Μια συμφωνία αποικιοκρατικού χαρακτήρα, η οποία φαίνεται να υπαγορεύτηκε από την βιασύνη της κυβέρνησης να κλείσει πάση θυσία, η συμφωνία μεταξύ ΔΕΠΑ και Shell για την αποεπένδυση των Ολλανδών από την αγορά της λιανικής, αποκαλύπτουν οι λεπτομέρειες του ντιλ τρεις μήνες μετά τις υπογραφές.
Ο λόγος είναι οι κρυφοί όροι της συμφωνίας που ουδέποτε ανακοινώθηκαν, βάσει των οποίων, η ΔΕΠΑ υποχρεούται να καταβάλλει στην Shell εκτός από το τίμημα των 150 εκατ. ευρώ για την εξαγορά των συμμετοχών της στις εταιρείες παροχής και διανομής φυσικού αερίου (ΕΠΑ και ΕΔΑ Αττικής) και μέχρι να εγκριθεί από τις αρμόδιες αρχές η συμφωνία, τόκους που υπολογίζονται σε 11.000 ευρώ ημερησίως!
Καθώς η συμφωνία μεταξύ των δύο μετόχων σφραγίστηκε το Μάιο (τότε σύμφωνα με πληροφορίες οι δύο πλευρές έδωσαν τα χέρια αλλά η υπογραφή έγινε ένα μήνα αργότερα, μέχρι να επιλυθούν όλες οι τεχνικές λεπτομέρειες), η Ολλανδική εταιρεία, βάσει του επαχθούς αυτού όρου για την ΔΕΠΑ, καλείται να εισπράξει μέχρι σήμερα, ποσό άνω του 1,6 εκατομμυρίων ευρώ. Όσοι προσπαθούν να ερμηνεύσουν τον όρο της αγοραπωλησίας υποστηρίζουν ότι με τον τρόπο αυτό, οι Ολλανδοί ήθελαν να διασφαλίσουν ότι η ελληνική πλευρά δεν θα κωλυσιεργήσει την συμφωνία. Αδιαφορώντας όμως για την λεόντεια σύμβαση ΔΕΠΑ και ΥΠΕΝ συμφώνησαν, παρά το γεγονός ότι πρόκειται για ένα όρο που παραπέμπει περισσότερο σε αθέτηση συμφωνίας.
Να σημειωθεί ότι η εξαγορά του 49% που κατείχε στις δύο εταιρείες η Shell έχει περάσει στο στάδιο διερεύνησης της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Πρόκειται για μια εξέλιξη, που φρενάρει περεταίρω την οριστικοποίηση του ντιλ, για το οποίο με βάση το πλαίσιο του νόμου, μπορεί η εξέταση των στοιχείων να κρατήσει έως και 45 μέρες. Στο μεταξύ οι τόκοι θα τρέχουν…
Εάν δεν κλείσει η εκκρεμότητα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν μπορεί να προχωρήσει ούτε η ιδιωτικοποίηση της εταιρείας που βούληση του κ. Σταθάκη είναι να ξεκινήσει μέσα στο Φθινόπωρο.
Την πρόβλεψη της συμφωνίας για πληρωμή τόκων, αποκαλύπτει σε πρόσφατη ερώτηση προς τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργο Σταθάκη, ο βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης της Δημοκρατικής Συμπαράταξης και του Κινήματος Αλλαγής, υπεύθυνος του τομέα ενέργειας, κ. Γιώργος Αρβανιτίδης.
Το μέλος του κοινοβουλίου ζητά απαντήσεις και έγγραφα σχετικά με την πορεία της ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ καθώς και την σχετική μελέτη της εταιρείας McKinsey που εκπονήθηκε για λογαριασμό της ΔΕΠΑ, «ώστε να φανεί ποιο είναι το βέλτιστο σχήμα αποκρατικοποίησης που είχε προτείνει η εταιρεία συμβούλων».
Από τις διαπιστώσεις του κ. Αρβανιτίδη προκύπτει ότι η αγοραπωλησία έγινε για να εξυπηρετηθεί η ειλημμένη από καιρό απόφαση της Shell να αποεπενδύσει από την Ελλάδα, με τον πλέον ωφέλιμο τρόπο για την ίδια. Επικαλείται μάλιστα το αρχικό Σύμφωνο Μετόχων επισημαίνοντας ότι «περιείχε ρήτρα που έθετε σε πλεονεκτική θέση τη ΔΕΠΑ στις διαπραγματεύσεις για την αποχώρηση του έτερου μετόχου, επιτρέποντάς της να αγοράσει τις μετοχές του σε συγκεκριμένη και χαμηλή τιμή».
Αναφέρεται επίσης στις εκτιμήσεις συμβούλων της ΔΕΠΑ που ανέβαζαν το τίμημα έως τα 130 εκατ. ευρώ αλλά και στην μελέτη της McKinsey που δείχνει ότι το βέλτιστο σχήμα αποκρατικοποίησης δεν είναι αυτό που ακολουθείται, σήμερα. Υπενθυμίζεται, ότι το προτεινόμενο από την εταιρεία συμβούλων σχέδιο, προέβλεπε την μετατροπή της ΔΕΠΑ σε holding εταιρεία, με τρεις θυγατρικές στα δίκτυα, στην εμπορία και στα μεγάλα ενεργειακά έργα. Τελικά το υπουργείο Περιβάλλοντος κα οι θεσμοί αποφάσισαν το σπάσιμο της ΔΕΠΑ σε δύο εταιρείες. Την ΔΕΠΑ Εμπορίας και την ΔΕΠΑ Υποδομών, οι οποίες βάσει του σχεδίου θα πουληθούν ξεχωριστά.
Της Μαριάννας Τζάννε
Καθώς η συμφωνία μεταξύ των δύο μετόχων σφραγίστηκε το Μάιο (τότε σύμφωνα με πληροφορίες οι δύο πλευρές έδωσαν τα χέρια αλλά η υπογραφή έγινε ένα μήνα αργότερα, μέχρι να επιλυθούν όλες οι τεχνικές λεπτομέρειες), η Ολλανδική εταιρεία, βάσει του επαχθούς αυτού όρου για την ΔΕΠΑ, καλείται να εισπράξει μέχρι σήμερα, ποσό άνω του 1,6 εκατομμυρίων ευρώ. Όσοι προσπαθούν να ερμηνεύσουν τον όρο της αγοραπωλησίας υποστηρίζουν ότι με τον τρόπο αυτό, οι Ολλανδοί ήθελαν να διασφαλίσουν ότι η ελληνική πλευρά δεν θα κωλυσιεργήσει την συμφωνία. Αδιαφορώντας όμως για την λεόντεια σύμβαση ΔΕΠΑ και ΥΠΕΝ συμφώνησαν, παρά το γεγονός ότι πρόκειται για ένα όρο που παραπέμπει περισσότερο σε αθέτηση συμφωνίας.
Να σημειωθεί ότι η εξαγορά του 49% που κατείχε στις δύο εταιρείες η Shell έχει περάσει στο στάδιο διερεύνησης της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Πρόκειται για μια εξέλιξη, που φρενάρει περεταίρω την οριστικοποίηση του ντιλ, για το οποίο με βάση το πλαίσιο του νόμου, μπορεί η εξέταση των στοιχείων να κρατήσει έως και 45 μέρες. Στο μεταξύ οι τόκοι θα τρέχουν…
Εάν δεν κλείσει η εκκρεμότητα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν μπορεί να προχωρήσει ούτε η ιδιωτικοποίηση της εταιρείας που βούληση του κ. Σταθάκη είναι να ξεκινήσει μέσα στο Φθινόπωρο.
Την πρόβλεψη της συμφωνίας για πληρωμή τόκων, αποκαλύπτει σε πρόσφατη ερώτηση προς τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργο Σταθάκη, ο βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης της Δημοκρατικής Συμπαράταξης και του Κινήματος Αλλαγής, υπεύθυνος του τομέα ενέργειας, κ. Γιώργος Αρβανιτίδης.
Το μέλος του κοινοβουλίου ζητά απαντήσεις και έγγραφα σχετικά με την πορεία της ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ καθώς και την σχετική μελέτη της εταιρείας McKinsey που εκπονήθηκε για λογαριασμό της ΔΕΠΑ, «ώστε να φανεί ποιο είναι το βέλτιστο σχήμα αποκρατικοποίησης που είχε προτείνει η εταιρεία συμβούλων».
Από τις διαπιστώσεις του κ. Αρβανιτίδη προκύπτει ότι η αγοραπωλησία έγινε για να εξυπηρετηθεί η ειλημμένη από καιρό απόφαση της Shell να αποεπενδύσει από την Ελλάδα, με τον πλέον ωφέλιμο τρόπο για την ίδια. Επικαλείται μάλιστα το αρχικό Σύμφωνο Μετόχων επισημαίνοντας ότι «περιείχε ρήτρα που έθετε σε πλεονεκτική θέση τη ΔΕΠΑ στις διαπραγματεύσεις για την αποχώρηση του έτερου μετόχου, επιτρέποντάς της να αγοράσει τις μετοχές του σε συγκεκριμένη και χαμηλή τιμή».
Αναφέρεται επίσης στις εκτιμήσεις συμβούλων της ΔΕΠΑ που ανέβαζαν το τίμημα έως τα 130 εκατ. ευρώ αλλά και στην μελέτη της McKinsey που δείχνει ότι το βέλτιστο σχήμα αποκρατικοποίησης δεν είναι αυτό που ακολουθείται, σήμερα. Υπενθυμίζεται, ότι το προτεινόμενο από την εταιρεία συμβούλων σχέδιο, προέβλεπε την μετατροπή της ΔΕΠΑ σε holding εταιρεία, με τρεις θυγατρικές στα δίκτυα, στην εμπορία και στα μεγάλα ενεργειακά έργα. Τελικά το υπουργείο Περιβάλλοντος κα οι θεσμοί αποφάσισαν το σπάσιμο της ΔΕΠΑ σε δύο εταιρείες. Την ΔΕΠΑ Εμπορίας και την ΔΕΠΑ Υποδομών, οι οποίες βάσει του σχεδίου θα πουληθούν ξεχωριστά.
Της Μαριάννας Τζάννε
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου