Κυριακή 29 Απριλίου 2018

Θεόδωρος Νιάρχος: Μεγιστάνας, σέρφερ και γκαλερίστας

Το σκηνικό είναι λιτό, σχεδόν αφαιρετικό μέσα στην γκαλερί «6817» της Melrose Avenue στο Λος Αντζελες. Η εντυπωσιακή Χάιντι Κλουμ με μαύρο outfit περιφέρεται κοιτάζοντας τα έργα του Ντάνιελ Πφλαμ στους τοίχους και κουβεντιάζει με φίλους της.
Κάποια στιγμή στέκεται πίσω από έναν νεαρό που φοράει μπλε μπλούζα και μαύρο παντελόνι, ο οποίος συνομιλεί με εικαστικούς και κριτικούς τέχνης. Είναι ο Θεόδωρος Νιάρχος, ο Τεό όπως τον φωνάζουν όλοι από τότε που ήταν παιδί, το μικρότερο από τα τέσσερα παιδιά του μεγιστάνα Φίλιππου Νιάρχου, ο οποίος εξελίσσεται σε λάτρη της τέχνης, βαδίζοντας μάλλον στα χνάρια του πατέρα του.
Ακριβοθώρητος γενικά, στα 27 του χρόνια ο Θοδωράκης, όπως τον αναφέρει η Wikipedia, ψάχνεται πολύ με νέους καλλιτέχνες της modern art, αναζητώντας ένα νέο φαινόμενο, όπως ήταν ο «καταραμένος» Ζαν-Μισέλ Μπασκιά. Ο πατέρας του ήταν αυτός που εκτόξευσε την αξία του συγκεκριμένου ζωγράφου όταν χτύπησε πριν από δύο σχεδόν δεκαετίες σε δημοπρασία μια αυτοπροσωπογραφία του με 3.300.000 δολάρια!

Το τίμημα που κατέβαλε ο Ελληνας μεγιστάνας ήταν πεντέμισι φορές πάνω από την τελική εκτίμηση και, όπως γράφτηκε λίγα 24ωρα μετά, εκείνο το βράδυ ο Μπασκιά μπήκε στο πάνθεον των μεγάλων της τέχνης.
Τώρα ο Τεό Νιάρχος δείχνει ότι έχει το ίδιο πάθος για την τέχνη, χτίζοντας με σταθερά βήματα την πορεία του σε έναν κόσμο όπου τα νοήματα υπάρχουν για να χάνονται.

Ανήσυχο πνεύμα

Οταν το 2015 ο 25χρονος τότε Νιάρχος αγόρασε ένα ολόκληρο κτίριο στον αριθμό 6817 της Melrose, το πρώτο που φρόντισε να κάνει ήταν να διεκδικήσει τα διαφημιστικά της τεράστιας πινακίδας που υπήρχε στην ταράτσα του νέου του αποκτήματος. Λίγες εβδομάδες μετά η πινακίδα που μέχρι τότε προμόταρε καζίνο του Λας Βέγκας αντικαταστάθηκε από ένα pop art μήνυμα που το υπέγραφαν νέοι καλλιτέχνες, δείγμα της νοοτροπίας που κουβαλούσε ο νέος ιδιοκτήτης. Ο Τεό δεν έμεινε εκεί. Απέκτησε δικό του χώρο στην κοντινή κάβα ποτών, για να κρεμάσει ένα έργο του ζωγράφου Μπρένταν Λιντς, αφού πρώτα εισέπραξε αρνητική απάντηση από μια διπλανή καφετέρια. Ο ιδιοκτήτης της δεν ήξερε τότε ποιος ήταν ο ευγενικός νεαρός -και γείτονάς του πλέον- που ήθελε να αγοράσει ή να υπενοικιάσει έναν τοίχο για να «κρεμάσει» τέχνη. Το κατάλαβε έναν χρόνο αργότερα, όταν είδε να καταφτάνουν στα εγκαίνια της έκθεσης του Πφλαμ διάσημοι όπως η Χάι­ντι Κλουμ και ο Σταύρος Νιάρχος, αλλά και κάποιοι άλλοι κύριοι που κάπου τους είχε δει... Αυτοί ήταν ο Φίλιππος και ο Σπύρος Νιάρχος, οι ακριβοθώρητοι γενικώς Ελληνες δισεκατομμυριούχοι, που έδωσαν το «παρών» στο event της γκαλερί του Τεό.

«Ηθελα αυτός ο χώρος να είναι κατάλληλος για πρότζεκτ που δεν έχουν σύνορα. Τον βρήκα μόλις τέλειωσα το κολέγιο και τον άνοιξα σχεδόν αμέσως. Το βλέπω σαν να είναι το γραφείο μου, ενώ υπάρχει και μια αίθουσα προβολών κάτω», είπε στο «Interview» ο γόνος με τις έντονες εικαστικές ανησυχίες. Παρόλο που αρκετοί από τους καλλιτέχνες που φιλοξενεί κατά καιρούς στην γκαλερί του είναι φίλοι του, ο Τεό συνεργάζεται και με καθιερωμένους δημιουργούς, όπως ο Ολιβιέ Μοσέ. Ο τελευταίος ετοίμασε μια σειρά έργων που εκτίθενται εδώ και λίγες εβδομάδες στην «6817». Πρόκειται για τρία αστέρια και ένα έργο που δημιουργήθηκε στην περίφημη πλέον πινακίδα της ταράτσας και είναι οι τέσσερις αριθμοί που αποτελούν τη διεύθυνση όπου στεγάζεται η γκαλερί του γοητευτικού κληρονόμου.
Τρέλα με το σερφ

Οι Νιάρχοι ήταν ανέκαθεν πολύ στενά δεμένοι με την τέχνη. Ενα δέσιμο που ξεκίνησε από τον ιδρυτή της δυναστείας Σταύρο Νιάρχο και συνεχίζεται αδιάλειπτα από τους κληρονόμους του. Μόνο τυχαίο δεν είναι ότι η οικογένεια διαθέτει μια από τις καλύτερες ιδιωτικές συλλογές έργων τέχνης στον κόσμο, η οποία περιλαμβάνει μοναδικά αριστουργήματα. Ο 27χρονος, που είναι πολύ πιο χαμηλών τόνων από τα αδέλφια του Σταύρο και Ευγενία και θεωρείται ένας από τους καλύτερους σέρφερ στον κόσμο, έδειξε μετά τις σπουδές του στη Γραφιστική ότι η τέχνη μπήκε πλέον για τα καλά στη ζωή του. Στην πιο διάσημη λεωφόρο του Λος Αντζελες, την περίφημη Melrose Avenue, η πρώτη έκθεση που φιλοξένησε ήταν αυτή του καλλιτέχνη Μπέντζαμιν Μπαρέτο με τίτλο «Play Chandelier».

Στα εγκαίνιά της, που έγιναν στις 24 Απριλίου του 2015, έδωσαν το «παρών» τα αδέλφια του Σταύρος και Ευγενία Νιάρχου, ο πατέρας του και η μητέρα του, εικαστικοί και φίλοι του. Γεννημένος στις 3 Απριλίου του 1991, είναι το τρίτο παιδί από τον γάμο του Φίλιππου Νιάρχου και της Βικτόρια Γκίνες και έζησε τα περισσότερα χρόνια της παιδικής του ηλικίας στην Ευρώπη. Ο νεαρός Νιάρχος μετακόμισε στο μεγάλο νησί Μάουι της Χαβάης όταν έκλεισε τα 11 χρόνια του και εγκαταστάθηκε με τον θείο του σε ένα σπίτι που απείχε μόλις δύο λεπτά από την παραλία Χούκιπα, όπου και μυήθηκε στο σερφ.

Ο ίδιος αποκαλούσε την παραλία μέχρι πρότινος σπίτι του: «Αυτή είναι η πιο διάσημη παραλία του νησιού, εκεί όπου μεγάλωσα και έμαθα να σερφάρω μαζί με τους φίλους μου. Καθημερινά μόλις τελειώναμε το σχολείο πηγαίναμε με τις σανίδες μας στην παραλία». Πολύ γρήγορα ξεχώρισε από τους υπόλοιπους για την τεχνική και το στυλ του, αυτά που τον ανέδειξαν σταδιακά σε έναν από τους καλύτερους σέρφερ στον κόσμο. Μέχρι να τον τραβήξει η τέχνη ο νεαρός Νιάρχος αγωνιζόταν έχοντας την εταιρεία RVCA επίσημο χορηγό του, παρά το γεγονός ότι μετακόμισε από τη Χαβάη στην ηλιόλουστη Καλιφόρνια. Σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Τσάπμαν του Οραντζ Γραφιστική και Φωτογραφία, πετυχαίνοντας να διαχειριστεί κατάλληλα τα μαθήματα, την κοινωνική ζωή και τις προσκλήσεις του διεθνούς jet set όταν κάνει διάλειμμα από το σερφ. Εχει πάρει μέρος σε πάρα πολλούς αγώνες και χρειάστηκε να μείνει έναν χρόνο μακριά από το σχολείο όταν ταξίδεψε σε όλο τον κόσμο για να συμμετάσχει σε διάφορα events.

«Ήμουν το πρώτο παιδί από το Μάουι που κατάφερε ποτέ να υπογράψει συμβόλαιο με μια εταιρεία, όπως η RVCA», η οποία, σημειωτέον, θεωρείται από τις καλύτερες στον κόσμο, δήλωσε με συστολή ο νεαρός κληρονόμος.
Ήταν μόλις 18 ετών και αμειβόταν με έναν πολύ καλό μηνιαίο μισθό για να δαμάζει τα κύματα, έστω και αν ο ίδιος δεν αντιμετώπιζε καμιά οικονομική δυσκολία. Το μεγαλύτερο επίτευγμά του ήταν όταν «δάμασε» το Jaws - ένα κύμα στο Μάουι που έχει πάνω από 70 μέτρα ύψος και τρέχει με 60 χιλιόμετρα την ώρα! «Ένιωσα πολύ ωραία όταν τα κατάφερα», δήλωσε ο Τεό, που η χάρη του εκτός από τη Χαβάη, την Καλιφόρνια και την Ταϊτή έφτασε μέχρι και στα νησιά Φίτζι και την Ινδονησία.

nia1
Ο Τεό με την αδελφή του Ευγενία Νιάρχου σε κοσμηματοπωλείο ελληνικού νησιού

Πολυσυλλεκτικός

Η Ινδονησία είναι η μεγάλη του αγάπη και όπως τονίζει στην συνέντευξη: «Στην προηγούμενη επίσκεψή μου ήμασταν σε ένα σκάφος για δύο εβδομάδες. Τα νησιά έξω από το Μπαλί είναι απίστευτα, έχουν φοβερά κύματα και πολλοί άνθρωποι πηγαίνουν εκεί για να σερφάρουν». Μπορεί να του λείπει κάποιες φορές το νησί του, αλλά χρειαζόταν, όπως λένε οι φίλοι του, μια αλλαγή.
«Πιστεύω ότι, αν δεν πήγαινα στο πανεπιστήμιο τώρα, δεν θα το έκανα ποτέ», είχε δηλώσει με αφοπλιστική ειλικρίνεια όταν ξεκινούσε τις σπουδές του. Οταν γίνεται λόγος για μουσική, αναφέρει τους Misfits ως μία από τις αγαπημένες του πανκ μπάντες. Το ότι ήθελε να ανοίξει γκαλερί ήταν κάτι που μπορεί να μην περίμεναν άνθρωποι που δεν τον ξέρουν καλά, ο πατέρας του όμως ήταν απόλυτα σύμφωνος με την επιλογή του. Ο Τεό λατρεύει τη δουλειά του καλλιτέχνη Μπάρι ΜακΓκι και επισκέπτεται συχνά την γκαλερί «Prism», η οποία βρίσκεται στην περίφημη Sunset Strip του Λος Αντζελες. Ελπίζει ότι θα μπορεί να σερφάρει για πάντα, έστω κι αν είναι μόνο για διασκέδαση, έστω κι αν έχει να το κάνει καιρό. Προς το παρόν εξετάζει το ενδεχόμενο μετακίνησης της «6817» στη Νέα Υόρκη τα επόμενα χρόνια, μια πόλη με πολύ έντονη art δραστηριότητα, στην οποία στεγάζονται γκαλερί-μεγαθήρια, όπως η «Gagosian», κάτι όμως που δεν ανησυχεί καθόλου τον γοητευτικό κληρονόμο.

nia2

Γεννημένος στις 3 Απριλίου του 1991, είναι το τέταρτο παιδί από τον γάμο του Φίλιππου Νιάρχου και της Βικτόρια Γκίνες και έζησε τα περισσότερα χρόνια της παιδικής ηλικίας του στην Ευρώπη. Ο νεαρός Νιάρχος μετακόμισε στο μεγάλο νησί Μάουι της Χαβάης όταν έκλεισε τα 11 και εγκαταστάθηκε με τον θείο του σε ένα σπίτι που απείχε μόλις δύο λεπτά από την παραλία Χούκιπα, εκεί όπου μυήθηκε στο σερφ

nia3
Η διαφήμιση που δεσπόζει πάνω από την γκαλερί του «6817» στη λεωφόρο Μέλροουζ του Λος Αντζελες

nia4
Ο Τεό και η Χάιντι Κλουμ στα εγκαίνια της έκθεσης του Πφλαμ στην γκαλερί «6817»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου