Δευτέρα 29 Ιουνίου 2020

H ακτιβίστρια για τα γυναικεία δικαιώματα, Jaha Dukureh είναι το νέο πρόσωπο της L’Oréal Paris


Και μας μιλάει αποκλειστικά για την ενδυνάμωση των γυναικών, την κλειτοριδεκτομή, και την πραγματική ομορφιά.
Εδώ και πάρα πολλά χρόνια η L’Oréal Paris στηρίζει τις γυναίκες παγκοσμίως μέσα από θεσμούς και ενέργειες που βοηθούν έμπρακτα τις ευάλωτες ομάδες. Η επιλογή της Jaha Dukureh ως το νέο πρόσωπο της μάρκας δεν ήταν έκπληξη. Πρόκειται για μια παγκοσμίως γνωστή ακτιβίστρια που μάχεται για τα δικαιώματα των γυναικών. Γεννημένη στη Γκάμπια, υποβάλλεται σε κλειτοριδεκτομή όταν είναι μόλις μιας εβδομάδας βρέφος ενώ στα 15 χάνει την μητέρα της και την στέλνουν αναγκαστικά στη Νέα Υόρκη τα παντρευτεί έναν πολύ μεγαλύτερο άντρα. Δύο χρόνια αργότερα διαλύει τον γάμο, παίρνει το πτυχίο της και στα 24 ιδρύει τον οργανισμό “Safe Hands for Girls” δουλεύοντας για το κίνημα ενάντια στο FGM (Female Genital Mutilation) που σημαίνει ακρωτηριασμός γυναικείων γεννητικών οργάνων αλλά και κατά των γάμων ανήλικων κοριτσιών. Από τότε, τα κατορθώματά της είναι αμέτρητα. Το 2016 μπήκε στη λίστα του περιοδικού Time με τους 100 ανθρώπους με την μεγαλύτερη επιρροή στον πλανήτη, προτάθηκε για το Νόμπελ Ειρήνης το 2018 ενώ σήμερα είναι Πρέσβειρα Καλής Θέλησης των Ηνωμένων Εθνών. Η ένταξη της στην οικογένεια της L’Oréal Paris, ενός brand ομορφιάς, ήρθε σε συνδυασμό με την στήριξη της μάρκας στον αγώνα της ίδιας για την υπεράσπιση των δικαιωμάτων των γυναικών.
Είσαι ένα παγκόσμιο πρότυπο για τη γυναικεία ενδυνάμωση μέσα από τον αγώνα σου να δώσεις τέλος στο FGM (Female Genital Mutilation που σημαίνει ακρωτηριασμός γυναικείων γεννητικών οργάνων) με τον δικό σου οργανισμό “Safe Hands for Girls”. Τι θα έλεγες στις γυναίκες που θέλουν να φέρουν μια αλλαγή στην κοινωνία;
Κάποιες φορές δεν συνειδητοποιούμε τον αντίκτυπο που μπορεί να έχουμε, μέχρι να προσπαθήσουμε. Όταν ξεκίνησα το “Safe Hands for Girls” δεν είχα ιδέα ότι θα καταφέρω να φτάσω τόσο μακριά. Επτά χρόνια μετά, έχουμε φτάσει εκατομμύρια ανθρώπους και έχουμε αγγίξει πολλές ζωές σε όλο τον κόσμο. Επειδή ήθελα να φέρω την αλλαγή στην οικογένειά μου κατέληξα να αλλάζω τον κόσμο. Αν θες να κάνεις κάτι μην χρονοτριβείς, πολλοί μπορεί να μην πιστέψουν σε σένα στην αρχή αλλά τελικά οι άνθρωποι θα καταλάβουν. Όλοι θέλουν να είναι στη σωστή πλευρά της ιστορίας.
Τι πρέπει να κάνουμε για να γίνουν οι νεαρές γυναίκες του σήμερα εκείνες που θα διδάξουν και θα είναι πρότυπα δύναμης του αύριο;
Πάντα λέω στην ομάδα μου και στους νεαρούς εθελοντές μας ότι δεν είμαστε ηγέτες του αύριο αλλά ηγέτες του σήμερα. Έχω μια κόρη και μικρότερες αδερφές που δεν χρειάζεται να κοιτάξουν μακριά για πρότυπα. Έχουν κάποιον να θέλουν να μοιάσουν που δείχνει και ακούγεται σαν αυτές.
Μετά από τόσα κινήματα ενδυνάμωσης γυναικών που ταρακούνησαν τα πράγματα στο παρελθόν ένα ισχυρό ρεύμα έχει δημιουργηθεί. Τι πιστεύεις για αυτό;
Είναι η σωστή ποσότητα αυθάδειας που χρειαζόταν ο κόσμος. Το χρειαζόμασταν αυτό για να θεραπευτούμε και να προχωρήσουμε.
Ποιο είναι το μότο της ζωής σου;
Προσπαθώ πάντα. Αν αποτύχω θα αποτύχω αλλά αν δεν προσπαθήσω δεν θα μάθω ποτέ.
Πες μας κάτι που κανείς δεν θα μπορούσε να μαντέψει για εσένα;
Ότι είμαι ευάλωτη. Όταν οι άνθρωποι με βλέπουν, βλέπουν δύναμη, αλλά είμαι ίσως ένα από τα πιο ευάλωτα άτομα που ξέρω. Μπορώ επίσης να γίνω και πολύ σεξουαλική. Επειδή έχω υποστεί κλειτοριδεκτομή, πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι το σεξ είναι εκτός της εξίσωσης στη ζωή μου.Αλλά στην πραγματικότητα ισχύει ακριβώς το αντίθετό.
Τι σημαίνει φεμινισμός για σένα;
Φεμινισμός είναι για μένα η ικανότητα να είμαι όποιος θέλω εγώ, χωρίς κοινωνικούς και οικονομικούς περιορισμούς, τους οποίους οι γυναίκες συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν. Ο φεμινισμός έχει να κάνει με την ελευθερία και την επιλογή.
Τι σε βοήθησε να δομήσεις το δικό σου σύστημα αξιών;
Υπήρξαν πολλά πράγματα που συνέβησαν σε μένα σε μικρή ηλικία και από τότε κατάλαβα ότι δεν είχα τίποτα στη ζωή μου πέρα από την αυτοεκτίμησή μου και τον εαυτό μου. Δεν είχα άλλη επιλογή, παρά να πιστέψω στον εαυτό μου, να διεκδικήσω πράγματα για μένα και να υψώσω τη φωνή μου και για τους άλλους.
Ποια θα ήταν η συμβουλή σου στις γυναίκες που παλεύουν με θέματα αυτοεκτίμησης;
Είναι εξαιρετικά σημαντικό για αυτές να καταλάβουν ότι η αξία τους δεν έχει να κάνει με το πως τις βλέπουν ή πως αισθάνονται για αυτές οι άλλοι αλλά με το πως αισθάνονται εκείνες με τον ίδιο τους τον εαυτό. Είμαστε όλοι μοναδικοί με τα προτερήματα μας και τις ικανότητές μας. Η μοναδικότητα αυτή είναι που μας κάνει να λάμπουμε, αυτή είναι το πλεονέκτημά μας.
Ένιωσες ποτέ πίεση να συμμορφωθείς με τις απαιτήσεις της κοινωνίας;
Όλη μου τη ζωή! Από μικρή ηλικία όλοι μου έλεγαν ότι είμαι διαφορετική από τις αδερφές μου και ότι θα έπρεπε να προσπαθήσω να τους μοιάσω. Ότι μιλάω πολύ, ότι είμαι πολύ γενναία ότι θα έπρεπε να είμαι πιο θηλυκή. Πάντα ένιωθα σαν το μαύρο πρόβατο της οικογένειάς μου αλλά με κάποιο τρόπο αυτό το μαύρο πρόβατο κατέληξε να αλλάζει τον κόσμο.
Είσαι το νέο πρόσωπο της L’Oréal Paris. Πώς αισθάνεσαι;
Είναι ένα μαγικό συναίσθημα που δεν μπορώ να περιγράψω. Νιώθω δύναμη και αυτοεκτίμηση.
Τι σημαίνει για σένα το εμβληματικό tagline «Γιατί μου Αξίζει»;
Το tagline αποτελεί βασικό λόγο για να συμμετέχω στην οικογένεια της L’Oréal Paris. Κορίτσια σαν και εμένα δεν τα καταφέρνουν τόσο καλά και με αυτό το tagline η L’Oréal Paris αποδεικνύει ότι όλοι αξίζουμε, ανεξαρτήτως του background μας και των όσων έχουμε περάσει.
Τώρα που έγινες μέλος της οικογένειας L’Oréal Paris, τι πιστεύεις σχετικά με το brand;
Νομίζω ότι η L’Oréal Paris έχει αποδείξει σε όλους ότι είναι ένα brand που ειλικρινά πιστεύει στην δυναμική των γυναικών, ως ανθρώπων. Είναι το brand που με πρόσεξε, όταν ούτε εγώ η ίδια πρόσεχα τον εαυτό μου. Ξέρω πόσο δυνατή είμαι και ξέρω πόσο όμορφη είμαι αλλά δεν είχα φανταστεί ποτέ τον εαυτό μου ως spokesperson του μεγαλύτερου brand καλλυντικών στον κόσμο.
Ως εκπρόσωπος του brand, τι θα ήθελες να μεταδόσεις στον κόσμο;
Θέλω ο κόσμος να ξέρει ότι μπορεί να γίνει οτιδήποτε θελήσει. Οι περιστάσεις που βιώνεις δεν ορίζουν σε καμία περίπτωση ποιος μπορείς να γίνεις και τι μπορείς να επιτύχεις.
Και στη νέα γενιά που σε παρακολουθεί;
Στη νέα γενιά, θέλω να πω αν πιστεύει σε κάτι πολύ να μην τα παρατήσει. Ακολούθησε την καρδιά σου και θα είσαι στην σωστή πλευρά της ιστορίας. Έχουμε κληρονομήσει πολλά προβλήματα από το παρελθόν και το μόνο που θέλουμε να διασφαλίσουμε είναι ότι ο κόσμος που αφήνουμε πίσω μας είναι καλύτερος από αυτόν που μας δόθηκε.
Ποια γυναίκα σε εμπνέει και σου δίνει δύναμη; Υπάρχει κάποια τέτοια γυναίκα spokesperson της L’Oréal Paris;
Η μαμά μου είναι η έμπνευσή μου και ο λόγος που είμαι αυτή που είμαι. Η Eva Longoria, είναι η έμπνευσή μου στην οικογένεια της L’Oréal Paris.
Είχες διακριθεί ως “L’Oréal Paris Women of Worth” το 2015. Τι αντίκτυπο είχε αυτή η διάκριση στις δραστηριότητές σου;
Το βραβείο “Woman of Worth” ήταν το πρώτο που έλαβα ποτέ για τη δουλειά μου. Μετά από αυτό, ο κόσμος πρόσεχε περισσότερο ποια ήμουν και τι έκανα. Στη συνέχεια, ήμουν ένα από τα 100 πιο influential άτομα του περιοδικού Time παγκοσμίως καθώς και υποψήφια για Βραβείο Ειρήνης Nobel. Κατάφερα να αγγίξω εκατομμύρια ανθρώπους στην Αφρική και όλο τον κόσμο μόνο και μόνο επειδή μου προσέφεραν ένα βήμα, όταν κανένας δεν ήξερε καν ποια είμαι.
Η L’Oréal Paris σε συνεργασία με την IPSOS έκαναν μια διεθνή έρευνα και διαπίστωσαν ότι το 78% των γυναικών έχει βιώσει σεξουαλική κακοποίηση σε δημόσια μέρη. Αυτό σημαίνει πρακτικά οι 4 στις 5 γυναίκες. Σε εκπλήσσουν αυτά τα νούμερα;
Όχι, δεν εκπλήσσομαι καθώς δουλεύω με λαϊκές κοινότητες και βλέπω τους φόβους που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες σε καθημερινή βάση. Η βία βάσει φύλου αναφέρεται πια σε πάρα πολλές κοινωνίες και για αυτόν τον λόγο η υπεράσπιση είναι εξαιρετικά σημαντική και σπάει την κουλτούρα της σιωπής γύρω από τέτοια θέματα.
Φέτος, η L’Oréal Paris λανσάρει ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης, το stand up, το οποίο βοηθά τους ανθρώπους να αγωνιστούν ενάντια στην σεξουαλική παρενόχληση όταν βλέπουν να συμβαίνει. Πιστεύεις ότι είναι σημαντικό να το στηρίξουμε αυτό;
Φυσικά, και μπορώ ακόμα να βοηθήσω να διοργανωθούν κάποια από αυτά τα trainings. Είναι στα αλήθεια αναγκαίο.
Πόσο ανήσυχη νιώθεις σχετικά με την κλιματική αλλαγή;
Το περιβάλλον μας είναι ένα σημαντικό κομμάτι της καθημερινότητάς μας και της βιωσιμότητας. Το συγκεκριμένο θέμα με απασχολεί πολύ.
Πιστεύεις ότι η υπερθέρμανση του πλανήτη έχει κάποια επίπτωση στις φυλετικές διακρίσεις, πολύ περισσότερο δε σε κάποιες αγροτικές περιοχές;
Φυσικά, πολλές γυναίκες σε κάποιες κοινωνίες βασίζονται αποκλειστικά στο περιβάλλον όχι μόνο για να ταΐσουν την οικογένειά τους αλλά και για να βγάλουν τα προς το ζην. Με το να θέτουμε το περιβάλλον σε κίνδυνο, θέτουμε τις γυναίκες αντιμέτωπες με τις επιπτώσεις αυτού. Δεν μπορούμε να έχουμε κλιματική δικαιοσύνη χωρίς ισότητα μεταξύ των φύλων.
Έχεις ποτέ αισθανθεί ότι σε πιέζουν να συμμορφωθείς με τα mainstream πρότυπα ομορφιάς;
Μεγαλώνοντας, ήθελα πάντα να αλλάξω τα μαλλιά και τα μάτια μου, εξαιτίας όλων όσων έβλεπα στην τηλεόραση ως όμορφα. Μου πήρε στα αλήθεια πολύ χρόνο να αγαπήσω και να αποδεχτώ τον εαυτό μου, ακριβώς όπως είμαι.
Τι σε κάνει να αισθάνεσαι όμορφη;
Τα ρούχα μου, γιατί εκπροσωπούν την ήπειρο που λατρεύω. Την Αφρική μου.
Τι ρόλο παίζουν τα προϊόντα ομορφιάς και η προσωπική φροντίδα στη ζωή σου;
Λατρεύω το makeup αλλά επειδή περιστασιακά ταλαιπωρούμαι από ακμή, συνηθίζω να χρησιμοποιώ μάσκες και scrubs στη ρουτίνα περιποίησης της επιδερμίδας μου.
Είσαι το νέο πρόσωπο του Color Riche και συχνά πειραματίζεσαι με looks που περιλαμβάνουν έντονα χείλη. Σου προσφέρει αυτό αυτοπεποίθηση;
Ναι, αυτό με γεμίζει αυτοπεποίθηση! Όταν ξεκίνησα την ακτιβιστική μου δράση συνήθιζα να φοράω έντονο κόκκινο χρώμα κραγιόν γιατί δεν ήθελα οι άλλοι να με λυπούνται. Το κραγιόν μου σηματοδοτούσε το θάρρος και το θράσος μου!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου