Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 2013

Σχολικός αποκλεισμός μαθητών Ρομά

Του Δημήτρη Αγγελίδη
Η βουλευτής της ΔΗΜΑΡ Μαρία Γιαννακάκη και το Ελληνικό Παρατηρητήριο του Ελσίνκι εγκαλούν διευθυντή Δημοτικού στα Σπάτα επειδή αρνήθηκε να δεχτεί παιδιά του
οικισμού Κιάφας και παραπλάνησε επιπροσθέτως τον υπουργό Παιδείας
Ζήτημα παραπληροφόρησης της Βουλής σχετικά με τον καταγγελλόμενο αποκλεισμό παιδιών Ρομά από το 3ο Δημοτικό Σχολείο Σπάτων εγείρουν η βουλευτής της ΔΗΜΑΡ, Μαρία Γιαννακάκη, και το Ελληνικό Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι (ΕΠΣΕ). Κατηγορούν τον διευθυντή του σχολείου ότι παραπληροφόρησε τον υπουργό Παιδείας Κωνσταντίνο Αρβανιτόπουλο, με αποτέλεσμα, σε ομιλία του στη Βουλή, να αποδώσει τον εκπαιδευτικό αποκλεισμό των παιδιών Ρομά του οικισμού Κιάφα στο γεγονός ότι… ο οικισμός δεν υπάρχει!

Σε έγγραφο που υπογράφει ο διευθυντής του σχολείου, Δημήτριος Γαρουφαλής, ισχυρίζεται ότι το 2011, όταν ανέλαβε καθήκοντα, δεν υπήρχαν στις τάξεις του σχολείου μαθητές Ρομά. Επειτα από προφορική ενημέρωση του προκατόχου του διευθυντή, ενημερώθηκε ότι Ρομά είχαν εγγραφεί στο σχολείο κατά το έτος 2009-2010 και φοιτούσαν σε τάξη υποδοχής, μια ειδική τάξη που προετοιμάζει μαθητές για να ενσωματωθούν ομαλότερα στη συνέχεια στις υπόλοιπες τάξεις.

Δεν είδε τον οικισμό

Ωστόσο, ύστερα από λίγους μήνες, έφυγαν από το σχολείο, γιατί «το μεγαλύτερο μέρος του καταυλισμού (sic) της Κιάφας είχε μεταφερθεί σε περιοχή κοντά στο Κορωπί». Το αποτέλεσμα, σύμφωνα με το έγγραφο του διευθυντή, ήταν να σταματήσει να λειτουργεί η τάξη υποδοχής. Πήρε σχεδόν ένα χρόνο στον διευθυντή να επισκεφτεί τον οικισμό, όπου διαπίστωσε ότι δεν ήταν δυνατό να βρει μαθητές, ενώ προσθέτει ότι «κανείς γονέας Ρομά δεν ήρθε στο σχολείο για να εγγράψει το παιδί του».

Τον οικισμό, που φαίνεται να μην είδε ο διευθυντής, τον έχουν δει άλλοι. Σύμφωνα με στοιχεία από το ΕΠΣΕ, στην αρχή της σχολικής χρονιάς 2010-2011 (την επόμενη χρονιά από την υποτιθέμενη μετακίνηση των Ρομά), ο τότε διευθυντής του σχολείου Νίκος Φουρίδης έστειλε στο υπουργείο Παιδείας πρακτικό του Συλλόγου Διδασκόντων, που ζητούσε να τοποθετηθούν δύο εκπαιδευτικοί για τη λειτουργία δύο τμημάτων υποδοχής για 27 παιδιά Ρομά, που είχαν εγγραφεί στο σχολείο.

Την άνοιξη του ίδιου έτους δεν είχαν διοριστεί οι προαναφερόμενοι εκπαιδευτικοί, με αποτέλεσμα να εγκαταλείψουν το σχολείο τα παιδιά. Ούτε στην αρχή της επόμενης σχολικής χρονιάς υπήρχε εξειδικευμένο εκπαιδευτικό προσωπικό.

Παράλληλα, επισκέψεις βουλευτών, οργανώσεων και διεθνών παρατηρητών διαπίστωσαν ότι δεν είχαν γραφεί Ρομά στα δημοτολόγια, ότι δεν υπήρχε ηλεκτροδότηση και ότι ο οικισμός παραμένει παράνομος, παρότι δημιουργήθηκε από τις δημοτικές αρχές του Δήμου Σπάτων, με σκοπό να μεταφερθούν εκεί Ρομά που έμεναν σε άλλο δημοτικό οικόπεδο.

Τι λέει ο διευθυντής

Γι’ αυτές και άλλες παραλείψεις, το ΕΠΣΕ κατέθεσε στις 14 Νοεμβρίου μήνυση στον Εισαγγελέα Εφετών Αθηνών και στον Αντεισαγγελέα Εφετών Αθηνών κατά παντός υπευθύνου από τον Δήμο Σπάτων–Αρτέμιδος, την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής και το υπουργείο Εσωτερικών. Μήνυσε επίσης τον κύριο Γαρουφαλή και κάθε άλλο υπεύθυνο για τον αποκλεισμό των παιδιών Ρομά από το 3ο Δημοτικό από το 2011 μέχρι σήμερα.

Μιλώντας στην «Εφ.Συν» ο κ. Γαρουφαλής βρίσκει αίφνης μαθητές Ρομά και μάλιστα στην Α΄ τάξη του σχολείου του: «Μαθαίνω από ερώτηση της κυρίας Γιαννακάκη τον Δεκέμβριο του 12 ότι υπάρχει ζήτημα. Μεταβαίνω ο ίδιος με συνάδελφο δάσκαλο στον οικισμό και πράγματι βρίσκω κάποιους. Τους εξήγησα ότι πρέπει να έρθουν τα παιδιά τους στο σχολείο.

Η απάντησή τους ήταν η εξής: “Θα πάρουμε κάποια χρήματα, αν φέρουμε τα παιδιά μας στο σχολείο;”. Δεν ήρθαν. Ρώτησα την αρμόδια διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης αν κρίνει καλό να στείλω ακόμα και την αστυνομία προκειμένου να έρθουν οι μαθητές. Μου είπε όχι, γιατί μπορεί να ξεφύγει το πράγμα. Το σχολείο είναι ανοιχτό, δεν αποκλείουμε κανέναν. Εχουμε παιδιά Ρομά και στην τετάρτη τάξη, και στη δευτέρα, και στην πρώτη. Δεν έχω διώξει κανένα παιδί Ρομά που ήρθε στο σχολείο να εγγραφεί».

Αμφισβητεί επίσης την παιδαγωγική αξία των τάξεων υποδοχής, χωρίς να έχει αναφερθεί σχετικά στο έγγραφό του: «Κάποιοι κύριοι είχαν εκταμιεύσει χρήματα ΕΣΠΑ, γιατί περί αυτού πρόκειται, αφήσανε το σχολείο στο έλεος του Θεού, σχεδόν χωρίς δάσκαλο για την τάξη υποδοχής, στριμώξανε τα παιδιά όπως όπως σε κοινόχρηστους χώρους απλά και μόνο για να δικαιολογήσουν τη λειτουργία της τάξης για να εκταμιευτούν τα χρήματα.

»Εχοντας αυτή την εμπειρία, οι εκπαιδευτικοί και αφού το σχολείο έγινε μύλος -φωνάζανε γονείς, έχει γίνει χαμός– εξέφρασαν σοβαρές επιφυλάξεις για τη λειτουργία τάξης υποδοχής, που γίνεται απλά και μόνο για να κάνουν κάποιοι τη διατριβή τους ή να γίνουν κάποια πανεπιστημιακά προγράμματα, χωρίς να τους ενδιαφέρει τι γίνεται με τους υπόλοιπους 280 μαθητές. Τα παιδιά γκετοποιούνται σ’ αυτές τις τάξεις. Πρέπει να μπουν, αν υπάρχουν, στις κανονικές τάξεις».

Από τη δική της πλευρά, η Μαριέττα Λεοντάρη από τη Διεύθυνση Κοινωνικών Υπηρεσιών του Δήμου Σπάτων–Αρτέμιδος, επισημαίνει τις προσπάθειες του δήμου να αντιμετωπίσει ισότιμα τους Ρομά μέσα από προγράμματα ιατρικής φροντίδας και ένταξής τους στην αγορά εργασίας.

Η σημασία της εκπαίδευσης

Για το ζήτημα της εκπαίδευσης, επισημαίνει τη σημασία της συνεχούς παρουσίας των υπηρεσιών και υπερθεματίζει για τη λειτουργία των τάξεων Υποδοχής: «Ανεβήκαμε και η ψυχολόγος και οι κοινωνικοί λειτουργοί στον οικισμό, και πάμε τακτικά, δεν τα κάνουμε από τα γραφεία μας αυτά. Κάναμε μια προσπάθεια να τους πείσουμε να έρχονται τα παιδιά στο σχολείο. Προσπαθούμε να τους δώσουμε να καταλάβουν ότι έχει πολύ μεγάλη σημασία να εκπαιδευτούν τα παιδιά για να μη διαιωνίζεται μια κατάσταση που τους οδηγεί να ζουν χωρίς δουλειά, μες στη φτώχεια. Χρειάζεται όμως πολιτική σε επίπεδο χώρας. Για να λειτουργήσει η τάξη υποδοχής, πρέπει να υπάρχει, για παράδειγμα, ειδικός δάσκαλος. Ακόμα και αν πείσουμε τα παιδιά να πάνε σχολείο, άμα δεν έχει οργανώσει το υπουργείο την αντίστοιχη τάξη, πώς θα γίνει;».

Στ.Ζ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου