Πέμπτη 2 Μαΐου 2019

Skoda μέσα στην ιστορία!


Οι προβολείς του αυτοκινήτου είναι ένα βασικό στοιχείο ασφάλειας αλλά και design και φέρουν πλέον τεχνολογίες ανήκουστες μέχρι πριν από μερικά χρόνια.
Πώς φτάσαμε όμως εδώ σήμερα; Η Skoda μας δίνει τα… φώτα της και μας εξηγεί την εξέλιξή τους στο πέρασμα του χρόνου μέσα από τις δικές της εφαρμογές.

Τι να πει κανείς για τους προβολείς των αυτοκινήτων μας; Λίγα και πολλά. Ο ρόλος που παίζουν στην ασφάλεια μας δεν χωρά κουβέντα. Πολλή συζήτηση όμως μπορεί να γίνει για την εξέλιξη και την τεχνολογία των προβολέων, με τους πραγματικούς λάτρεις του αυτοκινήτου να μπορούν να περάσουν ώρες ολόκληρες συζητώντας και συγκρίνοντας το design τους… Η εξέλιξή τους στο πέρασμα του χρόνου είναι το ίδιο εντυπωσιακή με εκείνη του αυτοκινήτου γενικότερα, αν και στις απαρχές των τεσσάρων τροχών οι προβολείς δεν ήταν καν… υποχρεωτικοί! Ας δούμε όμως πως φτάσαμε στα σημερινά εντυπωσιακά παραδείγματα που βλέπουμε στα σύγχρονα αυτοκίνητα με την βοήθεια της Skoda.

1906: Οι προβολείς ως… έξτρα στοιχείο εξοπλισμού



Μπορεί στις ημέρες μας να ακούγεται απίστευτο, κι όμως, στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα, οι προβολείς αλλά και τα φωτιστικά σώματα των αυτοκινήτων δεν ήταν υποχρεωτικά στα αυτοκίνητα από την νομοθεσία. Ο αριθμός τους βλέπετε ήταν ακόμη πολύ μικρός, οι ταχύτητες που ανέπτυσσαν ήταν πολύ μικρές και για την κυκλοφορία τους ίσχυε σε γενικές γραμμές ότι και για τα… κάρα. Οι πρώτες λάμπες τοποθετούνταν ως έξτρα εξοπλισμός, όπως σε αυτό το Laurn & Klement του 1096, ήταν κυρίως λάμπες ασετυλίνης (η φλόγα τους ήταν πιο ανθεκτική στον αέρα και την βροχή) και πρωταρχικός τους σκοπός δεν ήταν να φωτίζουν τον δρόμο αλλά να κάνουν αντιληπτό το όχημα από τους άλλους κατά την κίνηση του τη νύχτα.

1929: Η εμφάνισή του ηλεκτρισμού



Οι προβολείς που χρησιμοποιούσαν ηλεκτρισμό άρχισαν να κάνουν ευρύτερα την εμφάνισή τους στα αυτοκίνητα στις αρχές της 10ετίας του 20′ και σαν στάνταρ εξοπλισμός. Μέχρι τότε οι ηλεκτρικές λάμπες είχαν αυξήσει την διάρκεια ζωής τους και είχαν γίνει αρκετά ανθεκτικές στην καταπόνηση, ενώ παράλληλα τα δυναμό είχαν μικρύνει αρκετά σε διαστάσεις και ήταν πλέον και αρκετά δυνατά για να τους τροφοδοτήσουν με το απαραίτητο ρεύμα. Στα πολυτελή αυτοκίνητα υπήρχε και η χειροκίνητη επιλογή μεταξύ μικρής και μεγάλης σκάλας, όπως βλέπουμε και στο Laurin & Klement Skoda 110 του 1929.

1937: Η εξέλιξη του design



Οι παραλλαγές στο design δεν σταματούσαν εκεί φυσικά -η νομοθεσία και οι προδιαγραφές βρίσκονταν ακόμη σε βρεφικό στάδιο- και είδαμε ακόμη και προβολείς “κρυμμένους” πίσω από διακοσμητικές γρίλιες, με το Skoda Popular Monte Carlo του 1937 -το μοναδικό στην ιστορία των Τσέχων με τέτοιας σχεδίασης προβολείς- να αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα.

1960: Με μικρή και μεγάλη σκάλα



Βρισκόμαστε στην δεκαετία του 60′ και οι προβολείς με μικρή και μεγάλη σκάλα έχουν πλέον διαδοθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό στους τέσσερις τροχούς. Στο Skoda Octavia του 1960 μάλιστα η επιλογή μεταξύ της μικρής και της μεγάλης σκάλας γινόταν με αντισυμβατικό τρόπο για τα σημερινά δεδομένα αφού ο οδηγός επέλεγε μεταξύ των δύο μέσω κουμπιού που βρισκόταν στο… πάτωμα του αυτοκινήτου, αριστερά από το πεντάλ του συμπλέκτη. Αυτή την περίοδο κάνουν την εμφάνισή τους για πρώτη φορά και οι λάμπες αλογόνου για χρήση σε αυτοκίνητα προσφέροντας έτσι περισσότερη ισχύ και ακόμη υψηλότερα επίπεδα ασφάλειας.

1985: Η ενσωμάτωση στο design



Το μοντέλο 125 ήταν το πρώτο αυτοκίνητο της Skoda που έφερε μεγάλους τετράγωνους προβολείς οι οποίοι αντικατέστησαν τους προηγούμενους οβάλ και στρογγυλούς προβολείς της εταιρίας, με την σχεδίασή τους να ενσωματώνεται παράλληλα σε εκείνη του εμπρός μέρους και να παίζει καθοριστικό ρόλο για την “ταυτότητα” του. Τα φλας μετακομίζουν επίσης στις άκρες κοντά στους προβολείς από τον προφυλακτήρα που βρίσκονταν πριν.

2001: Οι Xenon στο προσκήνιο



Οι προβολείς xenon έχουν ξεχωρίσει για τα καλά σε σχέση με τους συμβατικούς προβολείς με λάμπες πυρακτώσεως προσφέροντας πιο ισχυρή δέσμη φωτός. Οι πρώτοι bi-xenon προβολείς της Skoda έκαναν την εμφάνιση τους το 2001, στο πρώτο Superb, ως έξτρα εξοπλισμός. Ανάμεσα στα στοιχεία που έφεραν και τους έκαναν να ξεχωρίζουν ήταν η δυνατότητα αυτόματης ρύθμισης του ύψους της δέσμης αλλά και τα πτυσσόμενα μπεκ για τον καθαρισμό τους.

2013: Η εποχή των LED



Τα επόμενα χρόνια είδαν την τεχνολογία των LED να μπαίνει για τα καλά στη ζωή μας και να διαδίδεται ακόμη περισσότερο ως εφαρμογή ανάμεσα στους κατασκευαστές. Τα LED προσφέρουν σημαντικά χαμηλότερη κατανάλωση ρεύματος, ενώ δίνουν και σημαντική ελευθερία στους κατασκευαστές αναφορικά με την σχεδίαση του προβολέα. Τα LED παρουσιάστηκαν σε μοντέλο της Skoda για πρώτη φορά το 2009 στο προφυλακτήρα της Octavia RS, ως ανεξάρτητο φωτιστικό σώμα. Το 2012-2013 ενσωματώθηκαν στην σχεδίαση του κύριου προβολέα με την Octavia να αποτελεί τον πρώτο αποδέκτη αυτού του χαρακτηριστικού.

2018: Η εξέλιξη δεν σταματά



Από τις λάμπες ασετυλίνης, στα ηλεκτρικά φώτα και από τις λάμπες πυρακτώσεως, στις αλογόνου και μετέπειτα στις xenon. Τα LED ήρθαν ως φυσική εξέλιξη θα έλεγε κανείς για να βελτιώσουν συνολικά την απόδοση αλλά και την ασφάλεια που προσφέρουν σε οδηγό και άλλους χρήστες του δρόμου. Τα φώτα του Skoda Karoq για παράδειγμα φέρουν αυτόματη λειτουργία επιλογής μεταξύ μικρής και μεγάλης σκάλας, ώστε να φωτίζεται σωστά ο δρόμος, αλλά και να μην τυφλώνουν τους οδηγούς άλλων αυτοκινήτων που κινούνται μπροστά ή στο αντίθετο ρεύμα. Οι προβολείς έχουν εξελιχθεί σε απίστευτο βαθμό, ειδικά την τελευταία 10ετία και όπως όλα δείχνουν έχουμε να δούμε πολλά ακόμη τα χρόνια που έρχονται με τις εφαρμογές να γίνονται ακόμη πιο εντυπωσιακές στους τομείς του στιλ και φυσικά της ασφάλειας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου