Εφάπαξ βοήθημα και αποζημίωση λόγω εθελουσίας εξόδου,
δεν συμπεριλαμβάνονται στα εισοδήματα, και ως εκ τούτου δεν μπορούν να
εκληφθούν ως βάση επιβολής της
έκτακτης εφάπαξ εισφοράς και της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, αποφάνθηκε ο Συνήγορος του Πολίτη, υποχρεώνοντας την αρμόδια ΔΟΥ να κάνει δεκτό το αίτημα πολίτη για νέα εκκαθάριση των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος των οικονομικών ετών 2010 και 2011, χωρίς τον υπολογισμό των συγκεκριμένων ποσών (εφάπξ και αποζημίωσης).
Την παρέμβαση της Ανεξάρτητης Αρχής προκάλεσε αναφορά πολίτη, ο οποίος διαμαρτυρήθηκε γιατί συμπεριλήφθηκε στο εισόδημά του, η αποζημίωση εθελούσιας εξόδου που έλαβε κατά την αποχώρησή του από την υπηρεσία, καθώς και το εφάπαξ ποσό που έλαβε το επόμενο έτος λόγω της συνταξιοδότησής του, με αποτέλεσμα το σύνολο να εκληφθεί ως βάση επιβολής της έκτακτης εφάπαξ εισφοράς και της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης.
Όπως επισημαίνει η Αρχή, η αρμόδια ΔΟΥ απέρριψε καταρχήν προφορικά το αίτημα για επανεκκαθάριση της έκτακτης εισφοράς ως προς τα εισοδήματα που περιλάμβαναν και την αποζημίωση εθελούσιας εξόδου, επειδή η επανεκκαθάριση αυτή αφορούσε προηγούμενο οικονομικό έτος.
Επιπλέον, ο πολίτης ενημερώθηκε ότι από λάθος συνυπολογίσθηκε το εφάπαξ βοήθημα για την επιβολή της νέας έκτακτης εισφοράς, χωρίς ωστόσο να προχωρήσει έγκαιρα η επανεκκαθάριση της εισφοράς αυτής.
Σύμφωνα με τη νομοθεσία (Ν. 3833/2010), όπως αναφέρει η ανεξάρτητη Αρχή, επιβάλλεται έκτακτη εφάπαξ εισφορά επί του συνολικού καθαρού εισοδήματος του φυσικού προσώπου, εφόσον αυτό είναι εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ και άνω.
Για την εξεύρεση, εντούτοις, του συνολικού εισοδήματος δεν προσμετρώνται συγκεκριμένα εισοδήματα που προβλέπονται από τον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ΚΦΕ).
Επίσης, προβλέπεται (Ν. 3986/2011) ότι επιβάλλεται ειδική εισφορά αλληλεγγύης στα εισοδήματα άνω των δώδεκα χιλιάδων (12.000) ευρώ των φυσικών προσώπων, που προέκυψαν κατά τις διαχειριστικές χρήσεις από το 2010.
Για την εξεύρεση, εντούτοις, του συνολικού εισοδήματος δεν προσμετρώνται και πάλι συγκεκριμένα εισοδήματα που προβλέπονται από τον ΚΦΕ.
Όπως προκύπτει, εξάλλου, από τον ΚΦΕ δεν θεωρείται εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες η εφάπαξ παροχή που καταβάλλεται από τα ταμεία προνοίας και τους άλλους ασφαλιστικούς οργανισμούς στους ασφαλισμένους, το εφάπαξ βοήθημα που παρέχεται σε δημόσιους υπαλλήλους λόγω εθελούσιας εξόδου από την υπηρεσία, κλπ.
Ο Συνήγορος του Πολίτη επισήμανε ότι και τα δύο αυτά ποσά εμπίπτουν στις εξαιρέσεις που προβλέφθηκαν από τους αντίστοιχους νόμους, βάσει των οποίων επιβλήθηκαν οι δύο αυτές έκτακτες εισφορές.
Επίσης, πρότεινε στην αρμόδια υπηρεσία να προχωρήσει στην επανεκκαθάριση των εν λόγω εισφορών, με έκπτωση αυτών των ποσών από τα εισοδήματα των αντίστοιχων ετών.
έκτακτης εφάπαξ εισφοράς και της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, αποφάνθηκε ο Συνήγορος του Πολίτη, υποχρεώνοντας την αρμόδια ΔΟΥ να κάνει δεκτό το αίτημα πολίτη για νέα εκκαθάριση των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος των οικονομικών ετών 2010 και 2011, χωρίς τον υπολογισμό των συγκεκριμένων ποσών (εφάπξ και αποζημίωσης).
Την παρέμβαση της Ανεξάρτητης Αρχής προκάλεσε αναφορά πολίτη, ο οποίος διαμαρτυρήθηκε γιατί συμπεριλήφθηκε στο εισόδημά του, η αποζημίωση εθελούσιας εξόδου που έλαβε κατά την αποχώρησή του από την υπηρεσία, καθώς και το εφάπαξ ποσό που έλαβε το επόμενο έτος λόγω της συνταξιοδότησής του, με αποτέλεσμα το σύνολο να εκληφθεί ως βάση επιβολής της έκτακτης εφάπαξ εισφοράς και της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης.
Όπως επισημαίνει η Αρχή, η αρμόδια ΔΟΥ απέρριψε καταρχήν προφορικά το αίτημα για επανεκκαθάριση της έκτακτης εισφοράς ως προς τα εισοδήματα που περιλάμβαναν και την αποζημίωση εθελούσιας εξόδου, επειδή η επανεκκαθάριση αυτή αφορούσε προηγούμενο οικονομικό έτος.
Επιπλέον, ο πολίτης ενημερώθηκε ότι από λάθος συνυπολογίσθηκε το εφάπαξ βοήθημα για την επιβολή της νέας έκτακτης εισφοράς, χωρίς ωστόσο να προχωρήσει έγκαιρα η επανεκκαθάριση της εισφοράς αυτής.
Σύμφωνα με τη νομοθεσία (Ν. 3833/2010), όπως αναφέρει η ανεξάρτητη Αρχή, επιβάλλεται έκτακτη εφάπαξ εισφορά επί του συνολικού καθαρού εισοδήματος του φυσικού προσώπου, εφόσον αυτό είναι εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ και άνω.
Για την εξεύρεση, εντούτοις, του συνολικού εισοδήματος δεν προσμετρώνται συγκεκριμένα εισοδήματα που προβλέπονται από τον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ΚΦΕ).
Επίσης, προβλέπεται (Ν. 3986/2011) ότι επιβάλλεται ειδική εισφορά αλληλεγγύης στα εισοδήματα άνω των δώδεκα χιλιάδων (12.000) ευρώ των φυσικών προσώπων, που προέκυψαν κατά τις διαχειριστικές χρήσεις από το 2010.
Για την εξεύρεση, εντούτοις, του συνολικού εισοδήματος δεν προσμετρώνται και πάλι συγκεκριμένα εισοδήματα που προβλέπονται από τον ΚΦΕ.
Όπως προκύπτει, εξάλλου, από τον ΚΦΕ δεν θεωρείται εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες η εφάπαξ παροχή που καταβάλλεται από τα ταμεία προνοίας και τους άλλους ασφαλιστικούς οργανισμούς στους ασφαλισμένους, το εφάπαξ βοήθημα που παρέχεται σε δημόσιους υπαλλήλους λόγω εθελούσιας εξόδου από την υπηρεσία, κλπ.
Ο Συνήγορος του Πολίτη επισήμανε ότι και τα δύο αυτά ποσά εμπίπτουν στις εξαιρέσεις που προβλέφθηκαν από τους αντίστοιχους νόμους, βάσει των οποίων επιβλήθηκαν οι δύο αυτές έκτακτες εισφορές.
Επίσης, πρότεινε στην αρμόδια υπηρεσία να προχωρήσει στην επανεκκαθάριση των εν λόγω εισφορών, με έκπτωση αυτών των ποσών από τα εισοδήματα των αντίστοιχων ετών.
ΣτΠ: Εκτός έκτακτης εισφοράς και εισφοράς αλληλεγγύης εφάπαξ και αποζημίωση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου