Φωτο από το χθεσινό αγώνα με τη Williams του Μάσα ανάποδα. Οι σπίθες προέρχονται από το μεταλλικό roll bar που τρίβεται στην άσφαλτο.Είναι κάποιες στιγμές που ο χρόνος σταματά όπως αυτή χτες στην εκκίνηση του Γερμανικού GP.Η επαφή του Μάσα με τον Μάγκνουσεν είχε ως αποτέλεσμα να βρεθεί η εμπρός αριστερή ρόδα της McLaren εμπρός από την πίσω δεξιά της Williams πριν την επαφή. Μια ρόδα ανέβηκε πάνω στην άλλη, η Williams ανατράπηκε και ο Μάσα βρέθηκε να βλέπει τον κόσμο ανάποδα για λίγο.
Για μια τέτοια στιγμή που σπανίζει μεν αλλά δεν αποκλείεται υπάρχει η βασική δομή προστασίας του οδηγού σύμφωνα με τις προδιαγραφές της FIA. Αυτή ορίζει πάνω από το κεφάλι του οδηγού όπως μπορείτε να δείτε και στο σχετικό σκίτσο να υπάρχει οπλισμός (roll bar) που αντέχει σε πλευρικό φορτίο 50ΚΝ, φορτίο στο διαμήκη άξονα 60kN (με φορά από μπρος προς τα πίσω) και κατακόρυφο φορτίο 90 90kN.
Αντίστοιχο φορτίο μπορεί να αντέξει και η δευτερεύουσα δομή. Επιπλέον οι διαστάσεις του κόκπιτ είναι τέτοιες που σε καμία περίπτωση ανατροπής το κράνος δεν θα έρθει σε επαφή με το οδόστρωμα ακόμη και αν υπάρχει κάποιο κερμπ ή άλλη ανομοιομορφία.
Ο Μάσα αποκλείεται να μην ήταν καλά δεμένος γιατί στους αγώνες οι πιλότοι χρησιμοποιούν τις ζώνες και για στήριξη από τα g, ειδικά στη στροφή 5 στο Χοκενχάιμ ξεπερνούν τα 5.2g οι φορτίσεις που ασκούνται κατά τη διάρκεια της πέδησης.
Ακόμη όμως και χωρίς να φοράει ζώνη δύσκολα θα μπορούσε να βγει ή να μετατοπιστεί από κει που ήταν ο Βραζιλιάνος καθότι το σώμα του είναι σχεδόν ξαπλωτό και πακτωμένο στο κόκπιτ.
Οι οδηγοί της F1 είναι σα μονομάχοι που φορούν πανοπλία μόνο που πρόκειται για την πιο ελαφριά – ανθεκτική πανοπλία που έχει κατασκευάσει ποτέ ο άνθρωπος.
Τούτων δοθέντων καλό είναι να θυμόμαστε πως όσο καλά κι αν είναι σχεδιασμένος από τον άνθρωπο ο παράγοντας ασφάλεια πάντα έρχεται η στιγμή που διαπιστώνουμε ότι κάτι μας έχει ξεφύγει. Μ' αυτό τον τρόπο άλλωστε βελτιωνόμαστε, η FIA μετά από κάθε τέτοιο ατύχημα προβαίνει σε ενδελεχείς αναλύσεις προσπαθώντας να βρει και να διορθώσει τις αδυναμίες στον τομέα της ασφάλειας. Δεν έχουμε καμία αμφιβολία ότι 40 χρόνια πριν ο Μάσα πιθανόν να είχε τραυματιστεί ή και σκοτωθεί.
Για μια τέτοια στιγμή που σπανίζει μεν αλλά δεν αποκλείεται υπάρχει η βασική δομή προστασίας του οδηγού σύμφωνα με τις προδιαγραφές της FIA. Αυτή ορίζει πάνω από το κεφάλι του οδηγού όπως μπορείτε να δείτε και στο σχετικό σκίτσο να υπάρχει οπλισμός (roll bar) που αντέχει σε πλευρικό φορτίο 50ΚΝ, φορτίο στο διαμήκη άξονα 60kN (με φορά από μπρος προς τα πίσω) και κατακόρυφο φορτίο 90 90kN.
Αντίστοιχο φορτίο μπορεί να αντέξει και η δευτερεύουσα δομή. Επιπλέον οι διαστάσεις του κόκπιτ είναι τέτοιες που σε καμία περίπτωση ανατροπής το κράνος δεν θα έρθει σε επαφή με το οδόστρωμα ακόμη και αν υπάρχει κάποιο κερμπ ή άλλη ανομοιομορφία.
Ο Μάσα αποκλείεται να μην ήταν καλά δεμένος γιατί στους αγώνες οι πιλότοι χρησιμοποιούν τις ζώνες και για στήριξη από τα g, ειδικά στη στροφή 5 στο Χοκενχάιμ ξεπερνούν τα 5.2g οι φορτίσεις που ασκούνται κατά τη διάρκεια της πέδησης.
Ακόμη όμως και χωρίς να φοράει ζώνη δύσκολα θα μπορούσε να βγει ή να μετατοπιστεί από κει που ήταν ο Βραζιλιάνος καθότι το σώμα του είναι σχεδόν ξαπλωτό και πακτωμένο στο κόκπιτ.
Οι οδηγοί της F1 είναι σα μονομάχοι που φορούν πανοπλία μόνο που πρόκειται για την πιο ελαφριά – ανθεκτική πανοπλία που έχει κατασκευάσει ποτέ ο άνθρωπος.
Τούτων δοθέντων καλό είναι να θυμόμαστε πως όσο καλά κι αν είναι σχεδιασμένος από τον άνθρωπο ο παράγοντας ασφάλεια πάντα έρχεται η στιγμή που διαπιστώνουμε ότι κάτι μας έχει ξεφύγει. Μ' αυτό τον τρόπο άλλωστε βελτιωνόμαστε, η FIA μετά από κάθε τέτοιο ατύχημα προβαίνει σε ενδελεχείς αναλύσεις προσπαθώντας να βρει και να διορθώσει τις αδυναμίες στον τομέα της ασφάλειας. Δεν έχουμε καμία αμφιβολία ότι 40 χρόνια πριν ο Μάσα πιθανόν να είχε τραυματιστεί ή και σκοτωθεί.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου