερα, εν όψει όλων των ανωτέρω και των τελευταίων αποφάσεων στα δυο Τοπικά Συμβούλια και στο Δημοτικό Συμβούλιο Σ-Α (30.9.2013) υπάρχει πλέον άμεση ανάγκη ανοικτής ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ συνεργασίας των δυο Δήμων (Σπάτων – Αρτέμιδος και Ραφήνας – Πικερμίου), με τη συγκρότηση ενιαίου Διαδημοτικού οργάνου διεκδίκησης (Διαδημοτικής Επιτροπής, με επικεφαλής τους δυο Δημάρχους και μέλη τους Προέδρους των Τοπικών Συμβουλίων και δημοτικούς συμβούλους από την συμπολίτευση και αντιπολίτευση και των δυο Δήμων), για από κοινού δράση προς επίλυση του αποχετευτικού προβλήματος, με σύνδεση στην Ψυττάλεια. Για το λόγο αυτό απαιτείται άμεση δραστηριοποίηση του Δημοτικού Συμβουλίου Σ-Α
Καλείται λοιπόν ο κ. Δήμαρχος και τα στελέχη της Δημοτικής Αρχής Σ-Α να πάψουν να λειτουργούν εξωθεσμικά υπονομεύοντας και λοιδορώντας με απαράδεκτες ανακοινώσεις την από 30.9.2013 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, που νομίμως απέρριψε το διάτρητο «σύμφωνο συνεργασίας», αφού καθήκον και οφειλόμενη ενέργειά τους αποτελεί η χωρίς άλλο αποδοχή της ως άνω απορριπτικής απόφασης και η συμμόρφωση με το πλαίσιο που αυτή (και ο νόμος) καθορίζει στο θέμα της επίλυσης του αποχετευτικού, που στη συγκεκριμένη περίπτωση και περίοδο επιβάλλεται να εξετασθεί και αντιμετωπισθεί με τεκμηριωμένη σχεδίαση και διεκδίκηση μέσω της λύσης Ψυττάλειας

3 σχόλια:

  1. Να μας πεις πως θα αντικρούσεις την παραβίαση της αρχής της εγγύτητας, που δικαίως θα επικαλεστούν οι δημότες του Πειραιά και των γύρω Δήμων. Από τα Σπάτα έως τον Πειραιά η μόνη λύση είναι αυτή της Ψυττάλειας;
    Εφικτή σίγουρα, επιλέξιμη από ποιον;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σύμφωνα με την Οδηγία 2003/35/ΕΚ και την Εθνική Νομοθεσία, όπως συμπυκνώνεται στον «Οδηγό Διαδικασιών Ωρίμανσης έργων Επεξεργασίας Αστικών Λυμάτων», που συντάχθηκε από την ΜΟΔ ΑΕ και την ΕΕΤΑΑ ΑΕ, η Β’ Φάση (μέσω Γ’ ΚΠΣ) και Γ’ Φάση (μέσω ΕΣΠΑ) του έργου ολοκλήρωσης – αναβάθμισης των Ε.Ε.Λ. Ψυττάλειας, με προδιαγραφές για κάλυψη όλης της Αττικής ως ενιαίας ενότητας, αποτυπώθηκε υποχρεωτικά σε «Τεχνικά Δελτία Έργου» συνοδευόμενα από την αποδοχή των τοπικών φορέων του έργου (αποδέκτες), διαφορετικά οι τότε φάκελοι δεν μπορούσαν καν να μπουν για αξιολόγηση στην αρμόδια Υπηρεσία Διαχείρισης του Γ’ ΚΠΣ και του ΕΣΠΑ αντίστοιχα. Αυτά διασφαλίζονται και σίγουρα τηρήθηκαν ως προϋποθέσεις, βάσει των Κοινοτικών Κανονισμών που διέπουν τα Διαρθρωτικά Ταμεία, διαφορετικά οι χρηματοδοτήσεις δεν θα ήταν επιλέξιμες. Η ΕΠΙΛΕΞΙΜΟΤΗΤΑ λοιπόν (προδιαγραφές, χωρική εμβέλεια, κλπ) κρίθηκε κατά την υποβολή και αξιολόγηση της Β’ Φάσης (μέσω Γ’ ΚΠΣ) και Γ’ Φάσης (μέσω ΕΣΠΑ) του έργου αναβάθμισης Ψυττάλειας και δεν ξαναμπαίνει εκ των υστέρων σε επανάκριση από τις εκάστοτε μετέπειτα διοικήσεις των τοπικών φορέων (Δήμων Πειραιά, κλπ), όταν μάλιστα έχουν παραδοθεί σε λειτουργία τα παραδοτέα.
    ΟΠΑΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Δηλαδη φτιαχτηκε μια εγκατασταση για 5 οοο οοο πληθυσμο ,συμφωνησαν οι Πειραιωτες ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΝ ΝΑ ΓΙΝΕΙ Ο ΠΕΙΡΑΙΑΣ 5 000 000?
    Μικραινει ο πλυθησμος στην Ελλαδακαι ιδιαιτερα στα μεγαλα αστικα κεντρα, δεν μεγαλωνει.Αυτο λοιπον που ζηταμε ειναι να μην ΥΠΟΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΚΑΤΙ ΠΟΥ ΠΛΗΡΩΘΗΚΕ ΓΙΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΟΓΚΟ.Αυτο θυμιζει καθε αξονικος με 10 αρρωστους και δυο ωρες λειτουργια,σε καθε ιδρυμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Αρχειοθήκη ιστολογίου