Ευκαιρίες από την ραγδαία ανάπτυξη των αερομεταφορών στην Ασία
βλέπουν στελέχη του «Ελ. Βενιζέλος», στον απόηχο της ανακοίνωσης της
εντονότερης παρουσίας της Qatar Airways στην
ελληνική πρωτεύουσα, σημειώνοντας ότι ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών θα διαδραματίσει ρόλο «μπροστάρη» προς τις αναδυόμενες αγορές.
Ακόμη, αναφέρουν, η διοίκηση του αεροδρομίου τελεί εν αναμονή των κινήσεων της κυβέρνησης για την πώληση ποσοστού 30% του «Ελ. Βενιζέλος», που ανήκει στο κράτος, και της ανανέωσης της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου, που προβλέπονται να προχωρήσουν στο δεύτερο τρίμηνο του 2013.
ΤΟ ΒΗΜΑ - Φως εξ ανατολής για το «Ελ.Βενιζέλος» - oικονομία
ελληνική πρωτεύουσα, σημειώνοντας ότι ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών θα διαδραματίσει ρόλο «μπροστάρη» προς τις αναδυόμενες αγορές.
Μάλιστα, διακρίνουν και τα πρώτα σημάδια αντιστροφής του αρνητικού
κλίματος που γνωρίζει η Αθήνα διεθνώς, καθώς από τις έως τώρα ενδείξεις
φαίνεται ότι την θερινή σεζόν αρκετές αερογραμμές θα ξεκινήσουν νέες
πτήσεις από και προς την Ελληνική πρωτεύουσα, υπογραμμίζοντας ότι η
κατάσταση τείνει να σταθεροποιηθεί.
Παράλληλα, πηγές του «Ελ. Βενιζέλος» αποκλείνουν κάθε σκέψη
οριζόντιας μείωσης των τελών του αεροδρομίου για όλες τις εταιρίες,
σημειώνοντας ότι δίδονται ικανά κίνητρα, που λειτουργούν ευνοϊκά για τις
αερογραμμές που επιχειρούν από την Αθήνα και διατηρούν το πτητικό τους
πρόγραμμα.
Μάλιστα, τάσσονται υπέρ της δημιουργίας ενός «εθνικού πρωταθλητή»
στις αερομεταφορές, υποστηρίζοντας την την εξαγορά της Olympic Air από
την Aegean Airlines.
Παράλληλα, χαρακτηρίζουν ως «κράχτη» την παρουσία της Qatar στην
Ελλάδα, διαπιστώνουν τη σοβαρή συρρίκνωση της εγχώριας αγοράς,
αναγνωρίζουν την ύπαρξη σημαντικού ανταγωνισμού στα «φιλέτα» στα
δρομολόγια εσωτερικού λόγω της εμπλοκής της Cyprus Airways, ενώ
σημειώνουν ότι το «Ελ. Βενιζέλος» βρίσκεται εν αναμονή των κυβερνητικών
πρωτοβουλιών για την πώληση μεριδίου, ύψους 30% που διαθέτει το δημόσιο
στον διεθνή αερολιμένα και την ανανέωση της σύμβασης παραχώρησης του
αεροδρομίου.
Στρέφουν το ενδιαφέρον προς την Ανατολή
«Οι εξελίξεις στον κόσμο είναι ραγδαίες. Σημειώνονται τεράστιες
ανακατατάξεις στην αεροπορική αγορά και στην παγκόσμια οικονομία, ενώ
είναι μεγάλοι οι ρυθμοί ανάπτυξης του "νέου κόσμου» εξηγούν στελέχη
του αεροδρομίου, επισημαίνοντας ότι η Ασία έχει «ρεφάρει» τη Δύση σε
επιβατική κίνηση, φτάνοντας το 1,5 δισ. επιβάτες.
«Το 2030 προβλέπονται 4,5 δισ. επιβάτες. Θα έχουμε, δηλαδή, τριπλασιασμό των μετακινήσεων στην Ασία»
σημειώνουν και τονίζουν ότι ο όγκος των επιβατών, που ταξιδεύουν μεταξύ
Ασίας και Ευρώπης φτάνουν σήμερα τα 60 εκατ. ταξιδιώτες, όμως εκτιμάται
ότι θα αυξηθούν στα 130 εκατ. τα επόμενα 15 χρόνια.
Έτσι, όπως αναφέρουν, οι ανακατατάξεις προκαλούν τρομακτική πίεση
σε όλο τον αεροπορικό κλάδο, με τρανταχτά ονόματα να εγκαταλείπουν
παραδοσιακές αγορές στη Δύση, αδυνατώντας πια να ανταγωνιστούν
αναδυόμενες εταιρίες που διεκδικούν ανοιχτά έναν στρατηγικό ρόλο στη νέα
κατάσταση.
«Θέλουμε να παίξουμε ένα ρόλο μπροστάρη σε αυτή τη ιστορία,
αφού πιστεύουμε ότι μπορούμε να σπρώξουμε τα πράγματα προς αυτή την
κατεύθυνση τόσο για την Αθήνα όσο και για την Ελλάδα» σημειώνουν στελέχη του αεροδρομίου, επισημαίνοντας τις ευκαιρίες που αναδύονται.
Είναι χαρακτηριστικό, όπως λένε, ότι από το 2005 και μετά υπάρχουν
τέσσερις πτήσεις καθημερινά από την Αθήνα προς τη Μέση Ανατολή (Ντόχα,
Ντουμπάι, Κατάρ) και από εκεί 50 συνδέσεις ημερησίως προς Ασία και
Αυστραλία, με παρεχόμενες υπηρεσίες υψηλότερου επιπέδου σε σχέση με τις
παραδοσιακές αερογραμμές και σε τιμές ανταγωνιστικές.
Την ίδια στιγμή, σημειώνουν, το 2012 η πτώση των ευρωπαϊκών
εταιριών προς την Ασία έφτασε το 35%, με αντίστοιχη, όμως, αύξηση των
ασιατικών αερογραμμών.
Κύκλοι του διεθνούς αερολιμένα εξηγούν ότι οι εταιρίες του Περσικού
Κόλπου θα πρωταγωνιστήσουν στις πτήσεις των μακρινών αποστάσεων, καθώς
έχουν παραγγείλει μεγάλους στόλους υπερσύγχρονων αεροσκαφών, που
υπερνικούν σε προδιαγραφές και ανταγωνιστικότητα τα καυσιμοβόρα
αεροπλάνα και το κόστος λειτουργίας των παραδοσιακών αερογραμμών.
Είναι χαρακτηριστικό, όπως παρατηρούν, ότι η Emirates διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο μακρινών αποστάσεων στον κόσμο. «Αυτό δείχνει ότι υπάρχει μία δυναμική στην Ασία και μία στασιμότητα στη Δύση» λένε και σημειώνουν ότι «οι δυνάμεις που αποφάσισαν να διαδραματίσουν ρόλο "αλυσίδας" μεταξύ του παλαιού και του νέου κόσμου» δεν έχουν άλλη επιλογή, ελλείψει υπολογίσιμης εσωτερικής αγοράς.
Παράλληλα, όπως υπογραμμίζουν, οι παραδοσιακοί παίκτες πιέζονται
πια τόσο πολύ, που δεν έχουν τη δυνατότητα να στηρίζουν γραμμές, από τις
οποίες βγάζουν κέρδος εποχιακά. «Κάνουν πιο γρήγορες και
σπασμωδικές κινήσεις. Κι εμείς γινόμαστε πιο ευέλικτοι. Η δέσμευση των
εταιριών βαίνει μειούμενη, με πιο ακραίο φαινόμενο τις εταιρίες χαμηλού
κόστους, οι οποίες έχουν γίνει εξαιρετικά επιθετικές, αλλάζοντας ή
καταργώντας πτήσεις σε ορίζοντα εβδομάδας» σχολιάζουν τα ίδια στελέχη.
Τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης
Στελέχη του αεροδρομίου παρατηρούν αντιστροφή του αρνητικού
κλίματος που γνώριζει διεθνώς η Αθήνα, καθώς από την πρώτη εικόνα που
έχουν από τις χρονοθυρίδες της θερινής σεζόν, βλέπουν τόσο νέους
προορισμούς όσο και νέες εταιρίες που θα ξεκινήσουν πτήσεις για την
Ελληνική πρωτεύουσα, διαπιστώνοντας την σταδιακή σταθεροποίηση της
κατάστασης.
«Υπάρχει συνεχώς βελτιούμενη κατάσταση μήνα με μήνα σε σχέση με πέρυσι, παρόλο που μειώθηκαν οι πτήσεις» σχολιάζουν. «Όμως,
πρέπει να είμαστε ρεαλιστές για την εικόνα που έχει αυτή τη στιγμή η
ελληνική οικονομία. Χρειάζεται ένα βήμα κάθε φορά και είναι σημαντικό να
έχουμε ρεαλιστικές προσδοκίες» συμπληρώνουν. Επισης, κάνουν λόγο
για την ανάγκη να εστιάσουμε περισσότερο στην Αθήνα, αφού είναι
ιδιαίτερα κρίσιμη για την εικόνα ολόκληρης της χώρας.
«Κράχτης» η συμφωνία με την Qatar
Όπως αναφέρουν, για την ενεργότερη δραστηριοποίηση της Qatar
προηγήθηκαν εντονότατες προσπάθειες προσέλκυσής της, καθώς, όπως λένε,
πρόκειται «για μια εταιρία με αναπτυξιακή προοπτική και την μεγαλύτερη παραγγελία αεροσκαφών στον κόσμο», ενώ υπογραμμίζουν ότι η εμπλοκή της στην Αθήνα «θα
επηρεάσει καταλυτικά και άλλες εταιρίες, οι οποίες εάν δουν την
παρουσία της, θα καταλάβουν ότι η ελληνική αγορά έχει προοπτική».
Όπως σημειώνουν, έγιναν πολλές συζητήσεις και διαπραγματεύσεις για
την ενεργότερη δραστηριοποίησή της, καθώς όπως λένε, διεκδικούνταν και
από άλλα αεροδρόμια της περιοχής, που ανταγωνίζονται την Αθήνα.
Μάλιστα, χαρακτηρίζουν την ανάληψη της πτήσης Αθήνα - Νέα Υόρκη από την Qatar ως «κίνηση εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία»
και σημειώνουν ότι πρόκειται για μία αγορά 700.000 ταξιδιωτών, η οποία
ακόμη και όταν καλυπτόταν με απ'ευθείας πτήσεις από τις Delta,
Continental και την παλιά Ολυμπιακή, το 50% των επιβατών έφτανε στην
Ελληνική πρωτεύουσα μέσω ενδιάμεσων σταθμών.
«Αυτό που προφανώς είναι στα σχέδια της Qatar δεν είναι μόνο οι
επιβάτες από την Αθηνά, αλλά και από άλλους προορισμούς από την
ευρύτερη περιοχή από τους οποίους θα τροφοδοτεί το δρομολόγιο, μέσω
πτήσεων κοινού κωδικού» σημειώνουν,
Τι λένε για τα τέλη του «Ελ. Βενιζέλος»
Όπως αναφέρουν, το κόστος λειτουργίας μίας εταιρίας στο αεροδρόμιο
καθορίζεται από την χωρητικότητα και τον τυχόν περιορισμό των πτήσεων
-που συνεπάγονται καθυστερήσεις και, άρα, πρόσθετη επιβάρυνση-, την
επίγεια εξυπηρέτηση (για την οποία λένε ότι στην Αθήνα κοστίζει 400-500
ευρώ ανά αεροσκάφος, όταν στο Παρίσι φτάνει τα 2.000) και τα τέλη.
Μάλιστα, σημειώνουν ότι εάν απομονώσει κανείς τα τέλη, τα οποία
είναι υψηλά, καθώς πρόκειται για καινούριο αεροδρόμιο, οι χρεώσεις του
«Ελ. Βενιζέλος» είναι στο επίπεδο του «Μπαράχας» της Μαδρίτης.
«Δεδομένης της συγκυρίας, συμμετέχουμε στην προσπάθεια των
εταιριών και στο ρίσκο που λαμβάνουν με στοχευμένα κίνητρα, που φτάνουν
σε μειώσεις χρεώσεων της τάξης του 30%. Οι εταιρίες την καλοκαιρινή
περίοδο τα πήγαν μία χαρά, διότι συμβάλλαμε κι εμείς με μειώσεις
χρεώσεων εκατ. ευρώ. Ο εταιρίες που χρησιμοποιούν την Αθήνα ως βάση
πλήρωσαν το καλοκαίρι 30% λιγότερα, σε σχέση με πέρυσι» σημειώνουν.
Όπως παρατηρούν, αυτή είναι η σωστή συνταγή για την κρίση, καθώς,
εάν το αεροδρόμιο προχωρούσε σε οριζόντια μείωση των τελών, θα βρισκόταν
σύντομα σε αδυναμία να εξυπηρετήσει τον δανεισμό του και τις
υποχρεώσεις του.
Για τις αποχωρήσεις των αερογραμμών
Όπως αναφέρουν πηγές του αεροδρομίου, η διοίκηση της εταιρίας
ταξίδεψε αρκετές φορές έως την Σιγκαπούρη για να πείσει την Singapore
Airlines να παραμείνει στην Αθήνα, προτείνοντάς της, μάλιστα, και
ατέλεια στις χρεώσεις. Όμως, όπως σημειώνουν, η εταιρία απάντησε ότι
αποτελεί μη αναστρέψιμη επιλογή το να εστιάσει στις ζωτικές - για αυτήν -
αγορές, καθώς δεν μπορούσε να ανταγωνιστεί στα «ίσια» τις αναδυόμενες
εταιρίες.
Παράλληλα, σχολιάζουν και τις άλλες πρόσφατες αποχωρήσεις εταιριών, σημειώνοντας ότι «στην πλειοψηφία τους ήρθαν στο αεροδρόμιο την περίοδο της ανάπτυξής του», παλαιότερα δεν πετούσαν στην Αθήνα και ότι το χτύπημα της εσωτερικής αγοράς συνέβαλε στην «έξοδό» τους. «Όταν οι έλληνες επιβάτες ταξίδευαν πολύ περισσότερο, δεν υπήρχε χώρος στο πάρκινγκ για τα αυτοκίνητά» σχολιάζουν χαρακτηριστικά.
Η εσωτερική αγορά και η ανανέωση της σύμβασης
Σύμφωνα με στελέχη του αεροδρομίου, είναι πια αξιοσημείωτη η
παρουσία των Κυπριακών Αερογραμμών, οι οποίες στα τρία δρομολόγια
εσωτερικού που εκτελούν, έχουν αποκτήσει μερίδιο αγοράς μεταξύ του 20%
και του 25%.
«Σε συνδυασμό με την ευρύτερη συγκυρία δεν είναι εύκολο να πει
κανείς ότι η Ελλάδα μπορεί να στηρίξει πολλές εταιρίες. Για εμάς είναι
κρίσιμο να υπάρχει κατ' αρχήν ένας βιώσιμος και ισχυρός αερομεταφορέας, ο
οποίος να αναπτύσσεται μέσα στο αεροδρόμιο της Αθήνας. Είναι απόλυτα
συμβατό με τους καιρούς να υπάρχει κάτι τέτοιο» σχολιάζουν,
αναφερόμενα στη νέα προσπάθεια για «γάμο» μεταξύ Olympic Air και Aegean,
δια της εξαγοράς της πρώτης από τη δεύτερη.
Παράλληλα, όπως αναφέρουν, δεν έχουν υπάρξει ακόμη επαφές με τη νέα
διοίκηση της Hochtief, σημειώνοντας ότι είναι ιδιαίτερα πιθανόν σε αυτή
τη φάση το αεροδρόμιο της Αθήνας να μην αποτελεί προτεραιότητα για την
πολυεθνική εταιρία.
Ακόμη, αναφέρουν, η διοίκηση του αεροδρομίου τελεί εν αναμονή των κινήσεων της κυβέρνησης για την πώληση ποσοστού 30% του «Ελ. Βενιζέλος», που ανήκει στο κράτος, και της ανανέωσης της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου, που προβλέπονται να προχωρήσουν στο δεύτερο τρίμηνο του 2013.
Αναφορικά με τα περιφερειακά αεροδρόμια, όπως λένε, δεν αποκλείουν
το ενδιαφέρον του «Ελ. Βενιζέλος», όμως περιμένουν τους όρους και τις
προϋποθέσεις της αποκρατικοποίησής τους.
ΤΟ ΒΗΜΑ - Φως εξ ανατολής για το «Ελ.Βενιζέλος» - oικονομία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου