Η απίστευτη ιστορία ενός από τους πιο ισχυρούς μάνατζερ της αυτοκινητοβιομηχανίας που
βρέθηκε σιδηροδέσμιος στις φυλακές του Τόκιο, κατηγορούμενος για καταχρήσεις και οικονομικές ατασθαλίες, και έναν χρόνο μετά απέδρασε κρυμμένος μέσα στη θήκη ενός μουσικού οργάνου στη Βηρυτό
Το βράδυ της Δευτέρας 19 Νοεμβρίου 2018 ένα λίαρ τζετ με αριθμό νηολογίου N155AN προσγειώθηκε στο αεροδρόμιο Haneda του Τόκιο. Προτού ακόμη ολοκληρωθεί η τροχοδρόμησή του, αυτό είχε περικυκλωθεί από αυτοκίνητα της αστυνομίας και των εισαγγελικών αρχών του Τόκιο. Οταν άνοιξε η πόρτα, έκαναν έφοδο μέσα στο αεροπλάνο και συνέλαβαν τον επιβάτη του, που δεν ήταν άλλος από τον ισχυρό άνδρα της συμμαχίας Nissan - Renault - Mitsubishi, Κάρλος Γκον. Του πέρασαν χειροπέδες, του απήγγειλαν στα γρήγορα κατηγορίες για οικονομικές ατασθαλίες και καταχρήσεις και τον οδήγησαν στις φυλακές της πόλης.
Εναν χρόνο και κάτι λίγες ημέρες μετά, στις 4.16 τα ξημερώματα της 31ης Δεκεμβρίου 2019, ένα ιδιωτικό Bombardier Challenger προσγειωνόταν στο αεροδρόμιο «Rafic Hariri» της Βηρυτού στον Λίβανο, προερχόμενο από την Κωνσταντινούπολη.
Επιβάτης του ήταν πάλι ο Γκον, ο οποίος έχει ολοκληρώσει την πιο κινηματογραφική απόδραση στην Ιστορία της Ιαπωνίας. Είχε φύγει από το Τόκιο κρυμμένος μέσα στη θήκη ενός μουσικού οργάνου, πέταξε έτσι μέχρι την Κωνσταντινούπολη και από εκεί στη Βηρυτό!
Ο Mr Cost Killer
Ο Κάρλος Γκον γεννήθηκε στις 9 Μαρτίου 1954 στο Πόρτο Βέλιο της Βραζιλίας. Πρόεδρος των Renault, Nissan και Mitsubishi Motors, προέρχεται από ένα πολυπολιτισμικό περιβάλλον και με τη διεθνή επιχειρηματική δράση του κατάφερε να υπερβεί εμπόδια που από άλλους θα θεωρούνταν ανυπέρβλητα. Ο παππούς του ήταν λιβανέζικης καταγωγής, αλλά ανέπτυξε πολυσχιδή επιχειρηματική δραστηριότητα στη Βραζιλία. Ο Κάρλος έζησε τα πρώτα παιδικά του χρόνια στη Βραζιλία, αλλά μεγάλωσε στον Λίβανο με τη νιγηριανής καταγωγής μητέρα του. Εν συνεχεία σπούδασε στο Πολυτεχνείο και στην Ανώτατη Σχολή Μεταλλουργίας στο Παρίσι. Εγινε γνωστός τη δεκαετία του 1990 για την ικανότητά του να βοηθά προβληματικές αυτοκινητοβιομηχανίες να ανακάμψουν, αποτρέποντας τη χρεοκοπία των Renault και Nissan και αργότερα της Mitsibushi Motors. Θεωρείται από τις πιο αξιοσέβαστες προσωπικότητες του διεθνούς επιχειρείν, ενώ του είχε γίνει πρόταση να αναλάβει και τη Ford, την οποία όμως απέρριψε. Στους διεθνείς κύκλους της αυτοκινητοβιομηχανίας όλοι αναφέρονται στον Γκον ως τον άνθρωπο που πέτυχε εκεί όπου τόσοι άλλοι απέτυχαν, αν αναλογιστεί κανείς τις δυσκολίες που ανέκυψαν από τη συγχώνευση της Chrysler με την Daimler ή την εξαγορά μεριδίου της Mazda από τη Ford. Η Renault προσέλαβε τον Κάρλος Γκον το 1996 για να τη βοηθήσει να ανακάμψει, έχοντας διαπιστώσει τα θετικά αποτελέσματα που πέτυχε με την αναδιάρθρωση της εταιρείας ελαστικών Michelin. Εναν μόλις χρόνο μετά, το 1997, η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία κατάφερε να καταγράψει κέρδη.
Ο Γκον ενώ μεταφέρεται στις ιαπωνικές φυλακές κατηγορούμενος για οικονομικές ατασθαλίες και καταχρήσεις
Ο Mr Cost Killer, ο άνθρωπος που μειώνει τα κόστη και φέρνει ζεστό χρήμα στα ταμεία, είχε κάνει το θαύμα του.
Δύο χρόνια μετά, πέτυχε τη συμμαχία της Renault με την ιαπωνική Nissan, διασώζοντας την τελευταία από τη χρεοκοπία. Μετά από 10 χρόνια, η Renault εξαγόρασε το 30% της ρωσικής AvtoVAZ, της μητρικής εταιρείας των αυτοκινήτων Lada. Τον Οκτώβριο του 2016 ενσωμάτωσε στη συμμαχία Renault - Nissan τη Mitsubishi Motors, η οποία πάλευε να επιβιώσει μετά το σκάνδαλο παραποίησης των εκπομπών ρύπων από τα οχήματά της. Η Nissan κατέχει το 15% του μετοχικού κεφαλαίου της Renault και η Renault το 44% της Nissan. Tο Γαλλικό Δημόσιο παραμένει ο μεγαλύτερος μέτοχος της Renault, με μερίδιο 15%.
Οι χειροπέδες και οι κατηγορίες
Αμέσως μετά τη σύλληψη του Γκον, τον Νοέμβριο του 2018, άρχισαν να δημοσιοποιούνται και οι πρώτες πληροφορίες για τα αδικήματα που τον βάρυναν. Οι εσωτερικές έρευνες στη Nissan είχαν αποκαλύψει ότι ο «τιμονιέρης» της εταιρείας είχε προχωρήσει σε σωρεία παραβάσεων του νόμου περί Χρηματοοικονομικών Μέσων και Χρηματιστηρίου, δημιουργώντας ψευδείς καταχωρίσεις στις εταιρικές οικονομικές αναλύσεις, έτσι ώστε να εμφανίζεται μειωμένο και το τελικό ποσό της αμοιβής του και των δικών του προσωπικών κερδών. Οι έρευνες ήταν εν γνώσει -και ίσως να προκλήθηκαν κιόλας- από τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, τον Hiroto Saikawa, ο οποίος λίγο καιρό μετά το σκάνδαλο Ghosn και αφού το Δ.Σ. της εταιρείας τον απέλυσε, ήταν εκείνος που ανέλαβε τη ηνία της Nissan. Mικρή αλλά όχι ασήμαντη λεπτομέρεια: Στις 10 Σεπτεμβρίου του 2019 ο Χιρότο Σαϊκάουα, ο άνθρωπος που υποτίθεται ανέλαβε να εξυγιάνει τη Nissan, εξαναγκάστηκε σε παραίτηση αφού αποκαλύφθηκε ότι και αυτός εφάρμοζε ακριβώς τις ίδιες πρακτικές με τον Γκον σε ό,τι αφορούσε στην αμοιβή του...
Πολυτελή ακίνητα, λίαρ τζετ και χλιδή
Οι παραπάνω κατηγορίες ήταν η κορυφή του παγόβουνου των αποκαλύψεων που έρχονταν με μορφή χιονοστιβάδας μετά τη σύλληψη του Γκον. Σπίτια, μετρητά, σκάφη, έξοδα για χλιδάτη ζωή, όλα φέρεται να χρεώνονταν στους λογαριασμούς είτε της Nissan είτε της Renault. Χρέωνε στην εταιρεία ακόμη και τον αέρα που ανέπνεε. H Nissan φέρεται να παρείχε σε αυτόν και την οικογένειά του τη χρήση ακινήτων από τη Βραζιλία μέχρι τη Γαλλία, κατά τη διάρκεια της θητείας του.
Πέρα από αυτά, όμως, φαίνεται πως ο Γαλλολιβανεζοβραζιλιάνος μάνατζερ είχε χρεώσει την εταιρεία και για προσωπικές αγορές ακινήτων και όχι μόνο. Ο Γκον κατέβαλε τεράστια ποσά από τα ταμεία της Nissan για κατοικίες σε πόλεις ανά τον κόσμο, πόλεις στις οποίες η εταιρεία δεν είχε δραστηριότητα τέτοια που να δικαιολογεί την ύπαρξη κατοικιών για τον πρόεδρο. Ο Γκον είχε στην κατοχή του ένα πολυτελές διαμέρισμα αξίας περίπου 3 εκατ. δολαρίων στο Ρίο Ντε Τζανέιρο κοντά στην Πράια Ντο Λεμπλόν στην Ιπανέμα. Ως ιδιοκτήτης του σπιτιού εμφανίζεται η Hamsa 1 Limited, εταιρεία εγγεγραμμένη στις Βρετανικές Παρθένους Νήσους. Ενα εξίσου πολυτελές αρχοντικό σε ιστορική συνοικία της Βηρυτού αγοράστηκε το 2012 από χρήματα της Nissan αντί 8,75 εκατ. δολαρίων.
Με τον Γάλλο πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν
Στη συνέχεια η Nissan δαπάνησε 6 εκατ. δολάρια για την ανακαίνιση του σπιτιού, το οποίο περιλαμβάνει ένα κελάρι κρασιού και σαρκοφάγους που βρίσκονται σε γυάλινη θήκη κοντά στην είσοδο. Ο μάνατζερ σχεδίαζε να αγοράσει το σπίτι από τη Nissan, μεταβιβάζοντάς το στον εαυτό του, αλλά δεν πρόλαβε να ολοκληρώσει τη μεταβίβαση. Για τα δύο αυτά ακίνητα η Nissan ζήτησε αμέσως μετά την αποκάλυψη του σκανδάλου τη δικαστική συνδρομή των τοπικών αρχών για να τα σφραγίσει και να αλλάξει κλειδαριές. Οι έρευνες αποκάλυψαν επίσης ότι ο Γκον χρέωνε τη Nissan με 8.000 ευρώ τον μήνα για να πληρώνει ενοίκιο σε ένα διαμέρισμα στο Αμστερνταμ, στο οποίο όμως αυτός εμφανιζόταν σπανιότατα. Είναι άγνωστο ποιος έμενε σε αυτό.
O Γκον πιστεύεται ότι αγόρασε και μια κατοικία στο Quai Alphonse Le Gallo, στη συνοικία της Boulogne Billancourt στο Παρίσι, με χρήματα της Nissan. Το τριώροφο σπίτι αγοράστηκε από θυγατρική της Nissan το 2006, όπως δείχνουν έγγραφα του γαλλικού κτηματολογίου. Η τιμή αγοράς ήταν μικρότερη από 4 εκατ. δολάρια και αρχικά είχε απλώς ενοικιαστεί από τον Γκον.
Την ίδια στιγμή η Nissan πλήρωνε στο Τόκιο για διαμέρισμα που είχε μισθωθεί στο όνομα του μάνατζερ 8.900 δολάρια τον μήνα. Το διαμέρισμα αυτό μεταβιβάστηκε στην εταιρεία τον Ιούνιο του 2017 και με εντολή Γκον η Nissan εξακολουθούσε να πληρώνει το ενοίκιο, αλλά ο ισχυρός άνδρας της εταιρείας δεν έμενε σε αυτό παρά μόνο μία-δύο μέρες τον μήνα.
Αποκορύφωμα θεωρείται το γεγονός ότι ο Ghosn χρέωσε στη Renault (της οποίας επίσης ήταν πρόεδρος λόγω της συμμαχίας με τη Nissan), το πάρτυ που έδωσε στις Βερσαλίες, το 2016, για τον δεύτερο γάμο του.
Οι μπίζνες με τις θυγατρικές
Πώς όμως ήταν δυνατόν να χρεώνονται όλα τα παραπάνω ποσά -και πολλά άλλα- στη Nissan;
Ο Γκον είχε τη δυνατότητα, από τη θέση που κατείχε, να ιδρύει θυγατρικές εταιρείες ανά τον κόσμο με βιτρίνα τις κατά τόπους δραστηριότητες της Nissan. Οντας αυτός που είχε τον απόλυτο έλεγχο, μπορούσε να διακινεί χρήματα μέσω των θυγατρικών αυτών, να αγοράζει ακίνητα στο όνομά τους και στη συνέχεια να τα οικειοποιείται, ή να μεταφέρει χρήματα σε ύποπτους λογαριασμούς. Τουλάχιστον αυτά αναφέρονται στο κατηγορητήριο που έχουν συντάξει οι ιαπωνικές αρχές εναντίον του. Μια κατηγορία, που είναι από τις πρώτες που του απαγγέλθηκαν, αφορά τη διακίνηση μεγάλων χρηματικών ποσών που περιελάμβαναν ύποπτες πληρωμές στον Σαουδάραβα επιχειρηματία Χαλίντ Αλ Τζουφάλι. Ο Γκον ισχυρίστηκε πως αυτές δόθηκαν ως αμοιβή για σημαντικές υπηρεσίες που πρόσφερε ο Τζουφάλι στη Nissan, αφού η εταιρεία Khaled Juffali Co. τη βοήθησε να πετύχει υψηλή χρηματοδότηση και να αναδιαρθρώσει το δίκτυο των διανομέων της στην περιοχή της Μέσης Ανατολής. Βοήθησε επίσης τη Nissan να διαπραγματευτεί την ανάπτυξη ενός εργοστασίου στη Σαουδική Αραβία διοργανώνοντας συναντήσεις υψηλού επιπέδου με αξιωματούχους της Σαουδικής Αραβίας.
Και στη Σίλικον Βάλεϊ
Στις 27 Αυγούστου του 2019 η δικογραφία εμπλουτίστηκε και με άλλες κατηγορίες κατά του Κάρλος Γκον. Αυτός φέρεται να έχει ιδρύσει μαζί με τον γιο του εταιρεία στη Σίλικον Βάλεϊ χρησιμο-ποιώντας ως αρχικό κεφάλαιο εκατομμύρια δολάρια που πήρε από τον βασικό εταίρο της Nissan στο Ομάν. Τα ποσά διακινήθηκαν εν αγνοία της Nissan (υπάρχουν σχετικά έγγραφα διατραπεζικών συναλλαγών αλλά και mail) και κατέληξαν σε εταιρεία του Γκον. Συγκεκριμένα, ο Γκον φέρεται να κατέβαλε στη Suhail Bahwan Automobiles στο Ομάν 10 εκατ. δολάρια, από τα οποία τα μισά επιστράφηκαν στον ίδιο μέσω της λιβανέζικης Good Faith Investments. Η συγκεκριμένη εταιρεία ήταν και ιδιοκτήτρια μιας πολυτελούς θαλαμηγού 120 ποδών που είχε αγοραστεί το 2015 αντί 11,2 εκατ. δολαρίων.
Με τη δεύτερη σύζυγό του, Κάρολ. Ο Γκον χρέωσε στη Renault, της οποίας επίσης ήταν πρόεδρος λόγω της συμμαχίας με τη Nissan, το γαμήλιο πάρτυ που έδωσε στις Βερσαλλίες το 2016
Τέλος, o Γκον είχε κανονίσει μισθό 100.000 δολαρίων τον χρόνο και για την αδελφή του Κλοντίν Μπισάρα ντε Ολιβέιρα για υπηρεσίες που ποτέ δεν προσέφερε στην εταιρεία.
Η ζωή στη φυλακή
O Γκον αμέσως μετά τη σύλληψή του οδηγήθηκε σε φυλακές ασφαλείας στο Τόκιο. Η απόφαση των δικαστών για τη φυλάκισή του δεν είχε να κάνει τόσο με το γεγονός ότι ήταν ύποπτος φυγής, όσο με το ότι αν έμενε ελεύθερος μπορεί να παραποιούσε αποδεικτικά στοιχεία της υπόθεσης.
Οι νόμοι στην Ιαπωνία προβλέπουν ότι κάποιος μπορεί να κρατηθεί έως και 20 μέρες έως ότου του απαγγελθούν κατηγορίες και οριστεί δικάσιμος. Ωστόσο, αν στο μεταξύ στο κατηγορητήριο προστεθεί έστω και μία ακόμη παράγραφος το 20ήμερο ανανεώνεται. Πρόκειται για ένα παραθυράκι που στην περίπτωση του Γκον οδήγησε σε παράταση της αρχικής του κράτησης και στη συνέχεια σε συνεχείς αποφυλακίσεις και εκ νέου συλλήψεις. Ο ίδιος δηλώνει από την πρώτη στιγμή αθώος και μιλά για συνωμοσία, ενώ υπογραμμίζει την πίστη του στην εταιρεία επισημαίνοντας ότι αυτός ήταν που την παρέλαβε σχεδόν χρεοκοπημένη (το χρέος της ήταν 18,5 δισ. δολάρια), την έσωσε και στη συνέχεια την κατέστησε άκρως κερδοφόρα. Ως κίνητρο της συνωμοσίας αναφέρει την αντίθεση των στελεχών της εταιρείας στη στενότερη συνεργασία που ο ίδιος προωθούσε ανάμεσα στη Nissan και τη Renault, ενώ ήθελε να διώξει και τον Χιρότο Σαϊκάουα.
Παράλληλα κατήγγειλε και το απάνθρωπο σωφρονιστικό σύστημα της Ιαπωνίας τονίζοντας ότι πολλές φορές οι εισαγγελείς τον ανέκριναν επί 14 ώρες ημερησίως ακόμη και μέσα στη νύχτα. Οι συνθήκες κράτησής του καταγγέλθηκαν ως απάνθρωπες καθώς ήταν φυλακισμένος σε ένα σκοτεινό, υγρό και κρύο κελί. Παράλληλα οι συνήγοροί του καταγγέλλουν ότι η σύλληψή του έγινε αιτία να διακόψει τη θεραπεία του για χρόνια νεφρική ανεπάρκεια από την οποία το πρώην αφεντικό της Nissan υποφέρει ως παρενέργεια της θεραπείας που έπαιρνε για υψηλή χοληστερόλη. Οι φωτογραφίες του να μπαινοβγαίνει στις φυλακές κάνουν τον γύρο του κόσμου. Αλλοτε ντυμένος με τα ρούχα της φυλακής και με χειρουργική μάσκα στο πρόσωπο και άλλοτε με πολιτικά ρούχα, δείχνει εξαντλημένος και επηρεασμένος από τις κακουχίες της κράτησης. Την ίδια στιγμή, η γυναίκα του, Κάρολ, τελεί υπό τόσο στενή παρακολούθηση στο σπίτι τους που, όπως λένε οι συνήγοροί του, της επιβάλλεται να πηγαίνει στην τουαλέτα με ανοιχτή πόρτα και να κάνει μπάνιο παρουσία αστυνομικού.
Παρ’ όλα αυτά, οι συνεχείς αιτήσεις αποφυλάκισης του Γκον απορρίπτονται έως ότου τελικά αποφυλακίζεται στις 25 Απριλίου του 2019 με εγγύηση 4,5 εκατ. δολάρια και περιοριστικούς όρους. Σε αυτούς περιλαμβάνεται και η απαγόρευση εξόδου από τη χώρα.Στο μεσοδιάστημα Nissan, Renault και Mitsubishi με αποφάσεις των Δ.Σ. τους τον έχουν απομακρύνει από τις θέσεις που κατείχε, αλλά ουδείς μιλά ανοιχτά για απόλυση, καθώς περιμένουν τις τελικές αποφάσεις της Δικαιοσύνης. Αν δικαιωθεί, πάντως, τα ποσά που θα μπορεί να διεκδικήσει είναι αστρονομικά.
Παρέμβαση Μακρόν και Τραμπ
Στο μεταξύ, οι καταγγελίες τόσο του Γκον όσο και της συζύγου του προκάλεσαν την παρέμβαση Μακρόν. Λίγο πριν από την αποφυλάκιση του Γαλλολιβανέζου μάνατζερ δήλωσε ότι «η Γαλλία παρακολουθεί με μεγάλη προσοχή τη μεταχείριση του Κάρλος Γκον στην Ιαπωνία και τις συνθήκες κράτησής του», τονίζοντας μάλιστα πως «ο Γκον δικαιούται το τεκμήριο της αθωότητας και της προξενικής προστασίας, όπως όλοι οι Γάλλοι υπήκοοι». Να θυμίσουμε εδώ ότι το γαλλικό κράτος είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος της Renault... Η Κάρολ Γκον είχε εκφράσει φόβους ότι ο σύζυγός της, που της έχουν απαγορεύσει να επισκέπτεται, δεν θα έχει δίκαιη δίκη και μάλιστα είχε ζητήσει και από τον πρόεδρο των ΗΠΑ να θέσει την υπόθεσή του στον πρωθυπουργό της Ιαπωνίας Σίνζο Αμπε στη σύνοδο των ηγετών της G20 στην Οζάκα στις 28-29 Ιουνίου.
«Θα ήθελα ο πρόεδρος Τραμπ να μιλήσει στον πρωθυπουργό Αμπε σχετικά με τις δίκαιες συνθήκες κράτησης, τις συνθήκες δίκαιης δίκης και να με αφήσουν να μιλήσω με τον σύζυγό μου, σεβόμενοι το τεκμήριο της αθωότητας έως ότου βγει μια οριστική απόφαση από το δικαστήριο», είχε πει η Κάρολ Γκον, η οποία σημειωτέον έχει αμερικανικό διαβατήριο.
Είναι άγνωστο αν ο Τραμπ έκανε στο περιθώριο της συνόδου κάποια νύξη στον Ιάπωνα πρωθυπουργό.
Η αντίστροφη μέτρηση
Ο Κάρλος ζει απομονωμένος και υπό στενή παρακολούθηση σε ένα διαμέρισμα στο Τόκιο. Βλέπει μόνο τους δικηγόρους του και ετοιμάζεται για τη δίκη του, η οποία στο μεταξύ έχει πάρει πολλές αναβολές. Η επαφή με την οικογένειά του απαγορεύεται.
Σπίτια, μετρητά, σκάφη, λίαρ τζετ, έξοδα για χλιδάτη ζωή, όλα φέρονται να χρεώνονταν στους λογαριασμούς είτε της Nissan είτε της Renault. Ο Γκον χρέωνε στην εταιρεία ακόμη και τον αέρα που ανέπνεε
Είναι βέβαιο ότι ο άνθρωπος που είχε συνηθίσει να ταξιδεύει ανά τον πλανήτη και να ζει μέσα στη χλιδή και την αναγνώριση δεν αισθάνεται και τόσο καλά... Το μυαλό του επεξεργάζεται διάφορα σενάρια, αλλά αυτό που τελικά θα υλοποιήσει δεν μπορεί να το φανταστεί ούτε και ο πιο ευφάνταστος σεναριογράφος του Χόλιγουντ. Καθώς στο σπίτι του μπορούν να μπαινοβγαίνουν διάφοροι -πλην της οικογένειάς του- παραμονές του νέου χρόνου καλεί μια μουσική μπάντα.
Απαντες είναι στο κόλπο, καθώς και μια ομάδα πρώην αξιωματικών των Ειδικών Δυνάμεων. Οταν το πάρτυ τελειώνει, ο Γκον κρύβεται μέσα στη θήκη ενός μουσικού οργάνου (κοντραμπάσο) και μαζί με την μπάντα φεύγουν για ένα μικρό αεροδρόμιο του Τόκιο. Εκεί, το μουσικό όργανο φορτώνεται σε ένα λίαρ τζετ και η πτήση του προς την ελευθερία ξεκινά. Πρώτος σταθμός η Κωνσταντινούπολη και αμέσως μετά η Βηρυτός. Στο ερώτημα πώς πέρασε τους ελέγχους στην Κωνσταντινούπολη αφού τα διαβατήριά του τα είχαν οι δικηγόροι του στην Ιαπωνία, η απάντηση έρχεται από ένα δημοσίευμα σύμφωνα με το οποίο ο Γκον ήταν υποχρεωμένος να έχει μαζί του σε ειδική κλειδωμένη θήκη το γαλλικό του διαβατήριο για πιστοποίηση στοιχείων εντός της Ιαπωνίας. Πίσω στην Ιαπωνία, μόλις έγινε γνωστή η απόδρασή του οι δικηγόροι του δήλωναν έκπληκτοι. «Εκτιμώ πως θα ήταν πολύ δύσκολο να πραγματοποιήσει την απόδραση χωρίς τη βοήθεια κάποιου μεγάλου οργανισμού. Θέλω να τον ρωτήσω: Πώς μπόρεσες να το κάνεις αυτό σε εμάς;», δήλωσε ένας από τους δικηγόρους του, στους οποίους είχαν παραδοθεί τα τρία διαβατήρια του φυγάδα.
Ο Γκον αμέσως μετά την απόδρασή του και την άφιξή του στον Λίβανο τόνισε: «Δεν διέφυγα από τη Δικαιοσύνη, ξέφυγα από την αδικία και τον πολιτικό διωγμό». Ο ίδιος δηλώνει από την πρώτη στιγμή αθώος και μιλά για συνωμοσία, υπογραμμίζοντας ότι αυτός ήταν που παρέλαβε τη Nissan με χρέος $18,5 δισ., την έσωσε και στη συνέχεια τη μετέτρεψε σε μια άκρως κερδοφόρα εταιρεία
Οι Αρχές της χώρας, ωστόσο, ακόμη ψάχνουν να βρουν πώς τους ξέφυγε κυριολεκτικά μέσα από τα χέρια. Αναμφισβήτητα κάποιοι ευθύνονται για το φιάσκο. Ισως, μερικά χρόνια πριν, κάποιοι να έκαναν και χαρακίρι...
Ο πρώτος Ιάπωνας που ενημερώθηκε για την απόδραση ήταν ο πρεσβευτής της χώρας στον Λίβανο, ο οποίος ερωτήθηκε σχετικά ενώ βρισκόταν σε ένα πάρτυ στη Βηρυτό στις 6 το απόγευμα της Δευτέρας. Oλοι μιλούν για ένα καλά οργανωμένο σχέδιο και πίσω από αυτό άπαντες βλέπουν τη σύζυγο του Γαλλολιβανέζου μάνατζερ. Ο ίδιος πάντως, αμέσως μετά την άφιξή του στον Λίβανο, έσπευσε να τονίσει ότι όλο το σχέδιο ήταν δικής του έμπνευσης και η σύζυγός του ή κάποιο άλλο μέλος της οικογένειάς του δεν είχε την παραμικρή ανάμειξη. «Δεν διέφυγα από τη Δικαιοσύνη, ξέφυγα από την αδικία και τον πολιτικό διωγμό», υπογραμμίζει ο Γκον σε ανακοίνωσή του που μοίρασε στον Τύπο από τη Βηρυτό. Σύμφωνα με πηγές που βρίσκονται κοντά του, η απόφασή του να διαφύγει στον Λίβανο υποκινήθηκε από την απόφαση των εισαγγελικών αρχών της Ιαπωνίας να καθυστερήσουν την τέλεση μιας εκ των δύο δικών που εκκρεμούσαν εις βάρος του έως τον Απρίλιο του 2021. Ταυτόχρονα φέρεται να είναι ιδιαίτερα ενοχλημένος από την απόφαση των Αρχών της Ιαπωνίας να του απαγορεύσουν κάθε επικοινωνία με τη γυναίκα και τα δύο παιδιά του, τα οποία, σύμφωνα με τον 65χρονο, ανακρίθηκαν στις ΗΠΑ από Ιάπωνες ανακριτές σε μια προσπάθεια να του ασκήσουν περαιτέρω πίεση.
Η επόμενη μέρα και
οι καυτές αποκαλύψεις
Ο Γκον απολαμβάνει την απόλυτη ασφάλεια στον Λίβανο, καθώς η νομοθεσία της χώρας δεν επιτρέπει την έκδοση ενός Λιβανέζου πολίτη σε τρίτη χώρα. Ωστόσο, όσοι τον γνωρίζουν καλά λένε ότι είναι αδύνατο να ζήσει το υπόλοιπο της ζωής του στον Λίβανο. Η επόμενη κίνησή του είναι όμως αυτή που μπορεί να προκαλέσει τεράστιο πρόβλημα στον Μακρόν. Η σύζυγος του Γκον είχε δηλώσει σε ανύποπτο χρόνο στο Bloomberg ότι ο Κάρλος θέλει να δικαστεί στη Γαλλία, καθώς κατέχει και τη γαλλική υπηκοότητα.
Ωστόσο, αν ο Γκον προσγειωθεί στο Παρίσι, οι σχέσεις Γαλλίας και Ιαπωνίας περιπλέκονται επικίνδυνα. Και αυτό διότι πάγια πολιτική της Γαλλίας είναι να μην εκδίδει τους πολίτες της σε χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Ο πονοκέφαλος αυτός έρχεται σε μια εποχή που ο Μακρόν αγωνίζεται να συσφίξει τις σχέσεις Renault - Nissan, οι οποίες είχαν διαταραχθεί μετά τη σύλληψη του Γκον.
Χαρακτηριστική των προθέσεων της Γαλλίας είναι και η δήλωση της υφυπουργού Οικονομίας Ανιές Πανιέ-Ρινασέ ότι ο Γκον δεν πρόκειται να εκδοθεί αν καταφύγει στη Γαλλία. Ο άλλοτε κραταιός μάνατζερ έχει προαναγγείλει συνέντευξη Τύπου για τις 8 Ιανουαρίου στη Βηρυτό. Είναι βέβαιο ότι έχει πολλά να πει και ότι πολλά κορυφαία στελέχη της Nissan και της Renault θα βρεθούν στο στόχαστρό του. Ουδείς γνωρίζει αν έχει στα χέρια του αποδεικτικά στοιχεία για όσα θα πει. Το μόνο βέβαιο είναι ότι κάποιοι στο Τόκιο δεν μπορούν να κοιμηθούν ήσυχοι...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου