Η πιθανή συγχώνευση FCA-Renault, όπως σχεδόν κάθε πιθανή συνεργασία κατασκευαστών
αυτοκινήτων, είχε μελετηθεί κάποια χρόνια πριν από τους οικονομικούς συμβούλους. Ωστόσο, οι εύθραυστες (όχι καλές) σχέσεις μεταξύ Ghosn και Marchionne έκαναν αδύνατες τις εποικοδομητικές συνομιλίες οι οποίες σταμάτησαν εντελώς μετά από τον ξαφνικό θάνατο του Marchionne τον περασμένο Ιούλιο, σύμφωνα με τραπεζικές πηγές.
Οι διεργασίες για την ολοκλήρωση της συμφωνίας μπορεί να διαρκέσουν περισσότερο από ένα χρόνο για να ολοκληρωθούν, σύμφωνα με επιστολή του διευθύνοντα συμβούλου της FCA, Mike Manley προς τους υπαλλήλους της FCA (τη Δευτέρα 27/5).
Το νέο τοπίο και ο νέος αρχηγός
Οι δύο εταιρίες θα περάσουν σε μία «μεταμορφωτική συγχώνευση», που θα αλλάξει το χάρτη τους (και όπως αυτές ελπίζουν) και αυτόν της αυτοκινητοβιομηχανίας. Η συμφωνία θα δημιουργήσει μια νέα εταιρία διαχείρισης (αξίας πέντε δισεκατομμυρίων ευρώ σε ετήσια βάση) με ισχυρή παρουσία στις βασικές αγορές (Ευρώπη) και τις νέες τεχνολογίες. Σύμφωνα με τις πρώτες δηλώσεις : «Η γκάμα των εμπορικών σημάτων (οι μάρκες) θα καλύπτουν όλο το φάσμα από τα μοντέλα μαζικής παραγωγής ως τα πολυτελή».
Η συγχώνευση θα δομηθεί ως ιδιοκτησία 50-50 (FCA Group Renault) μέσω μιας ολλανδικής εταιρείας, διαχείρισης μετοχών η οποία θα δώσει στους επενδυτές της Renault έμμεση πριμοδότηση περίπου 10%. Μετά την καταβολή ειδικού μερίσματος (ύψους 2,5 δισεκατομμυρίων ευρώ) στους μετόχους της FCA, οι κάτοχοι των μετοχών των δύο μερών θα λάβουν το 50 τοις εκατό του χαρτοφυλακίου της νέας εταιρίας σε νέο απόθεμα.
Η Exor, εταιρία την οποία έχει ιδρύσει η οικογένεια Agnelli για να διαχειρίζεται τις μετοχές της θα γίνει ο μοναδικός μεγαλομέτοχος ανάμεσα στους δύο. Η νέα εταιρεία θα έχει πρόεδρο τον John Elkann, επικεφαλής της οικογένειας Agnelli, ο οποίος ελέγχει το 29% της FCA, αναφέρουν πληροφορίες από οικονομικά sites της Ιταλίας, ενώ τα αντίστοιχα γαλλικά αναφέρουν ως διευθυντή τον τωρινό πρόεδρο της Renault Jean-Dominique Senard.
Η Renault και η FCA είχαν συνδυασμένη χρηματιστηριακή αξία (ως την Παρασκευή 24 Μαΐου) 32,6 δισ. ευρώ. Οι μετοχές της Fiat Chrysler στο Μιλάνο μόλις έγινε γνωστή, η πρόθεση συνεργασίας, σημείωσαν άνοδο 19%, ενώ αυτές της Renault 17%.
Η Renault και η FCA παρήγαγαν περίπου 8,7 εκατομμύρια αυτοκίνητα πέρυσι, τόσα όσα η Hyundai και η General Motors. Όμως εξακολουθούν να είναι πίσω από τις δύο μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες παγκοσμίως, τον όμιλο Volkswagen και την Toyota, οι οποίες έκλεισαν το έτος με παραγωγή 10 εκατομμύρια οχήματα. Η υπάρχουσα συμμαχία της Renault, συμπεριλαμβανομένης της παραγωγής των εταίρων Nissan και Mitsubishi, έφτασε επίσης αυτό τον αριθμό.
Η συγχώνευση θα επιτρέψει στη Renault να έχει πρόσβαση στην αγορά της Βόρειας Αμερικής, ενώ η FCA θα αποκτήσει μεγαλύτερη επιρροή στη Ρωσία. Θυμίζουμε πως αυτή είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας με τη μονάδα AvtoVAZ που κατασκευάζει τα Lada.
Οι πολιτικοί παράγοντες
Το σχέδιο συγχώνευσης μπορεί να αντιμετωπίσει πολιτικά αλλά και εργατικά εμπόδια στην Ιταλία, και ενδεχομένως και στη Γαλλία. Τα περισσότερα από τα ευρωπαϊκά εργοστάσια της FCA λειτουργούν κάτω από το 50% των δυνατοτήτων τους. Η FCA ανέφερε ότι η προγραμματισμένη εξοικονόμηση κόστους δεν θα περιλαμβάνει κλείσιμο εργοστασίων.
«Η Renault και η Fiat ψάχνουν για ασφαλέστερο έδαφος να ελιχθούν ισχυροποιώντας παράλληλα την θέση τους και αυτό δεν είναι κακή ιδέα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες μαζικής παραγωγής», δήλωσε ο αναλυτής της Bankhaus Metzler, Juergen Pieper και πρόσθεσε: «Η εκτέλεση της συμφωνίας είναι ένα σημαντικό εμπόδιο. Αλλά θεωρητικά, αυτή η πρόταση φαίνεται καλή».
Η γαλλική κυβέρνηση, ο μεγαλύτερος μέτοχος της Renault με μερίδιο 15%, υποστηρίζει την συγχώνευση, αλλά θα χρειαστεί να δει περισσότερες λεπτομέρειες, δήλωσε τη Δευτέρα η κύρια εκπρόσωπος της. Η Γαλλία θα είναι «ιδιαίτερα προσεκτική όσον αφορά την απασχόληση», δήλωσε αξιωματούχος της κυβέρνησης, προσθέτοντας ότι οποιαδήποτε συμφωνία πρέπει να διασφαλίσει τη συμμαχία της Renault με τη Nissan.
Η ιταλική κυβέρνηση μπορεί επίσης να επιδιώξει συμμετοχή στη νέα εταιρία για να εξισορροπήσει τη συμμετοχή της Γαλλίας, δήλωσε τη Δευτέρα ένας νομοθέτης από το κυβερνών κόμμα.
Προβλέποντας τέτοιες εξελίξεις και θέλοντας να προλάβει επεμβάσεις, η FCA τόνισε στις ανακοινώσεις της πως θα υπάρξουν: «νέες ευκαιρίες απασχόλησης».
Τι θα γίνει με την Nissan;
Σε περίπτωση επίτευξης της συμφωνίας, η συγχώνευση, θα έχει επιπτώσεις στη 20ετή συμμαχία της Renault με την Nissan, η οποία αποδυναμώθηκε από την κρίση που δημιουργήθηκε με την σύλληψη του πρώην προέδρου Carlos Ghosn στα τέλη του περασμένου έτους. Η πρόταση για την συγχώνευση των δύο δεν περιλαμβάνει τη Nissan, επί είκοσι χρόνια συνεργάτη της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας ως κύριο μέτοχο, η οποία αρνήθηκε τις προτάσεις της Renault να συγχωνευθεί μαζί της σε μια δομή holding-company. Η Nissan, η οποία ανήκει στην Renault κατά 43,4%, θα κληθεί να διορίσει έναν διευθυντή στο 11μελές συμβούλιο της νέας συνδυασμένης εταιρείας, σύμφωνα με το σχέδιο που υποβλήθηκε τη Δευτέρα (27/5). Ως συνεργάτες της συμμαχίας, η Nissan και η θυγατρική της Mitsubishi θα επωφεληθούν από περίπου 1 δισ. Ευρώ σε ετήσια εξοικονόμηση από τη συγχώνευση, ανέφερε η FCA.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου