Πόσο χάνουν οι συνταξιούχοι από την περικοπή των οικογενειακών επιδομάτων - Ποιες διατάξεις του νόμου Κατρούγκαλου «ξηλώνονται» αυξάνοντας τις απώλειες
Μαζί με τις προσωπικές διαφορές, το 2019 θα περικοπούν η οικογενειακή παροχή των συντάξεων του Δημοσίου και το επίδομα συζύγου των συντάξεων του ιδιωτικού τομέα που συνεχίζει να καταβάλλεται με τη σύνταξη για όσους είχαν συνταξιοδοτηθεί πριν από νόμο Κατρούγκαλου.
Για όσους συνταξιοδοτούνται με το νέο καθεστώς, τα επιδόματα έχουν ήδη καταργηθεί ενώ οι ασφαλισμένοι από 1/1/1993 δεν λαμβάνουν επίδομα συζύγου αλλά μόνο τέκνων (40 ευρώ).
Η επιπλέον «ποινή» θα οδηγήσει σε συνολικές απώλειες 23%-25%. Πόσα θα χάνουν όμως οι συνταξιούχοι από την περικοπή των επιδομάτων που θάρθει να προστεθεί στη μείωση έως 18% της σύνταξης;
ΙΚΑ: Απώλεια 50 ευρώ από το επίδομα συζύγου. Το επίδομα τέκνων κυμαίνεται από 86,72 ως 173,45
ΔΗΜΟΣΙΟ: Απώλεια 35 ευρώ από το επίδομα συζύγου.
ΤΑΠ-ΔΕΗ, ΤΑΠ-ΟΤΕ, ΤΑΜΕΙΑ ΤΡΑΠΕΖΩΝ ΚΑΙ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗΣ: Απώλεια νέων συντάξεων κατά 10% από την κατάργηση του επιδόματος συζύγου.
Η περικοπή θα γίνει σύμφωνα με την έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου που συνοδεύει το νομοσχέδιο, μέσω των εισοδηματικών κριτηρίων που έχουν θεσπιστεί για «την καταβολή του επιδόματος στήριξης τέκνων και του ειδικού επιδόματος τρίτεκνων και πολύτεκνων αντιστοίχως». Για το θέμα της περικοπής των επιδομάτων το Ελεγκτικό συνέδριο επισημαίνει ότι προστίθεται μια επιπλέον επιβάρυνση στη συγκεκριμένη κατηγορία συνταξιούχων.
Στο βωμό της εξοικονόμησης δαπανών προκειμένου να μη μειωθούν περισσότερο οι προσωπικές διαφορές «θυσιάστηκαν» άλλες δύο ευνοικές διατάξεις του Νόμου Κατρούγκαλου.
1.Δεν θα ισχύσει μεταβατική περίοδος για τις συντάξεις που θα εκδοθούν το 2016 και το 2018 με βάση το νέο καθεστώς. Ο νόμος Κατρούγκαλου προέβλεπε ότι όσοι αποχώρησαν το 2016 με τον νέο τρόπο υπολογισμού και αν η μεικτή σύνταξή τους υπολείπεται κατά 20% και πλέον από τον παλαιό τρόπο θα δικαιούνται το μισό της διαφοράς αυτής. Όσοι φύγουν εντός του 2017 θα πάρουν το 1/3 της διαφοράς και όσοι φύγουν το 2018 το ¼.
Σύμφωνα με το πολυνομοσχέδιο, όλες οι συντάξεις (αιτήσεις από 18/5/2016) που σήμερα εκκρεμούν θα υποστούν την περικοπή του 18% χωρίς δεν θα καλυφθεί κανένα ποσοστό της προσωπικής διαφοράς. Δηλαδή, με το νόμο Κατρούγκαλου αν μια σύνταξη 1.000 ευρώ εμφανίζει προσωπική διαφορά 250 ευρώ, ο συνταξιούχος που αποχωρεί φέτος θα δει τη σύνταξή του να μειώνεται στα 833 ευρώ (1.000-250+83(1/3). Με τη μείωση 18% η σύνταξή του μειώνεται στα 820 ευρώ.
2.Οι συντάξεις παραμένουν «παγωμένες» έως το 2022 παρά την υπόσχεση που είχε δώσει ο νόμος Κατρούγκαλου για αυξήσεις από το 2018. Σύμφωνα με το πολυνομοσχέδιο, οι υπουργοί οικονομικών και Εργασίας θα αυξάνουν ετησίως αρχής γενομένης από τις 1.1.2022 το συνολικό ποσό της σύνταξης με βάση συντελεστή που διαμορφώνεται κατά 50% από τη μεταβολή του ΑΕΠ και κατά 50% από τη μεταβολή του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του προηγούμενου έτους.
Η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου ασκεί κριτική στα «βάρβαρα» μέτρα, τονίζοντας ότι θα εφαρμοστούν σε ενάμισι και πλέον έτος, οπότε « δεν είναι δυνατή η διατύπωση ασφαλούς εκτίμησης αναφορικώς με τη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας και την οικονομική δυνατότητα της επιβαρυνόμενης κατηγορίας πολιτών».
Κύκλοι του υπουργείου Εργασίας, πάντως, τόνιζαν ότι η καθαρή απόδοση των μέτρων για τις συντάξεις δεν υπερβαίνει τα 2 δισ. έως 2,1 δισ. ευρώ. Στα 2,1 δισ. ευρώ θα ανέλθει και ο λογαριασμός των αντιμέτρων (πχ επιδότηση ενοικίου, επίδομα τέκνων κλπ). Οι εκτιμήσεις της έκθεσης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που ανεβάζουν το κόστος των μέτρων στα 2,5 δισ. ευρώ, σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας δεν είναι ακριβείς γιατί αναφέρονται σε μικτά ποσά. Διευκρινίσεις θα δοθούν κατά τη διάρκεια της συζήτησης του πολυνομοσχεδίου στη Βουλή.
Ειδικοί στην ασφάλιση υπολογίζουν ότι το κόστος των μέτρων εις βάρος των συνταξιούχων από το 2015 έως το 2021 ανέρχεται συνολικά σε 3,9 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με το πολυνομοσχέδιο από 1/1/2019 μειώνονται έως 18% οι κύριες και οι επικουρικές συντάξεις που εμφανίζουν προσωπική διαφορά. Το υπόλοιπο μέρος της προσωπικής διαφοράς (αν υπάρχει) συνεχίζει να καταβάλλεται μέχρι νεωτέρας. Μειώσεις έως 10% θα υποστούν ακόμα και οι συντάξεις των 500 ευρώ καθώς δεν προβλέπεται κατώτερο πλαφόν προστασίας για τις χαμηλές συντάξεις.
Στις επικουρικές συντάξεις, στο ποσοστό 18% θα περικλείονται και οι περικοπές του περασμένου καλοκαιριού. Αυτό σημαίνει ότι ο πέλεκυς θα πέσει βαρύς σε 200.000 δικαιούχους επικουρικών που δεν είχαν υποστεί μειώσεις η είχαν υποστεί μικρές περικοπές λόγω του πλαφόν των 1.300 ευρώ.
Στις περιπτώσεις που οι προσωπικές διαφορές είναι «αρνητικές» δηλαδή η καταβαλλόμενη σύνταξη είναι μικρότερη από αυτήν που προκύπτει από τον επαναυπολογισμό τότε προσαυξάνεται από την 1/1/20019 κατά 1/5 της διαφοράς σταδιακά και ισόποσα εντός 5 ετών.
Μαζί με τις προσωπικές διαφορές, το 2019 θα περικοπούν η οικογενειακή παροχή των συντάξεων του Δημοσίου και το επίδομα συζύγου των συντάξεων του ιδιωτικού τομέα που συνεχίζει να καταβάλλεται με τη σύνταξη για όσους είχαν συνταξιοδοτηθεί πριν από νόμο Κατρούγκαλου.
Για όσους συνταξιοδοτούνται με το νέο καθεστώς, τα επιδόματα έχουν ήδη καταργηθεί ενώ οι ασφαλισμένοι από 1/1/1993 δεν λαμβάνουν επίδομα συζύγου αλλά μόνο τέκνων (40 ευρώ).
Η επιπλέον «ποινή» θα οδηγήσει σε συνολικές απώλειες 23%-25%. Πόσα θα χάνουν όμως οι συνταξιούχοι από την περικοπή των επιδομάτων που θάρθει να προστεθεί στη μείωση έως 18% της σύνταξης;
ΙΚΑ: Απώλεια 50 ευρώ από το επίδομα συζύγου. Το επίδομα τέκνων κυμαίνεται από 86,72 ως 173,45
ΔΗΜΟΣΙΟ: Απώλεια 35 ευρώ από το επίδομα συζύγου.
ΤΑΠ-ΔΕΗ, ΤΑΠ-ΟΤΕ, ΤΑΜΕΙΑ ΤΡΑΠΕΖΩΝ ΚΑΙ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗΣ: Απώλεια νέων συντάξεων κατά 10% από την κατάργηση του επιδόματος συζύγου.
Η περικοπή θα γίνει σύμφωνα με την έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου που συνοδεύει το νομοσχέδιο, μέσω των εισοδηματικών κριτηρίων που έχουν θεσπιστεί για «την καταβολή του επιδόματος στήριξης τέκνων και του ειδικού επιδόματος τρίτεκνων και πολύτεκνων αντιστοίχως». Για το θέμα της περικοπής των επιδομάτων το Ελεγκτικό συνέδριο επισημαίνει ότι προστίθεται μια επιπλέον επιβάρυνση στη συγκεκριμένη κατηγορία συνταξιούχων.
Στο βωμό της εξοικονόμησης δαπανών προκειμένου να μη μειωθούν περισσότερο οι προσωπικές διαφορές «θυσιάστηκαν» άλλες δύο ευνοικές διατάξεις του Νόμου Κατρούγκαλου.
1.Δεν θα ισχύσει μεταβατική περίοδος για τις συντάξεις που θα εκδοθούν το 2016 και το 2018 με βάση το νέο καθεστώς. Ο νόμος Κατρούγκαλου προέβλεπε ότι όσοι αποχώρησαν το 2016 με τον νέο τρόπο υπολογισμού και αν η μεικτή σύνταξή τους υπολείπεται κατά 20% και πλέον από τον παλαιό τρόπο θα δικαιούνται το μισό της διαφοράς αυτής. Όσοι φύγουν εντός του 2017 θα πάρουν το 1/3 της διαφοράς και όσοι φύγουν το 2018 το ¼.
Σύμφωνα με το πολυνομοσχέδιο, όλες οι συντάξεις (αιτήσεις από 18/5/2016) που σήμερα εκκρεμούν θα υποστούν την περικοπή του 18% χωρίς δεν θα καλυφθεί κανένα ποσοστό της προσωπικής διαφοράς. Δηλαδή, με το νόμο Κατρούγκαλου αν μια σύνταξη 1.000 ευρώ εμφανίζει προσωπική διαφορά 250 ευρώ, ο συνταξιούχος που αποχωρεί φέτος θα δει τη σύνταξή του να μειώνεται στα 833 ευρώ (1.000-250+83(1/3). Με τη μείωση 18% η σύνταξή του μειώνεται στα 820 ευρώ.
2.Οι συντάξεις παραμένουν «παγωμένες» έως το 2022 παρά την υπόσχεση που είχε δώσει ο νόμος Κατρούγκαλου για αυξήσεις από το 2018. Σύμφωνα με το πολυνομοσχέδιο, οι υπουργοί οικονομικών και Εργασίας θα αυξάνουν ετησίως αρχής γενομένης από τις 1.1.2022 το συνολικό ποσό της σύνταξης με βάση συντελεστή που διαμορφώνεται κατά 50% από τη μεταβολή του ΑΕΠ και κατά 50% από τη μεταβολή του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του προηγούμενου έτους.
Η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου ασκεί κριτική στα «βάρβαρα» μέτρα, τονίζοντας ότι θα εφαρμοστούν σε ενάμισι και πλέον έτος, οπότε « δεν είναι δυνατή η διατύπωση ασφαλούς εκτίμησης αναφορικώς με τη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας και την οικονομική δυνατότητα της επιβαρυνόμενης κατηγορίας πολιτών».
Κύκλοι του υπουργείου Εργασίας, πάντως, τόνιζαν ότι η καθαρή απόδοση των μέτρων για τις συντάξεις δεν υπερβαίνει τα 2 δισ. έως 2,1 δισ. ευρώ. Στα 2,1 δισ. ευρώ θα ανέλθει και ο λογαριασμός των αντιμέτρων (πχ επιδότηση ενοικίου, επίδομα τέκνων κλπ). Οι εκτιμήσεις της έκθεσης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που ανεβάζουν το κόστος των μέτρων στα 2,5 δισ. ευρώ, σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας δεν είναι ακριβείς γιατί αναφέρονται σε μικτά ποσά. Διευκρινίσεις θα δοθούν κατά τη διάρκεια της συζήτησης του πολυνομοσχεδίου στη Βουλή.
Ειδικοί στην ασφάλιση υπολογίζουν ότι το κόστος των μέτρων εις βάρος των συνταξιούχων από το 2015 έως το 2021 ανέρχεται συνολικά σε 3,9 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με το πολυνομοσχέδιο από 1/1/2019 μειώνονται έως 18% οι κύριες και οι επικουρικές συντάξεις που εμφανίζουν προσωπική διαφορά. Το υπόλοιπο μέρος της προσωπικής διαφοράς (αν υπάρχει) συνεχίζει να καταβάλλεται μέχρι νεωτέρας. Μειώσεις έως 10% θα υποστούν ακόμα και οι συντάξεις των 500 ευρώ καθώς δεν προβλέπεται κατώτερο πλαφόν προστασίας για τις χαμηλές συντάξεις.
Στις επικουρικές συντάξεις, στο ποσοστό 18% θα περικλείονται και οι περικοπές του περασμένου καλοκαιριού. Αυτό σημαίνει ότι ο πέλεκυς θα πέσει βαρύς σε 200.000 δικαιούχους επικουρικών που δεν είχαν υποστεί μειώσεις η είχαν υποστεί μικρές περικοπές λόγω του πλαφόν των 1.300 ευρώ.
Στις περιπτώσεις που οι προσωπικές διαφορές είναι «αρνητικές» δηλαδή η καταβαλλόμενη σύνταξη είναι μικρότερη από αυτήν που προκύπτει από τον επαναυπολογισμό τότε προσαυξάνεται από την 1/1/20019 κατά 1/5 της διαφοράς σταδιακά και ισόποσα εντός 5 ετών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου