Τετάρτη 1 Αυγούστου 2018

Είναι τυχαίο που ο Steve Jobs και ο Bill Gates μεγάλωσαν τα παιδιά τους χωρίς ηλεκτρονικές συσκευές;

Πόσο επικίνδυνη είναι η χρήση των smartphones και των social media για τον εφηβικό εγκέφαλο
Με ταχύτατους ρυθμούς ανακαλύπτουν οι ψυχολόγοι σήμερα, πόσο επικίνδυνα μπορεί να είναι για τον εφηβικό εγκέφαλο τα smartphones.
Πρόσφατη έρευνα βρήκε, ότι ο κίνδυνος κατάθλιψης ενός 14χρονου εκτινάσσεται στο 27%, όταν χρησιμοποιεί τακτικά τα social media.
Τα παιδιά που χρησιμοποιούν το τηλέφωνό τους τουλάχιστον τρεις ώρες την ημέρα, έχουν περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν αυτοκτονικές τάσεις.
Και πρόσφατες μελέτες βρήκαν, ότι το ποσοστό αυτοκτονιών στους έφηβους της Αμερικής, πλέον επισκιάζει το ποσοστό ανθρωποκτονιών, με τα smartphones να αποτελούν πάντα μέρος της εξίσωσης.

Οι προειδοποιήσεις για τον κίνδυνο των συσκευών αυτών πάντως υπάρχουν στη δημοσιότητα για πάνω από μία δεκαετία, σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς Joe Clement και Matt Miles, συγγραφείς του νέου βιβλίου «Screen Schooled: Two Veteran Teachers Expose How Technology Overuse is Making Our Kids Dumber.» («Εκπαιδευμένοι από τις οθόνες: Δύο βετεράνοι δάσκαλοι δείχνουν πώς η κατάχρηση της τεχνολογίας κάνει τα παιδιά μας πιο ανόητα»).

Σύμφωνα με τους συγγραφείς, θα έπρεπε να τα λέει όλα το γεγονός, ότι οι δύο μεγαλύτερες μορφές της τεχνολογίας στη σύγχρονη ιστορία -ο Bill Gates και ο Steve Jobs- σπάνια άφηναν τα παιδιά τους να παίζουν με τα καθαυτά προϊόντα που οι ίδιοι εμπνεύστηκαν και δημιούργησαν. «Τι είναι αυτό που οι δύο ειδήμονες της τεχνολογίας γνώριζαν για τις ίδιες τους τις συσκευές και που οι καταναλωτές τους δεν γνωρίζουν;», διερωτώνται οι συγγραφείς. Η απάντηση, σύμφωνα με τα όλο και αυξανόμενα στοιχεία, είναι η ισχυρά εθιστική φύση της ψηφιακής τεχνολογίας.

«Υπάρχει όριο στη χρήση της τεχνολογίας από τα παιδιά στο σπίτι μας»

Το 2007, ο Gates, τέως CEO της Microsoft, έθεσε ένα ανώτατο όριο στην χρήση οθονών, όταν η κόρη του άρχισε να εμφανίζει μη υγιή προσκόλληση σε ένα συγκεκριμένο video game. Επίσης, δεν επέτρεψε στα παιδιά του να έχουν κινητό τηλέφωνο μέχρι την ηλικία των 14 ετών. (Σήμερα, ο μέσος ηλικιακός όρος που ένα παιδί παίρνει κινητό τηλέφωνο είναι τα 10).

Ο Jobs, ο οποίος παρέμεινε CEO της Apple μέχρι τον θάνατό του το 2012, αποκάλυψε σε συνέντευξή του στους New York Times, ότι απαγόρευσε στα παιδιά του να χρησιμοποιήσουν το iPad, το οποίο μόλις είχε λανσαριστεί. «Περιορίζουμε την χρήση της τεχνολογίας από τα παιδιά στο σπίτι μας», είπε ο Jobs στον ρεπόρτερ Nick Bilton.
Στο βιβλίο τους, οι Clement και Miles σημειώνουν, ότι οι εύποροι γονείς της Silicon Valley φαίνεται να έχουν πάρει πολύ στα σοβαρά την εθιστική ισχύ των smartphones, tablets και υπολογιστών  -πολύ πιο σοβαρά από τον μέσο πολίτη- παρόλο που οι περισσότεροι από αυτούς εργάζονται σε εταιρίες που δημιουργούν και επενδύουν σε τέτοιες τεχνολογίες.

«Έχει ενδιαφέρον να αναλογιστούμε, ότι σε ένα σύγχρονο δημόσιο σχολείο, στο οποίο τα παιδιά σήμερα σχεδόν αναγκάζονται να χρησιμοποιούν συσκευές όπως τα iPad, τα παιδιά του Steve Jobs θα ήταν σχεδόν τα μόνα που θα εξαιρούνταν από αυτόν τον κανόνα», λένε οι παραπάνω συγγραφείς.

Τα παιδιά του Steve Jobs έχουν πλέον τελειώσει το σχολείο, οπότε είναι αδύνατον να ξέρουμε πώς θα αντιδρούσε σήμερα, ως προς τα μέσα που χρησιμοποιούνται στην εκπαίδευση. Ωστόσο, οι Clement και Miles, λένε ότι αν τα παιδιά του Jobs πήγαιναν σε ένα μέσο αμερικανικό σχολείο σήμερα, θα χρησιμοποιούσαν την τεχνολογία μέσα στην τάξη πολύ περισσότερο από όσο στο σπίτι τους.

Αυτό συμβαίνει, τουλάχιστον, στο μέσο σχολείο. Γιατί ένας σημαντικός αριθμός κορυφαίων στελεχών της Silicon Valley, επιλέγει για τα παιδιά του τα Waldorf, τα σχολεία στα οποία γίνεται η λιγότερη δυνατή χρήσης τεχνολογίας. Εκεί μάλιστα, χρησιμοποιούνται ακόμα πίνακες με κιμωλία και κλασικά μολύβια Νο.2. Αντί τα παιδιά να μαθαίνουν προγραμματισμό, διδάσκονται τις δεξιότητες της συνεργασίας και του σεβασμού. Σε ένα από αυτά τα σχολεία, τα παιδιά μαθαίνουν δημιουργικά, π.χ. χτίζοντας πράγματα ή συμμετέχοντας σε τάξεις που λαμβάνουν χώρα σε δεντρόσπιτα.

Η τεχνολογική εκπαίδευση δεν αποτελεί πανάκεια
Αν υπάρχει μια παραχώρηση που ο Gates έκανε στην τεχνολογική εκπαίδευση, είναι τα προνόμια που προσφέρει στους μαθητές-σπουδαστές, σε ορισμένους εκπαιδευτικούς τομείς. Αφότου ο Gates εφάρμοσε την πολιτική του στο σπίτι του, ο δισεκατομμυριούχος φιλάνθρωπος έχει δείξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον στην εξατομικευμένη εκπαίδευση, μια προσέγγιση που χρησιμοποιεί ηλεκτρονικές συσκευές που βοηθούν το μάθημα να «κόβεται και να ράβεται» στα μέτρα του κάθε μαθητή.

Σε πρόσφατο δημοσίευμά του, μάλιστα, ο Gates επαινεί το Summit Sierra, ένα σχολείο με έδρα το Seattle, το οποίο λαμβάνει υπ’όψιν τους προσωπικούς στόχους του κάθε μαθητή -π.χ. το να μπουν σε ένα συγκεκριμένο κολλέγιο- και σχεδιάζει τον «δρόμο» για να τα καταφέρουν. Οι καθηγητές, σε αυτό το περιβάλλον εξατομικευμένης μελέτης, αναλαμβάνουν περισσότερο τον ρόλο του συμβούλου (με την έννοια του coach), βοηθώντας τους μαθητές να ξαναβρούν τον δρόμο τους, όταν κάπου «κολλούν» ή αποπροσανατολίζονται.

Η τεχνολογία σε αυτές τις περιπτώσεις χρησιμοποιείται όσο το δυνατόν πιο στοχευμένα –και με τρόπους που ο Gates αναγνωρίζει ως χρήσιμους για την εξέλιξη του μαθητή, όχι για ψυχαγωγία.
«Η εξατομικευμένη μάθηση δεν θα λύσει όλα τα προβλήματα του κόσμου» γράφει χαρακτηριστικά ο Gates. «Ελπίζουμε, όμως, ότι θα μπορέσει να βοηθήσει πολλούς νέους ανθρώπους, να αξιοποιήσουν όσο το δυνατόν περισσότερο τα ταλέντα τους».

Πηγή: businessinsider.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου