Δευτέρα 15 Αυγούστου 2022

Ποια είναι η ιδανικος κυβισμος για θερμικό κινητήρα?

 Ας ξεκινήσουμε με τα βασικά. Ο κυβισμός ενός κινητήρα ορίζεται από τον αριθμό των κυλίνδρων και την χωρητικότητα του καθενός, η οποία υπολογίζεται από την διάμετρο του κυλίνδρου και το μήκος της διαδρομής του εμβόλου από το άνω νεκρό σημείο έως το κάτω νεκρό σημείο. Η συνολική χωρητικότητα προκύπτει από το σύνολο των κυλίνδρων του κινητήρα.

Στην διάρκεια της εξέλιξης των κινητήρων εσωτερικής καύσης έχουμε δει διάφορες διατάξεις και κυβισμούς. Από τους μικρότερους δικύλινδρους TwinAir της Fiat με χωρητικότητα από 875 κ.εκ. και τους τρικύλινδρους των 599 κ.εκ. του πρώτου Smart, μέχρι τους εμβληματικούς πολύ-λιτρους V12 και W12 με αποκορύφωμα τον W16 της Bugatti.

Σε μία μηχανή εσωτερικής καύσης το ζητούμενο είναι η βέλτιστη απόδοση ισχύος και κατανάλωσης για την χρήση και το όχημα που προορίζεται. Είτε λειτουργούν ατμοσφαιρικά, είτε με κάποια προσθήκη συστήματος υπερπλήρωσης του αέρα. Τις προηγούμενες δεκαετίες τα turbo ήταν προνόμιο σπορ μοντέλων ή μεγάλων οικογενειακών που συχνά αποτελούσαν σήμα κατατεθέν. Όπως στην περίπτωση της Saab.

Σήμερα, ποσοτικά η αναλογία των turbo μοτέρ προς τα ατμοσφαιρικά έχει αντιστραφεί και τα κυβικά τους ποικίλουν ανάλογα με τον κατασκευαστή. Για παράδειγμα ένα μεγάλο ποσοστό των μικρών turbo τρικύλινδρων είναι 1.000άρηδες (Ford, VW Group, Hyundai-Kia, Suzuki κ.α.), το PSA Group προτιμά τα 1.200 κ.εκ.. Οι Renault-Nissan, Fiat-Jeep κ.α. έχουν από τους μικρότερους τετρακύλινδρους στα 1.300 κ.εκ.



Τελικά, ποια είναι η ιδανική χωρητικότητα ενός κινητήρα; Ή για την ακρίβεια ενός κυλίνδρου; Από θερμοδυναμικής άποψης επικρατεί η θεωρία πως ο ιδανικός κύλινδρος πρέπει να έχει 500 κ.εκ.. Κάτι που προβάλλει η BΜW, η Volvo και πολλές άλλες εταιρίες με τρικύλινδρα και τετρακύλινδρα σύνολα στα 1.500 και 2.000 κ.εκ., αντίστοιχα.

Στους μικρούς τρικύλινδρους κινητήρες χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα και στα σπορ μοντέλα, από τον 1.500άρη του Ford Fiesta ST μέχρι τον 1.500άρη -τόσο ως ατμοσφαιρικός, όσο και ως turbo- του Toyota Yaris. Ένα ακόμη πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα γιατί ο 500άρης κύλινδρος είναι ο ιδανικός είναι πως τα δίλιτρα μοτέρ θεωρούνται από πολλούς τα καλύτερα: τόσο από πλευράς απόδοσης, όσο και λειτουργίας. Από εκεί και πέρα υπάρχουν οι κλασικοί 3-λιτροι V6, οι μεγαλύτεροι 4-λιτροι V8 και οι εμβληματικοί 5-λιτροι V10 και 6-λιτροι V12.



Ουσιαστικά, αυτό που κάνει τον 500άρη κύλινδρο ιδανικό ως κύλινδρο είναι αυτό που λένε και οι Αμερικάνοι: «Not too big, not too small».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου