Πέμπτη 30 Δεκεμβρίου 2021

Belh@rra: Τα μυστικά των γαλλικών φρεγατών - Στα €3,048 δισ. το κόστος για τρία πλοία

Στα 3,048 δισ. ευρώ προσδιορίστηκε το κόστος απόκτησης των τριών γαλλικών φρεγατών FDI HN ή Belh@rra. Σε περίπτωση που το υπουργείο Εθνικής Αμυνας και το Πολεμικό Ναυτικό ασκήσουν το δικαίωμα προαίρεσης και παραγγείλουν στη γαλλική Naval Group και 4η φρεγάτα, το συνολικό κόστος του προγράμματος θα ανέλθει στα 4,070 δισ. ευρώ.
Η υπογραφή των τριών τελικών επίσημων συμβάσεων μεταξύ της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων του υπουργείου Εθνικής Αμυνας και των γαλλικών εταιρειών Naval Group και MBDA France αναμένεται να γίνει μέσα στον Ιανουάριο του 2022.
Στο προσφερόμενο τίμημα περιλαμβάνονται οι φρεγάτες πλήρως εξοπλισμένες με τα οπλικά και τα ηλεκτρονικά τους συστήματα, με πρόβλεψη και για την υποστήριξη των πλοίων με ανταλλακτικά, υπηρεσίες και τα διαθέσιμα υλικά για διάστημα 36 μηνών από την παράδοση κάθε φρεγάτας. Για την εν συνεχεία υποστήριξη των φρεγατών, το follow on support στη ναυτική γλώσσα, προϋπολογίζεται η εκταμίευση 138 εκατ. ευρώ για τα τρία πολεμικά πλοία. Η ναυπήγηση των τριών φρεγατών και η ολοκλήρωση των πολεμικών πλοίων με όλο τον εξοπλισμό τους κοστολογείται στα 2,261 δισ. ευρώ.




Για τα προηγμένα όπλα των φρεγατών FDI (ή Belh@rra), δηλαδή για την απόκτηση φόρτου μάχης κατευθυνόμενων βλημάτων Aster 30B1 και Exocet MM40 B3c, προβλέπεται η δαπάνη 649.950.000 ευρώ. Το Πολεμικό Ναυτικό αποκτά την έκδοση των αντιαεροπορικών πυραύλων με τα 32 «κελιά», δηλαδή οι ελληνικές Belh@rra θα έχουν τη δυνατότητα να έχουν παράλληλα φορτωμένους 32 αντιαεροπορικούς πυραύλους Aster 30, το βεληνεκές των οποίων υπολογίζεται στα 120 χιλιόμετρα.



Για να αντιληφθεί κάποιος το άλμα στις δυνατότητες του Πολεμικού Ναυτικού, πρέπει να σημειωθεί ότι οι φρεγάτες που έχει σήμερα ο ελληνικός στόλος έχουν 8 «κελιά» με αντιαεροπορικούς πυραύλους ESSM με βεληνεκές 15 χιλιόμετρα. Ο οπλισμός εναντίον πλοίων περιλαμβάνει τους πλέον εξελιγμένους «ψηφιακούς» Exocet MM40 Block 3c, με ικανότητα κρούσης σε μεγάλες αποστάσεις, ενώ ταυτόχρονα έχουν και δυνατότητα να πλήξουν παράκτιους στόχους.

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έχει συμφωνηθεί από την Αθήνα και το Παρίσι, η πρώτη και η δεύτερη φρεγάτα θα παραδοθούν στο Πολεμικό Ναυτικό μέσα στο 2025. Το τρίτο πλοίο αναμένεται να παραληφθεί από την Ελλάδα το 2026 και -σε περίπτωση που προχωρήσει η παραγγελία και για την τέταρτη Belh@rra- το τέταρτο θα καταπλεύσει στον Ναύσταθμο της Σαλαμίνας το 2027.

Κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου Εθνικής Αμυνας τονίζει ότι «οι τελικές προσφορές των γαλλικών εταιρειών αποτέλεσαν την καλύτερη δυνατή προσφορά» και προσθέτει: «Οι προσφερθείσες τιμές είναι αφενός τουλάχιστον ισότιμες και ανταγωνιστικές, συγκριτικά με τις αντίστοιχες προσφερόμενες στις Ενοπλες Δυνάμεις της Γαλλίας, αφετέρου είναι σταθερές και χωρίς αναπροσαρμογή».



Στο κονδύλι των 3,048 δισ. ευρώ για τις τρεις φρεγάτες (και στο αντίστοιχο τίμημα των 4,070 δισ. ευρώ αν αποφασιστεί η αγορά και τέταρτης FDI HN), συμπεριλαμβάνονται επιπλέον δυνατότητες υλικοτεχνικής υποστήριξης και εκπαίδευσης χωρίς διαφοροποίηση του τελικού τιμήματος. Οι παραδόσεις των οπλικών συστημάτων και των κατευθυνόμενων βλημάτων έχουν συγχρονιστεί με τις παραλαβές των φρεγατών και παράλληλα έχει συμφωνηθεί η υλικοτεχνική υποστήριξή τους σε βάθος 5ετίας.

Η ολοκλήρωση των τριών συμβάσεων μεταξύ του υπουργείου Εθνικής Αμυνας και των γαλλικών εταιρειών Νaval Group και MBDA France για τη ναυπήγηση των φρεγατών, την αγορά φόρτου κατευθυνόμενων βλημάτων και όλου του πολεμικού εξοπλισμού, μαζί με τη συμφωνία για το «follow on support» των φρεγατών δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση. Πρόκειται για ένα κολοσσιαίο εξοπλιστικό πρόγραμμα, αξίας τουλάχιστον 3 δισ. ευρώ, με πάρα πολλές λεπτομέρειες που χρήζουν εξονυχιστικού ελέγχου.

Άξιο αναφοράς είναι και το γεγονός ότι κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων διαπιστώθηκε ότι οι γαλλικές εταιρείες προέβαλαν απαιτήσεις που αποκλίνουν από το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο, αν και ο νόμος 4782 περί εξοπλισμών τέθηκε σε ισχύ στις 9 Μαρτίου του 2021. Προκειμένου να μην οδηγηθούν οι διαπραγματεύσεις σε αδιέξοδο, το Ελληνικό Δημόσιο έκανε αποδεκτούς τους απαράβατους όρους των Γάλλων προμηθευτών, αν και δεν προβλέπονται από την υφιστάμενη ελληνική νομοθεσία. Τα θέματα που έχρηζαν ειδικής αντιμετώπισης δεν έχουν διευκρινιστεί και οι τρεις συμβάσεις για την αγορά των γαλλικών φρεγατών αναμένεται να επικυρωθούν από τη Βουλή των Ελλήνων.

Άλλα 6 Rafale με κόστος €1,070 δισ.

Με ταχείες διαδικασίες προχωρούν και οι συμβάσεις για αγορά έξι νέων μαχητικών αεροσκαφών Rafale τα οποία θα προστεθούν στη δύναμη των 18 (εκ των οποίων 12 μεταχειρισμένα από τη δύναμη της γαλλικής Πολεμικής Αεροπορίας και 6 καινούρια) δικινητήριων γαλλικών μαχητικών που έχει ήδη παραγγείλει το υπουργείο Εθνικής Αμυνας από τις 25 Ιανουαρίου του 2021.

Το επιπλέον κόστος για την προμήθεια των έξι νέων μαχητικών αεροσκαφών Rafale -όπως έχει προκύψει από τις συζητήσεις κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων με τις γαλλικές εταιρείες Dassault Aviation (κατασκευάζει τα Rafale) και MBDA France (κατασκευάζει τα όπλα των μαχητικών αεροσκαφών)- προσδιορίζεται στο 1,070 δισ. ευρώ.

Για την απόκτηση των έξι μαχητικών αεροσκαφών και την εν συνεχεία υποστήριξή τους αναμένεται να εκταμιευτούν 807.607.674 ευρώ και ακόμη 184 εκατ. ευρώ προβλέπεται να δαπανηθούν για τα όπλα των αεροσκαφών, μεταξύ των οποίων οι πύραυλοι αέρος-αέρος μεγάλου βεληνεκούς Meteor, οι εκπαιδευτικοί και οι επιχειρησιακοί πύραυλοι Mica IR, αλλά και τα φυσίγγια για τα όπλα των αεροσκαφών.

Είναι δεδομένο ότι, όπως και τα μαχητικά αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας Mirage 2000-5, έτσι και τα Rafale θα μπορούν να φέρουν και τους στρατηγικούς πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς Scalp για στόχους επιφανείας. Υπενθυμίζεται ότι για τη συμφωνία αγοράς των 18 πρώτων Rafale από τον κρατικό προϋπολογισμό θα δαπανηθούν 2,32 δισ. ευρώ.

Τα πρώτα έξι μεταχειρισμένα γαλλικά Rafale αναμένεται να φτάσουν στο αεροδρόμιο της Τανάγρας στις 19 Ιανουαρίου του 2022. Οπως προκύπτει από τις διαπραγματεύσεις για την προμήθεια αγοράς των 6 νέων Rafale, με τα οποία η δύναμη της Πολεμικής Αεροπορίας στον συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους θα φτάσει στα 24, το κόστος απόκτησης κάθε νέου από τα 12 δικινητήρια αεροσκάφη που θα παραδοθούν στην Ελλάδα είναι σχεδόν διπλάσιο από το τίμημα που έχουν ζητήσει οι Γάλλοι για καθένα από τα 12 μεταχειρισμένα Rafale.Εντός Ιανουαρίου οι τρεις τελικές συμβάσεις με τους Γάλλους - Οι δύο πρώτες FDI (ή Belh@rra) έρχονται το 2025 και η τρίτη αναμένεται να παραδοθεί το 2026 - Κλείνει και η σύμβαση για ακόμη 6 καινούρια Rafale με κόστος €1,070 δισ. Στα 3,048 δισ. ευρώ προσδιορίστηκε το κόστος απόκτησης των τριών γαλλικών φρεγατών FDI HN ή Belh@rra. Σε περίπτωση που το υπουργείο Εθνικής Αμυνας και το Πολεμικό Ναυτικό ασκήσουν το δικαίωμα προαίρεσης και παραγγείλουν στη γαλλική Naval Group και 4η φρεγάτα, το συνολικό κόστος του προγράμματος θα ανέλθει στα 4,070 δισ. ευρώ.



Η υπογραφή των τριών τελικών επίσημων συμβάσεων μεταξύ της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων του υπουργείου Εθνικής Αμυνας και των γαλλικών εταιρειών Naval Group και MBDA France αναμένεται να γίνει μέσα στον Ιανουάριο του 2022.




Στο προσφερόμενο τίμημα περιλαμβάνονται οι φρεγάτες πλήρως εξοπλισμένες με τα οπλικά και τα ηλεκτρονικά τους συστήματα, με πρόβλεψη και για την υποστήριξη των πλοίων με ανταλλακτικά, υπηρεσίες και τα διαθέσιμα υλικά για διάστημα 36 μηνών από την παράδοση κάθε φρεγάτας. Για την εν συνεχεία υποστήριξη των φρεγατών, το follow on support στη ναυτική γλώσσα, προϋπολογίζεται η εκταμίευση 138 εκατ. ευρώ για τα τρία πολεμικά πλοία. Η ναυπήγηση των τριών φρεγατών και η ολοκλήρωση των πολεμικών πλοίων με όλο τον εξοπλισμό τους κοστολογείται στα 2,261 δισ. ευρώ.




Για τα προηγμένα όπλα των φρεγατών FDI (ή Belh@rra), δηλαδή για την απόκτηση φόρτου μάχης κατευθυνόμενων βλημάτων Aster 30B1 και Exocet MM40 B3c, προβλέπεται η δαπάνη 649.950.000 ευρώ. Το Πολεμικό Ναυτικό αποκτά την έκδοση των αντιαεροπορικών πυραύλων με τα 32 «κελιά», δηλαδή οι ελληνικές Belh@rra θα έχουν τη δυνατότητα να έχουν παράλληλα φορτωμένους 32 αντιαεροπορικούς πυραύλους Aster 30, το βεληνεκές των οποίων υπολογίζεται στα 120 χιλιόμετρα.



Για να αντιληφθεί κάποιος το άλμα στις δυνατότητες του Πολεμικού Ναυτικού, πρέπει να σημειωθεί ότι οι φρεγάτες που έχει σήμερα ο ελληνικός στόλος έχουν 8 «κελιά» με αντιαεροπορικούς πυραύλους ESSM με βεληνεκές 15 χιλιόμετρα. Ο οπλισμός εναντίον πλοίων περιλαμβάνει τους πλέον εξελιγμένους «ψηφιακούς» Exocet MM40 Block 3c, με ικανότητα κρούσης σε μεγάλες αποστάσεις, ενώ ταυτόχρονα έχουν και δυνατότητα να πλήξουν παράκτιους στόχους.

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έχει συμφωνηθεί από την Αθήνα και το Παρίσι, η πρώτη και η δεύτερη φρεγάτα θα παραδοθούν στο Πολεμικό Ναυτικό μέσα στο 2025. Το τρίτο πλοίο αναμένεται να παραληφθεί από την Ελλάδα το 2026 και -σε περίπτωση που προχωρήσει η παραγγελία και για την τέταρτη Belh@rra- το τέταρτο θα καταπλεύσει στον Ναύσταθμο της Σαλαμίνας το 2027.

Κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου Εθνικής Αμυνας τονίζει ότι «οι τελικές προσφορές των γαλλικών εταιρειών αποτέλεσαν την καλύτερη δυνατή προσφορά» και προσθέτει: «Οι προσφερθείσες τιμές είναι αφενός τουλάχιστον ισότιμες και ανταγωνιστικές, συγκριτικά με τις αντίστοιχες προσφερόμενες στις Ενοπλες Δυνάμεις της Γαλλίας, αφετέρου είναι σταθερές και χωρίς αναπροσαρμογή».



Στο κονδύλι των 3,048 δισ. ευρώ για τις τρεις φρεγάτες (και στο αντίστοιχο τίμημα των 4,070 δισ. ευρώ αν αποφασιστεί η αγορά και τέταρτης FDI HN), συμπεριλαμβάνονται επιπλέον δυνατότητες υλικοτεχνικής υποστήριξης και εκπαίδευσης χωρίς διαφοροποίηση του τελικού τιμήματος. Οι παραδόσεις των οπλικών συστημάτων και των κατευθυνόμενων βλημάτων έχουν συγχρονιστεί με τις παραλαβές των φρεγατών και παράλληλα έχει συμφωνηθεί η υλικοτεχνική υποστήριξή τους σε βάθος 5ετίας.

Η ολοκλήρωση των τριών συμβάσεων μεταξύ του υπουργείου Εθνικής Αμυνας και των γαλλικών εταιρειών Νaval Group και MBDA France για τη ναυπήγηση των φρεγατών, την αγορά φόρτου κατευθυνόμενων βλημάτων και όλου του πολεμικού εξοπλισμού, μαζί με τη συμφωνία για το «follow on support» των φρεγατών δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση. Πρόκειται για ένα κολοσσιαίο εξοπλιστικό πρόγραμμα, αξίας τουλάχιστον 3 δισ. ευρώ, με πάρα πολλές λεπτομέρειες που χρήζουν εξονυχιστικού ελέγχου.

Άξιο αναφοράς είναι και το γεγονός ότι κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων διαπιστώθηκε ότι οι γαλλικές εταιρείες προέβαλαν απαιτήσεις που αποκλίνουν από το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο, αν και ο νόμος 4782 περί εξοπλισμών τέθηκε σε ισχύ στις 9 Μαρτίου του 2021. Προκειμένου να μην οδηγηθούν οι διαπραγματεύσεις σε αδιέξοδο, το Ελληνικό Δημόσιο έκανε αποδεκτούς τους απαράβατους όρους των Γάλλων προμηθευτών, αν και δεν προβλέπονται από την υφιστάμενη ελληνική νομοθεσία. Τα θέματα που έχρηζαν ειδικής αντιμετώπισης δεν έχουν διευκρινιστεί και οι τρεις συμβάσεις για την αγορά των γαλλικών φρεγατών αναμένεται να επικυρωθούν από τη Βουλή των Ελλήνων.

Άλλα 6 Rafale με κόστος €1,070 δισ.

Με ταχείες διαδικασίες προχωρούν και οι συμβάσεις για αγορά έξι νέων μαχητικών αεροσκαφών Rafale τα οποία θα προστεθούν στη δύναμη των 18 (εκ των οποίων 12 μεταχειρισμένα από τη δύναμη της γαλλικής Πολεμικής Αεροπορίας και 6 καινούρια) δικινητήριων γαλλικών μαχητικών που έχει ήδη παραγγείλει το υπουργείο Εθνικής Αμυνας από τις 25 Ιανουαρίου του 2021.

Το επιπλέον κόστος για την προμήθεια των έξι νέων μαχητικών αεροσκαφών Rafale -όπως έχει προκύψει από τις συζητήσεις κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων με τις γαλλικές εταιρείες Dassault Aviation (κατασκευάζει τα Rafale) και MBDA France (κατασκευάζει τα όπλα των μαχητικών αεροσκαφών)- προσδιορίζεται στο 1,070 δισ. ευρώ.

Για την απόκτηση των έξι μαχητικών αεροσκαφών και την εν συνεχεία υποστήριξή τους αναμένεται να εκταμιευτούν 807.607.674 ευρώ και ακόμη 184 εκατ. ευρώ προβλέπεται να δαπανηθούν για τα όπλα των αεροσκαφών, μεταξύ των οποίων οι πύραυλοι αέρος-αέρος μεγάλου βεληνεκούς Meteor, οι εκπαιδευτικοί και οι επιχειρησιακοί πύραυλοι Mica IR, αλλά και τα φυσίγγια για τα όπλα των αεροσκαφών.

Είναι δεδομένο ότι, όπως και τα μαχητικά αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας Mirage 2000-5, έτσι και τα Rafale θα μπορούν να φέρουν και τους στρατηγικούς πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς Scalp για στόχους επιφανείας. Υπενθυμίζεται ότι για τη συμφωνία αγοράς των 18 πρώτων Rafale από τον κρατικό προϋπολογισμό θα δαπανηθούν 2,32 δισ. ευρώ.

Τα πρώτα έξι μεταχειρισμένα γαλλικά Rafale αναμένεται να φτάσουν στο αεροδρόμιο της Τανάγρας στις 19 Ιανουαρίου του 2022. Οπως προκύπτει από τις διαπραγματεύσεις για την προμήθεια αγοράς των 6 νέων Rafale, με τα οποία η δύναμη της Πολεμικής Αεροπορίας στον συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους θα φτάσει στα 24, το κόστος απόκτησης κάθε νέου από τα 12 δικινητήρια αεροσκάφη που θα παραδοθούν στην Ελλάδα είναι σχεδόν διπλάσιο από το τίμημα που έχουν ζητήσει οι Γάλλοι για καθένα από τα 12 μεταχειρισμένα Rafale.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου