Τρίτη 27 Φεβρουαρίου 2018

Ενστάσεις Κομισιόν για τη συμφωνία παράτασης της παραχώρησης του ΔΑΑ

daa1
Το χειρότερο σενάριο που θα μπορούσε να προκύψει είναι η DG Comp να θεωρήσει χαμηλό το συμφωνηθέν τίμημα για το «Ελ. Βενιζέλος» και να ζητήσει την αναθεώρησή του προς τα πάνω.

Πυκνά σύννεφα συγκεντρώνονται στην αποκρατικοποίηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) «Ελ. Βενιζέλος». Η πλευρά της Κομισιόν, και ειδικότερα η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού (DG Comp) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, έχει εγείρει σωρεία ερωτημάτων τόσο για το μοντέλο της αποκρατικοποίησης του ΔΑΑ που επελέγη από την ελληνική πλευρά, όσο και για το συμφωνηθέν τίμημα, ύψους 600 εκατ. ευρώ, μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και ΔΑΑ.




Την περασμένη εβδομάδα, με στόχο την κατανόηση των θέσεων των δύο πλευρών, πραγματοποιήθηκε σειρά επαφών στις Βρυξέλλες.

Η πρώτη συνάντηση πραγματοποιήθηκε την περασμένη Τετάρτη σε επίπεδο διοίκησης ΤΑΙΠΕΔ και η δεύτερη, την επομένη ημέρα, Πέμπτη, σε επίπεδο διοίκησης ΔΑΑ. Στις συναντήσεις φυσικά συμμετείχαν στελέχη της ελληνικής κυβέρνησης, του ΤΑΙΠΕΔ, αλλά και των νομικών συμβούλων που έχουν προσληφθεί για να συμβουλεύουν τόσο το ΤΑΙΠΕΔ όσο και τον ΔΑΑ.
Οι διαπραγματεύσεις μέχρι σήμερα δεν έχουν αποφέρει καρπούς, καθώς οι κοινοτικοί δεν έχουν πειστεί ούτε για τη σκοπιμότητα της απόφασης της 20ετούς παράτασης του δικαιώματος παραχώρησης του αερολιμένα των Σπάτων, αλλά και για το συμφωνηθέν τίμημα. Συνεπώς, ο κίνδυνος ακύρωσης της συμφωνίας του περασμένου φθινοπώρου, ως κρατική ενίσχυση του ΔΑΑ, παραμένει.
Μαζί της θα καθυστερήσει και η πώληση του 30% των μετοχών του ΔΑΑ, δεδομένου ότι μια τέτοια συναλλαγή δεν έχει νόημα χωρίς την επέκταση του δικαιώματος παραχώρησης.
Παράγοντες κοντά στη διαδικασία εκτιμούσαν ότι το κλείσιμο της συμφωνίας θα καθυστερήσει πολλούς μήνες ακόμη. Παρά τις αρχικές εκτιμήσεις για επικύρωση της σχετικής συμφωνίας από την ελληνική Βουλή τον Απρίλιο, τώρα είναι αμφίβολο αν αυτό θα γίνει μέχρι τον Ιούνιο.
Από τη στιγμή που η DG Comp αποφασίσει ότι δεν υφίσταται θέμα κρατικής ενίσχυσης, η ελληνική πλευρά πρέπει να κοινοποιήσει τη σχετική συμφωνία και οι κοινοτικές υπηρεσίες έχουν περιθώριο τριών μηνών να απαντήσουν. Ετσι, ακόμη και αν όλα πάνε περίφημα, πριν από τον Μάιο-Ιούνιο δεν πρόκειται να κλείσει οριστικά η σχετική συμφωνία.
Αξιόπιστες πηγές αναφέρουν ότι τα περισσότερα ερωτήματα των κοινοτικών παραγόντων σχετίζονται με το τίμημα. Συγκεκριμένα η ελληνική πλευρά καλείται να δικαιολογήσει το μοντέλο υπολογισμού της μελλοντικής κίνησης του αεροδρομίου με βάση το οποίο προκύπτει και το σχετικό τίμημα αποζημίωσης του ΤΑΙΠΕΔ και της ελληνικής κυβέρνησης.
Ουσιαστικά, η DG Comp επανελέγχει όλες τις προϋποθέσεις βάσει των οποίων οι δύο πλευρές κατέληξαν στο συγκεκριμένο μοντέλο υπολογισμού της κίνησης του αεροδρομίου για την περίοδο 2026-2046.
Ο... περίπατος
H επίμονη αυτή στάση της DG Comp ξάφνιασε –αν δεν εξόργισε– την ελληνική πλευρά. Η τελευταία, θεωρώντας την αποκρατικοποίηση του ΔΑΑ μνημονιακή υποχρέωση, εκτιμούσε ότι η έγκριση της συμφωνίας από τις κοινοτικές υπηρεσίες θα αποτελούσε «περίπατο».
Μάλιστα, το σχέδιο προϋπολογισμού για το 2018 που είχε παρουσιάσει τον Οκτώβριο το υπουργείο Οικονομικών, τοποθετούσε την εκταμίευση της πρώτης δόσης του τιμήματος τον περασμένο Δεκέμβριο.
Τώρα όλοι κρίνουν ως υπέρμετρα αυστηρή τη στάση της DG Comp και κάνουν λόγο για στελέχη της που προσπαθούν να εντρυφήσουν στην... αεροπορική βιομηχανία (aviation). Το χειρότερο σενάριο που θα μπορούσε να προκύψει είναι η DG Comp να θεωρήσει χαμηλό το συμφωνηθέν τίμημα και να ζητήσει την αναθεώρησή του προς τα πάνω.
Στην περίπτωση αυτή θα δημιουργηθεί σημαντικό πρόβλημα τόσο στις διοικήσεις του ΤΑΙΠΕΔ που το συμφώνησαν, όσο και σε πολιτικό επίπεδο. Επίσης δεν αποκλείεται να οδηγήσει σε ακύρωση της συμφωνίας, στην περίπτωση που ο ΔΑΑ δεν δεχθεί την αναθεώρηση του τιμήματος.
Ο τελευταίος μετοχικά ελέγχεται από το ελληνικό Δημόσιο, αλλά διοικητικά από τους Καναδούς διαχειριστές του συνταξιοδοτικού επενδυτικού κεφαλαίου PSP (Public Sector Pension) Investment.
Υπενθυμίζεται ότι το συμφωνηθέν τίμημα για την 20ετή παράταση του δικαιώματος παραχώρησης του αερολιμένα, ανέρχεται σε 600 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 483 εκατ. ευρώ είναι το καθαρό έσοδο από την παραχώρηση του δικαιώματος και τα υπόλοιπα συνιστούν τον συνοδευόμενο ΦΠΑ. Μέρος αυτού του φόρου, ο ΔΑΑ θα μπορεί να συμψηφίσει στο μέλλον.
Πάντως, πρέπει να σημειωθεί ότι δεν είναι η πρώτη φορά που η DG Comp εγείρει ζητήματα κρατικών ενισχύσεων σε αποκρατικοποιήσεις. Αυτό συνέβη και στην αποκρατικοποίηση του ΟΠΑΠ με την επιβολή επιπρόσθετου φόρου επί των παιγνίων (GGR Tax) των VLTs.

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου