Σάββατο 31 Ιουλίου 2021

Big Brother είναι εδώ: Κάμερες, ραντάρ, drones

Καθεστώς…Μεγάλου Αδερφού επιβάλλεται στους δρόμους της Ευρώπης. Δεν θα τη γλιτώνουν ούτε όσοι έχουν βαρύ πόδι, ούτε όσοι ξεσηκώνουν τη γειτονιά.Τροχαία ατυχήματα, ηχορύπανση, καυσαέρια. Πρόκειται για τρία μείζονα σύγχρονα προβλήματα που απαιτούν άμεσης επίλυσης εφόσον επιθυμούμε να καταστήσουμε τα μεγάλα ευρωπαϊκά αστικά κέντρα βιώσιμα.
Η αναζήτηση λύσεων πάνω στο παραπάνω τρίπτυχο βρίσκεται εδώ και αρκετά χρόνια στην κορυφή της ατζέντας της ΕΕ, και έχει αναδειχθεί σε μεγάλης σπουδαιότητας ζήτημα. Ειδικά από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Περιφερειών (ΕτΠ), το συμβουλευτικό όργανο της Ευρωπαϊκής Ένωσης που υποβάλλει γνωμοδοτήσεις στα θεσμικά όργανα της που αφορούν –μεταξύ άλλων- τις μεταφορές.

Αιχμή του δόρατος της Ένωσης για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής είναι η Συμφωνία των Παρισίων, η οποία προσβλέπει στην ανάδειξη της ΕΕ στην πρώτη κλιματικά ουδέτερης οικονομίας και κοινωνίας έως το 2050. Φυσικά, η συγκεκριμένη δράση αφορά και τον τομέα των μεταφορών, ο οποιος βιώνει τεκτονικές αλλαγές μέσω της ταχείας προώθησης της ηλεκτρικής κινητικότητας.

Κάμερες στα φανάρια και… ραντάρ για ζώνες και κινητά

Δεν υπάρχει αμφιβολία πώς άμεσης επίλυσης χρήζει και το μακροχρόνιο πρόβλημα των τροχαίων δυστυχημάτων, μολονότι οι δρόμοι της ΕΕ είναι οι ασφαλέστεροι στον κόσμο με 42 θάνατους από τροχαία δυστυχήματα ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους, όταν ο αντίστοιχος παγκόσμιος μέσος όρος υπερβαίνει τους 180 θανάτους. Πέρυσι, οι δρόμοι της Ένωσης βάφτηκαν με το αίμα 18.800 ανθρώπων. Και κάθε ψυχή που χάνεται… μετρά.

Πώς θα λυθεί το πρόβλημα; Πρόσφατη έκθεση σχετικά με τη «Στρατηγική της ΕΕ στην Οδική Ασφάλεια 2021-2030» προτείνει μεταξύ άλλων την καθιέρωση ανώτατου ορίου ταχύτητας οχημάτων 30 χλμ./ώρα σε αστικές περιοχές και μηδενική ανοχή στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και ναρκωτικών ουσιών.



Έντονη δραστηριότητα παρατηρείται και στους κόλπους των ελληνικών αρμόδιων αρχών, οι οποίες ετοιμάζουν την υιοθέτηση μιας σειράς δραστικών μέτρων. Ένα από αυτά είναι η τοποθέτηση καμερών στους φωτεινούς σηματοδότες με μερικές από αυτές να βρίσκονται ήδη στα φανάρια της παραλιακής λεωφόρου (Ποσειδώνος) και μόλις τεθούν σε λειτουργία (εντός των επόμενων ημερών) θα καταγράφουν τους οδηγούς που περνάνε με κόκκινο. Σημειωτέον ότι η παράβαση του κόκκινου συνιστά μια από τις πιο επικίνδυνες παραβάσεις και επιφέρει πρόστιμο 700 ευρώ, αφαίρεση άδειας οδήγησης για 60 ημέρες και πινακίδων κυκλοφορίας για 20 ημέρες.

Λεπτομέρειες για τη λειτουργία των καμερών είχε δώσει ο Περιφερειάρχης Αττικής, Γιώργος Πατούλης στο περιθώριο σχετικής εκδήλωσης (ΘΕΠΕΚ) που είχε πραγματοποιηθεί τον Ιούνιο του 2020. Οι φωτεινοί σηματοδότες με κάμερα θα φέρουν ένα σύστημα που θα ενεργοποιείται αυτόματα μόλις παραβιάζεται το κόκκινο και θα καταγράφει τον αριθμό κυκλοφορίας του αυτοκινήτου του παραβάτη. Πρόκειται για ένα μέτρο που θα εφαρμοστεί σε κάθε γωνιά της Αττικής.

Το μαχαίρι στο κόκκαλο σπρώχνουν και οι Γάλλοι οι οποία επιστρατεόυν νέας γενιάς ραντάρ –υπό την ονομασία Urban Terrain Equipment (ETU). Αυτά θα καιροφυλακτούν σε μυστικά σημεία, ενώ το μέγεθος των συσκευών θα τις καθιστά «αόρατες» στους οδηγούς. Το μεγάλο προσόν των συγκεκριμένων ραντάρ είναι η ικανότητά τους να «διακρίνουν» αν ο οδηγός φοράει ζώνη ή απασχολείται με το κινητό του τηλέφωνο. Η χρήση των συσκευών διανύει μια φάση πιλοτικών δοκιμών που αναμένεται να διαρκέσει έως και τις αρχές του 2022. Και εφόσον τα ραντάρ αποδειχθούν λειτουργικά και αποτελεσματικά είναι δεδομένο πως θα εγκατασταθούν σε πληθώρα «κρυφών» σημείων στο γαλλικό οδικό δίκτυο, αλλά και σε άλλες περιοχές της Ευρώπης, όπως πιθανότητα στη χώρα μας.

«Αόρατα» drones στις υπηρεσίες της Τροχαίας

Με τα drones να αποτελούν μέρος της καθημερινότητάς μας είναι θέμα χρόνου να χρησιμοποιηθούν και την ενίσχυση του επιχειρησιακού έργου της Τροχαίας.

Πριν από λίγα 24ώρα γίναμε μάρτυρες της αποδοτικότητάς του, μέσω ενός βίντεο που προέρχεται από την Πολωνία. Drones που καιροφυλαχτούσαν πάνω από αυτοκινητόδρομο, κατέγραφαν τους οδηγούς που αγνοούσαν την ειδική σήμανση και έθεταν σε κίνδυνο τους υπόλοιπους χρήστες του οδικού.

Στη συνέχεια ο χειριστής του drone έστελνε σήμα στους ανθρώπους της τροχαίας που είχαν στήσει μπλόκο λίγα μέτρα πιο κάτω, για να ακολουθήσει η επιβολή του προστίμου.

Πολλά στα μη επανδρωμένα αεροσκάφη με ενσωματωμένη κάμερα ποντάρει και η Ισπανική Πολιτοφυλακή “Guardi Civil” που πριν από λίγους μήνες χρησιμοποίησε πιλοτικά drones για την παρακολούθηση διαφόρων τμημάτων σε δύο αυτοκινητοδρόμους. Η συγκεκριμένη τεχνολογία δεν είναι άγνωστη στις αστυνομικές υπηρεσίες της χώρας μας, πόσω μάλλον για τους άνδρες της Τροχαίας του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης. Παράλληλα, όπως σας έχει ενημερώσει το newsauto, οι «εναέριοι τιμωροί» είναι ένα από τα μέτρα πρόληψης που εξετάζει να θέσει σε μαζική εφαρμογή και το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.

Τιμωρούνται και οι «φωνακλάδες»

Κατανοώντας πως η ηχορύπανση είναι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα των αστικών κέντρων, η Γαλλία είναι έτοιμη να προσθέσει ένα ακόμα «όπλο» στη φαρέτρα της, με φόντο τον μετριασμό του φαινομένου. Ο λόγος για τα «ραντάρ θορύβου», που θα… πιάνουν στα πράσα όσους ξεπερνούν τα επιτρεπόμενα ανώτατα όρια στάθμης θορύβου αυτοκινήτων και μοτοσικλετών.



Το σύστημα απαρτίζεται από τέσσερα μικρόφωνα, τα οποία θα «καταλαβαίνουν» από πού προέρχονται τα υπερβολικά ντεσιμπέλ, αλλά και μια κάμερα 360 μοιρών που θα καταγράφει τον παραβάτη. Οι διετούς διάρκειας πιλοτικές δοκιμές του συγκεκριμένου συστήματος ξεκίνησαν το 2019 από το Παρίσι, με την εγκατάσταση συνολικά 40 «ραντάρ θορύβου». Όλο αυτό το διάστημα η λειτουργία τους δεν αφορούσε την καταγραφή των παραβατών και την τιμωρία τους, αλλά την αξιοπιστία τους και τον καθορισμό του ανώτατου ορίου θορύβου.

Πριν από λίγες μέρες, αντίστοιχα ραντάρ τοποθετήθηκαν και σε άλλες γαλλικές πόλεις όπως είναι και οι Νις, Λυών και Βόνη. Το πρόγραμμα συνεχίζεται να βρίσκεται σε πιλοτικό στάδιο, αλλά το αργότερο από τις αρχές του 2023 θα… αρχίσει να προκαλεί πονοκεφάλους στο οδηγούς.

Σημειώνεται πως για τον μετριασμό του φαινομένου λαμβάνονται, σε πανευρωπαϊκό επίπεδο και άλλα μέτρα, όπως είναι τα ηλεκτρικά, η τοποθέτηση ασφάλτου χαμηλής στάθμης θορύβου και η προώθηση της ενεργητικής μετακίνησης (π.χ. περπάτημα και ποδηλασία).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου