Σάββατο 30 Οκτωβρίου 2021

Tesla Model Y AWD (Long Range)

Η αμερικάνικη εταιρεία δείχνει το δρόμο της ηλεκτροκίνησης εδώ και πολύ καιρό στον υπόλοιπο κόσμο αλλά τώρα ήρθε η ώρα της Ελληνικής αγοράς στην οποία «επιτίθεται» και επισήμως, με το δεύτερο και όπως φαίνεται ιδιαίτερα αξιόμαχο μοντέλο.
Αυτό που ακολούθησε όμως από την οδήγηση του Model Y, είναι αλήθεια πως ξεπέρασε και τις πιο ευοίωνες προσδοκίες. Έχουμε να κάνουμε με ένα αυτοκίνητο που είναι κατά 10% μεγαλύτερο σε κάθε διάσταση από το Model 3 και χρησιμοποιεί την ίδια πλατφόρμα (hardware και software) με το δημοφιλές σεντάν της Tesla που είναι στην πρώτη θέση των πωλήσεων της Ευρώπης, έχοντας το 58% της αγοράς των ηλεκτρικών.
Αυτό σημαίνει πως όπως και στο Model 3, έτσι και εδώ, δεν υπάρχει κλειδί αλλά ούτε και κουμπί εκκίνησης. Ο οδηγός έχει την κάρτα του (ή τη σχετική εφαρμογή στο smartphone που του εξασφαλίζει μεταξύ άλλων και πρόσβαση στο αυτοκίνητο) την οποία ακουμπά στην επιφάνεια που βρίσκεται μπροστά από το κεντρικό υποβραχιόνιο.

Πάνω αριστερά στην οθόνη –ναι, πάλι στην οθόνη- εμφανίζονται οι ενδείξεις για τις επιλογές του κιβωτίου και τότε ξέρεις πως είσαι έτοιμος να ξεκινήσεις. Οι πιο παραδοσιακοί, το αντιλαμβανόμαστε και με την ενεργοποίηση της υποβοήθησης του τιμονιού αλλά αυτά είναι λεπτομέρειες που κατά πάσα πιθανότητα θα απολαμβάνουν σε κάθε όχημα οι μελλοντικοί οδηγοί.

Η απόσταση από το έδαφος είναι 16,7 εκατοστά και φαίνεται επαρκέστατη, δίνοντας την απαραίτητη σιγουριά στον οδηγό για να αντιμετωπίσει τις ιδιαιτερότητες –για να το πούμε κομψά- των ελληνικών δρόμων. Ο συνολικός όγκος είναι επιβλητικός, όσο και αν λέμε πως είναι το μικρότερο SUV στη γκάμα της Tesla -από τη στιγμή που υπάρχει και το Model X.

Λογικό μιας και έχει σχεδιαστεί για 7θέσιο εσωτερικό (έκδοση η οποία θα είναι διαθέσιμη από το νέο έτος και στην Ελλάδα) με το μεταξόνιο των 2.890 χιλιοστών. Οι γραμμές του αμαξώματος είναι γνώριμες για τους εξοικειωμένους με τα Tesla και αντικειμενικά, είναι έως και αδιάφορες αλλά μάλλον δεν θα μπορούσαν να είναι και αλλιώς.



Μπαίνοντας μέσα, το μάτι πέφτει και μένει στην οθόνη που δεσπόζει στο κέντρο του ταμπλό. Αυτή είναι το κέντρο ελέγχου των πάντων και αρχής γενομένης από τη ρύθμιση καθίσματος, καθρεπτών και τιμονιού, καθώς ακόμα και το ντουλαπάκι του συνοδηγού ανοίγει από «ψηφιακό κουμπί» που βρίσκεται εκεί, σου δίνει γρήγορα να καταλάβεις πως τίποτα δεν γίνεται χωρίς τη μεσολάβησή της. Σε αυτή την ιδιαιτερότητα κρύβεται όμως και όλη η «ψυχοσύνθεση» των Tesla.

Η αμερικάνικη εταιρεία δεν είναι μια ακόμα αυτοκινητοβιομηχανία. Δεν πουλάει αυτοκίνητα έτσι όπως τα έχουμε μάθει μέχρι σήμερα. Αυτό που έχουμε μπροστά μας, έχει ως αναφορές που παραπέμπουν στα… αυτοκίνητα, το τιμόνι και τους μοχλοδιακόπτες εκατέρωθεν αυτού (με τον δεξιά να αφορά στις επιλογές του κιβωτίου), καθώς και τα δύο πεντάλ.



Όλα τα υπόλοιπα, είναι εκεί και γίνονται με ένα τρόπο που παραπέμπει στο μέλλον. Ένα μέλλον που δεν θα έχει σχέση με αυτό που ξέρουμε μέχρι σήμερα ως αυτοκίνηση. Ένα μέλλον στο οποίο ο οδηγός και οι επιβάτες, εμπιστεύονται τη μηχανή να τους πάει από το ένα σημείο στο άλλο, όπου και αν είναι το ένα και το άλλο, με το μίνιμουμ του κόπου από τη μεριά τους. Αυτό σημαίνει πως τα πάντα εξελίσσονται με μια «ροή» που όμοιά της δεν μπορεί να εντοπιστεί σε «τυπικό» αυτοκίνητο- ηλεκτρικό ή μη.

Τα παιχνίδια στην οθόνη των 15,0 ιντσών (θυμάμαι στο εφηβικό υπνοδωμάτιό μου να έχω τηλεόραση με μικρότερη οθόνη) και οι διάφορες εφαρμογές που σε βοηθούν να κάνεις ακόμα πιο δικό σου το περιβάλλον του αυτοκινήτου, είναι απλά η μελλοντική πραγματικότητα της αυτοκίνησης και ας καταγράφονται ως μπιχλιμπίδια για τους ιθαγενείς– με εμάς στο ρόλο των ιθαγενών.
Μιλάμε για δυνατότητες διαμόρφωσης της εικόνας του αυτοκινήτου, μέσω των εφαρμογών που σου δίνει να χρησιμοποιήσεις στις μετακινήσεις σου. Ένα πλέγμα καμερών και αισθητήρων παρακολουθούν διαρκώς την κίνηση του αυτοκινήτου και δίνουν μια νέα διάσταση στην τεχνολογική προσέγγιση της εκάστοτε διαδρομής, με την απεικόνιση στην οθόνη να δείχνει σε πραγματικό χρόνο τα εμπόδια, τα οχήματα, τους πεζούς, ακόμα και τις κορίνες αλλά και τους κάδους των σκουπιδιών, που υπάρχουν περιμετρικά του αυτοκινήτου σε όποιο περιβάλλον και αν βρεθεί.



Σε αυτό το «πλέγμα» αισθητήρων, καμερών και λογισμικού, βασίζεται και η λειτουργία του Auto Pilot που (σε όποιες χώρες επιτρέπεται, μέχρι στιγμής) σου ολοκληρώνει αυτή τη νέα διάσταση της μετακίνησης. Στο δικό μας μετερίζι, η χρήση του Auto Pilot δεν επιτρέπεται αλλά και εκτός αυτού, δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει σωστά, μια και το περιβάλλον «πάσχει» από παθογένειες ετών.

Kαι μιλάμε για προβλήματα που έχουν να κάνουν από την ελλιπέστατη διαγράμμιση των περισσότερων δρόμων, έως τη μη τήρηση του ΚΟΚ από αμέτρητους χρήστες του δρόμου. Που δυνητικά φέρνει σε δύσκολη θέση ακόμα και το πλέον προηγμένο λογισμικό, που καλείται να αποφασίσει σε νανοσεκόντ αν πρέπει να πατήσει φρένο για τον ταλιμπάν, που ελίσσεται ανάμεσα στα αυτοκίνητα με το μηχανάκι του ή να στρίψει το τιμόνι για να αποφευχθεί η σύνθλιψή του…



Κάπως έτσι λοιπόν, το Tesla φτάνεις αναγκαστικά να το οδηγείς και το κρίνεις όπως όλα τα υπόλοιπα αυτοκίνητα της αγοράς. Ακόμα και έτσι όμως, το Model Y που έχουμε στα χέρια μας, δίνει πειστικές απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματα που έχουν να κάνουν με την ποιότητα των μετακινήσεων. Κατ’ αρχήν και λόγω του μεγάλου του μεγέθους, σου δίνει μια αυτονομία που ξεπερνά τα 500 χιλιόμετρα (507 κατά WLTP) όταν η μεγάλη μπαταρία των 75,0 kWh είναι πλήρως φορτισμένη.

Με τη σειρά του και αυτό παίζει το ρόλο του στο θετικό mindset του οδηγού απέναντι στο Model Y, μια και τον κρατάει σε… απόσταση αντίστοιχη με το Αθήνα- Θεσσαλονίκη από το άγχος της αυτονομίας –range anxiety ο δόκιμος αγγλικός όρος που συνήθως στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ροκανίζει τη διάθεση του οδηγού.



Οι δύο ηλεκτρικοί κινητήρες, ένας ανά άξονα, που αθροιστικά αποδίδουν 351 ίππους συνδυάζονται με το σχετικό λογισμικό και προσφέρουν μια πολύ αποτελεσματική τετρακίνηση με άμεση απόκριση. Αυτό μεταφράζεται σε μια διάθεση που χωρίς να προσδιορίζεται ως a priori σπορ, είναι ικανή να δώσει στον οδηγό όλα όσα μπορεί να ζητήσει για να ευχαριστηθεί οδήγηση σε δρόμους με στροφές, ανεξαρτήτως ποιότητας ασφάλτου. Ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί η μετάδοση, συμβάλλει σε μια εικόνα πολύ δυναμική που μπορεί να ευχαριστήσει τον παραδοσιακό οδηγό που όλοι κρύβουμε μέσα μας.



Στη συνολικά πολύ ευχάριστη αίσθηση του αυτοκινήτου υπό πίεση, παίζει ρόλο το άμεσο τιμόνι και το εξαιρετικά χαμηλό κέντρο βάρους του αυτοκινήτου, αυτό που έχει δώσει και το ψευδώνυμο του -σε ελεύθερη μετάφραση- “ατουμπάριστου” στο Model Y. Το roll του αυτοκινήτου στις μεταφορές βάρους, είναι εξαιρετικά περιορισμένο και παραπέμπει σε τυπικά καλά σεντάν με δυναμικές επιδόσεις και συμπεριφορά.

Ακόμα και το βάρος που υπερβαίνει τους 2 τόνους, χωρίς να κρύβεται, δεν παίζει ρόλο στη σταθερότητα του αυτοκινήτου καθώς κοντρολάρεται ιδανικά από το σύνολο πλαισίου- ανάρτησης. Είναι και τα φρένα που στέκονται στο ύψος των περιστάσεων και ακόμα υπό έντονη πίεση σε παρατεταμένη διάρκεια, δεν θα δείξουν το αναμενόμενο σε άλλες περιπτώσεις fade out, τονίζοντας έτσι την αυτοπεποίθηση του οδηγού που θα «πιάσει» τον εαυτό του να κινείται σε ρυθμούς πολύ γρήγορους χωρίς θόρυβο.



Όλα τα παραπάνω είναι ενδείξεις πολύ καλής δουλειάς από τη μεριά της Tesla, που αυτοπροσδιορίζεται ως εταιρεία που δεν έχει σχέση με την αυτοκινητοβιομηχανία έτσι όπως την ξέρουμε. Αυτό λοιπόν και αν είναι αξιοθαύμαστο. Οι χώροι του Model Y είναι εξαιρετικοί για τους πέντε και τις αποσκευές τους, για τις οποίες ο πίσω χώρος έχει χωρητικότητα 854 λίτρα και ο εμπρός 117.

Η μεγάλη γυάλινη οροφή δημιουργεί μια πολύ ευχάριστη διάθεση για την παραμονή τους εκεί, με την ποιότητα της μετακίνησης να υπογράφει η απουσία θορύβου (εξαιρούνται κάποιοι τριγμοί συναρμογής στο πίσω μέρος), η απόδοση του συστήματος ψυχαγωγίας που είναι εξαιρετική και το προηγμένο φίλτρο HEPA για τον εισερχόμενο αέρα της καμπίνας που κρατάει την ατμόσφαιρα υγιεινή και καθαρή, ακόμα και αν το Model Y περάσει μέσα από καπνούς βόμβας βιοχημικού πολέμου.



Το Model Y αντικειμενικά δεν είναι φθηνό και δεν θα μπορούσε άλλωστε να είναι. Έρχεται να μπει σε μια κατηγορία αυτοκινήτων από εγνωσμένης αξίας αυτοκινητοβιομηχανίες, των οποίων οι προτάσεις έχουν πολλά να μας πουν αλλά σίγουρα, δίνουν άλλοθι για την τιμή των 60.990 ευρώ του Model Y.

Βλέπετε στα χρήματα αυτά, η πρόταση της Tesla έρχεται με όλο το πακέτο του εξοπλισμού, χωρίς να λείπει κάποιο «τικ» από τη λίστα, που στον ανταγωνισμό παίρνει τη «βασική» τιμή και την απογειώνει. Επιπρόσθετα, για να πειστεί και το απαιτητικό και πολύ διαβασμένο κοινό της ελληνικής αγοράς, η αγορά του Model Y συνοδεύεται από εγγύηση διάρκειας 4 ετών ή 80.000 χιλιομέτρων, με τη μπαταρία του να καλύπτεται από εγγύηση 8 ετών ή 192.000 χιλιομέτρων.



Απολογιστικά, είναι απόλυτα ευχάριστη η εμπειρία οδήγησης του Tesla Model Y το οποίο προσφέρει τη δυνατότητα στον οδηγό του αλλά και στους επιβάτες του, να γευτούν μια διαφορετική προσέγγιση στο θέμα των μετακινήσεων. Είναι ένα προστατευτικό κουκούλι υψηλής εφαρμοσμένης τεχνολογίας, που σε «ψήνει» από κάθε άποψη για την αξία του, δικαιολογώντας σε μεγάλο βαθμό τη «φρενίτιδα» του κόσμου γύρω από το όνομα της εταιρείας.

Αυτό που ξεκάθαρα προσφέρει, είναι μια διαφορετική άποψη περί αυτοκίνησης και για εμάς τους πιο «παραδοσιακούς», είναι μια ματιά στο μέλλον της αυτοκίνησης όπως διαμορφώνεται με την έλευση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε κάθε κατηγορία.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ TESLA MODEL Y DUAL MOTOR
Ισχύς εμπρός ηλεκτροκινητήρα: 256 PS
Ισχύς πίσω ηλεκτροκινητήρα: 200 PS
Συνδυαστική ισχύς: 351 PS
Χωρητικότητα μπαταρίας: 75,0 kWh
Μετάδοση: Στους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο 1 σχέσης
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 5,0 sec
Τελική ταχύτητα: 217 km/h
Μεικτή κατανάλωση: 16,8 kWh/100 km (εργοστασιακή τιμή WLTP)
Μεικτή κατανάλωση δοκιμής: 19,0 kWh/100 km
Αυτονομία με μια φόρτιση: Έως 507 km (εργοστασιακή τιμή WLTP)
Εκπομπές CO2: 0 gr/km
Τέλη κυκλοφορίας: 0,0 €
Βάρος: 2.003 kg (χωρίς οδηγό)
Διαστάσεις (ΜxΠxΥ): 4.751×2.129×1.624 mm
Μεταξόνιο: 2.890 mm
Χώρος αποσκευών: 845+117 lt
Τιμή: 60.990 €




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου