Σε καμία χρονική στιγμή έως σήμερα δεν υπήρξε κάποια Ζ4 που θα μπορούσε να σταθεί
απέναντι σε μια Cayman. Ωστόσο, πλέον οι άνθρωποι της BMW αδημονούν μπροστά σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, όντας σίγουροι πως, φτάνοντας στην τρίτη γενιά της, η Ζ4 έχει εξελιχθεί σε ένα σωστό sports car. Η πρώτη Ζ4 ήταν μια δημιουργία του Bangle που έμοιαζε βγαλμένη από θρίλερ. Η δεύτερη γενιά ήταν ένα όμορφο αλλά άψυχο roadster με μεταλλική οροφή που στόχευε ουσιαστικά στη Mercedes SLK, έναν αντίπαλο που σίγουρα δεν μπορούσε να εμπνεύσει δυναμισμό. Η νέα Ζ4 M40i προέρχεται, όμως, από έναν εντελώς διαφορετικό κόσμο.
Γυρνά στο Nürburgring σε 7:55, που σημαίνει πως είναι ταχύτερη από την Μ2 και ελάχιστα πιο αργή από την Μ2 Competition με τον κινητήρα της Μ4, ενώ κάνει το 0-100 km/h σε μόλις 4,5’’, κοντράροντας στα ίσια την Μ4 Cabriolet. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν πως ανυπομονεί να αναμετρηθεί με το πρότυπο των μεσαίων sports car, την Porsche 718. Βέβαια η απάντηση στην ερώτηση «με ποια 718;» δεν είναι πολύ απλή, αφού μάλλον η BMW έχει προσέξει ώστε να την τοποθετήσει ανάμεσα στην απλή 718 και την 718 S τόσο σε τιμή όσο και σε απόδοση. Πάντως το κόστος πλησιάζει περισσότερο την πιο γήινη έκδοση με το PDK κιβώτιο, όπως η λευκή 718 που έχουμε φέρει σε αυτή τη συνάντηση.
Τώρα θα αναρωτηθείτε βέβαια γιατί την Cayman και όχι την Boxster; Πολύ απλά, επειδή το απόλυτο πρότυπο της κατηγορίας είναι η κουπέ εκδοχή της 718. Αν λοιπόν η BMW καταφέρει να κοντράρει στα ίσια τον βασιλιά, τότε θα μπορεί να ισχυρίζεται πως το κάνει και με ένα μοντέλο που έχει και το πλεονέκτημα της ανοιχτής οροφής. «Όταν το διοικητικό συμβούλιο έδωσε το πράσινο φως, μας εξήγησαν ότι θα συνεργαστούμε με την Toyota για να δημιουργήσουμε ένα σωστό sports car», σημειώνει ο επικεφαλής του project, ο Michael Wimbeck. «Από την αρχή είχαμε ως σημείο αναφοράς την 718. Η νέα Z4 είναι πιο καθαρόαιμη, πιο δυναμική και πιο εξωστρεφής από το προηγούμενο μοντέλο. Σήμερα δεν υπάρχει καλύτερο roadster από την Z4 για να απολαύσεις την αγαπημένη σου διαδρομή σε ιδανικές συνθήκες».
Η δυνατή βροχή που συναντάμε καθώς κατευθυνόμαστε στις επαρχιακές διαδρομές έξω από τη Λισαβόνα είναι το ακριβώς αντίθετο αυτού που έχουμε στο μυαλό μας ως ιδανικές συνθήκες. Η ορατότητα περιορίζεται στα λίγα μέτρα μπροστά μας ενώ η σκόνη που έχει μαζέψει ο δρόμος τους προηγούμενους -αρκετά ξηρούς- μήνες έχει γίνει ένα λεπτό και πολύ γλιστερό φιλμ λάσπης. Η πρόσφυση είναι ελάχιστη και η εύθραυστη ισορροπία απειλείται από κάθε άκομψο χειρισμό στο γκάζι ή το φρένο. Τουλάχιστον αυτό μας κρατά σε εγρήγορση και με όλες τις αισθήσεις τεταμένες διαπιστώνουμε για άλλη μία φορά ότι το πραγματικό μυστικό ενός καλού sports car κρύβεται πίσω από την αρμονία που καταθέτει, ακόμα και σε τόσο αντίξοες για οδήγηση συνθήκες.
Από την άλλη πλευρά, η επιβεβλημένη φειδώ στο γκάζι μάς δίνει την ευκαιρία να ανακαλύψουμε ότι και τα δύο αυτοκίνητα νιώθουν πολύ καλά ακόμα και όταν οδηγούνται χαλαρά, δείχνοντας μάλιστα πως οι λέξεις «άνεση» και «ευκολία» δεν είναι άγνωστες έννοιες. Ο χώρος μέσα στην Ζ4 έχει μια αίσθηση ευρυχωρίας, όμως τα πάντα γύρω σου-ακόμα και το παχύ τιμόνι- είναι γεμάτα με διακόπτες και κουμπιά. Η πιο φορτωμένη περιοχή είναι αυτή στην κεντρική κονσόλα, γύρω από τον επιλογέα του κιβωτίου. Εκεί βρίσκουμε την πιο εξελιγμένη έκδοση του περιστροφικού χειριστηρίου iDrive, τα κουμπιά για τα προγράμματα οδήγησης όπως κι αυτό για την απενεργοποίηση του DSC, καθώς και τον διακόπτη για το άνοιγμα και το κλείσιμο της οροφής που διαρκεί μόλις 10 δευτερόλεπτα.
Προς το παρόν είναι ερμητικά κλειστή, όμως κάποιες ακτίνες ήλιου κάπου στο βάθος μας δίνουν ελπίδα για αλλαγή του σκηνικού. Το ταμπλό της Cayman δείχνει αρκετά πιο παραδοσιακό απέναντι σε αυτό της BMW με τις ψηφιακές οθόνες και τις πολύχρωμες ενδείξεις. Οι διαφορές ανάμεσα στα συστήματα πολυμέσων των δύο αυτοκινήτων είναι παραπάνω από σαφείς, όμως εν τέλει δεν μπορείς να ισχυριστείς ότι κάτι σου λείπει ακόμα και στην Cayman. Πάντως η BMW έχει πιο φρέσκα γραφικά, πιο λογική διάταξη στους διακόπτες αλλά και πιο εξελιγμένο φωνητικό έλεγχο. Και στις δύο περιπτώσεις δεν θα λέγαμε «όχι» σε μεγαλύτερες ψηφιακές ενδείξεις για την ταχύτητα, σε ένα πιο χορταστικό στροφόμετρο -στην BMW- με σαφή διαβάθμιση της κόκκινης περιοχής και σε μεγαλύτερες ενδείξεις για τη σχέση του κιβωτίου.
Νωρίς το απόγευμα η βροχή έχει απομακρυνθεί και το ελαφρύ αεράκι βοηθά τον δρόμο να στεγνώσει γρηγορότερα. Περνάμε τον χρόνο μας αλλάζοντας θέσεις πίσω από το τιμόνι των δύο αυτοκινήτων σε κάποιες πραγματικά εξαιρετικές διαδρομές που συνδυάζουν την ποικιλία στην χάραξη με απίθανη θέα. Με την πρόσφυση να έχει επανέλθει σε φυσιολογικάεπίπεδα, η BMW αρχίζει να λάμπει ξεδιπλώνοντας τα προσόντα του τοποθετημένου εμπρός 6κύλινδρου κινητήρα της έναντι του τοποθετημένου στο κέντρο 4κύλινδρου της Porsche. Αν και η Ζ4 έχει περισσότερη ισχύ και ροπή είναι και αρκετά πιο βαριά, με 1.525 kg έναντι των 1.440 της Cayman. Με το 7άρι PDK και το πακέτο Sport Chrono, το κεντρομήχανο κουπέ τηςPorsche γράφει το 0-100 km/h σε 4,7’’, όταν η πιο δυνατή Z4 M40i χρειάζεται 4,5’.
Στον αντίποδα, η τελική της BMW περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 250 km/h, τη στιγμή που η αντίπαλός της φτάνει τα 275 km/h. Ο κινητήρας της BMW αγγίζει τους 340 PS μεταξύ 5.000 και 6.500 rpm, ενώ η μέγιστη ροπή των 51 kgm είναι διαθέσιμη μόλις από τις 1.600 rpm. Ο 4κύλινδρος boxer, από την άλλη, απελευθερώνει τους 300 PS στις 6.500 rpm, ενώ διατηρεί σταθερή τη μέγιστη ροπή των 38,7 kgm από τις 2.150 έως τις 4.500 rpm. Είναι σαφές πως ο boxer της Cayman πρέπει να δουλεύει πιο ζωηρά για να ακολουθήσει τον ρυθμό του straight -6 της BMW και αυτό τον κάνει ελαφρά πιο λαίμαργο σε καύσιμο.
Το προαιρετικό 7άρι PDK διπλού συμπλέκτη είναι, πάντως, περισσότερο από πρόθυμο να βοηθήσει. Ωστόσο, καθώς η άσφαλτος αρχίζει να χάνει τη γυαλάδα και να παίρνει πάλι το κανονικό της ανοιχτό γκρι χρώμα, η BMW ανοίγει με άνεση την απόσταση από την Porsche. Όταν οδηγήσαμε για πρώτη φορά την Z4 προ παραγωγής στο κέντρο εξέλιξης στο Μιραμάς, το roadster τηςBMW μάς εξέπληξε με το εύρος του ταλέντου του. Είχε όλα τα στοιχεία ενός καλού GTκαι ταυτόχρονα τον δυναμισμό που αρμόζει σε ένα sports car για τον δρόμο και την πίστα.Λίγους μήνες αργότερα, σε αυτή τη άπαιχτη διαδρομή βορειοδυτικά της Λισαβόνας, η Μ40i αποδεικνύει την αξία της απέναντι στον βασικότερο αντίπαλό της.
Επικεντρωνόμαστε στο πιο τεχνικό κομμάτι της διαδρομής, μήκους περίπου 16 km, και αρχίζουμε το πάνω- κάτω με τα δύο αυτοκίνητα. Οι τροχοί 19’’ και στις δύο περιπτώσεις μας δίνουν την ευκαιρία να διαπιστώσουμε πως η Porsche δεν έχει αντίστοιχα καλή κύλιση με την BMW στοSport πρόγραμμα. Η Ζ4 έχει πέντε διαφορετικά προγράμματα οδήγησης (Sport+, Sport,Comfort, Eco Pro και Adaptive) που καθορίζουν την απόκριση του κινητήρα, τις ρυθμίσεις κιβωτίου και ανάρτησης, την υποβοήθηση του τιμονιού και τη λειτουργία του ηλεκτρονικά ελεγχόμενου μπλοκέ διαφορικού. Το Sport+ είναι ιδανικό για την πίστα, όμως το Sport μετις λιγότερο ακραίες ρυθμίσεις είναι το πιο σωστό για τον ανοιχτό δρόμο.
Στο Comfortτη νιώθεις κάπως γλυκανάλατη και νωχελική ενώ στο Sport+ γίνεται ευέξαπτη: το τιμόνι αποκτά υπερβολικό βάρος και το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό βάζει στην άκρη την προοδευτικότητα προκειμένου να απελευθερώσει με τον καλύτερο τρόπο όσο περισσότερους από τους 340 PS στον δρόμο. Ο 6κύλινδρος εναλλάσσει με απίστευτη ευκολία το γουργουρητό χαμηλά με τον βρυχηθμό ψηλά ανεβάζοντας αβίαστα στροφές, ενώ ακόμα και με την οροφή κατεβασμένη ο οδηγός έχει μια αίσθηση άνεσης και σιγουριάς. Παρά τη χαμηλή θέση οδήγησης, η ορατότητα είναι απρόσκοπτη, ενώ εξαιρετική είναι η δουλειά που έχει γίνει με τη ροή του αέρα που ακόμα και σε υψηλή ταχύτητα δεν ενοχλεί, μένοντας μακριά από την καμπίνα χάρη και στον αποσπώμενο ανεμοφράκτη ανάμεσα στα rollbars των προσκέφαλων.
Εχοντας πιο κοντό μεταξόνιο από την προκάτοχό της, η νέα Ζ4 είναι εμποτισμένη με δυναμισμό. Η BMW είναι πιο εύκολη από την 718 στις περισσότερες περιπτώσεις. Απογειώνεται σε κάθε υπόνοια ευθείας, φρενάρει με σιγουριά από κάθε ταχύτητα και έχει την ακρίβεια γερακιού σε εφόρμηση. Σε ενθουσιάζει και την ίδια στιγμή σου εμπνέει εμπιστοσύνη χάρη στην ικανότητα να μεταφέρει ταχύτητα μέσα στη στροφή,έχοντας απίστευτη πρόσφυση εμπρός αλλά και έναν πίσω άξονα που ακούει τις εντολές σου με ακρίβεια και ευκολία. Σε γλιστερό οδόστρωμα η Z4 λατρεύει να χορεύει με το πίσω μέρος, αντιδρώντας στο παραπάνω γκάζι ή στο άφημα στην είσοδο. Σε καλή άσφαλτο, από την άλλη, η πρόσφυση και το κράτημα σε αφήνουν με το στόμα ανοιχτό.
Και η 718, όμως, δεν χάνει την παραμικρή ευκαιρία για να αποδείξει πως είναι αντίστοιχα ικανή και προκλητική. Δείχνει σαν τον μικρό αδελφό της 911. Το τιμόνι είναι πιο ελαφρύ αλλά ακόμα πιο ζωντανό. Είναι πολύ εύκολο να διαβάσεις την πρόσφυση και απίστευτα απολαυστικό να εξερευνάς τα όριά της, τη στιγμή που τα 95 λιγότερα κιλά χαρίζουν στην Cayman μια ευχάριστη και ιδιαίτερα χρήσιμη σπιρτάδα. Σε ένα γρήγορο, κατηφορικό κομμάτι η Porsche είναι το ίδιο γρήγορη με την πιο δυνατή BMW,καθώς μπορείς να φρενάρεις λίγο πιο αργά και να περάσεις στο γκάζι λίγο νωρίτερα.
Τη νιώθεις, μάλιστα, με την εμπλοκή όλων των συστημάτων που φροντίζουν για την απόσβεση των λαθώνή της υπερβολής σου, να είναι πιο διακριτική και με καλύτερα ακονισμένη ακρίβεια. Τα φρένα της Cayman δείχνουν πιο δυνατά στην πίεση, όμως υπάρχουν και ορισμένα στοιχεία που αφήνουν στην Ζ4 περιθώρια για αντεπίθεση. Η Cayman πατάει φανταστικά αλλά για να λάμψει το ζύγισμά της χρειάζεται ένα τέλειο οδόστρωμα, πράγμα που σημαίνει πως τη νιώθεις λιγότερο «χαρούμενη» από τη Z4, όταν οι συνθήκες δεν είναι ιδανικές. Επιπλέον, ο flat-4 της Porsche χρειάζεται να δουλεύει ψηλά για να αποδώσει και δεν έχει τη γραμμικότητα του 6κύλινδρου της BMW.
Η αλήθεια είναι πως η BMW έχει δώσει όλη της την προσοχή εξελίσσοντας την Ζ4. Το νέο roadster έχει κλέψει από την εξαιρετική 3άρα το εμπρός σύστημα, τα φρένα αλλά και τον πίσω άξονα, ο οποίος μάλιστα για την περίσταση είναι ενισχυμένος και εδράζεται σε πιο σφιχτές βάσεις. Η Ζ4 Μ40i φοράει και τη νέα σπορ κρεμαγέρα μεταβλητού βήματος που προσφέρει μια πιο μεστή αίσθηση γύρω από την ευθεία αλλά και περισσότερη πληροφόρηση με τους τροχούς στριμμένους, εντείνοντας ταυτόχρονα και την απόκριση στις απότομες αλλαγές κατεύθυνσης.Σαφώς και υπάρχουν φθηνότερες και λιγότερο ισχυρές Ζ4, όπως και πιο δυνατές και ακριβότερες Porsche.
Μην ξεχνάτε επίσης την Jaguar F-Type, τα Audi TT, την καταπληκτική Alpine A110 και φυσικά τη δίδυμη της Ζ4, Toyota Supra. Υπάρχει πολύς χρόνος για να δοκιμάσουμε όλα αυτά, όμως τι γίνεται με τα δύο αυτοκίνητα που έχουμε τώρα μαζί μας; Η Cayman έχει καλύτερο τιμόνι. Είναι πιο ελαφρύ, ταχύτερο και περισσότερο συμμετοχικό. Το πάτημά της προτρέπει σε πιο επιθετική προσέγγιση. Σε αφήνει να φρενάρεις οριακά, σε κάνει συμμέτοχο στη χάραξη της ιδανικής τροχιάς και σου επιτρέπει να εξερευνάς τα όριά της απολαμβάνοντας τον απίθανο συσχετισμό που έχουν τιμόνι,κινητήρας και πλαίσιο. Αυτό που λείπει σε αυτή την Porsche είναι η βοήθεια που θα πρόσφερε η επιπλέον ροπή ώστε η ώθηση στη φάση της επίθεσης να είναι πιο γεμάτη.
Ωστόσο, δεν μπορείς να προσπεράσεις το πλεονέκτημα του μικρότερου βάρους, τη συνολικά πιο σπορ αίσθηση, την πιο άγρια και ουσιαστική ρύθμιση του Sport+ προ-γράμματος, τα καλύτερα φρένα και την πιο βαθιά κόκκινη περιοχή του στροφόμετρου. Ωστόσο οι τέσσερις κύλινδροι και τα 2.0 lt χωρητικότητας είναι αδύνατο να αντισταθούν στην οργή του 3λιτρου straight-6. Χωρίς αμφιβολία, η Z4 M40i είναι το ταχύτερο από τα δύο αυτοκίνητα και στις περισσότερες περιπτώσεις ισοφαρίζει την Porsche σε ταλέντο, ισορροπία και αποτελεσματικότητα. Αν λοιπόν αισθάνεστε άνετα με το πιο εξωστρεφές σχεδιαστικό ύφος και με το αρκετά φορτωμένο κόκπιτ, η Ζ4 θα σας ανταμείψει με έναν εξαιρετικό κινητήρα, με ένα άπαιχτο πλαίσιο και με ένα εντυπωσιακό όσο και αναζωογονητικό οδηγικό ρεπερτόριο. Το βήμα από τη φιγουρατζίδικη προηγούμενη γενιά είναι τόσο μεγάλο που πιστεύουμε πως η BMWμάλλον θα έπρεπε να δώσει στο νέο της roadster το όνομα Ζ5.
TECH:
BMW Z4 M40i
Κινητήρας: 2.998 cc 24v twin-turbo,
Straight 6,340 PS @ 5.000-6.500 rpm,
51 kgm @ 1.600- 4.500 rpm,
Κιβώτιο: αυτόματο 8 σχέσεων,
Μετάδοση: πίσω,
Ανάρτηση: γόνατα MacPherSon (έ), πολλαπλών συνδέσμων (π),
0-100 kM/h: 4,5’’,
Τελική ταχύτητα: 250 km/h,
Κατανάλωση: 7,4 lt /100 km,
CO2: 168 g/km,
Βάρος: 1.535 kg,
Τιμή: από 91.550
PORSCHE 718 CAYMAN
Κινητήρας: 1.988 cc 16v turbo,
flat 4,300PS @ 6.500 rpm,
38,7 kgm @ 2.150- 4.500 rpm,
Κιβώτιο: αυτόματό διπλόυ συμπλέκτη 7 σχέσέων,
Μεταδοςη: πισω,
Aναρτηςη: ΓόναταMacPherSon (έ/π),
0-100 kM/h: 4,7’’ (SPortchrono),
Tελιkηταχύτητα: 275 km/h,
Καταναλώςη: 7,9 lt /100 km,
CO2:180 g/km,
Βαρος: 1.440 kg,
Τιμή: από 78.900
Πηγή: Car
απέναντι σε μια Cayman. Ωστόσο, πλέον οι άνθρωποι της BMW αδημονούν μπροστά σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, όντας σίγουροι πως, φτάνοντας στην τρίτη γενιά της, η Ζ4 έχει εξελιχθεί σε ένα σωστό sports car. Η πρώτη Ζ4 ήταν μια δημιουργία του Bangle που έμοιαζε βγαλμένη από θρίλερ. Η δεύτερη γενιά ήταν ένα όμορφο αλλά άψυχο roadster με μεταλλική οροφή που στόχευε ουσιαστικά στη Mercedes SLK, έναν αντίπαλο που σίγουρα δεν μπορούσε να εμπνεύσει δυναμισμό. Η νέα Ζ4 M40i προέρχεται, όμως, από έναν εντελώς διαφορετικό κόσμο.
Γυρνά στο Nürburgring σε 7:55, που σημαίνει πως είναι ταχύτερη από την Μ2 και ελάχιστα πιο αργή από την Μ2 Competition με τον κινητήρα της Μ4, ενώ κάνει το 0-100 km/h σε μόλις 4,5’’, κοντράροντας στα ίσια την Μ4 Cabriolet. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν πως ανυπομονεί να αναμετρηθεί με το πρότυπο των μεσαίων sports car, την Porsche 718. Βέβαια η απάντηση στην ερώτηση «με ποια 718;» δεν είναι πολύ απλή, αφού μάλλον η BMW έχει προσέξει ώστε να την τοποθετήσει ανάμεσα στην απλή 718 και την 718 S τόσο σε τιμή όσο και σε απόδοση. Πάντως το κόστος πλησιάζει περισσότερο την πιο γήινη έκδοση με το PDK κιβώτιο, όπως η λευκή 718 που έχουμε φέρει σε αυτή τη συνάντηση.
Τώρα θα αναρωτηθείτε βέβαια γιατί την Cayman και όχι την Boxster; Πολύ απλά, επειδή το απόλυτο πρότυπο της κατηγορίας είναι η κουπέ εκδοχή της 718. Αν λοιπόν η BMW καταφέρει να κοντράρει στα ίσια τον βασιλιά, τότε θα μπορεί να ισχυρίζεται πως το κάνει και με ένα μοντέλο που έχει και το πλεονέκτημα της ανοιχτής οροφής. «Όταν το διοικητικό συμβούλιο έδωσε το πράσινο φως, μας εξήγησαν ότι θα συνεργαστούμε με την Toyota για να δημιουργήσουμε ένα σωστό sports car», σημειώνει ο επικεφαλής του project, ο Michael Wimbeck. «Από την αρχή είχαμε ως σημείο αναφοράς την 718. Η νέα Z4 είναι πιο καθαρόαιμη, πιο δυναμική και πιο εξωστρεφής από το προηγούμενο μοντέλο. Σήμερα δεν υπάρχει καλύτερο roadster από την Z4 για να απολαύσεις την αγαπημένη σου διαδρομή σε ιδανικές συνθήκες».
Η δυνατή βροχή που συναντάμε καθώς κατευθυνόμαστε στις επαρχιακές διαδρομές έξω από τη Λισαβόνα είναι το ακριβώς αντίθετο αυτού που έχουμε στο μυαλό μας ως ιδανικές συνθήκες. Η ορατότητα περιορίζεται στα λίγα μέτρα μπροστά μας ενώ η σκόνη που έχει μαζέψει ο δρόμος τους προηγούμενους -αρκετά ξηρούς- μήνες έχει γίνει ένα λεπτό και πολύ γλιστερό φιλμ λάσπης. Η πρόσφυση είναι ελάχιστη και η εύθραυστη ισορροπία απειλείται από κάθε άκομψο χειρισμό στο γκάζι ή το φρένο. Τουλάχιστον αυτό μας κρατά σε εγρήγορση και με όλες τις αισθήσεις τεταμένες διαπιστώνουμε για άλλη μία φορά ότι το πραγματικό μυστικό ενός καλού sports car κρύβεται πίσω από την αρμονία που καταθέτει, ακόμα και σε τόσο αντίξοες για οδήγηση συνθήκες.
Από την άλλη πλευρά, η επιβεβλημένη φειδώ στο γκάζι μάς δίνει την ευκαιρία να ανακαλύψουμε ότι και τα δύο αυτοκίνητα νιώθουν πολύ καλά ακόμα και όταν οδηγούνται χαλαρά, δείχνοντας μάλιστα πως οι λέξεις «άνεση» και «ευκολία» δεν είναι άγνωστες έννοιες. Ο χώρος μέσα στην Ζ4 έχει μια αίσθηση ευρυχωρίας, όμως τα πάντα γύρω σου-ακόμα και το παχύ τιμόνι- είναι γεμάτα με διακόπτες και κουμπιά. Η πιο φορτωμένη περιοχή είναι αυτή στην κεντρική κονσόλα, γύρω από τον επιλογέα του κιβωτίου. Εκεί βρίσκουμε την πιο εξελιγμένη έκδοση του περιστροφικού χειριστηρίου iDrive, τα κουμπιά για τα προγράμματα οδήγησης όπως κι αυτό για την απενεργοποίηση του DSC, καθώς και τον διακόπτη για το άνοιγμα και το κλείσιμο της οροφής που διαρκεί μόλις 10 δευτερόλεπτα.
Προς το παρόν είναι ερμητικά κλειστή, όμως κάποιες ακτίνες ήλιου κάπου στο βάθος μας δίνουν ελπίδα για αλλαγή του σκηνικού. Το ταμπλό της Cayman δείχνει αρκετά πιο παραδοσιακό απέναντι σε αυτό της BMW με τις ψηφιακές οθόνες και τις πολύχρωμες ενδείξεις. Οι διαφορές ανάμεσα στα συστήματα πολυμέσων των δύο αυτοκινήτων είναι παραπάνω από σαφείς, όμως εν τέλει δεν μπορείς να ισχυριστείς ότι κάτι σου λείπει ακόμα και στην Cayman. Πάντως η BMW έχει πιο φρέσκα γραφικά, πιο λογική διάταξη στους διακόπτες αλλά και πιο εξελιγμένο φωνητικό έλεγχο. Και στις δύο περιπτώσεις δεν θα λέγαμε «όχι» σε μεγαλύτερες ψηφιακές ενδείξεις για την ταχύτητα, σε ένα πιο χορταστικό στροφόμετρο -στην BMW- με σαφή διαβάθμιση της κόκκινης περιοχής και σε μεγαλύτερες ενδείξεις για τη σχέση του κιβωτίου.
Νωρίς το απόγευμα η βροχή έχει απομακρυνθεί και το ελαφρύ αεράκι βοηθά τον δρόμο να στεγνώσει γρηγορότερα. Περνάμε τον χρόνο μας αλλάζοντας θέσεις πίσω από το τιμόνι των δύο αυτοκινήτων σε κάποιες πραγματικά εξαιρετικές διαδρομές που συνδυάζουν την ποικιλία στην χάραξη με απίθανη θέα. Με την πρόσφυση να έχει επανέλθει σε φυσιολογικάεπίπεδα, η BMW αρχίζει να λάμπει ξεδιπλώνοντας τα προσόντα του τοποθετημένου εμπρός 6κύλινδρου κινητήρα της έναντι του τοποθετημένου στο κέντρο 4κύλινδρου της Porsche. Αν και η Ζ4 έχει περισσότερη ισχύ και ροπή είναι και αρκετά πιο βαριά, με 1.525 kg έναντι των 1.440 της Cayman. Με το 7άρι PDK και το πακέτο Sport Chrono, το κεντρομήχανο κουπέ τηςPorsche γράφει το 0-100 km/h σε 4,7’’, όταν η πιο δυνατή Z4 M40i χρειάζεται 4,5’.
Στον αντίποδα, η τελική της BMW περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 250 km/h, τη στιγμή που η αντίπαλός της φτάνει τα 275 km/h. Ο κινητήρας της BMW αγγίζει τους 340 PS μεταξύ 5.000 και 6.500 rpm, ενώ η μέγιστη ροπή των 51 kgm είναι διαθέσιμη μόλις από τις 1.600 rpm. Ο 4κύλινδρος boxer, από την άλλη, απελευθερώνει τους 300 PS στις 6.500 rpm, ενώ διατηρεί σταθερή τη μέγιστη ροπή των 38,7 kgm από τις 2.150 έως τις 4.500 rpm. Είναι σαφές πως ο boxer της Cayman πρέπει να δουλεύει πιο ζωηρά για να ακολουθήσει τον ρυθμό του straight -6 της BMW και αυτό τον κάνει ελαφρά πιο λαίμαργο σε καύσιμο.
Το προαιρετικό 7άρι PDK διπλού συμπλέκτη είναι, πάντως, περισσότερο από πρόθυμο να βοηθήσει. Ωστόσο, καθώς η άσφαλτος αρχίζει να χάνει τη γυαλάδα και να παίρνει πάλι το κανονικό της ανοιχτό γκρι χρώμα, η BMW ανοίγει με άνεση την απόσταση από την Porsche. Όταν οδηγήσαμε για πρώτη φορά την Z4 προ παραγωγής στο κέντρο εξέλιξης στο Μιραμάς, το roadster τηςBMW μάς εξέπληξε με το εύρος του ταλέντου του. Είχε όλα τα στοιχεία ενός καλού GTκαι ταυτόχρονα τον δυναμισμό που αρμόζει σε ένα sports car για τον δρόμο και την πίστα.Λίγους μήνες αργότερα, σε αυτή τη άπαιχτη διαδρομή βορειοδυτικά της Λισαβόνας, η Μ40i αποδεικνύει την αξία της απέναντι στον βασικότερο αντίπαλό της.
Επικεντρωνόμαστε στο πιο τεχνικό κομμάτι της διαδρομής, μήκους περίπου 16 km, και αρχίζουμε το πάνω- κάτω με τα δύο αυτοκίνητα. Οι τροχοί 19’’ και στις δύο περιπτώσεις μας δίνουν την ευκαιρία να διαπιστώσουμε πως η Porsche δεν έχει αντίστοιχα καλή κύλιση με την BMW στοSport πρόγραμμα. Η Ζ4 έχει πέντε διαφορετικά προγράμματα οδήγησης (Sport+, Sport,Comfort, Eco Pro και Adaptive) που καθορίζουν την απόκριση του κινητήρα, τις ρυθμίσεις κιβωτίου και ανάρτησης, την υποβοήθηση του τιμονιού και τη λειτουργία του ηλεκτρονικά ελεγχόμενου μπλοκέ διαφορικού. Το Sport+ είναι ιδανικό για την πίστα, όμως το Sport μετις λιγότερο ακραίες ρυθμίσεις είναι το πιο σωστό για τον ανοιχτό δρόμο.
Στο Comfortτη νιώθεις κάπως γλυκανάλατη και νωχελική ενώ στο Sport+ γίνεται ευέξαπτη: το τιμόνι αποκτά υπερβολικό βάρος και το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό βάζει στην άκρη την προοδευτικότητα προκειμένου να απελευθερώσει με τον καλύτερο τρόπο όσο περισσότερους από τους 340 PS στον δρόμο. Ο 6κύλινδρος εναλλάσσει με απίστευτη ευκολία το γουργουρητό χαμηλά με τον βρυχηθμό ψηλά ανεβάζοντας αβίαστα στροφές, ενώ ακόμα και με την οροφή κατεβασμένη ο οδηγός έχει μια αίσθηση άνεσης και σιγουριάς. Παρά τη χαμηλή θέση οδήγησης, η ορατότητα είναι απρόσκοπτη, ενώ εξαιρετική είναι η δουλειά που έχει γίνει με τη ροή του αέρα που ακόμα και σε υψηλή ταχύτητα δεν ενοχλεί, μένοντας μακριά από την καμπίνα χάρη και στον αποσπώμενο ανεμοφράκτη ανάμεσα στα rollbars των προσκέφαλων.
Εχοντας πιο κοντό μεταξόνιο από την προκάτοχό της, η νέα Ζ4 είναι εμποτισμένη με δυναμισμό. Η BMW είναι πιο εύκολη από την 718 στις περισσότερες περιπτώσεις. Απογειώνεται σε κάθε υπόνοια ευθείας, φρενάρει με σιγουριά από κάθε ταχύτητα και έχει την ακρίβεια γερακιού σε εφόρμηση. Σε ενθουσιάζει και την ίδια στιγμή σου εμπνέει εμπιστοσύνη χάρη στην ικανότητα να μεταφέρει ταχύτητα μέσα στη στροφή,έχοντας απίστευτη πρόσφυση εμπρός αλλά και έναν πίσω άξονα που ακούει τις εντολές σου με ακρίβεια και ευκολία. Σε γλιστερό οδόστρωμα η Z4 λατρεύει να χορεύει με το πίσω μέρος, αντιδρώντας στο παραπάνω γκάζι ή στο άφημα στην είσοδο. Σε καλή άσφαλτο, από την άλλη, η πρόσφυση και το κράτημα σε αφήνουν με το στόμα ανοιχτό.
Και η 718, όμως, δεν χάνει την παραμικρή ευκαιρία για να αποδείξει πως είναι αντίστοιχα ικανή και προκλητική. Δείχνει σαν τον μικρό αδελφό της 911. Το τιμόνι είναι πιο ελαφρύ αλλά ακόμα πιο ζωντανό. Είναι πολύ εύκολο να διαβάσεις την πρόσφυση και απίστευτα απολαυστικό να εξερευνάς τα όριά της, τη στιγμή που τα 95 λιγότερα κιλά χαρίζουν στην Cayman μια ευχάριστη και ιδιαίτερα χρήσιμη σπιρτάδα. Σε ένα γρήγορο, κατηφορικό κομμάτι η Porsche είναι το ίδιο γρήγορη με την πιο δυνατή BMW,καθώς μπορείς να φρενάρεις λίγο πιο αργά και να περάσεις στο γκάζι λίγο νωρίτερα.
Τη νιώθεις, μάλιστα, με την εμπλοκή όλων των συστημάτων που φροντίζουν για την απόσβεση των λαθώνή της υπερβολής σου, να είναι πιο διακριτική και με καλύτερα ακονισμένη ακρίβεια. Τα φρένα της Cayman δείχνουν πιο δυνατά στην πίεση, όμως υπάρχουν και ορισμένα στοιχεία που αφήνουν στην Ζ4 περιθώρια για αντεπίθεση. Η Cayman πατάει φανταστικά αλλά για να λάμψει το ζύγισμά της χρειάζεται ένα τέλειο οδόστρωμα, πράγμα που σημαίνει πως τη νιώθεις λιγότερο «χαρούμενη» από τη Z4, όταν οι συνθήκες δεν είναι ιδανικές. Επιπλέον, ο flat-4 της Porsche χρειάζεται να δουλεύει ψηλά για να αποδώσει και δεν έχει τη γραμμικότητα του 6κύλινδρου της BMW.
Η αλήθεια είναι πως η BMW έχει δώσει όλη της την προσοχή εξελίσσοντας την Ζ4. Το νέο roadster έχει κλέψει από την εξαιρετική 3άρα το εμπρός σύστημα, τα φρένα αλλά και τον πίσω άξονα, ο οποίος μάλιστα για την περίσταση είναι ενισχυμένος και εδράζεται σε πιο σφιχτές βάσεις. Η Ζ4 Μ40i φοράει και τη νέα σπορ κρεμαγέρα μεταβλητού βήματος που προσφέρει μια πιο μεστή αίσθηση γύρω από την ευθεία αλλά και περισσότερη πληροφόρηση με τους τροχούς στριμμένους, εντείνοντας ταυτόχρονα και την απόκριση στις απότομες αλλαγές κατεύθυνσης.Σαφώς και υπάρχουν φθηνότερες και λιγότερο ισχυρές Ζ4, όπως και πιο δυνατές και ακριβότερες Porsche.
Μην ξεχνάτε επίσης την Jaguar F-Type, τα Audi TT, την καταπληκτική Alpine A110 και φυσικά τη δίδυμη της Ζ4, Toyota Supra. Υπάρχει πολύς χρόνος για να δοκιμάσουμε όλα αυτά, όμως τι γίνεται με τα δύο αυτοκίνητα που έχουμε τώρα μαζί μας; Η Cayman έχει καλύτερο τιμόνι. Είναι πιο ελαφρύ, ταχύτερο και περισσότερο συμμετοχικό. Το πάτημά της προτρέπει σε πιο επιθετική προσέγγιση. Σε αφήνει να φρενάρεις οριακά, σε κάνει συμμέτοχο στη χάραξη της ιδανικής τροχιάς και σου επιτρέπει να εξερευνάς τα όριά της απολαμβάνοντας τον απίθανο συσχετισμό που έχουν τιμόνι,κινητήρας και πλαίσιο. Αυτό που λείπει σε αυτή την Porsche είναι η βοήθεια που θα πρόσφερε η επιπλέον ροπή ώστε η ώθηση στη φάση της επίθεσης να είναι πιο γεμάτη.
Ωστόσο, δεν μπορείς να προσπεράσεις το πλεονέκτημα του μικρότερου βάρους, τη συνολικά πιο σπορ αίσθηση, την πιο άγρια και ουσιαστική ρύθμιση του Sport+ προ-γράμματος, τα καλύτερα φρένα και την πιο βαθιά κόκκινη περιοχή του στροφόμετρου. Ωστόσο οι τέσσερις κύλινδροι και τα 2.0 lt χωρητικότητας είναι αδύνατο να αντισταθούν στην οργή του 3λιτρου straight-6. Χωρίς αμφιβολία, η Z4 M40i είναι το ταχύτερο από τα δύο αυτοκίνητα και στις περισσότερες περιπτώσεις ισοφαρίζει την Porsche σε ταλέντο, ισορροπία και αποτελεσματικότητα. Αν λοιπόν αισθάνεστε άνετα με το πιο εξωστρεφές σχεδιαστικό ύφος και με το αρκετά φορτωμένο κόκπιτ, η Ζ4 θα σας ανταμείψει με έναν εξαιρετικό κινητήρα, με ένα άπαιχτο πλαίσιο και με ένα εντυπωσιακό όσο και αναζωογονητικό οδηγικό ρεπερτόριο. Το βήμα από τη φιγουρατζίδικη προηγούμενη γενιά είναι τόσο μεγάλο που πιστεύουμε πως η BMWμάλλον θα έπρεπε να δώσει στο νέο της roadster το όνομα Ζ5.
TECH:
BMW Z4 M40i
Κινητήρας: 2.998 cc 24v twin-turbo,
Straight 6,340 PS @ 5.000-6.500 rpm,
51 kgm @ 1.600- 4.500 rpm,
Κιβώτιο: αυτόματο 8 σχέσεων,
Μετάδοση: πίσω,
Ανάρτηση: γόνατα MacPherSon (έ), πολλαπλών συνδέσμων (π),
0-100 kM/h: 4,5’’,
Τελική ταχύτητα: 250 km/h,
Κατανάλωση: 7,4 lt /100 km,
CO2: 168 g/km,
Βάρος: 1.535 kg,
Τιμή: από 91.550
PORSCHE 718 CAYMAN
Κινητήρας: 1.988 cc 16v turbo,
flat 4,300PS @ 6.500 rpm,
38,7 kgm @ 2.150- 4.500 rpm,
Κιβώτιο: αυτόματό διπλόυ συμπλέκτη 7 σχέσέων,
Μεταδοςη: πισω,
Aναρτηςη: ΓόναταMacPherSon (έ/π),
0-100 kM/h: 4,7’’ (SPortchrono),
Tελιkηταχύτητα: 275 km/h,
Καταναλώςη: 7,9 lt /100 km,
CO2:180 g/km,
Βαρος: 1.440 kg,
Τιμή: από 78.900
Πηγή: Car
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου