Παρασκευή 29 Αυγούστου 2025

Όρια ταχύτητας: Ο κανόνας του 85% και η εφαρμογή του στην Ελλάδα

Όρια ταχύτητας: Ο κανόνας του 85% και η εφαρμογή του στην Ελλάδα Τα όρια ταχύτητας δεν είναι κάποιοι ψυχροί αριθμοί αλλά σχετίζονται και με πολλούς άλλους παράγοντες. Και την λύση δίνει μία πολύ απλή φόρμουλα.
Η καθιέρωση του ορίου των 30 χλμ/ώρα για τους αστικούς δρόμους της χώρας μας έχει ξεσηκώσει μεγάλες συζητήσεις και αρκετές αντιδράσεις. Τι γίνεται όμως σε άλλες χώρες και πως καθορίζεται το όριο ταχύτητας σε έναν δρόμο;

Για δεκαετίες, πολλές πολιτείες των ΗΠΑ βασίζονταν σε μια παλιά μέθοδο για να καθορίσουν τα όρια ταχύτητας στους δρόμους: τον λεγόμενο κανόνα του 85%
Σύμφωνα με αυτόν, η «ασφαλέστερη» ταχύτητα είναι εκείνη που επιλέγει η πλειονότητα των οδηγών.
Οι μηχανικοί μετρούν την ταχύτητα στην οποία κινούνται το 85% των αυτοκινήτων και στρογγυλοποιούν το αποτέλεσμα στην κοντινότερη πεντάδα μιλίων ανά ώρα.

Το πρόβλημα, όπως υποστηρίζουν ειδικοί και οργανώσεις οδικής ασφάλειας, είναι ότι αυτή η μέθοδος δημιουργεί έναν κύκλο ανόδου των ορίων: οι οδηγοί τείνουν να κινούνται γρηγορότερα, το όριο προσαρμόζεται για να τους «ακολουθήσει», και οι δρόμοι γίνονται πιο επικίνδυνοι. Το αποτέλεσμα επηρεάζει όλους, οδηγούς, πεζούς και ποδηλάτες.

Πρόσφατα, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση διευκρίνισε ότι το 85% δεν ήταν ποτέ νόμος, αλλά απλώς οδηγία, καλώντας τις πολιτείες να λάβουν υπόψη δεδομένα ατυχημάτων, χρήση γης και δραστηριότητα πεζών.


Κάποιες πόλεις ήδη πειραματίζονται με πιο ασφαλείς προσεγγίσεις. Στο Μάντισον του Γουισκόνσιν, η εκστρατεία «20 is Plenty» μειώνει το όριο από 25 σε 20 μίλια/ώρα σε κατοικημένες περιοχές, ενώ στο Σιάτλ η μείωση των ορίων σε 20 μίλια/ώρα συνοδεύτηκε από πτώση σοβαρών τραυματισμών.

Ωστόσο, η παλιά μέθοδος παραμένει σε πολλές πολιτείες λόγω της απλότητάς της και της πίεσης ομάδων οδηγών, που υποστηρίζουν ότι τα όρια πρέπει να αντανακλούν το πώς σχεδιάστηκαν οι δρόμοι.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου