Δευτέρα 28 Οκτωβρίου 2024

Porsche Macan 4

  Macan η γερμανική μάρκα μπαίνει ακόμη πιο βαθιά στην ηλεκτροκίνηση. Και η ερώτηση είναι μία: Πόσο Porsche μπορεί να είναι ένα ηλεκτρικό SUV;
Η Taycan είναι η πρώτη και η καλύτερη ηλεκτρική Porsche. Τουλάχιστον μέχρι να δούμε τη νέα γενιά της 718 που θα είναι επίσης ηλεκτρική. Τι γίνεται όμως με τα SUV; Και εκεί η Porsche μπαίνει δυνατά στο παιχνίδι με την επερχόμενη πλήρως ηλεκτρική Cayenne και την επίσης ηλεκτρική Macan που για αρκετό διάστημα θα διατίθεται παράλληλα με τη συμβατική.

Αναπόφευκτα η ηλεκτρική Macan έχει το προβάδισμα του ολοκαίνουργιου αφού δεν έχει μόνο μία εντελώς νέα σχεδίαση αλλά και ένα προηγμένο DNA που ηλεκτρίζει. Καταρχήν, η βάση της είναι η ολοκαίνουργια πλατφόρμα PPE, η οποία εξελίχθηκε σε συνεργασία με την Audi και φιγουράρει και στο Q6 e-tron. Λειτουργεί στα 800V με την υψηλή τάση να συνεπάγεται υψηλά επίπεδα ισχύος φόρτισης.



 




Μια ολοκαίνουργια βάση απαιτεί και μία όμορφη εσάνς…
…η οποία στην περίπτωση της Macan δεν είναι απλά όμορφη, αλλά πανέμορφη πηγαίνοντας το εμβληματικό ντιζάιν της Porsche ένα βήμα παραπέρα. Και χωρίς κανένα ίχνος υπερβολής, η Macan καταφέρνει να δείχνει τόσο υπέροχη εξισορροπώντας ιδανικά το εμπρός μέρος με τους Matrix LED προβολείς που έχουν τέσσερα χαρακτηριστικά σημεία, με το πίσω μέρος, όπως το σηματοδοτεί η 3D φωτεινή μπάρα.
Για να έχετε μία εικόνα μεγέθους, η ηλεκτρική Macan φτάνει σε μήκος τα 4,784 μέτρα και είναι περίπου 7 εκατοστά πιο μεγάλη από μια Mercedes GLC ή σχεδόν 15 εκατοστά πιο μικρή από την Cayenne. Το μεταξόνιο είναι 86 χιλιοστά μεγαλύτερο από αυτό της συμβατικής Macan και αντισταθμίζεται από τους πιο κοντούς προβόλους.




 




Ταυτόχρονα, καταφέρνει να είναι εξαιρετική αεροδυναμικά (Cd: 0,25) δίχως ενεργητικά βοηθήματα, ενώ στο πίσω μέρος η διακριτική πτέρυγα αναπτύσσεται σε δύο στάδια, ανάλογα με το πρόγραμμα οδήγησης και την ταχύτητα του αυτοκινήτου. Σημειώστε δε ότι η Macan της δοκιμής μας έχει ζάντες 21 ιντσών (στάνταρ οι 20άρες) σε συνδυασμό με λάστιχα 255/45 μπροστά και 295/40 πίσω.

Συνεχίζοντας, η γοητεία της Macan εκτείνεται με το που ανοίγεις τις πόρτες που δεν έχουν πλαίσιο γύρω από τα παράθυρα. Ο διάκοσμος σφύζει από την αύρα της Porsche, η οποία διανθίζεται τόσο από το κλασικό Sport Chrono όσο και από το full-custom φωτισμό καμπίνας με τα 56 LED.

Το ταμπλό Porsche Driver Experience φιλοξενεί τις δύο στάνταρ οθόνες (την κυρτή 12,6’’ του οδηγού και την κεντρική, αφής 10,9’’), καθώς και την προαιρετική του συνοδηγού (επίσης 10,9’’). Ο οποίος θα βρει ενοχλητική τη θέση του πυροσβεστήρα. Σε ό,τι αφορά την ταχύτητα, την ευκρίνεια και την ανάλυση των γραφικών η ψηφιακή τριπλέτα είναι από τις καλύτερες που έχουμε δει.

Το μενού της οθόνης αφής είναι όσο πιο απλό και εύχρηστο γίνεται. Χαμηλότερα στην κεντρική κονσόλα υπάρχει ένα πάνελ με τους απτικούς διακόπτες για τον κλιματισμό και ένα φυσικό για τη ρύθμιση της έντασης του καταπληκτικού σε διαύγεια και σφαιρικότητα -σε απόδοση ήχου- συστήματος της Bose.

Ο ψηφιακός πίνακας έχει τα χαρακτηριστικά τρία όργανα που εναλλάσσονται με διάφορες θεματικές ενότητες ενώ υπάρχει μεγάλο εύρος στην εξατομίκευση. Προαιρετικό είναι το εντυπωσιακό HUD επαυξημένης πραγματικότητας.

Το τιμόνι έχει καλή λαβή και πολύ ορθά υπάρχουν φυσικοί διακόπτες με μεγαλύτερο όλων τον περιστροφικό «Drive Mode», μέσω του οποίου επιλέγεται ένα από τα τέσσερα οδηγικά προφίλ (Normal, Sport, Sport Plus, Offroad).



Όσο για την ποιότητα της, η Macan δε σηκώνει κουβέντα, όπως άλλωστε κάθε «πορσικό», ενώ οι χώροι για όλους τους επιβάτες είναι άνετοι και μεγάλοι για το αμάξωμα. Οι πίσω θα καθίσουν με μπόλικο αέρα για τα γόνατα και τα κεφάλια τους, ενώ οι κάπως σκληρές πλάτες συνηθίζονται εύκολα. Την ίδια στιγμή έχουν στη διάθεσή τους άμεση πρόσβαση σε θύρες φόρτισης και στον κλιματισμό.




 




Το πορτμπαγκάζ των 540 λίτρων όχι μόνο χωρά σχεδόν τα πάντα για το ταξίδι αλλά είναι και πρακτικά σχεδιασμένο. Αν τώρα σας περισσεύει κάποιο μικρό σακβουαγιάζ, αυτό μπορεί να μπει στο frunk των 84 λίτρων. Προσοχή στο κλειδί, αφού αντί να ξεκλειδώσεις τις πόρτες μπορείς εύκολα να την πατήσεις και κατά λάθος να πιέσεις το διακόπτη και να ανοίξει το καπό!

Η επιλογή της κίνησης γίνεται από το διακόπτη που βρίσκεται δεξιά του τιμονιού, ενώ παρόλο που η Macan παίρνει μπροστά αυτόματα, στα αριστερά υπάρχει και ένα μπουτόν start/stop. Δεν χρειάζεται και πολύ για να αντιληφθείς ότι βρίσκεσαι πίσω από το τιμόνι ενός ηλεκτρικού SUV με ξεχωριστά, σπορτίφ γονίδια.




  




Ακόμη και στο Comfort η ανάρτηση -με διπλά ψαλίδια μπροστά και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω- έχει μία σπορ ρύθμιση, που σε συνδυασμό με το κοφτερό τιμόνι σου δίνουν τα πρώτα ψήγματα ότι οδηγείς μια πραγματική Porsche. Η επιτάχυνση των 387 ίππων είναι ιλιγγιώδης και ακόμη περισσότερο στα προφίλ Sport και Sport Plus όπου το overboost (δηλ. για μικρό χρονικό διάστημα) ανεβάζει την ισχύ στα 408.

Ευτυχώς, απουσιάζει το ενοχλητικό kick όπως σε ένα Tesla, σημειώστε τα εργοστασιακά 5,2 δεύτερα για το «0-100» και την τελική των 220 χλμ./ώρα ως ενδεικτικά των επιδόσεων της ηλεκτρικής Macan. Η οποία μπορεί να μην έχει το petrol ταμπεραμέντο της συμβατικής, αλλά καταφέρνει να σε ικανοποιεί ποικιλοτρόπως.

Καταρχήν, στο Comfort η αερανάρτηση (στάνταρ ύψος στα 185 χλστ., χαμηλώνει έως και 30 χλστ, ψηλώνει έως και 40 χλστ.) προσφέρει πολύ καλά επίπεδα άνεσης για να πηγαινοφέρνεις τα παιδιά στο σχολείο ή να πηγαίνεις για ψώνια με τη σύντροφό σου, χωρίς γκρίνιες. Από την άλλη, στα Sport και Sport Plus μπορείς να κάνεις τα δικά σου.

Εδώ η ανάρτηση σφίγγει, η απόσταση από το έδαφος μειώνεται, ενώ αυτόματα ενεργοποιείται και ο τεχνητός, μεταβαλλόμενος ήχος, ο οποίος θα μπορούσε να έχει ένα πιο γεμάτο και λιγότερο space ηχόχρωμα. Ταυτόχρονα, η τετρακίνηση χαλαρώνει με το πίσω μοτέρ να έχει τον πρώτο λόγο. Στις στροφές και πατώντας περισσότερο το γκάζι, η Macan θα υπερστρέψει, αλλά μέχρι ενός ορισμένου σημείου και όσο σου επιτρέψουν τα ηλεκτρονικά που ελέγχουν την πρόσφυση (ePTM).

Τώρα, αν θες να εξαντλήσεις τις δυνατότητές της υπάρχει σε εμφανή θέση, τόσο που δεν τον χάνεις, ο διακόπτης πλήρους απενεργοποίησης των ηλεκτρονικών. Σε αυτή την περίπτωση η Macan κινείται απελευθερωμένη από οποιοδήποτε χαλινάρι με την ουρά της να γλιστρά για πλάκα στη μέτρια άσφαλτο.

Εκεί μπορείς να εκτιμήσεις ακόμη περισσότερο το εξαιρετικό στήσιμο, αφού είναι πράγματι εντυπωσιακό πως ένα βαρύ ηλεκτρικό SUV να γλιστρά ελεγχόμενα. Ωστόσο, χρειάζεται πολύ προσοχή αφού ακόμη και η Macan δεν μπορεί να ξεφύγει από τους νόμους της φυσικής και την ορμή που αποκτούν οι 2,5 τόνοι της. Όσο για τα φρένα με τους 350άρηδες αεριζόμενους δίσκους μπρος-πίσω, απλά δε μασάνε.

Στον ανοιχτό δρόμο η ηλεκτρική Macan είναι αρχοντική, ήσυχη και με κορυφαία κύλιση, χωρίς να τσιγκουνεύεται στο γκάζι φτάνοντας στην τελική της χωρίς να το καταλάβεις. Είναι το απόλυτο ηλεκτρικό SUV για διαδρομές σε χρόνο dt. Ωστόσο, αυτό που λείπει είναι μία one pedal λειτουργία, κάτι που στην Porsche θεωρούν ότι δεν έχει και τόσο νόημα προτιμώντας το ελεύθερο ρολάρισμα.

Για την ακρίβεια η Macan έχει μία πολύ διακριτική λειτουργία ανάκτησης ενέργειας (δεν υπάρχουν ούτε paddles) που την επιλέγεις μέσα από το PCM. Ακόμη και έτσι όμως η έντασή της είναι πολύ μικρή (0,6 m/sec2), μικρότερη ίσως και από την επιβράδυνση μιας συμβατικής Macan όταν τραβάς το πόδι σου από το γκάζι. Κάτι που έχεις ως αποτέλεσμα να έχεις πιο συχνά το πόδι σου πάνω από το μεσαίο πεντάλ, αφού προφανώς, μία λειτουργία ανάκτησης να αλλοίωνε την εξαιρετική αίσθηση που έχει.

Από την άλλη, στο Offroad πρόγραμμα η Macan σηκώνεται έως και 225 χλστ. από το έδαφος για ασφαλή περάσματα σε διαδρομές πέρα από την άσφαλτο και με εξαιρετικές -εκτός δρόμου- γωνίες. Κάτι που ενδιαφέρει τους λίγους, θαρραλέους που θα το τολμήσουν, αφού πιο συχνά αυτό το προφίλ θα χρησιμοποιηθεί για χιόνια και απότομα γκαράζ, παρά για λάσπες και νεροφαγώματα.






 




Ωραία όλα αυτά, αλλά πόσα χιλιόμετρα μπορώ να κάνω με μία φόρτιση;
Όλες οι ηλεκτρικές Macan εφοδιάζονται με μία μπαταρία 100 kWh με net χωρητικότητα στις 95. Ζυγίζουν 570 κιλά, για μια πλήρη φόρτιση σε AC ρεύμα 11 kW χρειάζονται 11 ώρες, σε DC ισχύος 120 kWh και 150 kW απαιτούνται 46 και 33 λεπτά, αντίστοιχα (εδώ για το 10%-80%).

Θεωρητικά η κατανάλωση είναι στις 17,9 kWh, στον πραγματικό κόσμο στις περίπου 23-24 kWh. Όσο για την αυτονομία το νούμερο που δίνει η Porsche είναι στα 561 χιλιόμετρα (για το μοντέλο της δοκιμής μας), η δική μας εκτίμηση είναι στα περίπου 450 χιλιόμετρα, ανάλογα με το προφίλ και το στιλ οδήγησης.



Συμπερασματικά…
…η Macan είναι το πιο σπορ ηλεκτρικό SUV (το Ioniq 5 N είναι μια άλλη ιστορία) που μπορεί κανείς να αποκτήσει σήμερα και αναμφίβολα ένα από τα ακριβότερα.

Χαρακτηριστικό είναι ότι η τιμή για την Macan 4 ξεκινά από τις 89.950 ευρώ με το αυτοκίνητο της δοκιμής μας να εκτοξεύεται στις 123.783 ευρώ χάρη σε διάφορα έξτρα όπως είναι η αερανάρτηση (3.117€), το ηχοσύστημα της Bose (1.384€), το ηλεκτρικό κάλυμμα θύρας φόρτισης (671€)… μέχρι και το e-Sound (532€).

Αλλά όποιος θέλει και μπορεί να αγοράσει μια Porsche δεν νοιάζεται για τα παραπάνω. Αυτό που τον νοιάζει είναι να έχει στο χέρι του το κλειδί ενός μοναδικά σπορ SUV. Κάτι που ισχύει σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό και για τη Macan.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ – Porsche Macan 4
Συνδυαστική ισχύς/ ροπή: 387 PS (408 PS με overboost)/ 650 Nm
Χωρητικότητα μπαταρίας: 100 kWh (net: 95 kWh)
On board φορτιστής: 11 kW (AC), 270 kW (DC)
Μετάδοση: Στους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο 1 σχέσης
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 5,2 sec
Τελική ταχύτητα: 220 km/h
Μεικτή κατανάλωση εργοστασιακή, δοκιμής: 19,6 kWh/100 km, 23-24 kWh/100 km
Αυτονομία εργοστασιακή/ δοκιμής: 561-612/ 450 χλμ.
Βάρος: 2.405 kg
Διαστάσεις (ΜxΠxΥ): 4.784×1.938×1.622 mm
Απόσταση από το έδαφος: 18,5-30 εκ.
Μεταξόνιο: 2.893 mm
Χώρος αποσκευών: 540-1.348 lt (+84 lt μπροστά)
Τιμή: από 89.950 ευρώ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου