Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2022

Red Bull: Πέθανε στα 78 ο συνιδρυτής και «ψυχή» της ομάδας Formula 1, Ντίτριχ Μάτεσιτς


Πέθανε σε ηλικία 78 ετών ο συνιδιοκτήτης της Red Bull, Νίτριχ Μάτεσιτς, μια σημαντική παγκόσμια επιχειρηματική προσωπικότητα λόγω της αυτοκρατορίας του στα ενεργειακά ποτά και της ενεργής εμπλοκής του στη Formula 1. Ο Αυστριακός επιχειρηματίας ήταν η κινητήριος δύναμη πίσω από τη δημιουργία της μάρκας που έγινε ο παγκόσμιος ηγέτης στην αγορά ενεργειακών ποτών.
Ο Μάτεσιτς αξιοποίησε σημαντικό μέρος της περιουσίας που δημιουργήθηκε από τη Red Bull για να δημιουργήσει την ομώνυμη της Formula 1, που έγινε μια από τις κορυφαίες δυνάμεις του μηχανοκίνηοτυ αθλητισμού. Ο θάνατός του, πάντως, δεν θεωρείται ότι απειλεί το μέλλον της Red Bull ή της «αδελφής» της ομάδας, Alpha Tauri.


Red Bull made in... Ταϊλάνδη

Ο Αυστριακός ξεκίνησε σαν πωλητής για τον κολοσσό καταναλωτικών αγαθών, Procter & Gamble όταν ανακάλυψε το Krating Daeng, το ποτό που θα γινόταν αργότερα το πασίγνωστο Red Bull, στα ταξίδια που έκανε στην Ταϊλάνδη.



Το 1984 ίδρυσε τη Red Bull μαζί με τον τον Ταϊλανδό Τσαλέο Γιουβίντια (τον άνθρωπο που είχε δημιουργήσει το ποτό Krating Daeng), και λάνσαρε το εμπορικό σήμα «Red Bull» το 1987, μετατρέποντάς το τελικά στο μεγαλύτερο ενεργειακό ποτό στον κόσμο και αποκομίζοντας ο ίδιος μια περιουσία που υπολογίζεται σε 25 δισ. δολάρια.

Συνδέθηκε με ακραία σπορ και τη Formula 1

Στη συνέχεια, ξεκίνησε να συνδέει τη μάρκα με ακραία αθλήματα, όπως το σερφ, η κατάδυση από γκρεμούς, τα χειμερινά αθλήματα και η ορεινή ποδηλασία, ενώ η Red Bull συμμετείχε ως χορηγός σε πολλά από αυτά.











Η εμπλοκή του στην F1 ξεκίνησε με την ομάδα Sauber με έδρα την Ελβετία, της οποίας η Red Bull έγινε μέτοχος κατά 60%, πριν οι δύο εταιρείες χωρίσουν

μετά από μια διαμάχη για την επιλογή οδηγών - η Sauber υπέγραψε τον άπειρο Φινλανδό Κίμι Ραϊκόνεν για την πρώτη του σεζόν το 2001, ενώ ο Μάτεσιτς ήθελε να επιλέξει τον «προστατευόμενο½ της Red Bull, Ενρίκε Μπερνόλντι.

Τρία χρόνια αργότερα, η Red Bull εξαγόρασε την παρηκμασμένη ομάδα Jaguar από την ιδιοκτήτρια Ford και τη μετονόμασε, προσέλαβε τον πρώην οδηγό της Formula 2, Κρίστιαν Χόρνερ ως επικεφαλής της ομάδας και υπέγραψε τον κορυφαίο μηχανικό σχεδιασμού του αθλήματος Άντριαν Νιούι ως τεχνικό διευθυντή με μισθό 10 εκατομμυρίων δολαρίων.

Η κυριαρχία της Red Bull στη Formula 1 και η επέκταση στο ποδόσφαιρο

Όλοι μαζί ξεκίνησαν να μετατρέπουν τη Red Bull σε κορυφαία δύναμη, έγιναν η ταχύτερη ομάδα της F1 μέχρι το 2009 και κατέκτησαν τους πρώτους τίτλους οδηγών και κατασκευαστών με τον Γερμανό Σεμπάστιαν Φέτελ το 2010, το πρώτο από τα τέσσερα συνεχόμενα διπλά πρωταθλήματα για την ομάδα.

Η Red Bull επέκτεινε επίσης τα αθλητικά της ενδιαφέροντα στο ποδόσφαιρο, αγοράζοντας ομάδες στο Σάλτσμπουργκ, την πόλη που βρίσκεται πιο κοντά στο σπίτι του Μάτεσιτς στο Fuschl am See της Αυστρίας, και στη Λειψία της Γερμανίας, καθώς και την πρώην MetroStars της Νέας Υόρκης/Νιου Τζέρσεϊ, την Campinas στη Βραζιλία. Παράλληλα, ίδρυσε έναν σύλλογο στη Γκάνα και ανέλαβε μια ομάδα χόκεϊ επί πάγου στο Μόναχο.

Στη Formula 1, η Red Bull ανέπτυξε τη φήμη ότι συνδύαζε τη σχεδιαστική ιδιοφυΐα και την ανταγωνιστικότητα του Νιούι με τη μαχητική στάση σε όλους τους τομείς του αθλήματος, από την εκμετάλλευση των τεχνικών γκρίζων ζωνών, την αβυσσαλέα προσέγγιση των κανονισμών και των αντιπάλων και την απόλαυση του ρόλου του ανασταλτικού παράγοντα.

Η παρακμή και η αναγέννηση με τον Φερστάπεν



Η έλευση των υπερτροφοδοτούμενων υβριδικών κινητήρων το 2014 οδήγησε την κυριαρχία της Red Bull στο τέλος, καθώς η Mercedes ξεκίνησε τη δική της περίοδο ακμής.






Η Red Bull συνέχισε να παράγει ανταγωνιστικά μονοθέσια, αλλά συγκρατήθηκε από τους κινητήρες της Renault.

Αυτό, δεν εμπόδισε τη διοίκηση της ομάδας να θέτει εκ νέου βάσεις για την κορυφή. Το δεξί χέρι του Μάτεσιτς στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, ο Χέλμουτ Μάρκο, υπέγραψε τον Ολλανδό οδηγό Μαξ Φερστάπεν το 2014, στα μέσα της πρώτης του σεζόν στους αγώνες αυτοκινήτου, και τον έκανε τον νεότερο οδηγό που έλαβε μέρος σε ένα Grand Prix, όταν του δόθηκε μια Toro Rosso για τις πρώτες δοκιμές στο Ιαπωνικό Grand Prix, σε ηλικία 17 ετών και τριών ημερών.

Ο Φερστάπεν υπέγραψε συμβόλαιο με την ομάδα Toro Rosso - το προηγούμενο όνομα της Alpha Tauri, η οποία τώρα φέρει το όνομα μιας μάρκας μόδας του ομίλου - το 2015 και μέχρι τον πέμπτο αγώνα του 2016 είχε προαχθεί στη Red Bull, κερδίζοντας στο ισπανικό γκραν πρι, στο ντεμπούτο του με τη «μεγάλη» ομάδα.

Αφού εγκατέλειψε τη συνεργασία της με τη Renault για τους κινητήρες και ένωσε τις δυνάμεις της με τη Honda το 2019, η Red Bull έγινε όλο και πιο ανταγωνιστική και το 2021 είχε το πρώτο απολύτως ανταγωνιστικό μονοθέσιό της από το 2013.

Ο Φερστάπεν το χρησιμοποίησε εναντίον του Λιούις Χάμιλτον της Mercedes σε μια από τις πιο έντονες μάχες τίτλου στην ιστορία της F1, με τον οδηγό της Red Bull να ανακηρύσσεται τελικά πρωταθλητής μετά από ένα αμφιλεγόμενο φινάλε, στο οποίο κέρδισε τον αγώνα, προσπερνώντας τον Χάμιλτον.



Με την έλευση των νέων κανονισμών το 2022, η Red Bull αναδείχθηκε κυρίαρχη ομάδα, όπως ακριβώς έκανε τελικά και το 2009, την πρώτη χρονιά μιας άλλης μεγάλης αλλαγής των κανονισμών.

Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ο Μάτεσιτς, αν και δεν εμφανιζόταν συχνά και σπάνια έδινε συνεντεύξεις, αναδείχθηκε σε έναν από τους σημαντικότερους παράγοντες της F1.

Ο θάνατός του αφήνει αναπόφευκτα μακροπρόθεσμα ερωτηματικά γύρω από όλες τις πτυχές της ομάδας, ακόμη και αν ο Καλέρμ Γιουβίντια, ο μεγαλύτερος γιος του συνιδρυτή της Red Bull, Τσαλέο, λέγεται ότι είναι λάτρης της F1.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου