Μπορεί στη σύγχρονη ανθρώπινη συνείδηση να έχει επικρατήσει ως δεδομένη η λαμπερή κατάλευκη μαρμάρινη εικόνα των Γλυπτών του Παρθενώνα, στην πραγματικότητα όμως ο εντυπωσιακός αρχαίος γλυπτός κόσμος ήταν εκθαμβωτικά πολύχρωμος. Το γεγονός αυτό δεν αποτελεί κάποια νέα ανακάλυψη, όπως ισχυρίζεται για επικοινωνιακούς λόγους το Βρετανικό Μουσείο μέσα από την πρόσφατη δημοσίευση συγκεκριμένης μελέτης επί των ελληνικών παρθενώνιων γλυπτών που εκθέτει, αλλά έχει καταγραφεί ανά τους αιώνες σε πλήθος γραπτών ιστορικών πηγών, έχει παρουσιαστεί σε σειρά αναπαραστάσεων και έχει μελετηθεί επισταμένως από Ελληνες και ξένους επιστήμονες.
Από τις πλέον χαρακτηριστικές ιστορικές αποδείξεις της πολυχρωμίας που χαρακτήριζε τον διάκοσμο του Παρθενώνα αποτελεί το τεράστιο άγαλμα της Αθηνάς Παρθένου που φιλοτεχνήθηκε από τον Φειδία και τοποθετήθηκε εντός του ναού. Αν και το εν λόγω αριστούργημα έχει δυστυχώς καταστραφεί, ο αρχαίος ιστορικός Παυσανίας το περιγράφει ξεκάθαρα στα γραπτά του ως χρυσελεφάντινο, καλυμμένο δηλαδή με χρυσό και ελεφαντόδοντο.
Μπλε, κόκκινο, πράσινο: Αναπαράσταση της ΒΔ γωνίας του θριγκού του Παρθενώνα σύμφωνα με τα τρέχοντα επιστημονικά δεδομένα (ψηφιακή επεξεργασία αναπαράστασης του F. C. Penrose - 1852)
Η πρωταγωνιστική παρουσία των χρωμάτων στα γλυπτά τεχνουργήματα του Παρθενώνα επιβεβαιώθηκε πλήρως πριν από αρκετά χρόνια. «Το 1992, όταν έγινε η αποξήλωση από το μνημείο των πλακών της ζωοφόρου της δυτικής πλευράς, διαπιστώσαμε ότι υπάρχουν χρώματα στα ενδύματα ορισμένων ιππέων και σε μορφές του δυτικού αετώματος, αλλά και κόκκινα χρώματα στις μετόπες, τόσο τις δυτικές όσο και τις ανατολικές. Αποδείχτηκε λοιπόν πως η παρουσία του χρώματος είναι γενικευμένη και όχι τμηματική», εξηγεί στο «ΘΕΜΑ» ο γενικός διευθυντής του Μουσείου της Ακρόπολης, καθηγητής Αρχαιολογίας, Νικόλαος Σταμπολίδης, και προσθέτει: «Τα χρόνια που ακολούθησαν, Ελληνες αρχαιολόγοι και συντηρητές, με τη συνεργασία ξένων συναδέλφων τους, προχώρησαν σε πολλές εξειδικευμένες μελέτες σχετικά με την πολυχρωμία των Γλυπτών του Παρθενώνα, αρχής γενομένης από το 2007. Ηδη από το 2010 είχε δημοσιευτεί στην έκδοση “Circumlitio” σχετικό άρθρο της αρχαιολόγου Χριστίνας Βλασσοπούλου, ενώ ακολούθησαν και άλλες εμπεριστατωμένες μελέτες».
Ο κ. Σταμπολίδης αποκαλύπτει μάλιστα πως αυτή την περίοδο βρίσκεται σε εξέλιξη ένα νέο πρόγραμμα, υπό την ευθύνη του ίδιου και του ανώτερου συντηρητή αρχαιοτήτων του Μουσείου της Ακρόπολης, Κωνσταντίνου Βασιλειάδη, μέσα από το οποίο αποδεικνύεται πειραματικά όχι μόνο ποια ήταν, αλλά κυρίως πώς φαίνονταν τα αυθεντικά χρώματα του Παρθενώνα με την αρχαία μέθοδο. «Θέλουμε να αποδείξουμε ποια ακριβώς χρώματα υπήρχαν και πώς φαίνονταν. Γιατί το ότι υπήρχαν χρώματα είναι γνωστό. Αν επισκεφτεί κάποιος τον πρώτο όροφο του Μουσείου της Ακρόπολης, όπου φιλοξενούνται τα αρχαϊκά έργα, θα δει ότι έχουν σωθεί πλούσια χρώματα στα ενδύματα των Κορών και των Ιππέων. Από τα πλέον χαρακτηριστικά παραδείγματα παρουσίας χρώματος αλλά επιζωγραφισμένων μορφών είναι η Πεπλοφόρος Κόρη με τα καστανά μαλλιά, τα κόκκινα χείλη και τα 15 ζώα που είναι ζωγραφισμένα στο ένδυμά της».
Χρώματα στον Παρθενώνα: Οι χρωστικές που διασώθηκαν έως σήμερα είναι χρώματος μπλε (αζουρίτης, αιγυπτιακό μπλε), κόκκινου (κόκκινη ώχρα, κόκκινο του μολύβδου) και πράσινου (κονιχαλκίτης)
Μπλε, κόκκινο, πράσινο
Ιδιαίτερα ενδιαφέροντα και κατατοπιστικά ήταν τα στοιχεία που προέκυψαν από τη μακροχρόνια και συστηματική διερεύνηση της αρχαίας πολυχρωμίας του Παρθενώνα και των Προπυλαίων, που έχει ξεκινήσει από το 2015 και είναι σε εξέλιξη, της δρος Ελένης Αγγελακοπούλου, χημικού μηχανικού, προϊσταμένης του Τμήματος Συντήρησης της Υπηρεσίας Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης (ΥΣΜΑ), μέρος των οποίων έχουν δημοσιευτεί στο έγκριτο διεθνές περιοδικό «Journal of Archaeological Science».
Οπως προκύπτει από την εν λόγω διερεύνηση, οι χρωστικές που χρησιμοποιήθηκαν για τη διακόσμηση των οριζόντιων γείσων του Παρθενώνα και διασώθηκαν έως σήμερα είναι χρώματος μπλε (αζουρίτης, αιγυπτιακό μπλε), κόκκινου (κόκκινη ώχρα, κόκκινο του μολύβδου) και πράσινου (κονιχαλκίτης). Επιπλέον, διαφορετικές χρωστικές του ίδιου χρώματος χρησιμοποιήθηκαν σκόπιμα από τους αρχαίους ζωγράφους για την απεικόνιση διαφορετικών σχεδίων στο ίδιο μοτίβο, με στόχο να επιτύχουν ιδιαίτερες χρωματικές και τονικές αποχρώσεις, ενισχύοντας έτσι το τελικό αισθητικό αποτέλεσμα.
Σχετικά με την αρχαία τεχνική ζωγραφικής, προκύπτει ότι το πρώτο στάδιο ήταν η κατεργασία της επιφάνειας με λιθοξοϊκά εργαλεία, προκειμένου να αυξηθεί η επιφανειακή τραχύτητα και να ενισχυθεί η πρόσφυση των χρωμάτων με το υπόστρωμα. Στη συνέχεια, το σχέδιο χαρασσόταν με αιχμηρό εργαλείο. Ειδικά στην περίπτωση των γεωμετρικών μοτίβων, χαράσσονταν οριζόντιες και κάθετες γραμμές δημιουργώντας ένα πλέγμα τετραγωνικών σχημάτων, το οποίο διευκόλυνε τον χρωματισμό του μοτίβου.
Χρυσός μανδύας: Ο ιππέας με τον χρωματιστό μανδύα από τη ζωοφόρο του Παρθενώνα (δεξιά, ειδική τεχνική φωτογράφησης έχει αποκαλύψει την ύπαρξη χρώματος στον μανδύα)
Οι χρωστικές εφαρμόστηκαν απευθείας πάνω στο μάρμαρο χωρίς την εφαρμογή στρώματος προετοιμασίας. Στις περισσότερες περιπτώσεις, τα χρωματικά στρώματα που σώζονται παρουσιάζουν μέχρι σήμερα εξαιρετική πρόσφυση με το μαρμάρινο υπόστρωμα, χιλιετίες μετά την εφαρμογή τους. Παράλληλα, είναι η πρώτη φορά που ταυτοποιείται η παρουσία κεριού μέλισσας, ως συνδετικού υλικού σε χρωματικά στρώματα αρχαίου μνημείου, εκτεθειμένου σε υπαίθριο περιβάλλον. Η παρουσία κεριού μέλισσας συνάδει με τις αρχαίες επιγραφές, που αναφέρονταν στην εγκαυστική τεχνική για τη διακόσμηση των αρχαίων μνημείων.
Τα δεδομένα της μελέτης αυτής συγκρίθηκαν και επιβεβαιώνουν γραπτές πηγές και αναπαραστάσεις του 19ου αιώνα στις οποίες ο Παρθενώνας παρουσιαζόταν ως ένα εντυπωσιακό μνημείο με εκθαμβωτικά χρώματα και φανταχτερή ζωγραφική διακόσμηση. Οπως το έργο του βικτωριανού ζωγράφου Λόρενς Αλμα-Τάντεμα «Ο Φειδίας δείχνει τη ζωφόρο του Παρθενώνα στους φίλους του» (1868), στο οποίο αποκαλύπτεται πως το χρώμα είχε χαθεί από τα Γλυπτά λόγω των καιρικών φαινομένων και του πολέμου. Οσον αφορά δε τα Γλυπτά που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο, ο βίαιος καθαρισμός τους με συρματόβουρτσες που έγινε το 1937 έφερε νέο, ανεπανόρθωτο πλήγμα στο αυθεντικό χρώμα των αρχαίων ελληνικών τεχνουργημάτων.
Στο μεταξύ, στην αναπαραγωγή των αρχαίων ελληνικών γλυπτών στα αυθεντικά τους χρώματα έχει αφιερωθεί επί σειρά ετών ο Γερμανός αρχαιολόγος Βίντσεντς Μπρίνκμαν, ο οποίος δημιούργησε αντίγραφα από γύψο ή μάρμαρο πλήρους κλίμακας που έχουν ζωγραφιστεί στο χέρι με τις ίδιες ορυκτές και οργανικές χρωστικές που χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι: πράσινο από την πέτρα μαλαχίτη, μπλε από αζουρίτη, κίτρινο και ώχρα από ενώσεις αρσενικού, κόκκινο από κιννάβαρη και μαύρο από καμένο κόκαλο και κλήματα. Πλήθος τέτοιων αντιγράφων έχουν εκτεθεί σε μουσεία ανά τον κόσμο.
Πεπλοφόρος Κόρη: Xαρακτηριστικό παράδειγμα παρουσίας χρώματος σε αρχαϊκό άγαλμα (αριστερά στη φωτογραφία, το σωζόμενο σήμερα χρώμα και δεξιά, η τεχνική αναπαράσταση, με τα καστανά μαλλιά, τα κόκκινα χείλη και τα 15 ζώα που είναι ζωγραφισμένα στο ένδυμά της)
Ο κ. Σταμπολίδης, ωστόσο, εξηγεί στο «ΘΕΜΑ» γιατί τέτοιου είδους αναπαραστάσεις δεν μπορεί να είναι ακριβείς και απαιτείται περαιτέρω επιστημονική διερεύνηση επί του θέματος: «Διάφορες μελέτες που έχουν παρουσιαστεί πρόσφατα σε Ευρώπη και Αμερική δεν έχουν πλήρη επιστημονική βάση. Τα Γλυπτά του Παρθενώνα είχαν χρώματα, αυτό το γνωρίζουμε. Το πώς ακριβώς ήταν αυτά τα χρώματα όμως δεν μπορεί να διαφανεί βάφοντας με λαδομπογιά ένα εκμαγείο, έναν γύψο. Εδώ το μάρμαρο της Πάρου και το μάρμαρο το πεντελικό ή της Θάσου έχουν τελείως διαφορετικές δομές και διαφορετικό χρώμα. Εάν βάλεις το ίδιο χρώμα σε καθένα από αυτά τα μάρμαρα θα σου δώσει άλλη απόχρωση».
Βρετανικά κόλπα
Αλγεινή εντύπωση, πάντως, τόσο στην παγκόσμια επιστημονική κοινότητα όσο και στους απανταχού υποστηρικτές του πάγιου αιτήματος της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα προκάλεσε η πρόσφατη προώθηση στα ΜΜΕ, εκ μέρους του Βρετανικού Μουσείου, έρευνας σχετικά με την πολυχρωμία τους, η οποία παρουσιάζεται ως νέα και αποκαλυπτική, κάτι το οποίο δεν ισχύει.
Μια ένδειξη του 1868: Το έργο του βικτωριανού ζωγράφου Λόρενς Αλμα-Τάντεμα, «Ο Φειδίας δείχνει τη ζωοφόρο του Παρθενώνα στους φίλους του», απεικονίζει το μνημείο χρωματιστό
Την ίδια «ανακάλυψη», μάλιστα, είχε κάνει το Βρετανικό Μουσείο και το 2009, όπως είχε καταγγείλει τότε η Βρετανική Επιτροπή για την Επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα, στην οποία συμμετέχουν εξέχουσες προσωπικότητες της παγκόσμιας αρχαιολογίας. «Η ανακοίνωση μιας “τεράστιας ανακάλυψης” από το Βρετανικό Μουσείο, με την ανακάλυψη μπλε μπογιάς σε ορισμένες φιγούρες από τα Μάρμαρα του Παρθενώνα, μοιάζει ασυνήθιστα με προπαγανδιστικό κόλπο που χρησιμοποιείται για να αποσπάσει την προσοχή από τα εγκαίνια του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης στην Αθήνα», σχολίαζε τότε καυστικά σε ανακοίνωσή της η Επιτροπή, με τον πρόεδρό της, καθηγητή Αντονι Σνόντγκρας, να δηλώνει με νόημα: «Δεν χρειάζεται σχεδόν “μια νέα τεχνική απεικόνισης” για να μας πει τι μπορούμε να δούμε μόνοι μας. Αφήστε παρακαλώ τις συζητήσεις για τη σωστή φροντίδα των Γλυπτών του Παρθενώνα να συνεχιστούν - αλλά σε επίπεδο ενηλίκων, παρακαλώ».
Αντίστοιχη ήταν και η αντίδραση της Επιτροπής για τη νέα δημοσίευση της παλιάς έρευνας, στον απόηχο μάλιστα της διεθνούς κατακραυγής που έχει δεχτεί το Βρετανικό Μουσείο μετά την πρόσφατη αποκάλυψη του σκανδάλου της κλοπής περίπου 2.000 πολύτιμων αντικειμένων από τις αποθήκες του.
«Το ότι οι ελληνικοί ναοί και τα γλυπτά χρωματίζονταν, τόσο με εφαρμοσμένη πολυχρωμία (βαφή) όσο και με φυσική πολυχρωμία (χρήση φυσικά χρωματισμένων υλικών όπως ο χρυσός και το ελεφαντόδοντο), είναι γνωστό εδώ και αιώνες. Ηταν λοιπόν έκπληξη το γεγονός ότι είδαμε μια σειρά άρθρων την περασμένη εβδομάδα (σ.σ.: 11 Οκτωβρίου) που επαινούν το Βρετανικό Μουσείο για τη νέα έρευνα που κάνει αυτή την ανακάλυψη συναρπαστική», αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση της Επιτροπής.
Στην ίδια προσπάθεια επικοινωνιακής διαχείρισης της μεγαλύτερης κρίσης που διέρχεται το Βρετανικό Μουσείο στην ιστορία του εντάσσεται, προφανώς, και η δήλωση που έκανε την περασμένη Πέμπτη ο πρόεδρός του Τζορτζ Οσμπορν, ότι είναι ανοιχτός στην προσωρινή επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα, με αντάλλαγμα αρχαία αντικείμενα που δεν έχουν δει ποτέ ξανά στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2025
(353)
- ► Ιανουαρίου (353)
-
►
2024
(10350)
- ► Δεκεμβρίου (1164)
- ► Σεπτεμβρίου (704)
- ► Φεβρουαρίου (837)
- ► Ιανουαρίου (1041)
-
▼
2023
(11198)
- ► Δεκεμβρίου (779)
-
▼
Οκτωβρίου
(740)
- The Sound Of Silence - Incanto Quartet (Pop Opera ...
- Audi Q8
- Κουνούπι τίγρης: Πολύ αυξημένος πληθυσμός στην Αττ...
- ΕΛΑΣ για άφιξη ακροδεξιών στην Αθήνα για τα 10 χρό...
- Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθήνας: Κατέρρευσαν μεταλλικ...
- Εύβοια: Νέα απόπειρα αρπαγής μαθήτριας μπροστά στα...
- ΗΠΑ - FBI: Η Χαμάς θέτει απειλές όμοιες με αυτές τ...
- Έντερο: Ο κίνδυνος που απειλεί όσους επιμένουν να ...
- Θεσσαλονίκη: Ζήτησε από τεχνικό υπολογιστών να ψάξ...
- Πλεύση Ελευθερίας: Η Κωνσταντοπούλου ζητάει πίσω τ...
- Σας αρέσουν τα ξενύχτια; Δείτε ποια νόσος σας απει...
- Ερντογάν κατά Ισραήλ: Διαπράττει έγκλημα κατά της ...
- Era Ameno 2 - Euro Dance & Shuffle Dance Sexy Girl...
- Honda Prelude
- Ισραήλ - IDF: Αναχαίτιση εχθρικού στόχου πάνω από ...
- Πώς να ξεφορτωθείτε τις τρίχες του κατοικιδίου σας...
- Ισραήλ - Bild: Με όπλα (και) από τη Βόρεια Κορέα ε...
- Ελληνίδα ερευνήτρια αποκαλύπτει το μυστήριο πίσω α...
- ΗΠΑ: «Εκεχειρία στη Γάζα ή δεν σε ξαναψηφίζουμε» -...
- Κορωνοϊός: Ποιοι κινδυνεύουν από σοβαρή νόσηση ή θ...
- Apple: Αυτά είναι τα νέα Mac με τα πανίσχυρα τσιπ ...
- Hyundai i10 1.2 MPI
- Αφγανές θάφτηκαν ζωντανές σε σεισμό γιατί φοβούντα...
- 48χρονος γόνος επιχειρηματικής οικογένειας συνελήφ...
- Παρίσι: Η αστυνομία πυροβόλησε γυναίκα που υποστήρ...
- Ακτιβιστής υπέρ των Παλαιστινίων πέταξε δεκάδες πο...
- Γαλλία: Συνελήφθη ο Ρώσος ολιγάρχης Κουζμίτσεφ για...
- Τουρκία: Ο Ερντογάν ανακοίνωσε συμφωνία για άλλα δ...
- Θεσσαλονίκη: Οπαδοί φώναξαν συνθήματα έξω από τις ...
- Χειμερινό νυχτερινό τιμολόγιο ρεύματος: Ξεκινά από...
- Έβρος: Έπιασαν πάλι αλλοδαπό με παράνομο οπλισμό
- Εύβοια: Χειροπέδες σε ανήλικους στα Ψαχνά – Λήστεψ...
- Μοτοσικλετιστής εμβόλισε μηχανή της ΔΙΑΣ και τραυμ...
- Αρτέμιδα: Το παιδί έκανε το νεκρό για να γλιτώσει ...
- Βvlgari – Κοσμήματα υψηλής ωρολογοποιίας
- UBS: Τι θα γίνει σε περίπτωση κλιμάκωσης του πολέμ...
- Ο Σούνακ απέπεμψε σύμβουλο που ζήτησε «μόνιμη εκεχ...
- Ουκρανία: Τα πρώτα F-16 που στέλνει η Ολλανδία φτά...
- Σχέσεις: Τα 5′ στο κρεβάτι που μας φέρνουν πιο κοντά
- Ισραήλ - Νετανιάχου: Αυτή είναι η ώρα του πολέμου,...
- Στα 500 ευρώ το Voucher για τις «Νταντάδες της Γει...
- Πόλεμος στην Ισραήλ: Τα μέλη της Χαμάς ή θα πεθάνο...
- Σπαρτιάτες: Τι περιλαμβάνει ο φάκελος Αδειλίνη - Π...
- Era Ameno - Euro Dance & Shuffle Dance Sexy Girl 2...
- Corvette DeLorean
- Nissan GT-R
- ΑΑΔΕ: Αυτή είναι η νέα πλατφόρμα για καταγγελίες φ...
- Γερμανία: Βουλευτής της AfD συνελήφθη για ναζιστικ...
- Ο ιδιαίτερος τρόπος με τον οποίο κοιμούνται τα πουλιά
- Lexus LF-ZC
- «Βρήκα το παιδί μου σε μία άθλια κατάσταση, ήταν χ...
- 36 χρόνια μετά το φρικτό έγκλημα: Η δεύτερη ζωή το...
- Προκαλεί ο Τατάρ - Κάνει συγκρίσεις Παλαιστινιακού...
- Νέο μήνυμα της Άγκυρας κατά του Ισραήλ - Φιντάν: Α...
- Μπέντζαμιν Νετανιάχου: Μετακόμισε σε βίλα με πυρην...
- Λούτσα: Άνδρας τηλεφώνησε στην ΕΛ.ΑΣ και είπε ότι ...
- Ανάλυση New York Times: Οι αδυναμίες των ισραηλινώ...
- iOS 17.1: Όσα πρέπει να ξέρετε για τη μεγάλη ενημέ...
- Γιατί κάποιες γάτες δεν κυνηγούν ποντίκια
- Σύμφωνα με έκθεση του ECDC, παρατηρείται αύξηση πε...
- Ισραήλ: Έχουν κόψει τη Γάζα στα δύο - Περικυκλωμέν...
- «Ήταν τόσο τρομακτικό αυτό που μου συνέβη στο πρώτ...
- Κωνσταντινούπολη: Φαραωνική φιέστα Ερντογάν με μαχ...
- Πολωνία: Ο σκελετός ενός παιδιού από το 17ο αιώνα ...
- Εργασιακό bullying και σεξιστικά σχόλια καταγγέλλε...
- Γερμανία: Σοβαρό εργατικό ατύχημα με τουλάχιστον π...
- Κάθειρξη 10 ετών με αναστολή στον παίκτη ριάλιτι π...
- Κορωνοϊός: «Καμπανάκι» για ηλικιωμένους και ευάλωτ...
- Ισραήλ: Ο... απρόσμενος ρόλος της Τεχνητής Νοημοσύ...
- Τουρκία: Σόου με 2023 drone για τα 100 χρόνια της ...
- Ελληνοτουρκικά: Πώς επηρεάζονται από το αντιδυτικό...
- Εφορία: Οι ελεύθεροι επαγγελματίες δεν γίνεται να ...
- Έξαρση κορωνοϊού και γρίπης βλέπουν οι ειδικοί - Τ...
- Αρτέμιδα: Πιτ μπουλ επιτέθηκε σε 11χρονο και τον δ...
- Πιερία: Ελικόπτερο του Λιμενικού πέταξε χαμηλά στη...
- Πρίγκιπας Χάρι - Μέγκαν Μαρκλ: Ενώ θέλει να αφοσιω...
- Ισραήλ: Αυξάνει τον αριθμό των στρατιωτών που μπαί...
- Νέο Ηράκλειο: Η 16χρονη στο έδαφος, αστυνομικός κα...
- 20 κοινά χαρακτηριστικά που έχουν οι αναξιόπιστοι ...
- Φοιτητές πλαστογραφούσαν εισιτήρια του ΚΤΕΛ στη Φλ...
- Δέρμα: Το σύμπτωμα που «προδίδει» ότι το έντερο νοσεί
- Επιστήμονες εικάζουν ότι βρήκαν την Κιβωτό του Νώε...
- 💪 🎵 Zumba Music Mix 2023 | Nonstop Deep House Mu...
- Το ηλεκτρικό «enduro-κτήνος» που χρησιμοποιεί το ΝΑΤΟ
- Τα ρολόγια-αριστουργήματα του γερμανικού οίκου που...
- Πόλεμος στο Ισραήλ: «Αιφνιδιασμός» Γκουτέρες από τ...
- Καράτε: Παγκόσμιος πρωταθλητής ο Ξένος στη Βουδαπέστη
- Πήγαν να πουλήσουν 391 λίτρα λάδι ως «εξαιρετικά π...
- Πόλεμος στο Ισραήλ: Απάντηση της Τουρκίας στους Ισ...
- Η μη μεταδοτική δερματική νόσος που αυξάνει κατά 4...
- Αθλητής του χόκεϊ σκοτώθηκε σε αγώνα - Παγοπέδιλο ...
- Ερντογάν: Έβαλε τίτλους τέλους στην επανασύνδεση μ...
- Έχουν οι γάτες 7 ή 9 ζωές; Η αλήθεια πίσω από το μύθο
- Ο μυστήριος καρχαρίας που βρίσκεται στο βυθό μιας ...
- Συνελήφθη στην Ορεστιάδα αλλοδαπή που οδηγούσε κλε...
- Άμστερνταμ: Γυναίκα σε σεξ κλαμπ είπε ότι συνευρέθ...
- Τι είναι το σύνδρομο του μικρού σκύλου;
- Ερντογάν από Κωνσταντινούπολη: Το Ισραήλ είναι κατ...
- Αρτέμιδα: Άνδρας εκτός εαυτού έσπαγε τα τζάμια λεω...
- Γιατί οι γάτες που έχουν συγγένεια δεν θυμούνται μ...
- ► Σεπτεμβρίου (772)
- ► Φεβρουαρίου (1122)
- ► Ιανουαρίου (1018)
-
►
2022
(11200)
- ► Δεκεμβρίου (731)
- ► Σεπτεμβρίου (896)
- ► Φεβρουαρίου (960)
- ► Ιανουαρίου (1185)
-
►
2021
(17393)
- ► Δεκεμβρίου (1574)
- ► Σεπτεμβρίου (1499)
- ► Φεβρουαρίου (1454)
- ► Ιανουαρίου (1497)
-
►
2020
(23158)
- ► Δεκεμβρίου (1599)
- ► Σεπτεμβρίου (1967)
- ► Φεβρουαρίου (2081)
- ► Ιανουαρίου (2427)
-
►
2019
(23814)
- ► Δεκεμβρίου (2676)
- ► Σεπτεμβρίου (2114)
- ► Φεβρουαρίου (1615)
- ► Ιανουαρίου (1648)
-
►
2018
(16714)
- ► Δεκεμβρίου (1126)
- ► Σεπτεμβρίου (1200)
- ► Φεβρουαρίου (1946)
- ► Ιανουαρίου (1812)
-
►
2017
(7347)
- ► Δεκεμβρίου (1712)
- ► Σεπτεμβρίου (714)
- ► Φεβρουαρίου (134)
- ► Ιανουαρίου (174)
-
►
2016
(2893)
- ► Δεκεμβρίου (277)
- ► Σεπτεμβρίου (107)
- ► Φεβρουαρίου (375)
- ► Ιανουαρίου (524)
-
►
2015
(10911)
- ► Δεκεμβρίου (256)
- ► Σεπτεμβρίου (273)
- ► Φεβρουαρίου (1965)
- ► Ιανουαρίου (2523)
-
►
2014
(21554)
- ► Δεκεμβρίου (2811)
- ► Σεπτεμβρίου (1799)
- ► Φεβρουαρίου (1354)
- ► Ιανουαρίου (1501)
-
►
2013
(16071)
- ► Δεκεμβρίου (1318)
- ► Σεπτεμβρίου (1328)
- ► Φεβρουαρίου (1328)
- ► Ιανουαρίου (1141)
-
►
2012
(9024)
- ► Δεκεμβρίου (1035)
- ► Σεπτεμβρίου (520)
- ► Φεβρουαρίου (2)
- ► Ιανουαρίου (1)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου