Τρίτη 30 Μαρτίου 2021
Σουέζ: Πώς άλλαξε την ιστορία και την παγκόσμια οικονομία
Η κατασκευή της διήρκησε 10 χρόνια - Ο πόλεμος για τον έλεγχό της - Η ιστορία και η γεωπολιτική της σημασία - Πώς άλλαξε τα δεδομένα στην παγκόσμια ναυσιπλοΐα - Από τον Πόλεμο των 6 Ημερών στην προσάραξη του Ever Given Η διώρυγα του Σουέζ, είναι από τα έργα εκείνα που άλλαξαν τον ρου της ιστορίας, αναμορφώνοντας ριζικά τα δεδομένα στην παγκόσμια ναυσιπλοΐα και στη διακίνηση αγαθών.
Το μεγαλόπνοο έργο, μείωσε το χρόνο ταξιδιών από τη Μεσόγειο Θάλασσα προ τα ασιατικά λιμάνια, βάζοντας τέλος στον χρονοβόρο διάπλου της αφρικανικής ηπείρου, μειώνοντας αισθητά χρόνο και κόστος.
Άλλαξε τα δεδομένα στην παγκόσμια ναυσιπλοΐα
Η σημασία της διώρυγας του Σουέζ για την παγκόσμια ναυσιπλοΐα είναι τεράστια. Ενώνοντας τη Μεσόγειο με την Ερυθρά Θάλασσα δημιούργησε μια πραγματικά εμπορική αρτηρία Ευρώπης - ΝΔ, Νότιας και ΝΑ Ασίας μέχρι Άπω Ανατολή. Η Μεσόγειος έπαψε να είναι μια κλειστή λεκάνη και η Ερυθρά θάλασσα δεν ήταν ένας κλειστός υδάτινος θύλακας, ενώ μια σειρά πόλεων όπως η Μασσαλία, η Γένοβα, η Νάπολη, ο Πειραιάς και η Αλεξάνδρεια γνώρισαν νέα ακμή.
Το συνολικό μήκος της διώρυγας του Σουέζ αγγίζει τα 162 χλμ και αποτελεί τη μεγαλύτερη του κόσμου. Αν μάλιστα προστεθούν τα σημεία αγκυροβολίων και το μήκος της ενδιάμεσης λίμνης, το συνολικό της μήκος φθάνει τα 190 χλμ. Το πλάτος αγγίζει, σε ορισμένα σημεία, τα 160-200 μ. και το βάθος 11,60 μ.
Η διώρυγα διατρέχει κατά διεύθυνση Βορρά - Νότο τον ισθμό του Σουέζ, ενώνοντας τη Μεσόγειο θάλασσα με την Ερυθρά θάλασσα. Αρχίζει από το Πορτ Σάιντ, λιμένα εισόδου στη Μεσόγειο και καταλήγει στον λιμένα Σουέζ που βρίσκεται στο μυχό του ομώνυμου κόλπου της Ερυθράς θάλασσας. Η Μεσόγειος και η Ερυθρά θάλασσα δεν παρουσιάζουν μεταξύ τους υψομετρική διαφορά. Κατά το μεγαλύτερο μέρος της, η διώρυγα είναι πλεύσιμη κατά μία κατεύθυνση.
Η χρήση της διώρυγας του Σουέζ επιφέρει τις ακόλουθες μειώσεις αποστάσεων:
Η απόσταση Περσικού ή Αραβικού Κ. - Μεσογείου (μέσω Ακρωτηρίου Αφρικής) είναι 10.800 μίλια και Ευρώπης 11.100 μίλια. Μέσω Σουέζ η πρώτη είναι 4.700 μίλια και η δεύτερη 6.400 μίλια.
Η απόσταση Μεσογείου - Δυτικών ακτών Αμερικής είναι 12.000 μίλια, ενώ με χρήση της διώρυγας Σουέζ μειώνεται στα 8.300 μίλια.
Πρώτα σχέδια από τους Φαραώ
Αν και οι σκέψεις διάνοιξης της διώρυγας υπήρχαν από τα αρχαία χρόνια και την εποχή των Φαραώ, εν τούτοις το μεγαλεπήβολο σχέδιο υλοποιήθηκε τον 19ο αιώνα, αλλάζοντας την χάρτη της ναυσιπλοΐας στην ευρύτερη περιοχή.
Οι φαραώ Σέτι Α΄ ή ο Ραμσής Β΄ φέρονται να ήταν οι πρώτοι που σχεδίασαν τον 13ο αιώνα π.Χ., το έργο σύνδεσης του ποταμού Νείλου με την Ερυθρά θάλασσα, χωρίς όμως να προχωρήσει το έργο. Τον 8ο αιώνα π.Χ., επί του Φαραώ Νεκώς, υπήρξαν επίσης σκέψεις για δημιουργία ενός παράλληλου καναλιού με το Νείλο που θα συνέδεε την Ερυθρά Θάλασσα με ένα τμήμα του ποταμού, χωρίς να προχωρήσει η υλοποίηση. Υπήρξαν και άλλες προσπάθειες στη συνέχεια χωρίς όμως αποτέλεσμα.
Στη νεότερη εποχή, ενδιαφέρον είχαν επιδείξει τόσο ο Γάλλος βασιλιάς Λουδοβίκος ΙΔ', όσο και ο Ναπολέων, αλλά τελικά έβαλαν τα σχέδια στον «πάγο» λόγω ενστάσεων των μηχανικών της εποχής.
Τελικά το 1854 ο Γάλλος διπλωμάτης και μηχανικός Κόμης Φερδινάνδος Λεσσέψ έπεισε τον αντιβασιλέα της Αιγύπτου Σαΐντ Πασά για τα οικονομικά οφέλη κατασκευής της διώρυγας, πετυχαίνοντας την ανάθεση κατασκευής του τεράστιου έργου και την εκμετάλλευση για τα επόμενα 99 χρόνια.
Το έργο της διάνοιξης ξεκίνησε στις 21 Απριλίου του 1859 και παραδόθηκε προς χρήση στις 17 Νοέμβρη του 1869, ακριβώς μία δεκαετία αργότερα. Ήτα ένα έργο τιτάνιο, για τα δεδομένα και τα μέσα της εποχής, με το συνολικό του κόστος να φθάνει τα 100 εκατ δολάρια και περισσότερους από 42 χιλ. εργάτες για να ολοκληρωθεί.
Από τα σημαντικότερα προβλήματα ήταν η ελονοσία, οι υψηλές θερμοκρασίας, η υγρασία, οι χαμηλοί μισθοί των εργατών που οδηγούσε στην εγκατάλειψη από τις θέσεις τους, οι επιθέσεις ληστών κ.α.
Στην κατασκευή της διώρυγας συμμετείχαν και Έλληνες Δωδεκανήσιοι από την Κάσο και το Καστελόριζο, κάποιοι από τους οποίους εγκαταστάθηκαν μόνιμα στην περιοχή. Στο Πορτ Σάιντ, στο Σουέζ και στην Ισμαηλία (Timsah) άνθησαν σημαντικές κασιώτικες παροικίες, με έντονη οικονομική και πολιτιστική παρουσία στην Αίγυπτο του πρώτου μισού του 20ού αιώνα.
Η πορεία του έργου
Αρχικά κατασκευάστηκε λιμάνι στις εσχατιές της λιμνοθάλασσας Μενζαλέχ για την παραλαβή του μηχανικού υλικού. Επίσης, κατασκευάστηκε αρτοποιείο για τη σίτιση των εργατών, ενώ παράγκες δημιουργήθηκαν γύρω από το λιμάνι για τα γραφεία των μηχανικών και εργατών. Αποτέλεσε έτσι τον πυρήνα του Πορτ Σάιντ.
Για τη μεταφορά πόσιμου νερού δημιουργήθηκε κανάλι από το Νείλο προς την έδρα των συνεργείων. Υπολογίζεται πως καταναλώνονταν καθημερινά 200.000 λίτρα νερού. Χωρίς μηχανικά μέσα ανοίχθηκε ένα πρώτο τμήμα 8 μέτρων πλάτους και 1,20 βάθους, κάτι που διευκόλυνε την άφιξη βυθοκόρων και άλλων σκαφών για τον γενικότερο ανεφοδιασμό.
To μαλακό έδαφος της περιοχής από την λίμνη Τιμσάχ ως το Πορτ Σάιντ διευκόλυνε τις εργασίες. Όμως μεταξύ Τιμσάχ και Αμέρ, και Αμέρ και Σουέζ κάτω από τη ρευστή και μαλακή άμμο το έδαφος αποτελείτο από σκληρά πετρώματα. Οι γιγάντιοι εκσκαφείς κατόρθωναν να μετακινούν 750 κυβικά μέτρα εδάφους, τα οποία άλλοτε χρησιμοποιούνταν για τη διαμόρφωση της όχθης της διώρυγας, άλλοτε ρίχνονταν ή στην ανοιχτή θάλασσα ή χρησίμευαν για τη δημιουργία μόλων και προκυμαιών στο Πορτ Σάιντ και το Σουέζ.
Στις όχθες της λίμνης Τιμσάχ χτίστηκε επίσης μια ακόμα πόλη, συνέπεια της κατασκευής της διώρυγας, η Ισμαηλία.
Η ταραχώδη ιστορία της διώρυγας
Η σπουδαιότητα της διώρυγας του Σουέζ, αντικατοπτρίζεται και από την ταραχώδη ιστορία της Αιγύπτου, που ακολούθησε της κατασκευής της, αφού όποια δύναμη «ήλεγχε» την Αίγυπτο, μπορούσε να ελέγχει και τη Διώρυγα.
Το πραξικόπημα του 1952 και η πτώση του βασιλιά Φαρούκ σήμανε και την αρχή του τέλους της βρετανικής κατοχής. Το 1956 ο Νάσερ κρατικοποίησε τη διώρυγα και ύψωσε τη σημαία της Αιγύπτου στο λιμάνι του Port Said. Kράτησε ωστόσο κλειστή τη διώρυγα μέχρι το 1957.
Δέκα χρόνια αργότερα, κατά τον αραβοϊσραηλινό Πόλεμο των έξι Ημερών η διώρυγα υπέστη σοβαρές ζημιές και έμεινε κλειστή επί χρόνια αλλά με τη διάθεση βυθοκόρων από Έλληνες εφοπλιστές η διώρυγα άνοιξε και πάλι το 1975 .
Αν και διώρυγα του Σουέζ έχει χαρακτηριστεί ως ουδέτερη θάλασσα, ο χαρακτηρισμός αυτός έχει παραβιαστεί δύο φορές πρώτα από την ίδια την Αίγυπτο το 1956 όσο και το 1967 κατά τον Αραβοϊσραηλινό πόλεμο.
Η νέα διώρυγα
Το 2015 ολοκληρώθηκε το νέο κανάλι του Σουέζ, το οποίο επέτρεψε τη ροή πλοίων και στις κατευθύνσεις παράλληλα, καθώς αυξήθηκε το πλάτος της διώρυγας από τα 61 στα 320 μέτρα σε μήκος 35 χιλιομέτρων.
Σημαντική πηγή εσόδων για την Αίγυπτο
Η διώρυγα του Σουέζ αποτελεί μία από τις βασικότερες πηγές της αιγυπτιακής οικονομίας, από τα τέλη που εισπράττει από τη χρήση των δύο πλέον καναλιών που εξυπηρετούν τη διέλευση των πλοίων από τη Μεσόγειο, προς την Ερυθρά Θάλασσα και τον Ινδικό Ωκεανό.
Σύμφωνα με στοιχεία του Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Ελληνικής Πρεσβείας στο Κάιρο και σύμφωνα με στοιχεία που ανακοίνωσε το Υπουργείο Οικονομικών της Αιγύπτου, μόνο το 2019 τα συνολικά έσοδα ανήλθαν σε 5,5 δισεκ. ευρώ, αυξημένα κατά 40,4% έναντι των προ διετίας εσόδων
Τα πλοία που διέρχονται από τη διώρυγα καταβάλλουν στο αιγυπτιακό δημόσιο τέλη διέλευσης (διόδια) κατά κόρο καθαράς χωρητικότητας που υπολογίζεται με βάση τη «χωρητικότητα διώρυγας Σουέζ» (Suez Canal Tonnage) περίπου 23% παραπάνω των βρετανικών υπολογισμών.
Επίσης τα πλοία υποβάλλονται σε υποχρεωτική πλοήγηση από την είσοδο μέχρι την έξοδό τους. Τα πλοία που διέρχονται σήμερα τη διώρυγα είναι μέχρι 150.000 dwt φορτωμένα, αλλά και μεγαλύτερα εφόσον είναι κενά φορτίου, με επιτρεπτό έτσι βύθισμα.
Ευνόητο είναι ότι τα δεξαμενόπλοια άνω των 150.000 dwt έμφορτα καθώς και εκείνα των 200, 300 και 400 χιλιάδων τόνων παραπλέουν το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδος (Cap Route) επιβαρυνόμενα σημαντικά από τη μεγάλη διαφορά απόστασης.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2024
(8352)
- ► Σεπτεμβρίου (704)
- ► Φεβρουαρίου (837)
- ► Ιανουαρίου (1041)
-
►
2023
(11198)
- ► Δεκεμβρίου (779)
- ► Σεπτεμβρίου (772)
- ► Φεβρουαρίου (1122)
- ► Ιανουαρίου (1018)
-
►
2022
(11200)
- ► Δεκεμβρίου (731)
- ► Σεπτεμβρίου (896)
- ► Φεβρουαρίου (960)
- ► Ιανουαρίου (1185)
-
▼
2021
(17393)
- ► Δεκεμβρίου (1574)
- ► Σεπτεμβρίου (1499)
-
▼
Μαρτίου
(1374)
- Night at Work | Instrumental
- Aναδιπλούμενα πίσω φώτα;
- Airbnb: Τα μυστικά για να γίνετε ένας επιτυχημένος...
- Η μετάδοση του ιού γίνεται στα σπίτια – Ο κόσμος δ...
- AstraZeneca: Τι συμβαίνει με το βρετανικό εμβόλιο ...
- Handelsblatt: Ο τρόπος με τον οποίο οι Έλληνες βλέ...
- Άγιο Όρος: Συναγερμός για 20 κρούσματα -
- Τουρκία: Το Συνταγματικό Δικαστήριο θα εξετάσει το...
- Έκθεση Στέιτ Ντιπάρτμεντ για τα ανθρώπινα δικαιώμα...
- Studio 54 Tribute Disco Mix
- «Εγκεφαλικά νεκρός», λίγες ώρες πριν χειρουργηθεί ...
- Νομιμοποιήθηκε στη Νέα Υόρκη η χρήση κάνναβης για ...
- Ερντογάν «ετοιμάζει» την Τσιλέρ για νέα ΥΠΕΞ – Η π...
- «Ιόλη»: Δείτε το πριν και το μετά (φωτος)
- Σκάνδαλο Watergate: Πέθανε ο διώκτης των κομμουνισ...
- Έκαναν κορωνοπάρτι με 53 άτομα σε αποθήκη στην Τούμπα
- Εμβόλιο AstraZeneca: Τα «ύποπτα» περιστατικά στην ...
- Ρεκόρ κρουσμάτων: Οι τρεις λόγοι που φτάσαμε εδώ -...
- Σβήνουν σήμερα οι μηχανές των Pitsos και Pipelife
- «Καλογρίτσας gate»: Παραπομπή Παππά - Στήριξη από ...
- Σάτυρος εργοθεραπευτής: Προσπάθησε να αυτοκτονήσει...
- Περού: Πέθανε ο δεύτερος τη τάξει της τρομοκρατική...
- Αφγανιστάν
- Πραξικόπημα στη Μιανμάρ
- Miami Open: Στα προημιτελικά ο Τσιτσιπάς μετά τη ν...
- Μεξικό: Ηγετικό στέλεχος διαβόητου καρτέλ κρατούσε...
- Super sonic... τα ταξίδια στο μέλλον: Λος Άντζελες...
- Βραζιλία: Τραγικό ρεκόρ 3.780 θανάτων σε 24 ώρες
- Νέο θρίλερ με την AstraZeneca: Γερμανία και Καναδά...
- Το μεγάλο δίλημμα για το άνοιγμα της αγοράς
- Πελώνη: Δεν είπε κανείς ότι βγαίνουμε απ' το lockdown
- Βραζιλία: Παραιτήθηκαν οι αρχηγοί των τριών σωμάτω...
- ΑΝΤ1: Συμπλήρωσε 30 χρόνια ζωής
- Σκόπια: Ανοικτή σύγρουση Πεντάροφσκι - Ζάεφ για δι...
- REV Ocean: Το μεγαλύτερο yacht στον κόσμο θα σώσει...
- Γερμανία: Τέλος η χορήγηση εμβολίου AstraZeneca στ...
- Παραιτήθηκε ο υπεύθυνος υγείας της Σικελίας για αλ...
- Μανώλης Γλέζος: Ένας χρόνος από τον θάνατο του «τε...
- Ριχάρδος: Απαλλάχθηκε με βούλευμα ο κοσμηματοπώλης...
- Τουρκία: Ρεκόρ κρουσμάτων από την έναρξη της πανδη...
- Βροχές και καταιγίδες στα ανατολικά και νότια -
- Señorita - Karolina Protsenko
- Στο προσκήνιο και πάλι η B.R.M.
- Με 184 χλμ/ώρα μέσα στην Αθήνα
- «Ριφιφί» στις θυρίδες: Αποκαλυπτικές οι καταθέσεις...
- Τανζανία: 45 άνθρωποι ποδοπατήθηκαν μέχρι θανάτου ...
- Σίσι: Θα υπάρξει αδιανόητη αστάθεια αν αγγίξει καν...
- Γερμανία: Yπέρ του σκληρού lockdown o ιδρυτής της ...
- ΗΠΑ: Παιδί ανέλαβε τη... διαχείριση του Τwitter Στ...
- Τουρκική λίρα: Κατρακύλα χωρίς τέλος για 7η διαδοχ...
- Ντόναλντ Τραμπ με νέα ιστοσελίδα συνεχίζει την καμ...
- Έτσι θα διατίθενται από τα φαρμακεία τα self test
- Μέτρα για τον κορωνοϊό: Πρόστιμα 371.000 ευρώ και ...
- Ίλιον: Έρευνα για τον θάνατο της 64χρονης λίγο μετ...
- Βασίλης Γκουρούσης: Μυστήριο για τον Μπαγκλαντεσια...
- Αποκάλυψη σοκ για απάτες σε ψάρια και θαλασσινά σε...
- Η Ελισάβετ ήρθε τελικά στην Αθήνα πριν γίνει βασίλ...
- Τουρκία: Νέα πτώση της λίρας μετά την απόλυση και ...
- Αφγανιστάν: Ένοπλοι σκότωσαν τρεις γυναίκες υγειον...
- Ισλανδία - Απίστευτο βίντεο
- Μάριο Τζούλιο Καλντερόνε: Πώς ζούσε 7 χρόνια αόρατ...
- Τραγικό τέλος στην εξαφάνιση της 42χρονης Οξάνα Μο...
- Ο πόλεμος των Μαλαματίνα: «Μαζί τα κάναμε!»
- Διαζύγιο-δηλητήριο: H Μαρίνα ρίχνει τώρα νερό στο ...
- Σάρον Στόουν: Ο παππούς μου κακοποίησε εμένα και τ...
- Πετρ Κέλνερ: 15 πράγματα που δεν ξέρατε για τον Τσ...
- GNTM - Γερμανία: Πασαρέλα στα 122 μέτρα πάνω από τ...
- Μεγάλοι ξένοι και εγχώριοι όμιλοι στη λίστα για το...
- Η απάντηση της Ντάουνινγκ Στριτ μετά τις αποκαλύψε...
- Ηφαίστειο που «βράζει» η Αττική, δεν έχει γίνει ακ...
- Μεξικό: Ο πρόεδρος της χώρας καταδικάζει «τη δολοφ...
- Σουέζ απομάκρυνση του Ever Given vid
- Ισλαμικό Κράτος παραμένει «απειλή», προειδοποιεί Α...
- Σουέζ: Πώς άλλαξε την ιστορία και την παγκόσμια οι...
- Κορωνοϊός – Τήρηση μέτρων: Πότε είμαστε πιο ανυπάκ...
- Ριφιφί στο Ψυχικό: Τι κατέθεσε η Τέτα Καμπουρέλη γ...
- Στον «πάγο» ο Ερντογάν από τον Μπάιντεν: Περιμένει...
- Νέα Σμύρνη: Ραγδαία αύξηση κρουσμάτων μετά τις συγ...
- Λίβανος: Ο γενικός εισαγγελέας διέταξε τη διενέργε...
- Δημοσκόπηση: Καμπανάκια δυσαρέσκειας για το lockdo...
- Γκουρούσης - Καμπουρέλη: Από την Καισαριανή ως το ...
- Μήνυμα ΕΕ: Βλέπουμε πολύ ανησυχητικές αποφάσεις στ...
- Συνήλθε ο 30χρονος που τον δάγκωσε κόμπρα - «Αισθά...
- Ερντογάν: Μπρος γκρεμός (capital controls) και πίσ...
- Οι γυμνές φωτό της Τζάκι Κέννεντι που σόκαραν την ...
- Το δράμα του πρώην αστέρα του ποδοσφαίρου Ζαν Πιέρ...
- Facebook μπλόκαρε την Έλενα Ακρίτα για 30 ημέρες
- Κολομβία: Μάχη με τον χρόνο για να σωθούν 11 χρυσω...
- Πιο αυστηρά μέτρα ενόψει του Ραμαζανιού ανακοίνωσε...
- Σουέζ: Σε τρεις μέρες η επιστροφή στην κανονικότητα
- Imagine - John Lennon - Violin and Saxophone - Cover
- Isdera Imperator 108i
- Καστοριά: Αυξημένα μέτρα για την γρίπη των πτηνών ...
- Γερμανία: Ειδικός συγκρίνει τον ιό με «ηφαίστειο έ...
- Γαλλία: Κόβουν αιωνόβιες βελανιδιές για την αποκατ...
- Εμβολιασμοί: Ένας στους 10 Έλληνες έχει κάνει το ε...
- Μίνι «καύσωνας» στη Βρετανία - «Μην ρισκάρετε την ...
- Καταθέτει μοντέλο «λύσης» δυο κρατών στη Γενεύη ο ...
- Γερμανία: Από το Αννόβερο ξεκινά η απαγόρευση κυκλ...
- Ρωσία: Αποφυλακίστηκε διαβόητος βιαστής που ασελγο...
- ► Φεβρουαρίου (1454)
- ► Ιανουαρίου (1497)
-
►
2020
(23158)
- ► Δεκεμβρίου (1599)
- ► Σεπτεμβρίου (1967)
- ► Φεβρουαρίου (2081)
- ► Ιανουαρίου (2427)
-
►
2019
(23814)
- ► Δεκεμβρίου (2676)
- ► Σεπτεμβρίου (2114)
- ► Φεβρουαρίου (1615)
- ► Ιανουαρίου (1648)
-
►
2018
(16714)
- ► Δεκεμβρίου (1126)
- ► Σεπτεμβρίου (1200)
- ► Φεβρουαρίου (1946)
- ► Ιανουαρίου (1812)
-
►
2017
(7347)
- ► Δεκεμβρίου (1712)
- ► Σεπτεμβρίου (714)
- ► Φεβρουαρίου (134)
- ► Ιανουαρίου (174)
-
►
2016
(2893)
- ► Δεκεμβρίου (277)
- ► Σεπτεμβρίου (107)
- ► Φεβρουαρίου (375)
- ► Ιανουαρίου (524)
-
►
2015
(10911)
- ► Δεκεμβρίου (256)
- ► Σεπτεμβρίου (273)
- ► Φεβρουαρίου (1965)
- ► Ιανουαρίου (2523)
-
►
2014
(21554)
- ► Δεκεμβρίου (2811)
- ► Σεπτεμβρίου (1799)
- ► Φεβρουαρίου (1354)
- ► Ιανουαρίου (1501)
-
►
2013
(16071)
- ► Δεκεμβρίου (1318)
- ► Σεπτεμβρίου (1328)
- ► Φεβρουαρίου (1328)
- ► Ιανουαρίου (1141)
-
►
2012
(9024)
- ► Δεκεμβρίου (1035)
- ► Σεπτεμβρίου (520)
- ► Φεβρουαρίου (2)
- ► Ιανουαρίου (1)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου