Πέμπτη 28 Σεπτεμβρίου 2023

Smart

Smart ξεκινά μια νέα διαδρομή με εντελώς διαφορετική εικόνα και φιλοσοφία στοχεύοντας πλέον απευθείας στη mainstream αγορά της ηλεκτροκίνησης. Έπρεπε να περιμένουμε περίπου τέσσερα χρόνια από τότε που η κινέζικη Geely εξαγόρασε το 50% της smart και έγινε ισότιμος εταίρος με τη Mercedes-Benz. To smart #1 είναι ο πρώτος καρπός αυτής της συνεργασίας και σηματοδοτεί τη στροφή της smart προς μια εντελώς διαφορετική φιλοσοφία. Πολλοί παραδοσιακοί φίλοι της φίρμας βλέπουν με μεγάλο σκεπτικισμό αυτή την αλλαγή, όμως η αλήθεια είναι πως επιτέλους έχουμε ένα ηλεκτρικό smart με όλο το πακέτο ικανοτήτων που χρειάζεται ένα ολοκληρωμένο αυτοκίνητο.

Με μήκος κοντά στα 4,3 m, το smart #1 έχει αντίστοιχο μέγεθος με το MINI Countryman, έναν από τους βασικούς ανταγωνιστές, ενώ μοιράζεται με το Volvo EX30 την ίδια πλατφόρμα για ηλεκτρικά μοντέλα της Geely. Η σχεδιαστική ομάδα της Mercedes-Benz προσπάθησε με τολμηρά σχέδια και φωτεινά χρώματα να διατηρήσει το ανέμελο και νεανικό ύφος με το οποίο γνωρίσαμε τη smart.



Ομοίως, έχει διατηρηθεί κι ένα μέρος από το ύφος των τεχνικών προδιαγραφών, όπως ο τοποθετημένος στο πίσω μέρος κινητήρας που δίνει κίνηση στους πίσω τροχούς. Αυτό ισχύει στην περίπτωση των κανονικών εκδόσεων με μονό ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 272 PS και 343 Nm ροπής. Υπάρχει όμως και η έκδοση Brabus που προσθέτει έναν ακόμα ηλεκτροκινητήρα 156 PS και 200 Nm στον εμπρός άξονα, προσφέροντας τετρακίνηση αλλά και μια συνολική απόδοση 428 PS.


Φυσικά, τα παραπάνω σημαίνουν πως οι επιδόσεις εκτοξεύονται σε ένα εντελώς διαφορετικό επίπεδο σε σχέση με τα smart που γνωρίζαμε ως τώρα. Ακόμα και το βασικό μοντέλο επιταχύνει από στάση στα 100 km/h σε 6,7’’, όσο δηλαδή και το Fiesta ST. Οσο για το Brabus, η αντίστοιχη επίδοση είναι μόλις 3,9’’ πράγμα που σημαίνει πως μπορεί να παρενοχλήσει σοβαρά μια Lamborghini Urus.



Ευτυχώς, εντελώς διαφορετική σε σχέση με τα ως τώρα δεδομένα των ηλεκτρικών smart είναι και η εικόνα της αυτονομίας. Όλα τα smart #1 διαθέτουν μπαταρία 66 kWh που προσφέρει αυτονομία έως και 420 km στον κύκλο WLTP για τα πισωκίνητα μοντέλα και 400 km στο τετρακίνητο Brabus.





Η smart ισχυρίζεται ότι στο εσωτερικό του αποκλειστικά πεντάθυρου νέου μοντέλου της η ευρυχωρία είναι συγκρίσιμη με αυτή μιας E-Class. Ακούγεται υπερβολικό όμως οι ισχυρισμοί της έχουν βάση. Η καμπίνα είναι αρκετά φαρδιά, ενώ ακόμα και ένας υψηλόσωμος επιβάτης θα έχει μπόλικο αέρα για το κεφάλι και τα πόδια ακόμα και αν κάθεται πίσω από έναν αντίστοιχου μεγέθους οδηγό.



Η πρακτικότητα τονίζεται και από το συρόμενο πίσω κάθισμα που επιτρέπει τη διαμόρφωση του πορτμπαγκάζ μεταξύ 273-411 lt. Από εκεί και πέρα η ποιότητα του εσωτερικού προδιαθέτει θετικά με πλούσια στην αφή πλαστικά αλλά και συναρμογή που δίνει την αίσθηση στιβαρής κατασκευής.


Το σύστημα infotainment με οθόνη αφής 9,2” απαιτεί κάποια εξοικείωση στην αρχή, αλλά αποδεικνύεται αρκετά εύκολο στη χρήση μόλις συνηθίσετε τα γραφικά που θυμίζουν κάτι από ηλεκτρονικό παιχνίδι, έχοντας, μεταξύ άλλων, απεικόνιση μιας περιστρεφόμενης υδρογείου καθώς και το παιχνιδιάρικο άβαταρ αλεπούς που αντιπροσωπεύει το σύστημα φωνητικού ελέγχου.



Δεν υπάρχει, ωστόσο, υποστήριξη των Android Auto και Apple CarPlay, τα οποία θα προστεθούν μελλοντικά με την μορφή αναβάθμισης λογισμικού. Tο σύστημα head-up display σε όλα τα μοντέλα, εκτός από τη βασική έκδοση Pro+, αντισταθμίζει εν μέρει το μικρό μέγεθος του ψηφιακού πίνακα οργάνων με τις αρκετά λιτές ενδείξεις.

Στον δρόμο η κανονική έκδοση με τον μονό κινητήρα κάνει σαφές ότι προσανατολίζεται περισσότερο στην ευκολία και την άνεση. Σε αστικό περιβάλλον το smart #1 είναι ευχάριστο, παραπάνω από σβέλτο και ιδιαίτερα ξεκούραστο έχοντας ως βασικό στοιχείο την ποιοτική κύλιση και την αρκετά ενδοτική ανάρτηση που δείχνει κάπως ξερή μόνο σε πολύ έντονες ανωμαλίες.



Το τιμόνι είναι καλοζυγισμένο και περνά αρκετή πληροφορία, οι κλίσεις του αμαξώματος είναι σχετικά τονισμένες, ωστόσο η πρόσφυση της σχετικά ελαφριάς μούρης είναι ικανοποιητική ακόμα και πιέζοντας μέσα στη στροφή. Είναι λοιπόν ευχάριστο και αποτελεσματικό, όμως όταν η πίεση και η ταχύτητα ανέβουν αποκαλύπτεται το βάρος (που πλησιάζει τα 1.800 kg), θυμίζοντας ότι μιλάμε για ένα κυρίως χρηστικό ηλεκτρικό crossover.

Και το Brabus των 428 PS;
Μέσα στην πόλη ή και έξω από αυτή, σε τυπικές συνθήκες οδήγησης, είναι δύσκολο να καταλάβεις τη διαφορά από την απλή έκδοση. Ωστόσο, δεν χρειάζεται να ενεργοποιήσεις το πρόγραμμα Brabus -που απελευθερώνει την πλήρη ισχύ και τονίζει το βάρος του τιμονιού- για να διαπιστώσεις τις καταιγιστικές επιδόσεις, ενώ η τετρακίνηση κάνει τη διαφορά σε συνθήκες μέτριας πρόσφυσης.



Οι πιο σφιχτές ρυθμίσεις της ανάρτησης δεν καταφέρνουν όμως να δώσουν το νεύρο και την ακρίβεια που απαιτείται σε ένα αυτοκίνητο με πιο σπορ ύφος. Ο έλεγχος του αμαξώματος έχει κάποια ασάφεια όταν η πίεση αυξηθεί, ενώ το πεντάλ φρένου με τη μεγάλη διαδρομή και τη μέτρια αίσθηση δεν εμπνέει για γρήγορη οδήγηση.

Προφανώς, λοιπόν η απλή πισωκίνητη έκδοση του smart #1 είναι όχι μόνο η πιο προσιτή αλλά και η πιο εύστοχη. Σε κάθε περίπτωση το smart #1 αποτελεί μια έξυπνη και ελκυστική προσθήκη στην ηλεκτρική κατηγορία εστιάζοντας με επιτυχία στην άνεση και τη χρηστικότητα μέσα από το πρίσμα μιας μοντέρνας διάθεσης.


KEY TECH

Όλες οι εκδόσεις του smart #1 θα έχουν δυνατότητα ταχυφόρτισης DC έως και 150 kW, κάτι που σημαίνει πως η διάρκεια φόρτισης 10%-80% θα είναι κάτω από 30 λεπτά. Αντίστοιχα ο on-board φορτιστής των 22 kW θα επιτρέπει τη φόρτιση με παροχή AC αντίστοιχης ισχύος σε λιγότερο από τρεις ώρες, ενώ σε ένα τυπικό wallbox των 7,4 kW μια πλήρης φόρτιση θα μπορεί να ολοκληρωθεί σε περίπου 7,5 ώρες.



TECH – smart #1
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: ΜΟΝΟΣ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ, 272 PS, 343 Nm
ΜΠΑΤΑΡΙΑ: ΙΟΝΤΩΝ ΛΙΘΙΟΥ 66 kWh
ΚΙΒΩΤΙΟ: ΑΥΤΟΜΑΤΟ ΜΟΝΗΣ ΣΧΕΣΗΣ
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΠΙΣΩ ΤΡΟΧΟΥΣ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΓΟΝΑΤΑ MACPHERSON (Ε), ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ (Π)
0-100 KM/H: 6,7”
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 180 km/h
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 17,4 kWh/100 km (WLTP)
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ: 420 km (WLTP)
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 4.270/1.822/1.636 mm
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.750 mm
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 273-411 lt
ΒΑΡΟΣ: 1.788 kg
ΤΙΜΗ: Αναμένεται

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου