Δευτέρα 4 Ιουνίου 2012

Γραφείο Τύπου Πρωθυπουργού - ΣΤΗΝ ΤΕΛΕΤΗ ΕΓΚΑΙΝΙΩΝ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ «ΠΟΣΕΙΔΩΝΙΑ 2012»



Αθήνα, 4 Ιουνίου 2012


ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΠΙΚΡΑΜΜΕΝΟΥ
ΣΤΗΝ ΤΕΛΕΤΗ ΕΓΚΑΙΝΙΩΝ ΤΗΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ
«ΠΟΣΕΙΔΩΝΙΑ 2012»

Κυρίες και Κύριοι,
Με ιδιαίτερη χαρά σας καλωσορίζω εξ ονόματος της ελληνικής Κυβέρνησης αλλά και όλων των Ελλήνων στην χώρα μας, με αφορμή τα εγκαίνια της διεθνούς ναυτιλιακής έκθεσης των «Ποσειδωνίων 2012».
Ξεκινώ με μια εξομολόγηση: η χαρά και η τιμή είναι διπλή διότι ο θεσμός των Ποσειδωνίων δεν μου είναι καθόλου άγνωστος. Αντιθέτως αισθάνομαι εξαιρετικά οικεία σήμερα μαζί σας. Θυμάμαι μάλιστα την πρώτη φορά που είχα παραστεί ως νέος δικηγόρος ασχολούμενος με το ναυτικό δίκαιο στα Ποσειδώνια περί το έτος 1970.
Πολύ νερό έχει κυλήσει από τότε μέχρι σήμερα στο αυλάκι. Και χαίρομαι ιδιαίτερα διότι τα Ποσειδώνια εξελίχθηκαν σε έναν θεσμό με διεθνή απήχηση και κύρος.
Μάλιστα, η παρουσία και στα φετινά Ποσειδώνια ενός σημαντικότατου αριθμού εκθετών, καθώς και μεγάλου αριθμού εκπροσώπων από την διεθνή οικονομική, τραπεζική και ναυτιλιακή κοινότητα είναι μια «ψήφος εμπιστοσύνης» στην ελληνική ναυτιλία και κατ’ επέκταση στις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας. Ένα μήνυμα αισιοδοξίας για όλους τους Έλληνες. Σας ευχαριστώ προσωπικά γι’ αυτό.
Τη στιγμή αυτή έχουμε πρώτα απ’ όλα ανάγκη να προβάλουμε τα θετικά παραδείγματα των ανθρώπων που μοχθούν και πετυχαίνουν στο στίβο της πραγματικής οικονομίας, παράγοντας αξία και θέσεις εργασίας.
Έχουμε ανάγκη να αναδείξουμε και να ενισχύσουμε ακόμη περισσότερο τους δυναμικούς εκείνους κλάδους της οικονομικής δραστηριότητας που καταφέρνουν -μέσα από την επένδυση στην αριστεία, στον υγιή ανταγωνισμό, στην εξωστρέφεια, στους ανθρώπους- να διαπρέπουν εντός και εκτός Ελλάδας, να δημιουργούν πλούτο και απασχόληση, να επιστρέφουν εισόδημα στην Πατρίδα.
Η ναυτιλία υπήρξε ανέκαθεν μια τέτοια δραστηριότητα. Η ναυτιλία είναι συνυφασμένη με τη φύση και τον χαρακτήρα του Έλληνα. Είναι γραμμένη στο DNA μας. Κι έχει προσφέρει πολλά στην Ελλάδα.
Η ελληνική ναυτιλία υπάρχει γιατί υπάρχει διαχρονικά η ελληνική «ναυτοσύνη». Δεν μπορεί να μιλάμε για την ελληνική ναυτιλία χωρίς να αναφερθούμε στους ηρωικούς εργάτες της θάλασσας. Αυτούς τους αφανείς ήρωες που έδωσαν τον μόχθο τους για την ανάπτυξη της Ελλάδας και σήμερα υφίστανται τις συνέπειες της κρίσης όπως όλος ο ελληνικός λαός. Γι’ αυτό και οι δεσμοί της Ελλάδας με τη ναυτιλία είναι διαχρονικοί και ακατάλυτοι. Γι’ αυτό και είναι κρίσιμο να διατηρήσουμε και να ενισχύσουμε περαιτέρω την παραγωγική σύνδεσή της με την πατρίδα ως βασικό συντελεστή ενίσχυσης της εθνικής οικονομίας.

Κυρίες και Κύριοι,
Είναι ραγδαίες οι εξελίξεις και ο αντίκτυπος των τελευταίων ετών. Ο ιστορικός χρόνος έχει συμπυκνωθεί δραματικά.
Οι αποφάσεις που λαμβάνουμε σήμερα, θα προσδιορίσουν και θα διαμορφώσουν τις συνθήκες και τους κανόνες ζωής για τις επόμενες γενιές τόσο στην Ελλάδα όσο και στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Οφείλουμε γι’ αυτό να είμαστε πολύ προσεκτικοί. Η εμπειρία μου, μου επιτρέπει άλλωστε να σας θυμίσω πως η ιστορία έχει μια ιδιαιτερότητα: συμβαίνει σε χρόνο ενεστώτα, όμως συνειδητοποιείται σε χρόνο μέλλοντα. Συχνά μας παίρνει αρκετά χρόνια να αποκωδικοποιήσουμε και να συνειδητοποιήσουμε το πραγματικό βάθος και την έκταση των μεγάλων ιστορικών αλλαγών.
Ζούμε μια τέτοια περίοδο. Μια περίοδο που γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο απαιτεί από όλους πνευματική εγρήγορση, ιστορική συνείδηση, αλλά και συνέργειες, εξωστρέφεια, προσαρμοστικότητα, ευελιξία, επένδυση στην εκπαίδευση και τη δια βίου μάθηση.
Σε ένα μεταβαλλόμενο γεωπολιτικά κόσμο, η ελληνική ναυτιλία είναι ένας αξιόπιστος εταίρος στο παγκόσμιο εμπόριο, καλύπτοντας σημαντικό μέρος των αναγκών για τη μεταφορά προϊόντων, ενέργειας και πρώτων υλών. Διαδραματίζει παράλληλα καίριο ρόλο στη διαμόρφωση της διεθνούς ναυτιλιακής πολιτικής.
Ο ναυτιλιακός τομέας χαρακτηρίζεται από το ιδιωτικό επιχειρηματικό – ιδιοκτησιακό πρότυπο της επιχείρησης που λειτουργεί βάσει των αρχών της ελεύθερης αγοράς και του ανταγωνισμού αποδεικνύοντας τον δυναμισμό και την ανθεκτικότητά του επί δεκαετίες.
Παρά λοιπόν τη διεθνή οικονομική αβεβαιότητα, είμαι πεπεισμένος πως οι θαλάσσιες μεταφορές, και η θέση της ελληνικής ναυτιλίας σε αυτές, θα εξακολουθούν και στο μέλλον να διαδραματίζουν στρατηγικό ρόλο στην αλυσίδα μεταφοράς των συνεχώς αυξανόμενων απαιτήσεων του παγκόσμιου εμπορίου.

Κυρίες και κύριοι,
Η Ελλάδα είναι μία παραδοσιακά ναυτιλιακή χώρα και η εμπορική της ναυτιλία έχει διαδραματίσει ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξή της, στην αύξηση του κύρους της σε διεθνές επίπεδο, καθώς επίσης και στην κοινωνική και περιφερειακή συνοχή.
Η Πολιτεία, αναγνωρίζοντας το ρόλο αυτό, έχει συμβάλλει στην ανάπτυξη της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας και στην απρόσκοπτη δραστηριοποίησή της διεθνώς.
Στήριζε και στηρίζει, με αυξημένης ισχύος θεσμικό πλαίσιο, τη ναυτιλιακή επιχειρηματική δραστηριότητα.
Στήριζε και στηρίζει, το Εθνικό νηολόγιο με ιδιαίτερες δέσμες μέτρων, ώστε να εξασφαλίζεται η ανταγωνιστική θέση του ναυτιλιακού τομέα σε παγκόσμια κλίμακα.
Έχουν γίνει, λοιπόν, πολλά. Μπορούν και πρέπει να γίνουν όμως ακόμη περισσότερα προκειμένου να σταθούμε στο ύψος των απαιτήσεων της σημερινής εποχής. Είναι χρέος της Πολιτείας να στηρίξει και να σεβαστεί την ιδιαίτερη δυναμική του κλάδου που έχει φέρει την ελληνική ναυτιλία στην κορυφή του κόσμου.
Αντίστοιχα καλώ και τους έλληνες εφοπλιστές να στηρίξουν την πατρίδα σε αυτή τη δύσκολη στιγμή. Έχετε «βάλει πλάτη» πολλές φορές στα δύσκολα. Σήμερα όμως περισσότερο από ποτέ η Ελλάδα έχει ανάγκη από νέες επενδύσεις, νέες θέσεις εργασίας, από ρευστότητα. Και εσείς οι άνθρωποι της ναυτιλίας μπορείτε να συμβάλετε καθοριστικά στον τομέα αυτό.
Ο προηγούμενος χρόνος ήταν από τους πλέον κρίσιμους σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, τόσο από οικονομικής όσο και πολιτικής πλευράς. Ωστόσο, και το 2011 τα οικονομικά στοιχεία για τον υπό ελληνική σημαία στόλο παρέμειναν ιδιαίτερα ικανοποιητικά. Η Ελληνική ναυτιλία διατήρησε τις υψηλές επιδόσεις της μεταφέροντας ένα σημαντικότατο ποσοστό των προϊόντων του διεθνούς εμπορίου και επενδύοντας σημαντικότατα ποσά σε ναυπηγήσεις πλοίων.
Η ελληνόκτητη ναυτιλία παρέμεινε στην πρώτη θέση διεθνώς κατέχοντας το 15% περίπου της παγκόσμιας μεταφορικής δυνατότητας. Το 2011 οι εισπράξεις από τις υπηρεσίες μεταφορών της ποντοπόρου ναυτιλίας, ανήλθαν σε σχεδόν 13 δισ. Ευρώ, δηλαδή στο 6,0 % του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος και κάλυψαν σχεδόν το ήμισυ [περίπου το 50%] του εμπορικού ελλείμματος της χώρας.
Από το 2000 μέχρι το 2011 η ναυτιλία συνεισέφερε 154 δισ. Ευρώ στην Ελλάδα σε εισπράξεις από την παροχή υπηρεσιών μεταφορών. Το μισό σχεδόν του συνολικού δημόσιου χρέους της χώρας. Και σχεδόν μέγεθος τετραπλάσιο από τους συνολικούς πόρους που έχουν διατεθεί από την ΕΕ στην Ελλάδα για την περίοδο 2000-2013 και οι οποίοι ανέρχονται σε 46 δις €. Οι θεαματικές αυτές εισροές οφείλονται σε 750 ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων.
Όμως περίπου το ήμισυ αυτών των 154 δις € (περίπου 40%) επανεξήχθη στο εξωτερικό, διότι οι ναυτιλιακές εταιρείες πληρώνουν για υπηρεσίες παρεχόμενες από άλλες χώρες. Γιατί συμβαίνει αυτό; Διότι λείπει δυστυχώς το αναγκαίο πλαίσιο πολιτικής που θα δημιουργήσει συνθήκες ικανές να συγκρατήσουν μεγαλύτερο μέρος του ναυτιλιακού συναλλάγματος στην Ελλάδα.
Το πλαίσιο αυτό πρέπει να το δημιουργήσουμε. Να εργαστούμε δημιουργικά, να αναζητήσουμε παραδείγματα από τη διεθνή εμπειρία, γιατί και πως άλλες χώρες με μικρότερο στόλο από τον ελληνικό καταφέρνουν να πετυχαίνουν μεγαλύτερες εισροές στις οικονομίες τους.
Είναι μια σημαντική πρόκληση για όλους μας σε μια περίοδο οξείας οικονομικής κρίσης. Να θέσουμε ως εθνικό στόχο την αύξηση της προστιθέμενης αξίας της ναυτιλιακής δραστηριότητας στην ελληνική οικονομία.

Κυρίες και κύριοι,
Σημαίνοντα ρόλο σε όλη αυτή την προσπάθεια παίζει ήδη, και μπορεί να παίξει ακόμη περισσότερo, η ανάδειξη του Πειραιά ως διεθνούς ναυτιλιακού κέντρου. Αυτό αποτελεί σταθερή επιδίωξη της χώρας μας, τόσο σε επίπεδο διοικητικού φορέα της ναυτιλίας, όσο και σε επίπεδο ιδιωτικών ναυτιλιακών φορέων.
Στον Πειραιά σήμερα δραστηριοποιείται ένας μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων που σχετίζονται με τη ναυτιλία. Πιο συγκεκριμένα, οι μεγαλύτεροι Νηογνώμονες στον κόσμο έχουν αναγνωρισθεί από το Ελληνικό Κράτος και διαθέτουν γραφεία στον Πειραιά και άλλες πόλεις της Ελλάδας.
Οι πιο γνωστοί χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί, που διαθέτουν σημαντικά ναυτιλιακά χαρτοφυλάκια, έχουν ιδρύσει υποκαταστήματά τους στον Πειραιά, παρέχοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο σημαντικά κεφάλαια στις ναυτιλιακές εταιρείες της πόλης. Γνωστά και καλά δικηγορικά γραφεία στηρίζουν τη ναυτιλιακή δραστηριότητα.
Μόνο στο λιμάνι του Πειραιά, σήμερα η κρουαζιέρα δημιουργεί έσοδα που υπερβαίνουν τα 360 εκ. ευρώ. Θέλουμε και μπορούμε, αν κινηθούμε έξυπνα και μεθοδικά, να διπλασιάσουμε τα έσοδα αυτά σε 700 εκ. το χρόνο, να διπλασιάσουμε τον αριθμό των επιβατών κρουαζιέρας που διακινούνται μέσω του Πειραιά, από 2,5 εκατομμύρια που είναι σήμερα, σε 5 εκατομμύρια επιβάτες έως το 2016. Αυτός πρέπει να είναι ο στρατηγικός μας στόχος για τον Πειραιά. Το πρώτο λιμάνι της χώρας να παραμείνει πρώτο λιμάνι της Μεσογείου. Πρέπει να αναληφθούν πρωτοβουλίες προς την κατεύθυνση αυτή.

Κυρίες και κύριοι,
Κινούμενοι σήμερα εντός του πλαισίου μιας πραγματικά διεθνοποιημένης οικονομίας, θα πρέπει εγκαίρως να αναγνωρίσουμε σύγχρονες τάσεις, αλλά και προκλήσεις της εποχής.
Ο στόχος μας θα πρέπει να είναι διπλός: αφενός να εστιάσουμε σε πιθανά εμπόδια στο διεθνές εμπόριο, αλλά και στην κίνηση κεφαλαίων. Αφετέρου να χρησιμοποιήσουμε καινοτόμες τεχνολογικές εξελίξεις με σκοπό να επιτευχθούν περαιτέρω μειώσεις κόστους στην επιχειρηματική δραστηριοποίηση και αντίστοιχη αύξηση της ανταγωνιστικότητας, όχι μόνο στον τομέα των μεταφορών, αλλά και στους τομείς των επικοινωνιών και συνολικότερα της εμπορικής δραστηριότητας.
Οι διαρθρωτικές αλλαγές που πραγματοποιούνται αυτή την περίοδο, η προσπάθεια εκσυγχρονισμού της δημόσιας διοίκησης, η διόρθωση στρεβλώσεων της ελληνικής οικονομίας και η ριζική απλοποίηση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, θα βοηθήσουν στην επίτευξη των παραπάνω στόχων.
Αν η Ελλάδα κατορθώσει ξεπερνώντας την κρίση, να έχει οικοδομήσει ένα σύγχρονο αποτελεσματικό κράτος, αυτό θα βοηθήσει αποφασιστικά και τον τομέα της Ναυτιλίας.
Θα ήθελα με τις σκέψεις αυτές, λοιπόν, να ολοκληρώσω την παρέμβασή μου και να σας ευχηθώ κάθε επιτυχία στις πολυσχιδείς δραστηριότητες των «Ποσειδωνίων 2012». Για άλλη μια φορά σας καλωσορίζω στην χώρα μας, προσβλέποντας στην φιλία και την συνεργασία σας, σε μία εποχή που η Ελλάδα έχει περισσότερο από ποτέ ανάγκη τους φίλους της.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου