άλλες επιχειρήσεις.Νομική ντρίμπλα ετοιμάζει το υπουργείο Οικονομικών, καθώς έχει πέσει στα ρηχά το νομοσχέδιο για τον αιγιαλό. Στην ουσία, η κυβέρνηση σχεδιάζει να δώσει άφεση παρανομιών στους εκμεταλλευτές του αιγιαλού και των παραλιών, εφαρμόζοντας τη συνταγή που χρησιμοποίησε και στις ρυθμίσεις για τους ημιυπαίθριους και τα αυθαίρετα κτίσματα.
Αντί όμως να χρησιμοποιήσει τον όρο «τακτοποίηση» που αντικατέστησε τη «νομιμοποίηση» προκειμένου να ξεπεραστούν οι αντιρρήσεις του ΣτΕ για τα αυθαίρετα, στην περίπτωση του αιγιαλού φαίνεται πως επιλέγεται ως λύση η προσωρινή «αδειοδότηση» παράνομων κτισμάτων.
Το νομοσχέδιο, κατά πληροφορίες, έχει πάρει ήδη την έγκριση του υπουργού Οικονομικών Γκίκα Χαρδούβελη και παρά τις αντιδράσεις που έχουν ξεσπάσει στην κυβέρνηση δείχνουν έτοιμοι να σηκώσουν το γάντι, με το Μέγαρο Μαξίμου να σχεδιάζει γενική αντεπίθεση. Ωστόσο, παραμένει ασαφές πότε θα αποφασίσουν να το καταθέσουν στη Βουλή, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ προσπαθεί να αποτρέψει τη θεσμοθέτησή του από το Θερινό Τμήμα της.
Στο υπουργείο Οικονομικών οχυρώνονται πίσω από την άποψη ότι «το νομοσχέδιο δεν θίγει υφιστάμενες ρυθμίσεις για την περιβαλλοντική προστασία του αιγιαλού και της παραλίας, οι οποίες υπόκεινται στην αρμοδιότητα του ΥΠΕΚΑ».
Αδεια λειτουργίας
Ωστόσο έντονες αντιδράσεις έχει προκαλέσει η διάταξη που περιελήφθη στο προσχέδιο νόμου που δημοσιοποιήθηκε πριν από τρεις μήνες για την προστασία του αιγιαλού και της παραλίας και η οποία άναψε το πράσινο φως για τη νομιμοποίηση όλων των αυθαίρετων κατασκευών που βρίσκονται στην παραλιακή ζώνη.Πρόκειται για έργα που έχουν κατασκευαστεί χωρίς να υφίσταται απόφαση παραχώρησης της παράκτιας χρήσης, τα οποία τώρα οι επιχειρηματίες μπορούν να τα νομιμοποιήσουν πληρώνοντας το ανάλογο τίμημα στο κράτος, δηλαδή την αποζημίωση αυθαίρετης χρήσης. Για τις περιπτώσεις αυτές, λένε στο υπουργείο Οικονομικών, θα δίνεται άδεια λειτουργίας (όχι οριστική «νομιμοποίηση») για τα έργα και τις εγκαταστάσεις που κατασκευάστηκαν πριν από την ισχύ του υπό ψήφιση νόμου, υπό τις ίδιες προϋποθέσεις που απαιτούνται για την κατασκευή νέων έργων στον αιγιαλό, με κυριότερη εξ αυτών την περιβαλλοντική αδειοδότηση που εγκρίνεται με τους όρους και τους κανόνες που υπόκεινται στην αρμοδιότητα του ΥΠΕΚΑ και δεν αλλάζουν με το νομοσχέδιο.
Επίσης, στο υπουργείο υποστηρίζουν ότι αδειοδότηση θα δίνεται μόνο για υποδομές που επιτρέπονται στον αιγιαλό όπως έργα κοινής ωφελείας, λιμενικά και βιομηχανικά έργα (σκάλες φόρτωσης κ.ά.). Εκτός ρύθμισης μένουν κατοικίες, ταβέρνες κ.λπ., ενώ αλλάζει και η ημερομηνία κατασκευής των κτισμάτων τα οποία θα μπορούν να υπαχθούν στη ρύθμιση, ευθυγραμμιζόμενη με το νομοσχέδιο και με τους νόμους των αυθαιρέτων του ΥΠΕΚΑ που θέτουν ως κόκκινη γραμμή τακτοποίησης όσα κτίρια είχαν χτιστεί έως τις 28 Ιουλίου 2011. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, από το νομοσχέδιο έχει αφαιρεθεί όλο το άρθρο για τις επιχωματώσεις, προβλέποντας μόνο προσαμμώσεις (διαμόρφωση υφιστάμενης παραλίας και όχι καινούρια σε δημόσια γη όπως συμβαίνει με το μπάζωμα του αιγιαλού), ενώ επανέρχεται ως μέγιστο όριο παραχώρησης χρήσης αιγιαλού τα 500 τ.μ. και τίθεται υποχρεωτική ζώνη παραλίας 15 μέτρων.
Απευθείας παραχώρηση
Με το ίδιο νομοσχέδιο επιτρέπεται η απευθείας παραχώρηση τμημάτων αιγιαλού και κοινόχρηστης παραλίας σε πρόσωπα που εκμεταλλεύονται ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, κατασκηνώσεις (κάμπινγκ) και άλλες επιχειρήσεις, ενώ επιτρέπεται η κατασκευή λιμενικών έργων σε ιδιωτικά νησιά. Αντίθετα, τα κτίσματα που δεν εμπίπτουν στις ειδικές περιπτώσεις παραχώρησης θα θεωρούνται παράνομα και θα κατεδαφίζονται.Με το εν λόγω νομοσχέδιο η κυβέρνηση απευθύνει προσκλητήριο στα μεγάλα επιχειρηματικά κεφάλαια να έρθουν για επενδύσεις στην Ελλάδα του μνημονίου μέσω της ευκαιρίας που δίνεται για την αξιοποίηση χιλιάδων στρεμμάτων χερσαίας γης για επενδυτικούς και εμπορικούς σκοπούς.
Ερημικές παραλίες χιλιάδων χιλιομέτρων αλλά και εκατοντάδες ελληνικά νησιά, μεταξύ αυτών και βραχονησίδες που παραμένουν ακατοίκητες, επιχειρείται να μπουν στον χάρτη των επενδύσεων. Ξενοδοχειακές μονάδες, τουριστικά θέρετρα, ενοικιαζόμενα δωμάτια, αθλητικά κέντρα θα μπορούν να οικοδομηθούν σε όλες αυτές τις περιοχές που βρίσκονται κοντά στην παραλιακή ζώνη. Η επιχειρηματολογία που θα αναπτύξει η κυβέρνηση για να στηρίξει το νομοσχέδιο θα αναφέρει ότι:
■ Σήμερα δεν μπορούν να γίνουν νόμιμες επενδύσεις στον αιγιαλό γιατί… δεν υπάρχει αιγιαλός. Με την έννοια αυτή, λένε, ο αιγιαλός δεν καταργείται, αλλά κατοχυρώνεται αφού από τα 14.880 χιλιόμετρα ακτογραμμής που διαθέτει η Ελλάδα (περισσότερα από τη μισή περίμετρο της Αφρικής ή της Αυστραλίας) αιγιαλός έχει χαραχτεί μόλις στο 8% της ακτογραμμής σε θάλασσες του Αιγαίου, του Ιονίου και κάποιων νησιών. Στο υπόλοιπο 92% της ακτογραμμής όπου έχει ξεκινήσει η προεργασία χάραξης του αιγιαλού (εκεί όπου σκάει το χειμέριο κύμα και μια επιπλέον ελεύθερη ζώνη) βρίσκονται ήδη κτίσματα, αποθήκες και εξοχικές κατοικίες χωρίς το Δημόσιο να μπορεί να ελέγξει άμεσα τι είναι νόμιμο και τι όχι.
■ Επιτρέπεται η απευθείας παραχώρηση τμημάτων αιγιαλού και κοινόχρηστης παραλίας σε πρόσωπα που εκμεταλλεύονται όμορες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, κατασκηνώσεις (κάμπινγκ) και καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος για όσο χρόνο διαρκεί η επιχείρηση ή η εκμετάλλευση του καταστήματος.
■ Τα κατασκευαζόμενα έργα ανήκουν στο Δημόσιο και μπορεί να επιβάλλεται η κατάργησή τους ή και ο περιορισμός στη χρήση τους, χωρίς δικαίωμα αποζημίωσης του χρήστη.
■ Αν κατά την εκτέλεση νέων έργων διαπιστωθεί απόκλιση από τη μελέτη, επιβάλλονται από τη λιμενική αρχή πρόστιμα που κυμαίνονται από 10.000 έως 100.000 ευρώ, ανάλογα με το μέγεθος της απόκλισης.
■ Επιτρέπεται η κατασκευή λιμενικών έργων σε ιδιωτικά νησιά προκειμένου να αξιοποιηθούν.
■ Παρέχεται η δυνατότητα «αδειοδότησης» (αντί «νομιμοποίησης») των αυθαίρετων κατασκευών. Πρόκειται για έργα που κατασκευάστηκαν πριν από την έναρξη ισχύος του νόμου για τον αιγιαλό και μπορούν να νομιμοποιηθούν χωρίς να υφίσταται απόφαση παραχώρησης της χρήσης.
■ Κτίσματα και εν γένει κατασκευές μέσα στη ζώνη του αιγιαλού και του συνεχόμενου με αυτόν πυθμένα θάλασσας τα οποία κατασκευάστηκαν χωρίς σχετική άδεια (ειδικές περιπτώσεις παραχώρησης) θεωρούνται παράνομα και κατεδαφίζονται.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου