Τρίτη 4 Δεκεμβρίου 2012

Για ποιους ανοίγει το «πορτοφόλι» του κράτους

Ζεστό χρήμα στην αγορά -και μάλιστα όσο το δυνατόν πιο γρήγορα- θέλει να ρίξει το οικονομικό επιτελείο, γνωρίζοντας ότι, αν δεν αποκατασταθούν τάχιστα τα επίπεδα ρευστότητας, δεν μπορεί να επιτευχθεί το στοίχημα της ανάκαμψης, που αποτελεί βασική προϋπόθεση και για τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του χρέους.

Στη «μάχη» αυτή με τον χρόνο, αλλά και με τους περιορισμένους πόρους (τουλάχιστον στην παρούσα φάση των ελλειμμάτων), το οικονομικό επιτελείο θα χρησιμοποιήσει τρία «εργαλεία»: τα κοινοτικά προγράμματα (στα οποία, μάλιστα, η εθνική συμμετοχή θα παραμείνει στο 5%, με βάση την πρόσφατη απόφαση του Eurogroup), την εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου, αλλά και την παροχή διευκολύνσεων για την εξόφληση των χρεών ιδιωτών προς το Δημόσιο, έτσι ώστε να αποκατασταθεί η κυκλοφορία ρευστού στην αγορά.

Τα νέα προγράμματα
Και μπορεί οι παλινωδίες των Ευρωπαίων και η κόντρα με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) να έσπρωξαν πιο πίσω την εκταμίευση της δόσης, ανατρέποντας τα χρονοδιαγράμματα για τη δανειοδότηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων με κεφάλαια που συμφωνήθηκαν πρόσφατα με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), ωστόσο παράγοντες του οικονομικού επιτελείου διαβεβαιώνουν ότι, εντός του διμήνου που ακολουθεί, θα φτάσουν στην αγορά περίπου 450 εκατ. ευρώ, αποκλειστικά για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις (τις οποίες, μάλιστα, θα διευκολύνουν και με κεφάλαια κίνησης).

Επιπλέον, προ των πυλών βρίσκονται προγράμματα μέσω ΕΣΠΑ, που θα στηρίξουν τους πλέον ευαίσθητους τομείς της οικονομίας. Ένα από αυτά τα προγράμματα διαθέτει προϋπολογισμό 433,5 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 135 εκατ. προορίζονται για την Περιφέρεια Μακεδονίας-Θράκης.

Ειδικότερα, το πρόγραμμα έχει ως στόχο την ενίσχυση επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στους τομείς της μεταποίησης, του τουρισμού, του εμπορίου και των υπηρεσιών. Στο πλαίσιο αυτής της προκήρυξης θα ενισχυθούν υφιστάμενες, νέες και υπό σύσταση επιχειρήσεις. Στόχος της δράσης είναι η ενίσχυση επιχειρήσεων για την υλοποίηση επενδύσεων προσανατολισμένων στην καινοτομία, στο περιβάλλον και στις τεχνολογίες πληροφορικής, αλλά και η απευθείας τόνωση τού επιχειρείν σε συνθήκες κρίσης. Επιπλέον, με τη συγκεκριμένη χρηματοδότηση διασφαλίζεται η διατήρηση, αλλά και η δημιουργία θέσεων απασχόλησης, καθώς η ενίσχυση κατευθύνεται και σε υπό σύσταση επιχειρήσεις.

Ποιους αφορά
Συγκεκριμένα, θα ενισχυθούν:
- Υφιστάμενες επιχειρήσεις: οι επιχειρήσεις που έχουν τουλάχιστον δύο πλήρεις, κλεισμένες διαχειριστικές χρήσεις.
- Νέες επιχειρήσεις: οι επιχειρήσεις που έχουν μέχρι την ημερομηνία παραλαβής τής επενδυτικής τους πρότασης δύο πλήρεις διαχειριστικές χρήσεις.
- Υπό σύσταση επιχειρήσεις: οι επιχειρήσεις που θα συσταθούν μετά την παραλαβή του επενδυτικού τους σχεδίου.
Οι ενισχύσεις αφορούν τους ακόλουθους τομείς-θεματικές ενότητες:
- Μεταποίηση: Αφορά την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και της ανταγωνιστικότητας μεταποιητικών επιχειρήσεων.
- Τουρισμός: Αφορά την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και της ανταγωνιστικότητας τουριστικών επιχειρήσεων.
- Εμπόριο: Αφορά την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και της ανταγωνιστικότητας επιχειρήσεων σε δυναμικούς, στοχευμένους κλάδους του τριτογενή τομέα.
- Υπηρεσίες: Αφορά την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και της ανταγωνιστικότητας επιχειρήσεων σε δυναμικούς, στοχευμένους κλάδους του τριτογενή τομέα.
Οι επιλέξιμες κατηγορίες επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, οι οποίες θα τύχουν επιχορήγησης, θα ορίζονται στην Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) προκήρυξης, η οποία αναμένεται εντός των επόμενων ημερών.

Οι προϋποθέσεις συμμετοχής
Ως προϋποθέσεις συμμετοχής των δυνητικών δικαιούχων των ενισχύσεων ορίστηκαν οι ακόλουθες:
- να είναι εγκατεστημένοι ή να προτίθενται να εγκατασταθούν, ως ανεξάρτητες επιχειρήσεις με το πλήρες αντικείμενό τους, στην ελληνική επικράτεια,
- να μην είναι προβληματική επιχείρηση,
- να λειτουργούν ή να προτίθενται να λειτουργήσουν αποκλειστικά με νομική μορφή ατομικής επιχείρησης ή ΟΕ ή ΕΕ ή ΕΠΕ ή μονοπρόσωπης ΕΠΕ ή ΑΕ,
- να τηρούν (για υφιστάμενες και νέες επιχειρήσεις) ή να δεσμευτούν ότι θα τηρήσουν, εφόσον εγκριθούν (για υπό σύσταση επιχειρήσεις), κατά την υποβολή της επενδυτικής πρότασης βιβλία Β’ ή Γ’ κατηγορίας του ΚΒΣ,
- να μην εκκρεμεί σε βάρος τους διαδικασία ανάκτησης παλαιάς κρατικής ενίσχυσης (για τις υφιστάμενες μικρομεσαίες επιχειρήσεις) και ο μέσος ετήσιος κύκλος εργασιών τριετίας τους να κυμαίνεται: (α) από 30.000 μέχρι 50.000.000 ευρώ ή το σύνολο του ετήσιου ισολογισμού να μην υπερβαίνει τα 43.000.000 ευρώ για τις θεματικές ενότητες «μεταποίηση» και «τουρισμός», (β) από 20.000 μέχρι 50.000.000 ευρώ ή το σύνολο του ετήσιου ισολογισμού να μην υπερβαίνει τα 43.000.000 ευρώ για τις θεματικές ενότητες «εμπόριο» και «υπηρεσίες».

Τα στοιχεία που χρησιμοποιούνται για τον υπολογισμό του κύκλου εργασιών αφορούν τις τρεις τελευταίες κλεισμένες, πλήρεις δωδεκάμηνες διαχειριστικές χρήσεις ή, εφόσον δεν υπάρχουν, τις δύο τελευταίες κλεισμένες πλήρεις δωδεκάμηνες διαχειριστικές χρήσεις. Ο ετήσιος κύκλος εργασιών προσδιορίζεται από το σχετικό φορολογικό έντυπο κάθε επιχείρησης. Για τις υφιστάμενες μεγάλες επιχειρήσεις θα καθοριστούν αντίστοιχα όρια.

Ποιοι εξαιρούνται
Δεν έχουν δικαίωμα υποβολής πρότασης οι δημόσιες επιχειρήσεις ή οργανισμοί ή/ και οι θυγατρικές τους, καθώς και οι εταιρείες στις οποίες συμμετέχουν, άμεσα ή έμμεσα, με ποσοστό μεγαλύτερο τού 25% οι ΟΤΑ.
Ο προϋπολογισμός κάθε πρότασης που μπορεί να επιχορηγηθεί κυμαίνεται:
- από 30.000 έως 300.000 ευρώ για τη θεματική ενότητα «μεταποίηση»,
- από 30.000 έως 300.000 ευρώ για τη θεματική ενότητα «τουρισμός»,
- από 20.000 έως 100.000 ευρώ για τη θεματική ενότητα «εμπόριο»,
- από 20.000 έως 100.000 ευρώ για τη θεματική ενότητα «υπηρεσίες».
Το μέγιστο επιχορηγούμενο ύψος του επενδυτικού σχεδίου θα συνδέεται με τον κύκλο εργασιών της επιχείρησης.

Ποια είναι τα ποσοστά επιχορήγησης ανά περιφέρεια
Τα ποσοστά επιχορήγησης ανά Περιφέρεια είναι τα εξής:
- Ανατολική Μακεδονία-Θράκη: για τις μεσαίες επιχειρήσεις 50% και για τις μικρές επιχειρήσεις 60%.
- Κεντρική Μακεδονία: για τις μεσαίες επιχειρήσεις 40% και για τις μικρές επιχειρήσεις 50%.
- Δυτική Μακεδονία: για τις μεσαίες επιχειρήσεις 40% και για τις μικρές επιχειρήσεις 50%.
Όσον αφορά τα ποσά του προϋπολογισμού του προγράμματος, κατανέμονται ως εξής:
- Ανατολική Μακεδονία-Θράκη: 22.500.000 ευρώ. Θα κατανεμηθούν κατά 80% σε υφιστάμενες και κατά 20% σε νέες/ υπό σύσταση επιχειρήσεις.
- Κεντρική Μακεδονία: 90.000.000 ευρώ. Θα κατανεμηθούν κατά 85% σε υφιστάμενες και κατά 15% σε νέες/ υπό σύσταση επιχειρήσεις.
- Δυτική Μακεδονία: 22.500.000 ευρώ. Θα κατανεμηθούν κατά 70% σε υφιστάμενες και κατά 30% σε νέες/ υπό σύσταση επιχειρήσεις.

ΕΞΟΦΛΗΣΗ ΟΦΕΙΛΩΝ Προτεραιότητα θα δοθεί σε εξαγωγικές επιχειρήσεις και φαρμακοβιομηχανίες
Και επειδή στο οικονομικό επιτελείο έχει γίνει πλήρως κατανοητό ότι «ουκ αν λάβοις παρά του μη έχοντος», ήδη δρομολογείται, με βάση το σχέδιο που παρουσίασε ο κ. Χρ. Σταϊκούρας, η σταδιακή εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου στους προμηθευτές του.

Με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, οι εν λόγω οφειλές ανέρχονται σε 8,3 δισ. ευρώ, ενώ προστίθενται άλλα 800 εκατ. ευρώ, που αφορούν εκκρεμείς επιστροφές φόρου από αιτήσεις που έχουν ήδη ελεγχθεί, ενώ εκκρεμούν στα συρτάρια των εφοριών χιλιάδες ακόμη αιτήσεις -κυρίως επιστροφής ΦΠΑ-, που αντιστοιχούν σε περίπου 3 δισ. ευρώ.

Έως το τέλος του 2013
Σύμφωνα με τη δέσμευση του υπουργείου Οικονομικών, όλα τα χρέη του Δημοσίου -ακόμη και οι υποθέσεις που μένει να ελεγχθούν- θα έχουν τακτοποιηθεί το αργότερο έως το τέλος του επόμενου έτους. Από την προεργασία που ήδη γίνει στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους (ΓΛΚ), ωστόσο, εκτιμάται ότι με την άφιξη της δόσης μπορούν να εξοφληθούν τα πρώτα χρέη.

Προτεραιότητα θα δοθεί στην επιστροφή ΦΠΑ στις εξαγωγικές επιχειρήσεις (και, συγκεκριμένα, περίπου 110 εκατ. ευρώ), όπως επίσης και σε φαρμακευτικές εταιρίες, για οφειλές του 2011.

Στην κορυφή της λίστας των προτεραιοτήτων βρίσκονται και χιλιάδες δημόσιοι υπάλληλοι, που βρίσκονται εδώ και δύο χρόνια «στο περίμενε» για την καταβολή του εφάπαξ από το ΤΠΔΥ: σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζεται η δυνατότητα άμεσης καταβολής τού 50% των εν λόγω οφειλών, που ανέρχονται σε περίπου 1,4 δισ. ευρώ. Με δεδομένο, δε, ότι αυτό το ποσό έχει υπολογιστεί πριν από τη μείωση που επιβάλλει το Μεσοπρόθεσμο (40%-46%), εκτιμάται ότι οι συνολικές υποχρεώσεις θα περιοριστούν σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα, επιτρέποντας έτσι την ταχύτερη ικανοποίηση των σχετικών αιτημάτων.

Πέρα από την εξόφληση των οφειλών του Δημοσίου προς τους ιδιώτες, το υπουργείο Οικονομικών ρίχνει το βάρος των προσπαθειών και στη βελτίωση του πλαισίου που ορίζει τη διαδικασία πληρωμής των οφειλών που έχουν οι ιδιώτες έναντι του Δημοσίου. Το πρώτο σημαντικό βήμα θα γίνει στην κατεύθυνση της βελτίωσης των διαδικασιών συμψηφισμού, καθώς διαπιστώνεται ότι, κυρίως στις περιπτώσεις που οι ιδιώτες έχουν λαμβάνειν περισσότερα από αυτά που οφείλουν, οι διαδικασίες «κολλάνε» λόγω έλλειψης ρευστού. Το δεύτερο βήμα θα γίνει στην κατεύθυνση της διεύρυνσης των δυνατοτήτων συμψηφισμού, έτσι ώστε να καταστεί δυνατός ο συμψηφισμός μεταξύ φορολογικών οφειλών και οφειλών απέναντι σε ασφαλιστικά ταμεία, ΟΤΑ κοκ., κάτι που αποτελεί πάγιο αίτημα των φορέων της αγοράς.

Η ρύθμιση των οφειλών
Καθοριστικής σημασίας θα είναι, όμως, και η αλλαγή στο πλαίσιο με βάση το οποίο δίνεται σήμερα η δυνατότητα ρύθμισης οφειλών. Με δεδομένο ότι η τρόικα έχει απαγορεύσει νέες ρυθμίσεις και νέες περαιώσεις, αυτό που θα γίνει είναι να «χαλαρώσουν» τα κριτήρια, με βάση τα οποία οι έφοροι καθορίζουν τον αριθμό των δόσεων ανά οφειλέτη.

Έτσι, ενώ σήμερα δύσκολα συναντά κανείς -σε πρώτο στάδιο- ρυθμίσεις που ξεπερνούν τις 16 δόσεις, στόχος είναι, με την υποβολή του πρώτου αιτήματος, να είναι δυνατή η ρύθμιση σε 36 δόσεις, με τη δόση να πέφτει ακόμη και κάτω από τα 100 ευρώ, όπως επίσης και να καθίσταται πιο εύκολη η αποδοχή δεύτερου αιτήματος ρύθμισης, στην περίπτωση αποδεδειγμένης αδυναμίας εξυπηρέτησης του χρέους.

Του Γιώργου Παππού
makthes.gr          

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου