Σάββατο, 28 Σεπτεμβρίου 2019

Σουηδικός μινιμαλισμός στην Κάρπαθο


Σκαρφαλωμένο σε μια βραχώδη και απόκρημνη πλαγιά της Καρπάθου, το Patio House αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα της σύζευξης του αρχιτεκτονικού στυλ της νησιωτικής Ελλάδας και του αυστηρού σουηδικού
μινιμαλισμού. Μάλιστα η εξοχική κατοικία που έχει την υπογραφή του αρχιτεκτονικού γραφείου ΟΟΑΚ Architects, της Μαρίας Παπαφίγκου και του Σουηδού συζύγου της Johan Annerhed, συμπεριλήφθηκε στις 10 κορυφαίες εξοχικές κατοικίες του κόσμου αποσπώντας διθυράμβους από τα μεγαλύτερα περιοδικά διακόσμησης, ενώ βρέθηκε και στη short list των διεθνών βραβείων αρχιτεκτονικής και design WAF Awards.



Το κυρίαρχο στοιχείο της κατοικίας είναι το πρωτότυπο ακάλυπτο αίθριό του







«Η μελέτη και η κατασκευή κράτησαν τρία χρόνια. Το σπίτι μαζί με το interior design, το οποίο επιμεληθήκαμε με custom made έπιπλα, ολοκληρώθηκε πριν από δύο χρόνια. Είμαστε ευτυχείς που το αποτέλεσμα της τδουλειάς μας έτυχε διεθνούς αναγνώρισης. H συγκεκριμένη οικία έχει παρουσιαστεί σε μερικά από τα μεγαλύτερα περιοδικά διεθνώς, όπως το “Wallpaper”, το “Luxury Magazine”, το “Plaza Deco”», αναφέρει η Ελληνοσουηδή αρχιτέκτονας Μαρία Παπαφίγκου.

Το εντυπωσιακό Patio House χτίστηκε για λογαριασμό ενός ζευγαριού, ενός στελέχους μεγάλης πολυεθνικής εταιρείας από τη Γαλλία και της Σουηδής συζύγου του. Η επιλογή να αποκτήσουν το δικό τους καταφύγιο στην Κάρπαθο δεν έγινε τυχαία, καθώς και οι δύο είναι δεινοί αθλητές του σερφ και λάτρεις των δυνατών ανέμων. «Με το που επισκέφθηκαν το νησί το ερωτεύτηκαν και θέλησαν να αποκτήσουν στο τόσο απομακρυσμένο αυτό μέρος τη δική τους ιδιοκτησία. Είχαν πολύ συγκεκριμένη άποψη για το πώς ήθελαν το σπίτι τους, την οποία ακούσαμε με προσοχή. Τους κάναμε τις αντιπροτάσεις μας, οι οποίες ομολογουμένως τους ενθουσίασαν», αναφέρει στο «Gala» η αρχιτέκτων.





Η Μαρία Παπαφίγκου γεννήθηκε στην Ελλάδα από Ελληνα πατέρα και Σουηδή μητέρα. «Γαλουχήθηκα σε δύο μέρη, με δύο κουλτούρες. Η καθημερινότητά μου ήταν στην Ελλάδα, ενώ τις διακοπές τις περνούσαμε κυρίως στη Σουηδία». Αποφοιτώντας από το σχολείο στην Ελλάδα, έδωσε εξετάσεις και πέρασε στο Πολυτεχνείο της Σουηδίας, όπου και γνώρισε τον επίσης αρχιτέκτονα και μετέπειτα σύζυγό της Johan Annerhed. Εκανε τα μεταπτυχιακά της στην Ελλάδα, όπου και το 2004 ξεκίνησε να εργάζεται. Μέντορές της ήταν οι άνθρωποι του αρχιτεκτονικού γραφείου Deca. Μετά την απόκτηση του παιδιού τους, το 2011, το ζευγάρι αρχιτεκτόνων μετακόμισε στη Σουηδία, όπου μαζί με τη Marie Kojzar δημιούργησαν το γραφείο ΟΟΑΚ Architects.
Το σπίτι που σχεδίασαν η Μαρία Παπαφίγκου και οι συνεργάτες της έχει ως κεντρικό δομικό υλικό του το τσιμέντο. «Το ακατέργαστο τσιμέντο κρίθηκε ιδανικό. Τι άλλο να χρησιμοποιήσεις σε μια απόμερη γωνιά όπου το φυσικό περιβάλλον προβάλλει τόσο ανεπιτήδευτα επιβλητικό; Επιπλέον, οι συγκοινωνίες σπανίζουν και η μεταφορά υλικών δεν είναι καθόλου εύκολη. Σχεδιάσαμε ένα σπίτι που ήρθε και αγκάλιασε το φυσικό περιβάλλον, πήρε τη θέση του μέσα σ’ αυτό και έδεσε αρμονικά με το άγριο βραχώδες τοπίο». Μεγάλη προσοχή δόθηκε επίσης στα διαφορετικά επίπεδα στο έδαφος του οικοπέδου, τα οποία και αξιοποιήθηκαν καταλλήλως.

Κι ενώ το κυρίαρχο στοιχείο της κατοικίας είναι το πρωτότυπο ακάλυπτο αίθριό του -εξ ου και η ονομασία Patio House-, τις εντυπώσεις κλέβει η πράσινη κουζίνα του στην ήσυχη απόχρωση των φύλλων της ελιάς. «Σε όλα τα projects μας, οπουδήποτε κι αν βρίσκονται αυτά, βασικό μέλημά μας είναι να εναρμονίσουμε τους χώρους που σχεδιάζουμε με το περιβάλλον. Ακριβώς έτσι λειτουργήσαμε και εδώ. Τα σπίτια της Καρπάθου μάς ενέπνευσαν τόσο για τις αρχιτεκτονικές γραμμές που ακολουθήσαμε όσο και για το interior design. Οι χώροι είναι άνετοι και με ελάχιστα έπιπλα, εκ των οποίων τα περισσότερα τα σχεδιάσαμε εμείς, ενώ επιλέξαμε τα υπόλοιπα με ιδιαίτερη προσοχή».

Το γεγονός ότι το σημείο που βρίσκεται το σπίτι είναι εκτεθειμένο σε δυνατούς ανέμους πρόσθεσε έναν επιπλέον βαθμό δυσκολίας στο έργο της αρχιτεκτονικής ομάδας, καθώς οτιδήποτε σχεδίαζαν έπρεπε εκτός από διακριτό ύφος να διαθέτει μεγάλη αντοχή και σταθερότητα. Τα υπνοδωμάτια, το φωτεινό αίθριο, οι βεράντες με θέα στο πέλαγος και ο ξενώνας βρέθηκαν δικαίως στις σελίδες πολλών διεθνών τίτλων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου